Juan Pablo Montoya je nedavno rekao da bi Formula 1 iz svojih bolida trebala ukloniti razne senzore jer je uvjeren da bi utrkivanje tako postalo ‘10% bolje’. Kolumbijac je u najelitnijem oktanskom natjecanju proveo nekoliko sezona (od 2001. do 2006.), a u istom periodu je vozio i aktualni McLarenov vozač Jenson Button, koji se slaže sa svojim kolegom jer vozačima u današnjoj Formuli 1 pomaže puno podataka pa je utrkivanje dosta lakše nego u ranijim godinama.
“Kada se Juan Pablo utrkivao, nisu postojali svi ti senzori. Tada, kada smo obojica vozili, ulaskom u Formulu 1 ste počeli učiti o gumama i o stvarima za sebe. Momčad vam nije govorila koliko ćete pritiskati u jednom zavoju i koliko će se gume zagrijati u drugom. To ste morali sami osjetiti. Meni je to bilo puno zabavnije.”
“Danas je puno više informacija na raspolaganju, koje ćete uzeti ako ste novi vozač. Ako se mene pita, to je bilo područje na kojem ste mogli raditi i poboljšati se. Tako ste mogli napraviti bolji posao od drugih vozača, a to je moglo stvoriti razliku. Sada više nije tako pa se slažem s Juan Pablom, što je veoma neobično!”
Montoya je prošlog mjeseca na FIA-inoj konferenciji u Mexico Cityju rekao:
“Vozači su danas lijeni. Nema nikakvog osjećaja. Smanje tempo ako vide da je temperatura previsoka. Smanje tempo ako treba pripaziti na gume, kočnice… Ako sve to oduzmete, sve ponovno postaje stvar osjećaja. Ako vozite preoštro, potrošit ćete gume. Vozač i momčad jednostavno imaju previše informacija.”
“U redu je kada ih imate na slobodnim treninzima, ali te informacije ne bi trebale biti na raspolaganju vozačima u utrci. To opet mora biti stvar osjećaja. Osim toga, tako ćete početi viđati talentirane dečke.”
Istina on mi ima baš pametne izjave uvijek.
I šta sad? Ekipa bi trebale tajit podatke od vozača da bi njima bilo zabavnije? Npr., mi znamo da su ti gume hladne al ti to nećemo reć da bi tebi bilo zabavnije, nema veze što ćemo izgubit koju sekundu kad se prekočiš, mi smo svi tu zbog tebe, da bi ti uživao!
Ekipe nebi nista tajile jer bez senzora nebi ni znale nista vise od onoga sto im vozac sugerira. Povecana uloga vozaca, to je valjda ono sto svi zelimo.
U kojem svijetu ti živiš? Ali ovo sam i očekivao, još uvijek 90% navijača vjeruje da je vozač glavna faca u F1 i da se sve vrti ili mora vrtit oko njega. Stavi bilo kojeg vozača sa grida u Mercedes i borit će se za prvo mjesto. Prava i jedina borba vodi se među ekipama, htjeli mi to ili ne. Zato su mi smješne ove rasprave ko je bolji vozač. Bolji je onaj koj se uvalio u bolju ekipu. Ne zvuči romantično, ali tako je!
Ja zivin u svijetu di je Vettel ipak uzeo dvi pobjede Mercedesu a u monacu ih razdvoija, di je Bottas u vise navrata ipak zadrza Ferrarija iza sebe i zalazen se upravo za to da se vozac cesce izbori protiv stroja i da napravi razliku pred drugim manje genijalnim vozacem. A sto se tice borbe medu ekipama kako mozes ovo nazvati borbom kad Mercedes politikom izbori da se po njihovoj PU pisu pravila kako PU triba izgledati i to u vrime kad je rad i razvoj PU osakacen. Jel to ono zbog cega gledas f1. Ustedi si vrime i prati… Read more »
U tom slučaju preporučam ti pratiš atletiku, tamo sportaši imaju iste šanse. Ili bi ti smetalo što neko ima bolje tenesice? U anketi koja je objavljena neki dan 90% navijača želi da F1 ostane sam vrh tehnologije. 90% ih želi da ekipe ne koriste jednake šasije, i čini mi se 70% ih želi rat guma. A onda bi svi željeli da odlučuje vozačko umjeće. Dajte se odlučite već jedanput, i shvatite da te dvije stvari ne idu zajedno. Vozač je samo jedan od kotačića u ekipi, po meni ništa vrijedniji od mehaničara, inžinjera ili čistačice u tvornici. I tako će… Read more »
Formulu 1 ponekad triba spašavati od nje same. Pogledaj samo prototip Red Bull X1, da ga sastave bija bi 20 sekundi brži od formule 1 ali onda nebi imanli vozača koji bi mogli to voziti. To ti je sam vrhunac tehnologije ali kad bi stavili naglasak samo na jednu komponentu onda bi cila stvar izgubila smisao. Neka ograničenja moraju postojati a ta tanka linija u pravilniku koja bi obuhvatila senzore ko zabranjene mogla bi značiti bolje utrkivanje važniju ulogu vozača lakše probijanje talentiranijih a s druge strane i manje troškove za timove. Što se tiče vrijedosti vozača u timu tu… Read more »
To si jako dobro rekao, F1 treba spašavat od nje same. Ali u kojem smjeru? Ako vozač nema utjecaja, vrište navijači, ako vadimo senzore, vrište proizvođači motora, u oba slučaja vrište sponzori. Ako pravilnik kaže nećemo senzore, onda su pravila pre opširna i sputavaju. O tome ja ovdje pričam. Navijači su prvi koji ne znaju kakvu F1 žele.
Što se tiče plaća vozača, plaćeni su toliko jer ekipama puno više paše kad navijači viču “Kimi je car” nego čistačica je kraljica, dakle 90% marketing.
Pa u pravu si navijači neznaju/neznamo što želimo, ali nije nas kriviti pa mi i nismo u poziciji da znamo što će se dogoditi ako uklonimo ograničenje protoka goriva, broja okretaja, dva dobavljača guma i slično ali ono što meni smeta je to što neznaju ni oni kojima je to posao. Skoro svaka promjena je dosad bila je na gore, a nisan optimističan ni oko ove 2017. Nekako imam osjećaj da je previše sve ovo postalo marketinški poligon pa nisan uopće siguran da su promjene na gore slučajne. Zbog toga sam 100% za svaku promjenu koja bi mogla promješati karte… Read more »
Moze li bez tih Mladen Jergovic fazona o nogometu, atletici i snukeru?!
Ono sto svi zele jeste da kao nekada vozac bude glavni faktor, a ne gomila tehnologije i ostalih gluposti i ogranicenja, gde vozac ne moze ici do plafona i pokazati ono zasto je u F1. A danas je, nazalost, maltene svaka utrka : smanji, uspori, ustedi, grejanje, ovo, ono!! Umesto pustiti vozaca da vozi!!!
Da nisi i ti mozda neki FOM-ov tajnik, koga zovu da im uredjuje prenose, kao Maki sto je radio? 😀 😀
Ne, ja sam samo svjestan šta jeF1 danas i šta će bit u budućnosti, ne živim u prošlosti nego nstojim uživt u svakom segmentu F1, onakva kakva je danas. A vozač više nikada neće biti glavni faktor, to uostalom nikada nije ni bio. Ja ne kažem da se to meni sviđa, samo kažem da je to tako. Većina ne želi prihvatit tu činjenicu.
Amen 🙂