Po mnogočemu neobična testiranja kao uvod u potencijalno neizvjesniju sezonu Formule 1

Tri dana ukupno, kroz 24 sata aktivno, testirali su se bolidi za novu sezonu Formule 1. Ukupno je 21 vozač sudjelovao, a bolidi deset momčadi odvozili su 3725 krugova stazom Sakhir u Bahreinu. Kao i inače nakon testiranja, ne možemo reći da smo mnogo pametniji nego prije 4 dana, ali ipak se dosta doga vidjelo o čemu se može raspravljati i nagađati u vremenu do prve utrke.

Mnogo je toga bilo neobično ili neuobičajeno u prošloj sezoni Svjetskog prvenstva Formule 1. Mnogo je toga bilo neobično ili neuobičajeno u periodu između dviju sezona, a onda je sasvim obično da i predsezonska testiranja budu takva – neobična, ili u najmanju ruku neuobičajena.

Kao prvo, neobična je bila lokacija održavanja predsezonskog testiranja. Niz zimskih testova na stazi Catalunya kraj Barcelone prekinut je u ovo vrijeme obilježeno pandemijom pa su timovi i vozači završili na stazi Sakhir u Bahreinu, gdje su vozili dvije utrke krajem prošle godine, a gdje će i otvoriti novu sezonu za manje od dva tjedna. Ipak, valja istaknuti da nije ovo prvi put. U Bahreinu se jednim dijelom testiralo i uoči sezone 2014.

Lewis Hamilton na stazi Sakhir (Photo: LAT Images / Mercedes-AMG F1 Team)

Znamo za onaj stereotip, iako će mnogi reći da su utrke na njoj dosadne, staza Catalunya smatra se idealnom za testiranja jer nudi različite tipove zavoja i sektore koji se značajno razlikuju. Tako je i nastala određena teorija prema kojoj ako imaš bolid koji je dobar u Barceloni, možeš biti dobar na bilo kojoj stazi svijeta.

Sakhir je ipak nešto drugo. Staza s mnogo dugačkih ravnih pravaca, ali između njih se nađe i nešto zanimljivih kombinacija zavoja. Kako bilo, nije se moglo čuti nekakvo gunđanje zbog odabira lokacije, u ovo pandemijsko vrijeme svi su sretni već samim održavanjem testiranja i početkom sezone (skoro) na vrijeme.

Nije se čak previše gunđalo niti zbog vremenskih uvjeta, koji nisu bili idealni tijekom testiranja. S jedne strane, plus Bahreina je što, u usporedbi s Barcelonom, nudi veće temperaturne vrijednosti u ovo doba godine, tako da su uvjeti mnogo sličniji onome što najčešće imamo na utrkama, ali testiranju raznih detalja na bolidu nije baš pogodovao jaki vjetar koji gotovo da nije prestajao tri dana, a posebno nezgodna bila je ona pješčana oluja u petak, koja je nanijela ogromnu količinu prašine.

Esteban Ocon u bolidu Alpine A521

Kao drugo, neobično je bilo trajanje predsezonskog testiranja. Prije samo dvije godine timovi su na raspolaganju imali po dva predsezonska testa, svaki s četiri dana na stazi. Prošle godine to je smanjeno na dva puta po tri dana testiranja, a ove godine od svega toga ostala su samo – tri dana.

Logistički razlozi, financijski razlozi, činjenica da bolidi nisu doživjeli nekakve revolucionarne promjene u odnosu na prethodnu sezonu… To su ukratko razlozi zbog kojih je testiranje tako reducirano. Međutim, u situaciji kad je čak osam vozača između dviju sezona promijenilo sredinu, samo dan i pol testiranja, odnosno mogućih 12 sati po vozaču, čini se jako malo.

I dok mnogi nisu uspjeli odraditi sve što su htjeli i svakako im nedostaje još vremena u bolidima za potpunu prilagodbu, postoji i pozitivna strana te priče. Mnogi će u sezonu ući s još uvijek dosta nepoznanica, što daje dodatnu zanimljivost, a i tijekom testiranja je bilo puno manje praznog hoda. Nitko nije želio gubiti vrijeme i svaka moguća minuta pokušavala se što bolje iskoristiti za isprobavanje nekog segmenta, postavki te uporno “rundanje” Sakhirom.

Lando Norris, McLaren MCL35M

Kao treće, dijelom već spomenuto, neobično je bilo vidjeti bolide s nikad manje promjena u odnosu na prethodnu sezonu. Budući da je velika tehnička revolucija odgođena za 2022., ove se zime željelo prvenstveno voditi računa o smanjivanju troškova pa je jedan veći dio bolida morao biti jednostavno prenesen iz prošle sezone u ovu.

Imala je svaka momčad pravo koristiti po dva razvojna tokena. Neki su mijenjali prednji dio, neki stražnji, no generalno su šasije morale ostati iste. Najveći izazov svima bilo je nadoknađivanje potisne sile izgubljene novim pravilom vezanim uz stražnji dio podnice bolida.

Generalno gledajući, bilo je nekih inteligentnih rješenja na bolidima. Na primjer, baš dizajn tog stražnjeg dijela podnice kod Mercedesa, McLarenov “trik” s difuzorom ili pak Alpineova “grba” iznad glave vozača… Međutim, u ovome tekstu se nećemo previše baviti tim tehničkim pitanjima jer vam u danima do prve utrke spremamo i tehničku analizu bolida.

Carlos Sainz & Carlos Sainz Jr

Top teme uoči testiranja uglavnom su bile vezane uz “novotarije” u vozačkim postavama. Vettel u Aston Martinu, Perez u Red Bullu, Sainz u Ferrariju, Ricciardo u McLarenu i povratnik Alonso u Renaultu, koji je zimskim rebrandingom postao Alpine. Plus tri debitanta.

Ono što nije neobično, po završetku testiranja ostalo je upitnika otprilike koliko ih je bilo i ranije. Iako neke stvari možda jesmo “doznali”, za puno odgovora treba pričekati desetak dana i Veliku nagradu Bahreina. No, recimo ipak ponešto o onome što smo vidjeli.

Izvor: Pirelli Press Area

Apsolutno je svima jasno da najbrži krugovi na predsezonskim testiranjima ne znače puno, gotovo ništa. Jednostavno, ne možete znati koliko je tko goriva imao u bolidu kad je napravio određeni rezultat, koji je mod motora koristio i slično. Na temelju toga stvarno ne treba donositi nekakve velike zaključke, ali to su podaci koje imamo pa ih treba i prokomentirati.

Max Verstappen testirao je bolid RB16B cijeli dan u petak te u nedjelju poslijepodne. Oba je dana završio na vrhu ljestvice najbržih krugova, što nam otkriva da se vrlo brzo “našao” u svom bolidu i da isti svojim vozačima nije zadavao probleme kao prošle godine.

Bila je tu jedna pirueta u petak, ali osim toga, za Verstappena je sve išlo prema planu i programu. Zadnjih godina Red Bull je često imao problema na testiranju ili na prvim utrkama sezone, a sada se čini da su nedostatke prošlogodišnjeg bolida vrlo uspješno ispravili i da u sezonu ulaze odlično pripremljeni.

Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda (Photo by Joe Portlock/Getty Images)

Sergio Perez imao je nešto drugačije ciljeve od Verstappena, primarno se trebao što brže prilagoditi karakteristikama svog novog bolida, tako da po najbržem krugu nije ni blizu, ali to i ne treba uspoređivati. U tom procesu je ostao na nešto manjem broju krugova od Maxa (203 – 166), no najvažnije je za Red Bull da nije bilo ozbiljnijih kvarova.

A kad govorimo o kvarovima, što nije bilo za očekivati, krenuti treba od Mercedesa. Dominantna sila Svjetskog prvenstva Formule 1 u posljednjih sedam sezona, odmah se u petak ujutro našla u problemima. Zakazao je mjenjač i ograničio Valtterija Bottasa na samo šest krugova. Poslijepodne je Lewis Hamilton imao probleme sa sjedalom, uz to u uvjetima pješčane oluje nije uspio odraditi veći broj krugova i to je rezultiralo jako lošim danom za Mercedes.

Subota je bila nešto bolja. Bottas je imao i ukupno najbrži krug dana, ali opet nije išlo bez problema i gubitka dragocjenog vremena na stazi. Tek su u nedjelju vozači Mercedesa uspjeli dohvatiti ozbiljnu kilometražu i dijelom nadoknaditi izgubljeno.

Zbog tih događaja vjerojatno u Mercedesu ne gori nikakvo svijetlo za uzbunu, niti sad treba raditi veliki “slučaj”. Međutim, ovo definitivno nije u stilu Mercedesa kakvog smo navikli gledati. Navikli smo da oni i inače na testiranjima nisu željeli demonstrirati svu svoju snagu i uvijek su si ostavljali nešto u rezervi, ali da Mercedes ima takvih poteškoća i da ostane na začelju po broju odrađenih krugova, to je ipak nešto novo. Ili dvije situacije u kojima Hamilton gubi kontrolu nad bolidom, gdje je bilo jasno vidljivo da stražnji dio nema potrebnu stabilnost.

Ekipa u Mercedesu više je puta dokazala kako zna rješavati probleme i ovo će za njih sigurno biti pravi izazov, a i prilika da to još jednom dokažu. Nema nikakve sumnje da su i dalje prvi favoriti pred ulazak u sezonu, ali možda ne onako izraziti kao prošle godine. Prije svega zbog dobrog i ambicioznog Red Bulla pa svim neutralnim promatračima ostaje nada da će ove godine postojati prava bitka za pobjede i vrh poretka između dviju momčadi, a možda i četvorice vozača, ako Perez uspije tamo gdje su zakazali Gasly i Albon.

Jasno je da su svi ostali barem za korak iza, a pokušati predvidjeti tko bi mogao isplivati na treće mjesto u ovom je trenutku ravno pogađanju brojeva na lotu. McLaren, Aston Martin, Alpine, Ferrari, AlphaTauri, možda čak i Alfa Romeo mogli bi ponovno stvoriti ogromnu gužvu u toj tzv. sredini poretka.

Što se testiranja tiče, kao najvećeg gubitnika izdvojio bih Sebastiana Vettela, kojemu su nakon odlaska iz Ferrarija nasušno bili potrebni krugovi u njegovom novom bolidu, a umjesto toga doživio je kvar mjenjača u subotu pa probleme s turbom u nedjelju i ostao vozač s najmanje odrađenih krugova tijekom tri dana. Ako izuzmemo Williamsovog testnog vozača Nissanyja.

Ono što u Vettelovom slučaju ohrabruje, čini se da mu se vratilo dobro raspoloženje i optimizam pa čak niti nakon velikog gubitka vremena na stazi nije potonuo, već je nazvao svoje testiranje produktivnim. Vjerojatno će mu trebati nekoliko utrka za prilagodbu i kako je sam rekao, “mijenjanje navika” stečenih u Ferrariju, ali njegovi fanovi mogu se nadati nekom probuđenom Sebastianu.

Sebastian Vettel, Aston Martin AMR21 (Photo by Charles Coates / LAT Images)

Lance Stroll također je morao pretrpjeti neke tehničke probleme s bolidom, ali ipak manje nego Nijemac pa je ukupno odvozio 80 krugova više od momčadskog kolege i prikupio značajne podatke za analizu.

Fernando Alonso vratio se u Formulu 1 i dokazao skepticima da je spreman. Od ulaska u bolid u subotu ujutro djelovao je vrlo sigurno i koncentrirano, nizao krugove bez pogrešaka i već u tom danu skupio 127 krugova, čemu je dodao još 77 u nedjelju. Brzim krugovima nije se želio zamarati, rekao je da vrijeme za mekše gume dolazi za dva tjedna, a generalno Alpine može biti zadovoljan vikendom bez nekih velikih problema.

Jako zadovoljno djeluje i ekipa McLarena. Nisu tijekom vikenda previše skretali pažnju na sebe, no u slučaju testiranja to je obično i dobra stvar. Ricciardo i Norris bez kvarova i problema odradili su svoje programe, Mercedesova pogonska jedinica očito je ukomponirana vrlo dobro, tako da McLaren u ovom trenutku doista djeluje kao momčad sposobna ponovno se boriti za treće mjesto, a možda ga i obraniti.

Vrlo pozitivan dojam ostavio je AlphaTauri. Ne zbog brzih krugova debitanta Yukija Tsunode u nedjelju poslijepodne kad je završio odmah iza Verstappena, iako je to veliko ohrabrenje za najmlađeg vozača na gridu, već zbog dojma da je bolid jako dobro izbalansiran i da Japanac i njegov iskusniji kolega Pierre Gasly tim bolidom upravljaju bez poteškoća. Treba pričekati prvu utrku, ali AlphaTauri je možda napravio značajan iskorak koji bi ga približio gornjem dijelu poretka.

Yuki Tsunoda of Japan driving the (22) Scuderia AlphaTauri AT02 Honda (Photo by Peter Fox/Getty Images)

Na povratak u taj gornji dio poretka ciljat će Ferrari. Uoči nove sezone talijanska momčad veliku vjeru ulaže u novu pogonsku jedinicu, koja je svojim debijem u Bahreinu uvjerila Mattiju Binotta da brzina na pravcima Ferrariju više nije slabost u odnosu na ostale momčadi.

Je li to doista tako, doznat ćemo uskoro. Ipak, nije Ferrari na ovom testiranju pokazao nešto tako posebno dobro, što bi nas uvjerilo da je sposoban za povratak u Top 3, ali u momčadi vlada blagi optimizam i definitivno pozitivnije raspoloženje nego lani. Charles Leclerc i Carlos Sainz odradili su preko 400 krugova i to sugerira da je pouzdanost bolida na dobrom nivou.

U prilog tezi o puno jačoj pogonskoj jedinici Ferrarija ide brzina koju je pokazao bolid Alfe. Naravno, opet to treba uzeti “sa zrnom soli”, ali Alfa je završila testiranja s najvećim brojem krugova (uz AlphaTauri), a ako se motor doista pokaže kvalitetnijim, možda bi se mogla odvojiti od društva na začelju i smanjiti zaostatak za momčadima sredine poretka.

07 RAIKKONEN Kimi (fin), Alfa Romeo Racing ORLEN C41, Photo DPPI

Na začelju se i dalje očekuje Haas i Williams, nisu na testiranju pokazali nešto što bi sugeriralo na drukčiji rasplet. Za Haas je pozitivno što su ove godine uspjeli odraditi pristojan broj krugova, čak su u tom segmentu u gornjoj polovici, za razliku od prošle sezone kad su bili prikovani za dno. Velika kilometraža dobro će doći njihovim rookie vozačima, a što se rezultata tiče, od ove sezone ionako ni sami ne očekuju puno.

Williams je povukao jedan čudan potez, u okviru ovako skraćenog testiranja jedan cijeli dan u bolidu dodijelio je testnom vozaču Nissanyju. Izraelac je odradio 83 kruga u petak, Latifi 132 u subotu, a Russell je potegnuo čak 158 u nedjelju. U Williamsu vjeruju u proces oporavka, koliko su blizu ili daleko otkrit će prve utrke.

Nicholas Latifi (CDN) Williams Racing FW43B.

Kad se podvuče crta, možemo se zapitati jesu li autori promjene pravila uspjeli u svom naumu da malo uspore bolide za sljedeću sezonu. Željeli su smanjiti downforce, ali ako uzmemo u obzir da je Verstappenov najbrži krug brži od najboljih rezultata s prošlogodišnja prva dva slobodna treninga na VN Bahreina, onda bismo mogli očekivati da će brzina biti tu negdje.

U poretku sasvim sigurno ne treba očekivati nekakve ekstremne promjene, ali čini se da su neke momčadi ipak obavile posao preko zime jako dobro i generalno vlada određena vjera, ili barem nada, u ravnopravniju i izjednačeniju sezonu od prošle, u kojoj je Mercedesova i Hamiltonova dominacija vjerojatno bila i najizraženija do sada.

Osvrt na predsezonska testiranja zaključit ćemo baš onako kako su završena i sama testiranja… Pomalo komičnom situacijom između Kimija i Carlosa.

Total
3
Shares
Pretplati se
Obavijesti o
6 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
avatar
Desmosedici
15.03.2021. 22:14

Ponavljam se jer sam već objavio članak gdje su točno opisani Mercedesovi problemi..o čemu se radi?..novi stražnji kraj gdje je na ekstreman način postavljena aerodinamika što je dovelo do lošeg hlađenja mjenjača i motora..rezultat?..pregijavanje i havarija mjenjača..znači nije elektronika, niti je ništa loše napravljeno tj. dimenzionirano na mjenjaču, već se jednostavno pregrijavao..kako su to privremeno riješili da završe testiranje?..smanjili su snagu motora i smanjili brzinu i broj “šaltanja”..rezultat za Mercedes i Aston Martin su neočekivano loša vremena..plus se priča da uz nepredvidiv stražnji kraj ni upravljanje nije najbolje..kada je Lewis htio malo “ptisnuti” izvrti bi se..sada se kaju što nisu… Read more »

avatar
r.u.m.
16.03.2021. 10:11
Reply to  Desmosedici

A kladim se da će filming day iskoristiti i oni i još pokoja momčad,jer su sve momčadi ostale u Bahreinu do utrke tako da vjerujem da bi mogli mnogi iskoristiti tu priliku da još nešto provjere prije utrke ili će čekat FP1,FP2, …

avatar
west 44
15.03.2021. 22:11

Zašto Mercedes nije pravio velik broj km? Odgovor leži u tome što je 70 % bolida od prošle godine i dobro se znaju limiti izdržljivosti svih komponenti. Naglasak je bio na aerodinamici i podešavanju raznih set upova !

avatar
Desmosedici
15.03.2021. 22:19
Reply to  west 44

Greška si..tako kažu Makedonci..Hahahaha!

avatar
Desmosedici
15.03.2021. 22:33
Reply to  Desmosedici

..da nebi netko krivo pomislio..to znači da si nešto pogriješio ili nešto pogrešno rekao, a ne da si ti greška kao osoba.

avatar
mody
15.03.2021. 21:24

Shakir je lagana staza za testiranje vratite outer staza i bahrein po danu kao 2013

Related Posts
6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x