VN Španjolske: Ljetno izdanje u Barceloni

Vikend za vikendom nižu se utrke Svjetskog prvenstva Formule 1, svaka posebna na svoj način. Jos se nisu slegli utisci od proslave sedamdesete godišnjice Svjetskog prvenstva, a trkaća karavana seli nešto južnije, u Španjolsku. Za vikend slijedi Velika nagrada Španjolske, koja ove godine nosi zvanični naziv Formula 1 Aramco Gran Premio de España. Utrka će se održati u nedjelju, 16.08. u 15 sati i 10 minuta, a prethodit će joj kvalifikacije i treninzi, sve prema već dobro poznatom rasporedu. Kako bismo se propisno pripremili za trkaći vikend, a prema našem već ustaljenom rasporedu, osvježit ćemo znanje o utrkivanju u Španjolskoj i ponoviti neke (možda već i poznate) detalje o Velikoj nagradi Španjolske. Pa, krenimo redom.

Velika nagrada Španjolske jedna je od najstarijih utrka na svijetu, utemeljena prije više od 100 godina. Redovno je održavana tijekom dvadesetog stoljeća na više lokacija kao što su staze Circuito Lasarte i Pedralbes, a od 1969. godine neizostavan je dio kalendara Svjetskog prvenstva Formule 1. Domaćini utrka Svjetskog prvenstva Formule 1 bile su različite staze, kao što su Jarama i Jerez, a od 1991. godine utrka se redovno održava na stazi Circuit de Barcelona – Catalunya, nedaleko same Barcelone.

Staza nedaleko od Barcelone poznata je po dugom startno-ciljnom pravcu i 16 zavoja, duga je 4.655 metara i izgrađena je 1991. godine kako bi ugostila tadašnju Veliku nagradu. Osim za utrku Formule 1, staza je iskorištena za start i cilj biciklističkih natjecanja tijekom ljetnih Olimpijskih igara održanih u Barceloni 1992. godine. Vozači i momčadi Formule 1 dobro poznaju stazu, obzirom da je ona redovno i domaćin zimskih testiranja bolida Formule 1. U nedjelju, pobjednik mora odvesti ukupno 66 krugova, odnosno prijeći 307.104 metra.

Prvom utrkom za Veliku nagradu Španjolske smatra se utrka održana 1913. godine na cestovnoj stazi Guadarrama, od Madrida do Valladolida. Tada se nazivala RACE Grand Prix, a pobijedio je Carlos de Salamanca u Rolls-Royceu. Utrkivanje se odvijalo na različitim stazama po Španjolskoj, utrke su nosile različite naslove, a uslijed ratnih i drugih zbivanja održavale su se ili nisu. 1951. godine, Velika nagrada Španjolske postala je dio kalendara Svjetskog prvenstva Formule 1, a prvo izdanje održano je na stazi Pedralbes. Pobijedio je Argentinac Juan Manuel Fangio u bolidu Alfa Romea.

Juan Manuel Fangio

Radi nedostatka novca, naredne dvije godine utrka nije održana. 1954. godine Britanac Mike Hawthorne je pobijedio za momčad Ferrari, čime je prekinuo dominaciju Mercedesa. Utrkivanje bolida Formule 1 u Španjolskoj je potom ponovno prekinuto, zbog stravične nesreće na utrci za 24 sata Le Mansa kada je stradalo preko 80 ljudi. Tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća u Španjolskoj su održavane utrke koje nisu bile dio Svjetskog prvenstva, da bi konačno, na prvom sljedećem izdanju u prvenstvu, 1969. godine, na stazi Montjuic pobijedio Jackie Stewart.

U narednom periodu, za neparnih godina utrke će se voziti na stazi Montjuic, a parnim godinama na stazi Jarama. Utrka za VN Španjolske 1975. godine obilježena je tragedijom. Gradska staza Montjuic nije ispunjavala sigurnosne uvjete. Emerson Fittipaldi je iz protesta odustao iz utrke nakon samo jednog kruga. U 26. krugu, bolid Rolfa Stommelena se slupao i ubio četiri gledatelja. Utrka je prekinuta u 29. krugu, dodijeljeno je pola bodova, pobijedio je Jochen Mass, a Montjuic više nikada nije ugostio utrku za Veliku nagradu. Upravo je na stazi Montjuic jedina žena koja je ikada osvajala bodove u Formuli 1, Lella Lombardi, 1975. godine osvojila svojih pola boda.

Lella lombardi

Drugu polovinu sedamdesetih i osamdesetih vozilo se na stazama Jarama i Jerez, sve do 1991., kada se Formula 1 preselila na stazu Barcelona – Catalunya, u blizini Barcelone. Velika nagrada Španjolske uvijek je bila omiljena Michaelu Schumacheru, koji je tu pobijedio šest puta, najviše od svih vozača u povijesti. Osim Michaela, vise pobjeda na svom kontu imaju i Mika Hakkinen, Jackie Stewart, Nigel Mansell i Alain Prost, svi po tri. U periodu od 2007. do 2016. godine deset različitih vozača je pobjeđivalo na utrkama za VN Španjolske. Od vozača koji su trenutno na gridu samo Kimi Raikkonen i Lewis Hamilton imaju više od jedne pobjede na stazi kod Barcelone. Kimi je pobijedio dva, a Lewis četiri puta.

Fernando Alonso je jedini Španjolac koji je osvajao naslove Svjetskog prvaka u Formuli 1. Na domaćem terenu pobijedio je tri puta, ali dva puta za Veliku nagradu Španjolske i jednom u Valenciji, na utrci za VN Europe. Tijekom Alonsove karijere, prisustvo publike na stazi Barcelona bilo je rekordno, kada je skoro 150.000 gledatelja dolazilo ispratiti utrku. Unatoč Alonsovom povlačenju iz Formule 1, gledatelji su ostali vjerni utrci u Španjolskoj i sličnim žarom prate izvedbe novog domaćeg heroja, Carlosa Sainza mlađeg. Ovogodišnje izdanje bit će pred praznim tribinama, kao i sve prethodne utrke tekuće sezone.

Kao što je već ranije napisano, najuspješniji vozač na VN Španjolske je Michael Schumacher sa šest pobjeda, a od momčadi najuspješniji je Ferrari. Vozači momčadi Ferrari su kroz povijest pobijedili 12 puta, a slijede ih McLaren i Williams s po 8 pobjeda. Svoju jedinu pobjedu u karijeri na VN Španjolske je ostvario Venecuelanac Pastor Maldonado, pobijedivši 2012. godine, a ako ne uspije završiti utrku u nedjelju Kimi Raikkonen će izjednačiti Barrichellov rekord od 7 odustajanja na VN Španjolske.

1993. godine na podiju su stajali Alain Prost, Ayrton Senna i Michael Schumacher. Do kraja svojih karijera njih su trojica ukupno skupili 14 naslova prvaka svijeta, što čini spomenuto postolje daleko najtrofejnijim u povijesti, po broju titula tih vozača. Upravo je na stazi Barcelona 1996. godine Schumacher prvi put pobijedio za Ferrari, što je također bila i posljednja kišna utrka u Španjolskoj.

Otkako je dio kalendara Formule 1 na stazi Barcelona su samo 11 puta na podiju stajali vozači koji su startali s pete ili lošije pozicije na gridu, a samo tri puta nisu pobjeđivali vozači koji su startali iz prvog startnog reda. Prošle godine pobijedio je aktualni svjetski prvak Lewis Hamilton, a pratili su ga momčadski kolega Valtteri Bottas i Max Verstappen u bolidu Red Bulla.

Što nas čeka u nedjelju, svi s nestrpljenjem očekujemo. Prvi put VN Španjolske gledamo polovinom kolovoza. Hoće li vrućina utjecati na ishod utrke? Pirelli je za utrku pripremio tri najtvrđe komponente guma, C1, C2 i C3. Unatoč tome sto su upravo na ovoj stazi održana predsezonska testiranja, sada su uvjeti znatno drugačiji. Hoće li Lewis ponovo izdominirati ili će mu netko pomrsiti račune? Pred nama je…

22 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Desmosedici

Regenmeister 1996..nezaboravna utrka M. Schumachera i prva pobjeda za Ferrari..demonstracija moći i vještine po kiši jednog vrhunskog vozača u tada osrednjem bolidu.

MS791

Tu je dobio nadimak regenmeister, tu sam počeo navijati za njega i Ferrari. I neovisno o rekordima koje Lewis ruši za mene i veliku većinu ljudi je najbolji vozač F1. Za neke je to Senna za neke Lewis. Poštujem. Nažalost nije u stanju uživati u utrkama i u prilici čestitati Lewisu ni kad je rusio rekord u pp, ni u pobjedama uskoro a ni u naslovu vjerojatno.

LHx6

Prije 24 godine koliko si imao godina? Potpuno mi je jasno da si prije 24 godine mogao te vožnje smatrati posebnima. Nedjelja, nestručni komentatori, pokoji članak ui sportskim novinama i to je to. Što je s 94. koliko ga je puta anemični stari Hill dobio na kiši? Danas imamo (i onda smo imali) dostupne sve podatke kako je MS bio tretiran da uopće ne moramo dvojiti. To ga čini manje vrijednim od Senne koji se morao boriti s Prostom i Hamiltona koji se morao boriti s Alonsom, Rosbergom i sada Bottasom. Čim ga Hamilton prestigne sve manje i manje češ… Read more »

Desmosedici

Stvarno si frustriran. Pokušavaš omalovažit jednog Michaela Schumachera..spominješ Hilla i 1994..manipuliraš sa onima koji ne poznaju F1..nisi spomenuo da je te sezone Hill vozio dominantan Williamsov bolid sa Renaultovim pogonom..MS ga je na kraju uspio pobijediti sa mnogo lošijom kombinacijom Benneton Ford Zetec, što je ravno čudu..recimo kao da ove sezone Max ili Charles na kraju budu ispred Lewisa u Mercedesu. Manipuliraš i sa jačinom konkurencije pa spominješ Bottasa, Rosberga i Alonsa kao velike prepreke koje je Hamilton pobijedio, a to su mu bili momčadski kolege..znači da priznaješ da druge ozbiljne konkurencije nije ni imao?..a od zloće ne spominješ najjačeg… Read more »

MS791

Ti ćeš uvijek tupiti svoje i iskreno me boli ona stvar što ti misliš o MS ili meni kao navijaču ili bilo kome. LHx6 ti si nebitan u mom životu i jebe mi se za tvoja razmišljanja.

Panzer

Ljudi su zadojeni sa balzamiranim Schumacherom!

mody

zaboravio si na 1991 i odlicnu trku mansella

robif

Demonstracija znanja i vještine…Schumi je bio klasa vozač-tehničar-mehaničar.Dat povratne informacije.A i pomogao je u razvoju Mečke.Majstor…..P.S. nisam ga nikad volio,a ni momčad za koju je vozio,ali ni mrzio…

mika.KA

da,pomogo u razvoju mecke sto se vidjelo kada ga rosberg derao kao kakvog balavca!
sta bi mu tek lujo napravio..
to sto je dosao u mecku je bio cisti marketinski trik i nista vise.

klepesina

njima je za sve schumi zasluzan jos koju godinu pricace da je schumi pionir f1 osnivac f1 precerivanje

klepesina

oceran iz ferarija nista drugo

MS791

Nisi naveo da je to bilo u 40oj godini MS i to nakon tri godine bez utrka. Znaci usporedba nema veze. Što misliš kako bi Lewis prošao da se vrati nakon tri godine pauze protiv bio kojeg mlađeg vozača?? Da mu je rosberg bio kolega u Schumacherovim top sezonama Michael bi ga uništio. Lewisa također.

robif

Oderao je Schumi Sennu 92,dok je jos bio balavac.ali čisto sumnjam da bi Lewisa

MS791

Bez imalo problema.

Worf

na temelju cega ti ti zakljucujes? on nebi ni irvinea unistio bez onakvih team ordera.
dovoljno je pogledati momcadske kolege jednog i drugog da vidimo ko ima vise iskustva u takvim situacijama.

MS791

Joj dosadan si ti i tvoji team orderi. Irvine? Koji Irvine? Onaj što 1999 kad je ovaj polomio nogu nije uspio bit prvak i nakon povratka MS je imao pomoć Schumachera. Daj odi trolat doma nekog dosadni ste, iste tlapnje svako malo

LHx6

Prejako mi je da se MSovi navijači vade na snagu Merca za Hamiltonove rekorde. Nitko ni neće osvajati pobjede u “mianrdijima”.

Činjenica da je samo MS od Benettona do Ferrarija imao najbolje komponente, uvid u setupove timskih kolega, prvi vozač, pravo na taktiku i onda uz nadmoćan bolid nizao rekorde, to su za vas stvari koje preskačete. Dok kad Ham pobijedi Bottasa za 10s vi skačete kako ej povlašten. MS je u Benettonu skidao kolege za krug!! Nikad prije niti poslije viđeno, samo pod palicom najvećeg prevaranta Briatorea.- tako se kalila legenda zvana MS.

MS791

A lewis nema uvid u to sve? On nije prvi vozač u Mercedesu? Ajde prestani baljezgati gluposti jer sve to što navodiš sve to tvoj miljenik ima već par sezona u Mercedesu.

MS791

Budi ti realan i reci da 96 je Schumacher došao u rasulo Ferrarija i kroz par godina zajedno sa vodstvom stvorio pobjedničku ekipu dok lewis je došao u gotov Mercedes za pobjede.

willyz

Koliko se sjećam Rosberg je derao još nekog

klepesina

sumi na startu pao na 6 mjesto i cijom krivicom je indirektno bog sudara na startu otpalo 6 vozaca i treba napomenut da je trku zavrsilo 3 bolida… i da napomenut treba najbitnije bolid je bio podesen dan prije na full wet setup sto je sigurno imao velikuu korist od toga…Naravno ne umanjujem nista samo iznosim vrlo bitne cinjenice koje su dovele do ovog rezultata

mody

barcelona je teskastaza za pretjcanje ali zazovna ima slijepw zavoje 3 i 9

Related Posts