Za početak trkaćeg tjedna, imamo analizu pobjednika testiranja koji izgledaju ponovno spremni za napad na titulu. Testovi su skoro pa savršeno odrađeni. Pregršt odvoženih kilometara, novi vozači koji su se pokazali odlično uklopljenima i problemi za glavnog konkurenta, daju nadu Milton Keynesu za slavljenički ispraćaj Honde iz sporta.
RED BULL RB16B
‘B-spec’ naziv bolida, uz znak da se radi o nadograđenoj verziji prošlogodišnjeg RB16 bolida, ovdje malo zaziva i posvetu Hondi, pošto su takvi nazivi automobila tipični za japansko tržište. Honda odlazi na kraju ove sezone, a tehnologiju preuzima sam Red Bull i nastavlja ju dalje samostalno razvijati, s dodatnim ciljem u obliku prodaje te pogonske jedinice izvan vlastitih momčadi.
RB16B na prednjem kraju bolida ima značajniju promjenu ispod nosa bolida. Radi se o aerodinamičnom elementu koji možemo prevesti kao “plašt” (engl. cape, iako nije cloak), ali smisao tog elementa je “sakupljanje zraka” s prednjeg krila i preobrazbom (usmjeravanjem) ga pravilno usmjeriti na aerodinamične elemente na bočnoj strukturi bolida.
Koncept je primjerice, potpuno drugačiji od onog na Alfa Romeu. Na C41 bolidu taj plašt dolazi na nosu “puno ranije”, tj. niže i prije počinje s usmjeravanjem zraka. Na RB16B taj element je više postavljen, te sada ima još agresivniji oblik. Takav koncept je tipičan “neweyeski” za bolide sa strmim kutom u odnosu na površinu staze (engl. rake). Red Bull prednjači u ovakvoj postavci bolida, te se i dalje nastoje iskoristiti veće, ali i rizičnije mogućnosti “high rake” bolida.
Podsjetimo, takav koncept bolida pruža više gripa na prednjem kraju bolida, pošto prednje krilo ima strmiji upor prema površini staze zbog većeg kuta pada duž cijelog bolida. No, zato stražnji kraj bolida može postati enigma i izazvati mnogo komplikacija prilikom jačih aerodinamičnih utjecaja pošto, jednostavno gledano, ima više “prostora za manevar” stražnjeg ovjesa i protoka zraka. Tu se dolazi do problema zbog kojih su očito, prvo Pierre Gasly, a zatim i Alex Albon, imali problema s “otključavanjem” načina vožnje kojeg je Adrian Newey zamislio, a Max Verstappen odlično odradio, tj. odrađuje. Na ovogodišnjem bolidu su nastojali usavršavanjem tog koncepta dodatno pojednostavniti vožnju, što bi itekako moglo odgovarati u opuštenosti Sergia Pereza. Pravilnim usmjeravanjem Y-250 vrtloga s prednjeg kraja bolida, ovaj bolid bi trebao biti manje temperamentan i još bolje iskoristiti filozofiju suprotnu od ostatka grida. Bočni elementi sada se sastoje od “venecijanera”, aerodinamičnih elemenata koji izgledom podsjećaju na žaluzine.
“Do sada, bolid je bio prilično stabilan i to je lijepo. Mnogo je promjena napravljenih u segmentu podnice, a uvijek je teško u pripremama kad znate da ćete izgubiti jedan dio downforcea zbog podnice”, izjavio je Max.
Tokeni su potrošeni kao i kod Ferrarija, na stražnji kraj bolida i mjenjačku kutiju. Kako i trend nalaže, stražnji kraj se nastoji suziti što je više moguće, a sve kako bi se povećao prostor između stražnjih kotača i pokrova na samom kraju stražnjeg dijela bolida. Mjenjačka kutija je očigledno uža i produljena. Novi je pristup i cijevi za otpadne plinove (engl. wastegate). To se prije sastojalo od dvije manje cijevi koje su se nalazile iznad glavne ispušne cijevi, kasnije pomaknute ispod. Sada je samo jedna veća cijev za otpadne plinove ispod glavne ispušne cijevi.
Nadamo se da Honda nije previše požurila s nekim nadogradnjama na pogonskoj jedinici kako bi ispunila “obećano”. Ako Mercedes zapne s problemima viđenim na predsezonskom testiranju, a čije se rješavanje mora ubrzo napustiti zbog preusmjeravanja resursa na 2022. godinu, tada Red Bull ima priliku momčad iz Brackleya “uhvatiti za gušu”.
AlphaTauri AT02
Tragom odličnog kraja prošle sezone i iznimno motiviranog rookiea Yukija Tsunode, AlphaTauri cilja predvoditi središnji dio poretka.
Prednji ovjes je dorađen prvenstveno radi potreba aerodinamike. Vrh nosa također ima drukčiji oblik, koji je sada nešto manje “izbačen”. Nos je ostao širi prema dnu, dakle, suprotno od aktualnog trenda sužavanja tog dijela bolida. Zanimljiv je dodatak ispod prednjeg krila koji se naslanja na krajnju ploču (engl. endplate) i samo prednje krilo.
Bočni elementi doživjeli su naravno veće izmjene. Glavna krilca više nisu spojena na gornjem dijelu preko bočnog usisa, već samo na sredini tog elementa, tj. ispod usisa. “Venecijaneri” su se i ovdje pojavili. Zadnje krilo nema mnogo promjena, a poklopac motora prema aktualnom trendu jest uži sa strmijim padom prema stražnjem kraju bolida.
Ove momčadi bi se trebali bojati svi iz sredine poretka. Dodatna poboljšanja napravljena za ovu godinu s odličnom vozačkom postavom možda i nisu baš toliko daleko od postizanja prilično ambicioznog cilja Franza Tosta i poretka među prvih pet momčadi.
Vratit ću se malo na Mercedes i njegovu “grbu”..otprilike je to onako kako sam već pisao, a vi mi SE zahvalili sa minusima: Formula 1 / Analiza Mercedes: postoji li grba na haubi za vrlo dugačke kanale? Franco Nugnes 22. ožujka 2021. 10:54 W12 se ističe vrlo temeljitim aerodinamičkim istraživanjima s kojima je trebao oporaviti vertikalni pritisak, usprkos rezanju regulatornim propisima FIA-e. No, veliki skok u kvaliteti trebao bi doći i od motora koji može održavati hladnu komoru zahvaljujući vrlo, vrlo dugim pokretnim kanalima. Osjećaj je da unatoč problema pouzdanosti prikazanih u testovima, Crna strelica može imati puno skrivenog potencijala.… Read more »
Sjećam se Ferrarijevih “pokretnih truba”…talijani su ih zvali “trombe del paradiso”…ili u prijevodu “rajske trube”
Evo malo i o Ferrariju iz Gaslyevih usta: Gasly: ”Ferrari se sakrio u testovima, očito se poboljšao” Fabiano Polimeni 19. ožujka – 14:50 Vozač AlphaTaurija ukazuje na vrlo konkurentnog McLarena u sredini grupe, a zatim na usporedbu s Ferrarijem jer će SF21 i AT02 biti ne previše daleko. Kao što vidimo, razni ostali, Mercedes, Red Bull, McLaren, bili su predmet opsežnih rasprava u zimskom posttestu. A Ferrari? Jasna poboljšanja smanjenja otpora i pogonska jedinica akreditirana na vrlo veće razine snage u odnosu na prije godinu dana – glasina da bi to trebalo biti još oko 40 konjskih snaga -, tragovi… Read more »
Iskreno,očekujem vrlo jak Ferrari ove godine,a to jak ne znači borba za naslov,već treće mjesto.
Razlozi optimizma su višestruki….pogonska jedinica jača od 40-50KS prema predviđanjima,omogućeno korištenje svih 100 kg goriva (znamo za restrikciju FIA ) uz ispeglani zadnji kraj bolida,manji otpor zraka,i novi uži mjenjač..i još par sitnih stvari…
Slušam analitičare na portalu,pritom mislim na “službene”…i sve mi se to čini ukalupljeno…ponavljaju prošlogodišnju mantru,kao da se ništa nije promijenilo od lani…vrlo konzervativno mišljenje…a tko je u pravu,vidjet ćemo,uskoro počinje…a Ferrari će biti vrlo bitan faktor ove godine,nemojte zaboraviti “analitičari”!
Slažem se..bitno je da Ferrari bude konkurentan za to treće mjesto..sezona je duga, a konkurencija za vrh sredine poretka je izuzetno jaka i tu će biti mali razmak u bodovima..jedan kiks ili jedan ekstra uspjeh može dosta toga promijeniti..meni nije toliko bitno u ovim okolnostima hoće li Ferrari na kraju biti treći, četvrti ili peti, na to sam ravnodušan..jedino bi me izuzetno obradovalo da bude recimo treća momčad ali da je jako konkurentan Mercedesu i Red Bullu a ispred ovih ostalih u sredini poretka..a to je za ovu sezonu teško za pretpostavit i najvećim optimistima.