Snimka Bianchijeve nesreće otvara nova pitanja o sigurnosti u Formuli 1

Nakon nesreće Julesa Bianchija na VN Japana pojavilo se mnoštvo pitanja koja se tiču sigurnosti u Formuli 1. Stvari su se dodatno uzburkale kada se Internetom jučer počela širiti snimka samog udesa koju je snimio jedan navijač. On tvrdi da ‘FOM pokušava sakriti video isječak jer on pokazuje sve propuste’ te da je video objavio ‘kako bi pokazao istinu svim navijačima Formule 1’. Naravno, FOM koji je vlasnik komercijalnih prava zabranio je objavljivanje bilo kakvih snimki nesreće ali nju su ipak vidjeli mnogi, među njima i četverostruki svjetski prvak Alain Prost:

“Potpuno je jasno da je postojao propust. Čiji? Još uvijek nisam siguran. Je li to kontrola utrke ili suci u tom zavoju?”, rekao je Prost koji je bio uznemiren kada je vidio da sudac na mjestu nesreće maše zelenom zastavom. “Zelena zastava je trebala biti najmanje 100 metara dalje.”

Međutim, Emanuele Pirro, koji je ima ulogu FIA-inog vozača-suca na utrkama Formule 1 tvrdi da je potpuno u redu da se zelenom zastavom maše na sljedećem punktu nakon zone opasnosti gdje su žute zastave – čak i ako je ‘opasnost’ samo metar udaljenosti od sljedećeg punkta. Za Autosprint je rekao da su u zabludi svi koji misle drugačije.

Vozač-sudac na Suzuki bio je Mika Salo a on tvrdi da je Bianchi jednostavno vozio prebrzo u zoni žutih zastava. Osim toga, brani odluku Charlieja Whitinga koji na stazu nije poslao sigurnosni automobil.

“Nijedan bolid ne bi trebao otići sa staze u toj situaciji. Sve sam vidio, bio je prebrz. Odluka da se na stazu ne pošalje sigurnosni automobil bila je ispravna. U tom zavoju je bila jedna nesreća a Adrian Sutil nije trebao pomoć tako da nije bilo potrebe poslati sigurnosni automobil. To je bila standardna situacija.”

Osim toga, dizalica je izašla na opasno mjesto na stazi za vrijeme obilne kiše a bolidi su se nastavili utrkivati, tj. nije izašao sigurnosni automobil. Martin Brundle tvrdi da se treba ponovno razmisliti o načinu na koji se dizalice koriste u Formuli 1. Nesreća Julesa Bianchija slična je onoj Martina Brundlea – u istom zavoju je 1994. proklizao po kiši (za vrijeme žutih zastava) te ga je malo dijelilo od udarca u vozilo koje je trebalo odvući drugi bolid. U toj nesreći Brundle je sucu slomio nogu te još jednom ponavlja kako incident iz Suzuke potvrđuje koliko su na stazi opasna druga vozila.

“Puno puta sam to rekao, brinem se zbog tih vozila na stazi. Skoro sam izgubio život u sličnoj situaciji – promašio sam ga i pogodio suca. Jako sam zabrinut jer to su nesreće koje mogu odlučiti karijeru ili nešto još gore. Te dizalice su previsoke a vi sjedite prenisko. Taj zavoj u kojem idete lijevo posebno je opasan. Ako tamo izletite onda idete u ogradu jer zbog velike brzine nema šanse da se izvučete.”

Budući da je imao sličnu nesreću, Brundle zna je s mokre staze lako proklizati čak i pod žutim zastavama.

“Neki će reći ‘imate žute zastave’ ali to vas neće spriječiti da prokližete jer smo vidjeli Ericssonovo izlijetanje iza sigurnosnog automobila. Ja sam tamo izletio pod žutim zastavama, bila je slaba vidljivost i nisam mogao vidjeti ni vlastiti upravljač. Ako jedan bolid izleti na određenom mjestu onda postoji puno veća šansa da će i drugi bolid izletjeti na istom tom mjestu.”

32 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
sennacher

Nakon svega, u ovom tekstu konačno imamo nekakve smislenije izjave, a ključnom mi se čini ova Brundleova koji je doživio sličnu situaciju na istom mjestu. Ne znam zašto nitko ne razmišlja o grešci na samoj stazi baš na tom dijelu jer se slično već i ranije događalo. Očito se na tom mjestu zadržava previše vode na stazi, kao što je očito da je glavni uzrok Bianchieve nesreće aquaplaning zbog kojeg nije imao nikakvu kontrolu nad bolidom čak i bez obzira na preveliku brzinu. A gotovo je sigurno da je iz istog razloga na tom mjestu malo ranije izletio Sutil koji… Read more »

MLAĐO

Pravi komentar (napokon), svaka čast.

mika

A što je s Moto GP ili s karting prvenstvom? Hoće li njih netko obavijestiti da je to opasno i da kod njih u organizaciji sijede povampireni ljudi koji su željni krvi

MLAĐO

Mislim da bi bilo lijepo i dobro kad bi napokon komentirao netko tko barem nešto zna (čast rijetkim izuzecima) o pravilima ponašanja na stazi i oko nje. Netko tko je barem jednom bio vozač ili sudac na auto utrkama. U fotelji je sve tako jako jednostavno.

oreo

ja ne mislim da je ovo bila standardna situacija. prvo, imamo jaku kišu, drugo, imamo izlijetanje u vrlo opasnom zavoju u kojem su se već događale slične nesreće, treće, imamo izlazak dizalice u opasnom zavoju po jakoj kiši radi uklanjanja bolida. ništa od ovoga mi ne spada u definiciju “standardnog”. jedino je upitno nije li ovaj sudac ipak trebao mahati žutom zastavom budući da se sudar praktički dogodio pod njegovim tornjem. budimo realni, ako vozač vidi zelenu zastavu, on ne smanjuje brzinu ili čak ubrzava. da je bianchi vidio žutu zastavu, vjerojatno bi usporio prije tog zavoja. zelena zastava bila… Read more »

geotec

http://www.youtube.com/watch?v=fQPleWahDcI
http://www.youtube.com/watch?v=M8Bzmu1ZIVs
Nije direktno vezano za F1 ali spomenuo bi da je u oba slučaja rubnik lansirao bolid u zrak i da je konačni ishod mogao biti znatno gori posebno u Heidfeldovom slučaju. Navodim to jer smatram da se treba pozabavit pitanjem visine unutarnjih rubnika na nekimmjestima na nekim stazama.

SpeedyDS1998Senna

Kao prvo,evo link od amaterske snimke gdje se vidi jedna i to vrlo bitna stvar http://www.dailymotion.com/video/x27dq3a_jl-s_people?start=10 Naravno,u trenutku kad je Bianchi doletio ovi kreteni mašu zelenim zastavama?! Halo?! Pa što ako bi se utrka završila pod SC-om,kao što sam neke vidio da pišu…bar čovjek sad nebi ležao u bolnici s teškom ozljedom mozga. Trebali su odmah dat žute zastave,i poslat vražji SC na stazu,ma kolko god to nekima bilo ne interesantno.Sada Todt i Prost naravno žele čuti tko je kriv,a tko drugi nego Bernie i njegova ekipa mutava zvana FIA kojoj nije stalo ni do koga nego samo do love,kao… Read more »

Ronin

ti bogami nemaš pojma i trkeljaš o zelenoj zastavi, daj se informiraj halo.

mika

Zašto bi se informirao? Bitno je da se gnoji :))) ili si i ti jedan od onih iz fie :))))

Pop

Pogledaj dobro snimku a onda pričaj o “trkeljanju”.
Bile su prvo dvije žute i čim je traktor krenuo unatrag izletila je zelena.
Dakle: Zelenom zastavom panično se mahalo još dok je traktor bio ispod tornja broj 12.
Osobno smatram da ta zastava nema veze sa izljetanjem Bianchia no na snimku se vidi dosta paničnih reakcija malih japanaca kao i nagla izmjena zelene zastave u žutu te nedugo nakon toga i tabla SC
Bianchiu želim brz oporavak

Ronin

dečki ne trkeljajte o zastavicama
http://oi62.tinypic.com/8yrrs4.jpg

Pop

I što sad sa tom skicom i trkeljanjem o uporabi zastava na utrci ? Apsolutno ništa. Rekao sam da se na snimci vidi dosta paničnih reakcija službenog osoblja u tom zavoju i dok podižu Sutilov bolid i kasnije. Te naglasio da smaram da ta pomahnitala zelena zastava nema nikakve veze sa daljnjim sljedom događaja. I neznam koji to vozač na bilo kojoj utrci smanji brzinu kad vidi žutu zastavu. Iz osobnog iskustva sa GP utrka kod uporabe žute zastave: Gleda te u oči, klimne glavom da je vidio i doda gas i ode. Ovo je bila samo zla sudbina i… Read more »

vettel

i da su poslali sigurnosni automobil na stazu opet bi neki vozaci vozili jako brzo da obave zaustavljanje u boxu prije nego dođu iza sigurnosnog automobila..da je poginuo sudac to bi bila stara vijest i manje više nikome ništa..nemojte biti dvolicni,žao mi je decka ali oni znaju u što se upuštaju i stvarno je došao prebrzo s obzirom na dvostruke žute zastave..to je jako konkurentan sport u kojem vozaci na svaki nacin pokušavaju steci prednost on je jednostavno htio smanjit zaostatak za bolidom ispred sebe.procedura je bila skroz ok. dizalica je taman odvozila sutilov bolid bile su u pitanju sekunde..problem… Read more »

f1 zaljubljenik

Pri takvoj kiši su SVI trebali ići po full wet gume. Tada se takva nesreća nebi dogodila.. Ali bilo je iznimki. Vettel i hulkenberg su ušli u boks za vrijeme SC… i gle iznenađenja.. stavili su intermedije.

geotec

očito da staza nije bila dovoljno mokra da svih prisili na prelaz na kišne gume, ali to je stvar strategije.

sladjan87

U toku ove sezone je Charlie slao SC puno puta zbog gluposti i budalastina /setite se popravke ograde/ a sada je imao traktor visok 60 cm i tezak 6-7 t i nije ga poslao a svi koji vozite bilo sto znate kako aquaplaning ubrza vozilo , po mom misljenju direktno odgovorno rukovodstvo utrke .

mika

Tako je, sve ih treba osuditi minimalno za pokušaj ubojstva.

_marko_

da je SC izašel krug ranije pitanje je da li bi bianchi sporije vozil, jer se sporijim bolidima dopušta da uđu u isti krug ili su toliko iza da opet moraju voziti brže da dostignu kolonu. znači Bianchi bi opet vozil brzo. Najviše krivice ima Bianchi koji je izletel na tom dijelu staze. Ako usporedite Sutilovo izlijetanje on je samo poljubil ogradu, a Binachi je u zoni ograde (u ovom slučaju nažalost tu je bil traktor) imal jako veliku brzinu. Znači vozil je puno prebrzo u tom zavoju pod tim uvjetima. Te dizalice su često na stazi. Jedino kak se… Read more »

FelipeMassa_

Lako je sada biti pametan. Da je Charlie poslao SC na stazu kad je počela kiša, ova dva dana posle trke bi ste vrijeđali FIA-u i tvrdili kako su to vozači Formule 1 koji trebaju znati i moći voziti po svim uslovima. Zar nije tako? Neko je očito napravio propust. Bila je to FIA, koja nije vodila računa kada je kupovala/preuređivala te traktore za premještanje bolida. Ali opet kažem, lako je sada biti pametan i kritikovati. Ali ne možete tvrditi ni da Jules nije pogriješio, live timinga je pokazao da je Jules išao 212km/h u trenutku izlijetanja. Alonso je u… Read more »

Formulas

da ali ako je već traktor za uklanjanje bolida na stazi, onda je definitivno u ovim uvjetima morao biti i SC. Nemožeš usporediti situacije kad jače pada kiša i slanje radi iste SC na stazu i situaciju u kojoj se dogodilo izlijetanje bolida na nezgodnom mjestu. Bager ga izvlači, kiša pojačava, a baja roka zelenu zastavu pokraj bagera. Ovdje je vodstvo utrke moglo itekako ovo spriječiti! Je , istina je da je ovo splet nesretnih okolnosti, ali kako netko može iznad slupnog bolida sutila i pokraj bagera koji taj isti bolid diže mahati zelenom zastavom? i čak nakon ove grozne… Read more »

Schumi1

Zelena zastava je označavala da je staza čista nakon one krivine gdje je Sutil izletio. To je sasvim normalna stvar. Bianchi je imao prije žute zastave, ali je ipak išao prebrzo. Ova situacija će dovesti do razmatranja kako bi se trebali uklanjati bolidi koji izlete. Ali da je kojim slučajem sve prošlo u redu, i da Bianchi nije ni izletio, 100% bi dobio kaznu za prebrzu vožnju pod žutim zastavama. Sjeti se one situacije, kad su počeli optuživati Vettela da je vozio prebrzo pod žutim zastavama. Pa se analizirala sva situacija. Jasno se moglo vidjeti da imaš zone sa žutim… Read more »

Ronin

da su tu imali i kran možda bi sudac onda nastrado sve je to li la kaj bi bilo da je bilo.
Definitivno po ovim uvjetima na stazi trebao je izaći SC
U takvim uvjetima u prometu za svako izlijetanje je vozač kriv i na sudu se ne možeš opravdati.

Formulas

Schumi ja se ipak slažem s Prostom oko ove teme ““Potpuno je jasno da je postojao propust. Čiji? Još uvijek nisam siguran. Je li to kontrola utrke ili suci u tom zavoju?”, rekao je Prost koji je bio uznemiren kada je vidio da sudac na mjestu nesreće maše zelenom zastavom. “Zelena zastava je trebala biti najmanje 100 metara dalje.””…….jer odmah u avoju gdje je nesreća mahati zelenom zastavom ili 100 metara dalje od mjesta nesreće nikako nije isto. Po meni je ludost mahati zelenom zastavom na mjestu gdje se sama nesreca dogodila. Nitko nekaže da Bianchi nije išao prebrzo, no… Read more »

modesto

da bilo je zeleno svjetlo! ,ne znam više šta da kažem

votka

Isključiva krivnja kontrole utrke i FIA-e.Neki ljudi bi za ovo trebali kazneno odgovarati.

Formulas

volio bi čuti mišljenja ovih 7 što ti je lupilo minuse. Bez ikakve uvrede, samo me zanima vaš stav oko toga.

ibencic11

Kaj se ima za komentirati ?
Čovjek je izletio zbog PREBRZE vožnje.
Nije mu kriv ni sc,ni traktor ni kiša,nego njegova brzina.
Ne sjećam se da Su senna,schumacher i ostali pravi vozači
cvilili ko ovaj massa.mislim da Su to vrhunski vozači,plaćeni da voze u svim uvjetima.naravno da mi nije stalo da se bilo koji
vozač razbije,ali to je dio igre na koji svi moraju biti spremni.
To se desilo i michaelu,kimmiju,senni,massi…….

Formulas

nitko nekaže ljudi moji da Bianchi nije išao prebrzo, no pitanje je dali se je mogao izbjeći traktor na stazi po kišnim uvjetima bez SC na stazi?

Ronin

je je oni su stiskali gas na sektoru sa duplo žutom zastavom.

votka

oprosti,ali sudeći po telemetriji,gotovo svi su na tom sektoru pod žutim zastavama vozili brže od Bianchija, neki i sa wet gumama,i to 2 kruga

Ronin

Pa naravno svi su svjesno kršili pravila sigurnosti.

modesto

desilo se jer je bio potop i slaba vidljivost ,ali katkad bi safety car izasao na stazu bez veze ,ali se na you tube da je bianchi vozio jako brzo u tom zavoju

Related Posts