Buttongate – ključna odluka karijere definirana zavođenjem medija

Danas nam rođendan slavi Jenson Button, svjetski prvak iz 2009. godine. U toj nevjerojatnoj sezoni za njegovu momčad Brawn GP, Button je napokon dokazao svoju klasu i odlične vozačke sposobnosti. No, samo nekoliko godina prije toga, karijera mu je mogla krenuti prilično drugačijim, danas vidimo, vrlo vjerojatno lošim tijekom.

“Lijeni ženskaroš”, tako od milja nazvan od strane svog tada nadređenog u Benetton-Renaultu, Flavia Briatorea, bio je ugovorno vezan uz Williams od 2000. godine, ali posuđen Flaviju 2001. u Benetton zbog dolaska Juana Pabla Montoye u Williams. Krajem 2003. Button je ponovo bio žrtva dolaska nove zvijezde. Briatore je morao napraviti mjesta za Fernanda Alonsa, a Jensona je od gubitka vozačkog mjesta spasila BAR-Honda. Tamo ga je dočekalo pomalo već “zahrđalo gunđalo” – Jacques Villeneuve. Kanađanin je nakon incidenta u boksu koji se dogodio već na prvoj utrci sezone, krenuo u rat riječima. Izjavio je da Jenson izgleda poput člana nekog boy banda, no ipak je Jacques taj koji je nastavio karijeru u glazbenim vodama, a Button bio vidno bolji vozač u momčadi.

Sljedeća sezona, 2004. godine, bila bi možda i pobjednička da Ferrari i Michael Schumacher nisu bili toliko dominantni. Unatoč odličnim rezultatima u Brackleyu, Jenson je najavio da se za sezonu 2005. godine vraća u Grove, tj. Williams. Honda je friško kupila 45% udjela u momčadi BAR-Honda i očito pokazala posvećenost ovom sportu. To je bila vijest koja je, da se na vrijeme saznala, prema riječima Buttona možda mogla i spriječiti cijelu ovu aferu. Nakon najave od strane Williamsa da im se Button vraća u vozačku postavu 2005. godine, Japance tada nije previše smetao gubitak glavnog vozača. No, njihovu kulturu poslovanja zasnovanu na povjerenju i odanosti, uvelike je zasmetao način na koji su to saznali – od treće strane. Engleski tabloidi ovo su dočekali kao neradni ponedjeljak. Naslađivanje sa žutim naslovima i širenje dezinformacija, a koje se nakon svega čini da je bilo i strateški pokrenuto, obilježilo je medijski prostor Formule 1 u kasno ljeto 2004. godine.

U srijedu, 4. kolovoza 2004., Button je potpisao ugovor s Williamsom za sezonu 2005. godine s mogućnošću produljenja. Kako je kasnije rekao, nije znao da je dva tjedna prije toga Honda kupila skoro pa većinski udio momčadi BAR-Honda.

“Nisam mislio da će Honda biti toliko uključena u BAR, takvo je bilo moje razumijevanje, bio sam pomalo krivo upućen”, izjavio je  Button nakon okončanja svega.

Pitanje je zašto Jenson nije na vrijeme znao za ovo preuzimanje, a mogao ga je lako saznati od Davida Richardsa, šefa momčadi BAR-Honde 2004. godine. Britanac s velikim iskustvom u motorsportu, uvidjevši ogromni potencijal Jensona, kako rezultatski, tako sukladno tome i komercijalno, navodno je htio “posjedovati” Buttona. Grubo zvuči ta riječ, no misli se naravno na sam menadžment karijere Jensona Buttona. Richardsovo vrijeme u momčadi BAR-Honda te 2004. godine bližilo se kraju, a njegov odlazak navodno je bio i uvjet Hondine kupnje udjela u momčadi. No, Richards ostaje na funkciji sve do početka 2005. godine.

“To ćete morati pitati Hondu. Ali i u stvarnosti, ako kupite nečiji posao, uvijek zamijenite glavnu figuru, razumijem to”, objasnio je Richards u kasnijem intervjuu razočarano, pošto nije ispunio zacrtani plan s momčadi.

No, ne može se Richards smatrati potpunim negativcem u ovoj priči. On je praktički spasio Jensona od gubitka vozačkog mjesta 2003. godine, a momčad se nakon njegovog dolaska počela boriti za postolja i pobjede. Samim time, takav uspjeh je i privukao Hondu kao kupca momčadi. Logično je da htio nastaviti raditi s Jensonom i nizati uspjehe, ali vjerojatno su mu stvari malo izmakle kontroli zbog dolaska većih igrača, a i same Jensonove neodlučnosti. No, i Williams je itekako sudjelovao u Buttonovoj karijeri i polagao pravo na povratak Jensona.

Jensonova krivica i pad kredibiliteta leži u prilično loše isporučenoj vijesti o svojem tada dogovorenom povratku u Williams, a to je faks poslan iz Grovea u Brackley kako će Jenson sada voziti za njih zbog, kako je Frank Williams rekao, “raznih mogućnosti u ugovoru” koji imaju s njim od početka njegove karijere. Samim time, situacija je ubrzo zahtijevala pravne postupke. Richards se pak za ovu situaciju ponadao da će se riješiti kao i s reli vozačima, a s kojima njegov slavni Prodrive itekako ima iskustva. Tamo je praksa da se ovakve stvari odmah kažu iskreno u razgovoru, bez sudstva, a kamoli medija. Ipak, pošto je ovo Formula 1, dobili smo “Buttongate”. Stvar se potpuno rasplamsala poticanjem Williamsa od strane BAR-Honde da objavi javno svoju buduću vozačku postavu. Momčad iz Grovea to je napravila, a odmah nakon toga je i BAR-Honda objavila kako će 2005. godine za njih također voziti Jenson Button.

Ovdje stvari izmiču Buttonu iz kontrole, a mašinerija velikih kompanija uzima stvar u svoje ruke. Iz BAR-Honde suptilno daju Jensonu do znanja da bi svaka daljnja objava u medijima mogla uvelike ocrniti njegovu karijeru zbog nelojalnog ponašanja prema momčadi. Medijski spinovi su se naravno odnosili i na Williams. No, pravni postupak je već postao neizbježan, a samim time, Richards i BAR-Honda, natjerali su Buttona, njegov menadžment i Williams da pristupe sudu koji više odgovara Brackleyu. Radilo se o Odboru za priznavanje ugovora, tada smještenom u Milanu. Richards je bio svjestan da bi ovaj postupak vrlo vjerojatno izgubio pred Visokim sudom u Engleskoj. Kasnije je radi toga i postalo jasno zašto je Williams kasnio čak mjesec dana s dokumentacijom vezanom uz Buttonov ugovor, iako je ista očito trebala biti odmah spremna.

“Nikad nisam bio u ovakvoj situaciji, ne znam pravnu stranu stvari, pa sam jednostavno morao slušati što ljudi imaju za reći. Učinio sam to i mislio sam da je to ispravno, ali očito nije”, objasnio je Jenson.

Slučaj od početka javnih objava vozačkih postava na kraju izgleda orkestriran od strane BAR-Honde, a mora se priznati da je strateški maestralno odrađen. Točan dogovor strana na sudu nije dostupan javnosti, a na kraju nitko nema loših riječi o drugoj strani. No, bio je Button i dalje vezan za Williams raznim klauzulama za sezonu 2006. godine.

“Podsjećam vas da smo ga doveli 2000. godine i radujemo se ponovnom susretu, jer imamo pravo na to – točno i ispravno zakonsko pravo. Za očekivati je da će on biti ovdje”, rekao je Frank Williams za Buttona na jesen 2005. godine.

Jensonov uvjet je bio da te sezone do kraja srpnja mora imati barem 75% bodova od vodećeg u prvenstvu (Fernanda Alonsa). Nije bio niti blizu i mogao se slobodno vratiti u Williams. No, Jenson je na kraju otkupio taj ugovor s Williamsom kako bi u miru mogao dalje nastaviti karijeru u Hondi. Mora se priznati, tj. danas je lako suditi, odlaskom u Williams Jenson bi zakoračio u momčad sa silaznom putanjom u performansama, a prilika 2009. itekako bi mu izmakla iz ruku.

“Tijekom nekoliko mjeseci naučio sam o pravnoj strani Formule 1 više nego što sam to učinio tijekom cijele svoje karijere. Bilo je vrlo zamorno. A jedini način na koji mogu doći do mira i tišine zapravo je vožnja bolida”, zaključio je Button.

Total
11
Shares
Pretplati se
Obavijesti o
8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
avatar
Desmosedici
19.01.2021. 15:11

Svima neobično drag vozač..kad se samo sjetim njegove tehnike vožnje gledano on board..sve uzgleda tako čisto i jednostavno, mirno..izgleda tako kao da svaki prosječni vozač koji ima vozačku dozvolu može sve to isto tako uraditi..s druge strane gledam recimo Strolla koji se “ubija” vozeći..stalno neki nagli agresivni pokreti, trzaji upravljačem, kao da se fizički jača sa bolidom..i Alonsa pamtim po naglašenom agresivnom stilu vožnje..po agresivnim pokretima u kokpitu.

avatar
George
20.01.2021. 08:53
Reply to  Desmosedici

Upravo tako, gledajući Strola imaš dojam da momak vozi samonavođenu raketu “ready to blow” :), i odmah se sjetim Jean Alesija, koji je imao sličan pristup u kokpitu, a za to doba kada je tehnika bila nesavršena, nije ni čudo da je momak svaku drugu utrku ispadao zbog mehaničkih kvarova, što na ovjesu, što na motoru itd. JB je stvarno, ako se ne varam, poznat po izuzetno fluidnom pristupu u vožnji, pa je na taj način i čuvao gume, te sebi omogućio više nego jednom izuzetan rezultat, kada se najmanje očekivalo.

avatar
catalunya1996
20.01.2021. 15:21
Reply to  George

Je, čitam komentare pa je i meni odmah pao na pamet sasvim različit stil okretanja volana kod Jean Alesija. Nije ga meni bilo nezanimljivo gledat kako nemilice vrti iz jedne u drugu stranu.

avatar
catalunya1996
20.01.2021. 15:27
Reply to  catalunya1996

… pa i Hakinen je bio neobuzdan po stazi. U kvalifikacijama ga je i po travi znalo bit, i onda gledaš krug do kraja, a on najbrži…

avatar
Desmosedici
20.01.2021. 16:33
Reply to  catalunya1996

Alesi je bio poznat i po jakom naginjanju glave iz krivine u krivinu..tako se odupirao jakim centrifugalnim silama koje su djelovale na glavu i na vrat..tada se to moglo tako raditi jer nije bilo ovakve bočne zaštite glave..kaciga je imala slobodan hod lijevo-desno..sada postoji HANS protiv trzaja glave naprijed-nazad, a bočna zaštita je tako blizu kacige tako da ujedno služi i kao oslonac pri naginjanjima.

avatar
catalunya1996
20.01.2021. 17:41
Reply to  Desmosedici

Je. Coultharda sam prvog čuo da se bio potužio da se više ne može “naginjat”.
Alesi je bio znan i po kasnom kočenju. Odličan vozač i drag čovjek. Hebiga, moglo je bolje, a moglo je i lošije bit…

avatar
Desmosedici
20.01.2021. 18:00
Reply to  catalunya1996

Da..svi su mislili da će napraviti rezultatski uspješniju karijeru..najbolje godine je zapeo u Ferrariju koji baš tada nije imao pobjednički bolid.

avatar
catalunya1996
20.01.2021. 20:47
Reply to  Desmosedici

Istina, nije, ali srčano su on i Berger vozili

Related Posts
8
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x