Fatalne ozljede Julesa Bianchija i Justina Wilsona su vrh Formule 1 ponovno potaknule na mogućnost uvođenja zatvorenih kokpita u F1 bolide, ali i bolide ostalih jednosjeda, a Međunarodna automobilistička federacija misli ozbiljno pa će se posljednja runda testova održati već sljedećeg mjeseca. Bianchi i Wilson nisu jedini vozači koji su svojim nesrećama ukazali na opasnosti otvorenih kokpita; Henry Surtees je smrtno stradao 2009. godine kada ga je u glavu pogodio kotač drugoga bolida, a samo tjedana dana kasnije opruga s bolida Rubensa Barrichella je u glavu pogodila Felipea Massu, koji se na svu sreću uspio izvući bez težih posljedica.
FIA je posljednjih godina provela nekoliko testova kako bi dobila uvid u prednosti i nedostatke zatvorenih kokpita, ali je naišla na prepreke. Početni testovi zatvorenih kokpita u stilu borbenih zrakoplova su ukazali na dva problema. Polikarbonatne ploče bi se mogle saviti ili slomiti, a druga opasnost prijeti od odbacivanja krhotina visoko u zrak, što bi moglo predstavljati veliku opasnost za gledatelje.
Međutim, FIA-i veću brigu predstavljaju poteškoće koje bi se mogle pojaviti kada bi vozači trebali izaći iz kokpita u slučaju nesreće, a probleme bi imale i medicinske ekipe koje bi dosta vremena morale provesti otvarajući potencijalno oštećen kokpit kako bi na kraju došli do unesrećenog vozača i pružili mu pomoć.
Ove loše strane su (barem za sada) ipak prevagnule u odnosu na prednosti koje bi se dobile poboljšanom zaštitom glave vozača. Najnoviji primjer je VN Austrije kada je bolid Fernanda Alonsa završio na vrhu Raikkonenovog Ferrarija; Fincu bi trebalo puno više vremena za izlazak iz bolida da je njegov SF15-T bio opremljen zatvorenim kokpitom, iako valja imati na umu da bi bez poboljšane zaštite prostora oko glave Kimi teško stradao da su kotači ili sam McLarenov bolid (podnica) prošli nekoliko centimetara bliže njegovoj glavi.
https://www.youtube.com/watch?v=kYxG7XFmqXw
Osim toga, momčadi Formule 1 su također bile protiv ikakvog pokušaja uvođenja zatvorenih kokpita jer su otvoreni kokpiti uvijek predstavljali dio DNA Formule 1.
Negativne strane kokpita poput onih u borbenim zrakoplovima su otvorile rasprave o nekim drugim načinima na koji se može zaštititi vozače, a jedan od prijedloga je bila ‘struktura’ oko prednjeg dijela kokpita koja bi vozaču i dalje dozvoljavala lak izlazak. Posljednja ideja je ta da bolidi budu opremljeni s nizom ‘okomitih oštrica’ različite visine oko prednjeg dijela kokpita, koje će odbijati krhotine, ali neće ometati vozača u njegovom izlazu iz kokpita. Međutim, o kojem god načinu se radilo, računa se treba voditi i o vidljivosti pa ionako težak zadatak postaje još teži.
Šefovi momčadi Formule 1 su o ovom problemu raspravljali s FIA-om prošlog tjedna, prije Wilsonove nesreće, te su potvrdili posljednju rundu testiranja koja će se održati sljedećeg mjeseca.
An artist view of the future of open wheel racing. I agree. (And it looks awesome) pic.twitter.com/GPY2BU3zg3
— Lucas di Grassi (@LucasdiGrassi) August 26, 2015
Kao razlog navode Bianchia, a još nisu napravili ništa sa onim dizalicama.
Tko jamći da će ti kokpiti izdržati, i da možda neće još više pogoršati situaciju.
Jooooj ovo je glupavo/lukavi PR od strane FIA nebili okrivili dizajn bolida za smrt Julesa.Hej pa oni pored ovoj peromozgućeg PR su indirektno rekli da je Jules sam kriv što je jurio toliko brzo u uslovima žute zastave.Charlie se hoće izvući pranjem mozgova a vi toga niste svesni a on nije uspeo odraditi korektno svoj posao kad nije pozvao SC nakon Sutilovog udesa.Čuva guzicu na sve moguće načine. Gori je nego Genisys,svima hoće uvaliti “trojanskog konja” u vaše razmišljanje putem PR samo da se izvuče bez posledica.Lukavo Charlie ali nisi uspeo,pametni ljudi postoje i nepuše tvoju priču. Joj da mi… Read more »
“Jooooj ovo je glupavo/lukavi PR od strane FIA nebili okrivili dizajn bolida za smrt Julesa.Hej pa oni pored ovoj peromozgućeg PR su indirektno rekli da je Jules sam kriv što je jurio toliko brzo u uslovima žute zastave.Charlie se hoće izvući pranjem mozgova a vi toga niste svesni a on nije uspeo odraditi korektno svoj posao” sada si odgovorio na moje pitanje i sto mi ustvari nije bilo jasno, zasto se forsiraju ove price koje niko ne podrzava, prvo vozaci…
Tužno je da se na ovom portalu nemože iznit mišljenje pa se neki komentari brišu kao npr. moj samo neznan zašto i koga je uvridilo. Hvala GP1. Alonso Forever 😀
Ispričavan se GP1. Uša san u krivi naslov haha
Ponekad komentar sam od sebe zapne u spam folderu te ga odmah vraćam čim primijetim. Mislim da sam ti ga vratio tako da je sve u redu.
Dvije smrti, nažalost u godini dana i sad glavonje prodavaju moguća rješenja da se “smiri” situacija. Kako su neki već naveli Julesa nikakva zaštita ne bi spasila jer ako je udarac potpuno otrgnuo roll hoop/cage, nikakva zaštita kokpita tu ne bi pomogla. Odlomljen je najjači dio bolida kao cirkularom. Po mom mišljenju u obje nesreće krivci su drugdje, kokpit sa time nema veze. U Suzuki u tim uvjetima traktor nije imao šta tražiti na stazi, mogla je i utrka startati ranije, zadnja je stvar u toj žalosnoj priči otvoreni kokpit. Wilson je pak poginuo, što nikad nisam vidio u F1,… Read more »
a brisači? kako će čistiti staklo na toj “kupoli” jer lako s vizira zgule foliju a s te kupole neće biti lako da ju održe čistom tijekom utrke. ili će se ulaziti boks i budu ženske u minjakima prale stakla?
Neznam jesi ikad gleda lemans po kisi. 98% prototypova vozi s ugasenim brisacima jer su im sajbe premazane s nekom vrstom voska i kapljice se ne zadrzavaju na sajbi.
kiša je jedno, ostaci guma i druga prljavština drugo. s obzirom da jako malo kišnih utrka ima, kiša je najmanji problem. moj je komentar bio upravo u tom smjeru jer mislim da bi upravo prljavština bila prvi problem
A sto tamo nema prljavstine i ostataka guma? Usto jos utrke traju 3-24h. Kad upu u box dodali bi pranje kupole i to je to. Ne podrzavam ideju, samo mislim da to nebi predstavljalo problem. Jedino da padne sporka kisa i nakon toga udre sunce i ostanu fleke
Znamo da su oduvijek sve grane motosporta bile opasne. Pa prije par desetaka godina vozaci su na glavi nosili kozne “kacige”. Zamislite koliko je to cuvalo glavu nakon sudara pri brzini od 300 km na sat. Nije bilo Hansa, Petera,Oswalda i kako se vec ne zovu razni dodaci za povecanje sigurnosti. Da se razumijemo, svaka smrt vozaca je tragicna. Zao mi je svakog od njih. Ali zar bi sada trebalo postaviti znakove ogranicenja brzine,zar bi policajci trebali radarom kontrolirati brzinu i pisati kazne? Hej men, prosao se Eau Rouge prekoracivsi brzinu za 32 km na sat. Kaznu odradujes u Monzi,tri… Read more »
Zar negdje u pravilima ne piše da bolid mora imati otvoreni kokpit? Ako ga zatvore tada bolid po pravilima ne spada u kategoriju Formule 1. Kako će je onda nazvati? Formula 1 XP?
čemu uopće vozač u bolidu?
najsigurnije je da sjedi negdje sastane i …
space shuttle grand prix .
Uh. Ovo je mlacenje prazne slame. Vrh ovog sporta zeli pokazati da im je stalo, cisto radi toga da kasnije mogu reci kako su pokusali. Jer svi znamo da od toga nema nista. I jer je jedna citava generacija toliko omeksala da na svakom koraku zele spasavati nekoga od samih njih. Kakvi crni kokpiti i sl. Ne igraju balote pa da ne znaju u sta se upustaju. Valjda svaki vozac prihvata i snosi odgovornost, osim Maxa. Vidim i gp1 poziva na fejsu kako smrtnim slucajevima nema vise mjesta motosportu. Jel to jer smatrate da ce neke skalamerije sprijeciti to ili… Read more »
Jos bih da dodam nesto… Kao prvo Jules je poginuo u japanu i kraj price. To sto politika i ko zna kakvi interesi odlucuju da je on preminuo u bolnici za mene se moze okaciti macku o rep. Svako je znao da je on svoj zivot zavrsio na stazi suzuka, i duboko vjerujem da bi i on zelio da je njegov kraj zivota oznacen u tom kontekstu a ne u bolnickoj postelji. Ja cu ga tako pamtiti. Ali eto… Bez da pozivam na odgovornost bilo koga, to je ustvari splet nesretnih okolnosti. Ali i pokazatelj kakvi bezmudi beskicmnjaci stoje na… Read more »
Ono sto se dogodilo Julesu je cista slucajnost 100%, kada FIA ne zna opremit stazu kako izvuc neki bolid bez da ikakvo vozilo ulazi na stazu. F1 je cak najsigurnija od svih sportova u motorsportu.
U načelu se slažem s tvojim komentarima. Jesam za to da povećaju sigurnost, ali ne na štetu sigurnosti! Svaka nesreća, pa i ova koja je stajala života Wilsona, zapravo je ljudska pogreška… Ne Wilsonova. Wilsonova smrt je posljedica te pogreške. Zato je auto moto sport opasan. U reliju imaju “zatvorene kokpite”, pa opet pogibaju. Nema sigurnosti čim je čovjek uključen u nekakvu radnju… Najsigurnije bi bilo da svi vozači zapravo voze jedan veliki simulator. Tamo kad se razbije, to je samo virtualno. Ali to upravo uništava draž tim natjecanjima. Postoje ljudske greške i ljudske greške… Ova greška koja je koštala… Read more »
Prvo da te pozdravim, Lisac! Vec sam se pitao gdje si… Ti Zeus, kao i Marlboro i ostali… ste jos dodatno argumentirali ovu pricu na stranu da ostanu otvoreni bolidi. Takodje, da li bih bio upravu kada bih rekao da je suzuka uzela zivot upravo zbog tog paninicnog, nekontrolisanog pokusaja zastite zdravlja i zivota? A mozda nisam bio dovoljono jasan, kazem da fia poteze ove price i testove svaki put kada se sranje desi li se zamalo desi… Kome oni time ugadjaju? Vecini navijaca? Jer koliko pamtim, vozaci su u zadnje vrijeme jedino trazili jace bocne zastite. Sto vise, pricaju… Read more »
Neznam sta bi reko.U jednu ruku to ce sigurno bolje zastiti vozace ali s druge strane kad pomislim to nije to ako ga zatvore nema te drazi.
Poginula su 2 vozaca od ozljeda glave ali zar nema drugih nacina da se to nekako izbjegne.
Uglavnom vise sam za NE nego za DA.
Kako ce disati unutra??imati ce maske s kisikom ko piloti??
i nije stvar samo u disanju već i u temperaturi. i ovako otvorenima vozači trpe visoke temperature. zatim tu je i faktor kako izvući vozača u slučaju nesreće, kako gasiti požar ako dođe do požara… puno je tu drugih faktora….
i da dodam, kako će čistiti tu kupolu??? svakih 10 krugova uluzit u boks na pranje stakla? ili će brisače ugradit? hehehe pa znate kako se viziri na kacigama zaprljaju tijekom utrke pa moraju guliti slojeve na viziru da bi vidjeli…
odvratne f1 više je neću pratiti .ovo postaje show .onda nek voze 100 kmh i gotovo.bernie otiđi više
Sta ako dođe do pozara?
siguro će moć maknut ‘oklop’ u sekundi, a marshalli dolaze 5-10 sekudni na mjesto nesreće.
Tako nešto. Verujem da će biti u sklopu HANS-a ili slicno.
Moš si mislit…
Specijalno u slučaju kad se bolid okrene naopačke ili se zabije u ogradu sa gumama, tu će naravno bez problema izvuč vozača iz bolida…
Zatvoreni kokpit sa otvaranjem prema gore i bez bočnih vrata neće napravit baš ništ dobrog, kaj je najgluplje čak neće ni spriječit smrtne posljedice nesreće nego bi ih bogme moglo bit i više (prvenstveno u Indycaru, ne toliko u F1…)
neka uvedu ionako je F1 bullshit nasprem one prije prave F1, ništa me više ne iznenađuje. I da uvedu to čudo lako je moguce da ce bit opet smrtnih slucajeva. Svatko od vozača zna da mu se moze dogodit najgore al opet je to njegov izbor dali ce se s tim bavit. očito treba isis poslat u FiA.