Korak po korak, tjedan po tjedan, stigli smo do posljednje utrke sezone 2020. Bila je svakakva, ali zasigurno nije bila dosadna. U ožujku smo najavili utrku za VN Australije, prisjetili se utrkivanja u Australiji, a onda se sve zaokrenulo. Početak sezone je odgođen, organizatori su jedni po jedni odustajali, no pojavili su se neki novi i neki zaboravljeni i nikad kasnije, 5. srpnja, započeli smo s utrkivanjem. Svake srijede tijekom sezone prisjetili smo se utrkivanja i zanimljivosti o stazama koje su ugostile ovogodišnje utrke. Još jednom u 2020. godini pisat ćemo o povijesti jedne od mlađih utrka u kalendaru, Velikoj nagradi Abu Dhabija.

Na Bliski istok Formula 1 je stigla 2004. u Bahrain, dok su Ujedinjeni Arapski Emirati svoju prvu utrku najavili već 2007. godine na festivalu Formule 1 u Abu Dhabiju. Staza koju je dizajnirao tko drugi nego Hermann Tilke dio je projekta koji je koštao više milijardi dolara, otoka Yas koji se sastoji od Yas Marina staze, Yas vodenog svijeta, Ferrari tematskog aqua parka i Du Arena koncertnog kompleksa. Na ljudskom rukom izgrađenom otoku nalaze se i šoping centri, golf tereni i ekskluzivni hoteli i unatoč glamuru koju Abu Dhabi nudi i činjenici da je najskuplja utrka u kalendaru, ulaznice su redovno rasprodane. Kapacitet gledališta uz Yas Marina stazu je oko 60.000, no ove godine, tribine će biti prazne. Iz svima dobro poznatog razloga. U nedjelju će se voziti 55 krugova na 5,554 kilometara dugoj stazi. Pobjednik će prijeći ukupno 305,355 kilometara.

Prva utrka za Veliku nagradu Abu Dhabija održana je 01. studenog 2009. godine, kao posljednja utrka sezone. Bila je prva utrka koja je započinjala u zalazak dana, s početkom u 17 sati po lokalnom vremenu. Rasvjeta je bila uključena tijekom cijele utrke radi nježne tranzicije iz dana u večer. Sve utrke u Abu Dhabiju su kombinirane dnevno-noćne utrke. Pobjednik prve utrke na stazi Yas Marina bio je Sebastian Vettel, tada vozač Red Bull Racinga. Na pobjedničkom postolju su mu društvo pravili momčadski kolega Mark Webber i tadašnji prvak Jenson Button u kombinezonu momčadi Brawn GP. Upravo je utrka u Abu Dhabiju bila posljednja utrka za momčad Brawn GP, kao i BMW Sauber i Toyotu, ali i vozače Kazukija Nakajimu i Giancarla Fisichellu.

Vettel je uspjeh u Abu Dhabiju ponovio i godinu kasnije, no zasigurno mu je druga pobjeda draža. U Abu Dhabi su u lov na naslov prvaka stigli Alonso, Vettel, Webber i Hamilton. Fernando je u Abu Dhabi došao kao vodeći u prvenstvu, loveći svoj treći naslov svjetskog prvaka. Bilo je to prvi put u povijesti da se naslov prvaka u posljednjoj utrci odlučuje između četiri vozača. Alonso je zaglavio na sedmom mjestu iza Vitalyja Petrova, vozača momčadi Renault, Vettel je stigao do svoje druge pobjede u Abu Dhabiju i prvog naslova svjetskog prvaka Formule 1. Osim titule prvaka, 23-godišnji Vettel je postao najmlađi prvak u Formuli 1.

2011. godine pobijedio je Lewis Hamilton, tada vozač momčadi McLaren Mercedes, dok je 2012. godine, uz osebujne komentare putem tim-radija, pobijedio povratnik u Formulu 1, prvak iz 2007. godine, Kimi Räikkönen. Kimi se 2012. godine vratio u Formulu 1 nakon dvije godine pauze, kao vozač momčadi Lotus. Bila je to prva Kimijeva pobjeda nakon kaotične VN Belgije 2009. godine. VN Abu Dhabija 2012. godine ostat će upamćena po Kimijevom komentaru momčadi: „Ostavite me na miru, znam što radim.“

Godinu kasnije ponovno je pobijedio još uvijek dominantni Sebastian Vettel, vodeći utrku od prvog do posljednjeg kruga. Sebastian je po dolasku na Bliski istok već imao naslov prvaka u džepu. Četvrti uzastopni vozački i konstruktorski naslov svjetskog prvaka Red Bull je proslavio nastupom Davida Coultharda i feštom na helidromu Burj Al Arab hotela, na 210 metara nadmorske visine.

Od 2014. godine, pa sve do prošle (a vrlo vjerojatno i ove) sve je jasno. Ne treba mnogo govoriti koja momčad dominira gridom otkako je započela hibridna era. U Abu Dhabiju nije ništa drugačije. Počevši od 2014. pobjeđivali su samo vozači momčadi Mercedesa. Osim Lewisa Hamiltona, 2014. godine pobijedio je Nico Rosberg, a 2017. Valtteri Bottas.

Što nas čeka za vikend, teško je reći. Prošla nedjelja je pokazala da je u Formuli 1 sve moguće. Pandemija je poremetila mnogo toga, pa smo imali i utrku bez aktualnog svjetskog prvaka, i niz događanja koja nismo ni sanjali. Možda nam se za vikend sprema nešto još uzbudljivije. Od sezone za koju je bilo upitno hoće li se uopće održati, dobili smo vikende za pamćenje. Nove utrke koje možda nikad ne bismo vidjeli u kalendaru Formule 1. Nove pobjednike, zastrašujuće nesreće, oborene rekorde i starog svjetskog prvaka.

Preostaje mi još nekoliko zanimljivosti o utrkivanju na Yas otoku, te da vam u svoje ime i ime cijele GP1.hr ekipe još jednom poželim uzbudljiv trkaći vikend, blagoslovljen Božić i sretnu Novu godinu.

• Staza Yas Marina ima šest različitih konfiguracija staze za različite serije utrkivanja.
• Staza ima svoje jedinstvenosti, tunel na izlasku iz pit lanea, te Yas Viceroy hotel koji se nadvija nad zavojima 18 i 19.
• Vozači punom brzinom voze 69% kruga na Yas Marina stazi, uključujući 14 sekundi na jednom od najdužih pravaca u Formuli 1. Promjene stupnja brzine vozači čine u prosjeku 68 puta po krugu ili oko 3740 puta tijekom cijele utrke.
Lewis Hamilton je najuspješniji vozač u Abu Dhabiju, s ukupno 5 pobjeda, a prati ga Sebastian Vettel s tri. Osim Lewisa i Sebastiana, po jednom su pobjeđivali Kimi Räikkönen, Nico Rosberg i Valtteri Bottas.
• Od konstruktora, pobjeđivali su Red Bull, McLaren, Lotus i Mercedes. Od proizvođača motora samo Mercedes i Renault.
• U svom stilu, stazu Yas Marina opisao je Kimi Räikkönen: „Prvih nekoliko zavoja su prilično dobri, no ostalo je najobičnije s****.“
• Kimijeva pobjeda iz 2012. godine je pobjeda s najdalje startne pozicije. Kimi je utrku startao s četvrte startne pozicije.
• U tri od prve četiri utrke za VN Abu Dhabija osvajač najbolje startne pozicije nije završavao utrku. U posljednjih pet godina, osvajač najbolje startne pozicije je i pobjeđivao u utrci.

1
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
0 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
1 Autori komentara
avatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
mody

sve dođe kraju pa tako i ova korona kratka sezona koja je bila ubrzana , bila je itekako dosadna uz 2002 i 2004 2013 2014 15 17 jedna po meni od dosadnijih,,, nadajmo se da cemo sljedece sezone gledati slicne utrke kao u prosloj i više različitih pobjednika, kimij je dobro rekao ovoj stazi jedino valja izlazak iz boksa,, tesko je tu pretjecati,,, ne sjecam se da je ova staza ikada ponudila dobru utrku,, ove sezone najbolje utrke su bile vn italije mugello turska ovalni bahrein..