Prije nešto više od tri mjeseca veselili smo se početku nove sezone Formule 1, pisali smo i pričali o velikim nagradama koje slijede, kada je sve stalo uslijed pojave i pandemije novog koronavirusa. Mjesecima smo iščekivali nove vijesti i konačan početak sezone, kada ćemo ponovo uživati u utrkivanju. Špekuliralo se o različitim verzijama i vizijama, a jedna za drugom, utrke su se otkazivale. Konačno, utvrđen je izmijenjeni kalendar za sezonu 2020. i konačno se vraćamo na stazu. Za nekoliko dana ugasiti će se crvena svjetla na stazi Red Bull Ring i započet će sezona 2020. Kao pripremu za vikend, slijedi nekoliko riječi o povijesti utrkivanja bolida Formule 1 u Austriji…

Povijest Velike nagrade Austrije prilično je interesantna, ponajprije zbog staza na kojim je održana kroz povijest. Prva od dvije utrke za VN Austrije 2020. godine bit će održana u periodu od 3. do 5. srpnja na stazi koja nosi naziv Red Bull Ring, nekada poznatoj kao A1 Ring, a koja je i dom momčadi Red Bull Racing, obzirom na to da je austrijski proizvođač energetskih pića vlasnik i staze i navedene momčadi.

Priča o VN Austrije počinje početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća, kada se nekoliko lokalnih zaljubljenika u autosport počelo utrkivati u Spielbergu, na lokalitetu na kojem se nalazila Zeltweg zračna baza, no prve utrke nisu bile dio FIA svjetskog prvenstva. Prva staza nije zadovoljavala standarde FIA-e, no unatoč tome prvi F1 događaj održan je 1964. godine, a pobijedio je Lorenzo Bandini u bolidu momčadi Ferrari. Radovi na udovoljavanju standarda i propisa su počeli ubrzo, pa je 1969. godine izgrađena staza Österreichring, a prva utrka Formule 1 na toj stazi održana je 1970. godine. Sve kasnije utrke su održane na istom lokalitetu, u tri različita perioda, vraćajući se svaki put na inoviranu i renoviranu stazu, često s novim nazivom, u zavisnosti od toga tko bi postao novi vlasnik.

Old Osterreichring loop could return to Red Bull Ring for F1 2017 ...

Od 1970. go 1987. godine utrke za VN Austrije održane su na stazi Österreichring, a 1975. godine utrka je nosila naziv VN Europe, obzirom da je to bilo vrijeme kada je jedna od europskih utrka godišnje nosila počasni naziv Velike nagrade Europe. Prvu utrku na ovoj stazi obilježila je dominacija Ferrarija, a godinu kasnije je pobjedom na VN Austrije Jackie Stewart osvojio svoj drugi naslov svjetskog prvaka. Na kišom potopljenom izdanju 1975. godine, pobijedio je Vittorio Brambilla (što je ujedno i njegova jedina pobjeda u karijeri), a utrka je zapamćena po fatalnoj nesreći Amerikanca Marka Donohuea.

VN Austrije uvijek je, kroz sve etape postojanja, bila omiljena i među vozačima i među obožavateljima, no desetak godina nakon što je prvi put ugostila trkaći cirkus, problemi su za stazu Österreichring započeli. Naime, utvrđeno je da je startna ravnina preuska, pa je konačno, zbog nesreća koje su se desile početkom utrke 1987. godine, Österreichring izbačena iz kalendara. Kako Austrijanci nikad nisu uistinu odustali od organiziranja utrke Formule 1, tijekom 1995. i 1996. godine rađena je rekonstrukcija staze i njezino usuglašavanje sa zahtjevima koje je postavljala FIA. Utrka je svoje mjesto u kalendaru ponovo našla za sezonu 1997., ovaj put pod nazivom A1 Ring. Stazu je redizajnirao Hermann Tilke, a novim dizajnom iz igre su ispali dugi zavoji koji su postali kraći i brži. Sedam izdanja velikih nagrada održano je na stazi A1 Ring, nakon čega je, ovaj put radi financijskih problema, VN Austrije ponovo ispala iz igre. Unutar sedmogodišnjeg perioda po dva puta su pobjeđivali Mika Hakkinen (1998., 2000.) i Michael Schumacher (2002., 2003.), a po jednom Jacques Villeneuve (1997.), Eddie Irvine (1999.) i David Coulthard (2001.).

Drugu eru VN Austrije obilježila je neslavna dvostruka pobjeda vozača Ferrarija 2002. godine, Michaela Schumachera i Rubensa Barrichella, kada je pred sami cilj Barrichello propustio Schumachera i predao mu svoju, sigurnu pobjedu u ruke, prema instrukcijama momčadi. Bilo je to pretposljednje izdanje iz drugog perioda u Spielbergu.

Top 6 Michael Schumacher Controversies - EssentiallySports

Na stazi u Spielbergu razvijaju se nešto manje brzine nego na planski građenim stazama, pa tako hlađenje motora često zna biti problem za momčadi. Momčadi se koriste strategijama koje uključuju bliže prijenosne odnose, dodatne protoke zraka i upravljače s manjim opsegom okretanja, a ne bi bilo neobično u uporabi vidjeti i posebne dijelove koje momčadi koriste za VN Monaka. Iako svaki krug zahtijeva i značajan broj kočenja, trošenje kočnica na VN Austrije ne predstavlja dodatni problem.

U spas utrkivanju u Austriji i pripremi za verziju utrke kakvu ćemo gledati i predstojeći vikend priskočio je Austrijski proizvođač energetskih pića Red Bull, preuzevši stazu, unajmivši ponovno Hermanna Tilkea da izvede svoju magiju. Pod financijskim okriljem Dietricha Mateschitza, osnivača Red Bulla, rekonstrukcija je počela brzo nakon prekida održavanja utrka na stazi u Spielbergu. Prvo su srušene postojeće garaže, no radi negodovanja ekološke zajednice, rekonstrukcija je trajala duže no što je planirano. Nova staza, Red Bull Ring, predstavljena je 2011. godine, a u kalendar Formule 1 vratila se 2014. godine. Ne treba posebno napominjati da je treće prvo izdanje utrke bilo pred rasprodanim tribinama.

Nova staza, na kojoj ćemo naredna dva vikenda gledati utrke Formule 1, duga je 4,318 km, a ukupna dužina utrke iznosi 306,452 km. Ukupno se vozi 71 krug, a za vikend će se voziti pred praznim tribinama. Na Red Bull Ringu, od 2014. godine pobjeđivali su Nico Rosberg (2014., 2015.), Lewis Hamilton (2016.), Valtteri Bottas (2017.) i Max Verstappen (2018., 2019.). Prošle godine s prve startne pozicije utrku je započeo Charles Leclerc u bolidu Ferrarija, s kvalifikacijskim vremenom 1:03.003. Dan kasnije, na podiju iza Maxa Verstappena, stajali su pomenuti Leclerc iz Ferrarija i Valterri Bottas u kombinezonu momčadi Mercedes. Najbrži krug na prošlogodišnjem izdanju utrke ostvario je pobjednik Verstappen, s vremenom 1:07.475.

Kakva će statistika biti za vikend, vjerujem da svi s nestrpljenjem očekujemo. Više o VN Austrije pisat ćemo idući tjedan, pred drugo ovosezonsko izdanje VN Austrije. Još jednom mi preostaje, kao i polovinom ožujka, da vam u svoje ime i ime cijele ekipe Gp1.hr poželim sretan početak sezone 2020.

It’s lights out and the away we go…

F1 may have to slim down to get season started - Reuters

6
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
5 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
4 Autori komentara
avataravataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
mody

ova staza izgleda lagana ali je zeznuta ima uzbrdice i nizbrdice

avatar
Guest
LHx6

Ima li više uzbrdica ili nizbrdica?

avatar
Član
mody

uzbrdica cak istartni cilj je uzbrdo nekoc je bilajos veca uzbrdica,bio sam na ovoj stazi 2003 odlicna je neravna sumska staza:)

avatar
Član
Crnac

Zamisli da je stvarno dugačka 4318 KM, i da se stvarno vozi 306452 KM, to bi se gledalo danima 😁.

avatar
Član
mody

crnac dase vozi orginal bila bi još brza ali tsjko bi se pretjecalo i trebalo bije proširiti zone izlijetanja ovako je manj ali zeznuta tricky

avatar
Član
F E R R A R I

mody nemam nista protiv tebe al daj molim te koristi zareze, tocke, odvojene rijeci…