Tehnička analiza predstavljenih bolida – II. dio

Uz najboljih pet momčadi, svoje bolide predstavile su i gotovo sve ostale momčadi. Williams svoj bolid predstavlja tek 19. veljače ali su na testiranja donijeli neke nove dijelove pa ćemo u jednom od idućih članaka pisati i o njima.

Evidentno je kako se većina momčadi odlučila za slična rješenja i filozofija gotovo svih bolida je u suštini jednaka. Naravno, postoje razlike u prednjem krilu, konceptima ovjesa i sitnicama na stražnjem kraju ali generalno bolidi su dostigli neku kritičnu točku u kojoj ima jako malo prostora za inovacije i drastična poboljšanja. No krenimo redom, da vidimo što je “donji dom” Formule 1 pripremio za nas.

Force India

Prošlogodišnji bolid bio je veliki korak naprijed u odnosu na bolid iz 2011. godine te su inženjeri odlučili i ove godine napraviti velike promjene za VJM06 bolid. Za početak, ispod nosa nalazi se izbočina (tzv. brada), koju smo ilustrirali u prethodnom članku, koja služi za usmjeravanje protoka zraka prema stražnjem dijelu bolida. Stepenice na nosu više nema zahvaljujući poklopcu koji je dopušten ove godine. Taj poklopac ne koriste sve ekipe, ponajviše zbog svoje mase. Iako je ona u rangu 200 grama za poklopac pune dužine, momčadi paze na svaki gram, pogotovo na takvoj visini, i koriste poklopac samo ako se pokaže da nudi barem ekvivalentna aerodinamička poboljšanja.

Najveća promjena je potpuno novi monokok s promijenjenim prihvatnim točkama za prednji ovjes i novom zaštitnom strukturom iznad vozača. Ispod nje se nalazi i dodatni otvor za hlađenje (vjerojatno KERS-a).

Bočni usisnici su ultramaleni što omogućava uže bočne stranice pri dnu bolida za bolji protok zraka. Ispuh je sličan McLarenovom, djelomično koristi Koanda efekt dok je stražnji kraj relativno definiran McLarenovim mjenjačem i Mercedesovim motorom. Koristeći McLarenovu školu sakrivanja poluosovine u ramene ovjesa dodatno je oslobođen prostor za protok zraka. Zadnji detalj je Y75 krilce ili popularno zvano “monkey seat”, koje je još uvijek relativna nepoznanica kako točno funkcionira ali je gotovo sigurno da služi za smanjenje otpora zraka. Trebalo bi djelomično neutralizirati protok zraka ispod stražnjeg krila na istom mjestu gdje bi se i DRD (Lotusov “Drag Reduction Device”) sustav trebao aktivirati.

Sauber

Sauber je predstavio svoj C32 u Zurichu i odmah ispunio sva očekivanja. Nos je elegantno riješen i iako se stepenica još uvijek vidi, djelomični poklopac se čini kao prihvatljivo estetsko ali i aerodinamičko rješenje. Uz izbočinu (bradu), zadržano je genijalno rješenje odvođenja dijela zraka ispod bolida u kanal kroz nos i iznad bolida prema stražnjem kraju.

No najviše pažnje privlače bočne stranice, najuže koje smo vidjeli do sada. Time je omogućen bolji protok zraka preko ispuha što dodatno usmjerava ispušne plinove prema difuzoru. Ako se ovo rješenje pokaže uspješnim, i ostale momčadi bi mogle ozbiljno razmisliti o takvim bočnim stranicama. Naravno, to znači kompletan redizajn bolida što nije jeftino niti brzo, ali bi moglo biti obavezno za nadolazeće godine.

Za razliku od prošle godine i punog Koanda ispuha, Sauber koristi McLarenovo rješenje za ispuh, djelomični Koanda efekt, čime se oslobađa prostor za bolji protok zraka kroz stražnji kraj bolida. Mjenjač je Ferrarijev te moraju koristiti sličnu konfiguraciju ovjesa te je i kod njih poluosovina sakrivena u ramenima ovjesa.

Toro Rosso

Novi STR8 odskače od prošlogodišnjeg bolida s manje agresivnim bočnim stranicama i redizajniranim ovjesom. Kao i kod Saubera, djelomični Koanda ispuh bio je izbor dizajnerskog tima predvođenog Jamesom Keyem i čini se kako takav sustav pruža najbolji kompromis korištenja ispušnih plinova i protoka zraka prema difuzoru.

Nos bolida je i dalje visok te koristi dopušteni poklopac kako bi se sakrila stepenica ali jedinstveno je što se njihov poklopac može skinuti (poklopac nije zaljepljen nego je pričvršćen vijcima). Prednjeg otvora za hlađenje kočnica nema, barem ne u konvencionalnom obliku. Do kočnica zrak prolazi između gume i krilca za usmjeravanje zraka. Williams je prošle godine predstavio vrlo uske usisnike za hlađenje kočnica a ovo je korak dalje. Sumnjamo da će biti dovoljno za toplije utrke ali je zanimljiv koncept.

Caterham

Momčad Caterhama možda je i najmanje radila na svojem bolidu, ili se to samo tako čini. Razlike u odnosu na CT01 su gotovo minimalne te je CT03 (nije greška, CT02 je kodno ime za Caterham cestovno vozilo), gotovo identičan svojem prethodniku.

Caterham ne koristi poklopac na nosu te su vidljive samo još dvije bitne razlike. Prva je možda i protivna pravilima i tehničkim smjernicama koje su dogovorene prošle godine. U kanalu kojim prolaze ispušni plinovi Caterham koristi krilce kojim usmjerava ispušne plinove. Iako se to krilce nalazi izvan područja u kojem prema pravilniku ne smije biti dijelova bolida, tehnička smjernica izdana početkom prošle godine govori kako se ispušni plinovi ne smiju fizički usmjeravati. Ako momčad ne uspije dokazati kako njihov sustav ne krši pravilnik niti smjernice, morati će maknuti svoj sustav.

Druga veća promjena je krilce ispod stražnjeg krila, Y75 ili “monkey seat”, kao i kod Williamsa prošle godine montirano je na spoj stražnjeg ovjesa pomoću zakrivljene šipke. Dečki iz Caterhama se vole i malo našaliti, kao što se vidi na fotografiji lijevo. Samo se nadamo da majmuni neće biti korišteni na stazi, kako ne bi bilo proglašeni pomičnim aerodinamičkim dijelovima.

Marussia

Posljednja po redu, Marussia MR02, dizajnirana je uz pomoć McLarenovih tehničkih resursa ali to ne znači da koristi i iste ideje.

Već na prvi pogled vidi se da je to nešto novo, drugačije od ostalih, posebno po niskom nosu. Marussia nije ni prošle godine imala visoki nos te je njihov dizajnerski tim u zračnom tunelu našao više performansi kroz niski nos s već ranije spomenutom izbočinom (bradom). Ovakav pristup bi mogao pomoći momčadi za 2014. sezonu, kada će sve momčadi morati sniziti nos svojeg bolida.

Ispuh je promijenjen te koriste općeprihvaćeni sustav kanaliranja ispuha kroz kratki kanal prema difuzoru. Bočne stranice nemaju nikakvih aero dodataka koji bi pomogli u odvođenju ispušnih plinova i tu Marussia mora nešto učiniti ako žele biti imalo kompetitivni.

Marussia je jedina momčad koja koristi Cosworth motore i razvija svoj mjenjač uz pomoć Xtraca. Za razliku od prošle sezone, ove godine Marussia će imati KERS, kupljen od Williamsa.

12 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Omer-Vettel

Sauber ima pravo dobar izgleda i cini se itekako jak

Ayrton Mclaren

Pošto smo već hvalili autora u prvom članku sad samo treba reći kako je nastavak jednako zanimljiv i iscrpan te prepun tehničkih detalja koji su, barem za mene, jako jako zanimljivi. Zanimljivo mi je bilo čitati dio o Force Indiji i Sauberu, često se koristi riječ “kao kod Mclarena” ili barem jako slično tomu, sad je samo pitanje znači li to da je Mclaren pogodio pa su ga ostali odlučili pratiti ili je to jednostavno slučajnost. Force Indija će biti odlična ove godine, Mclarenov mjenjač i dobar dio stražnjeg djela bolida te Mercedesov motor i KERS sve to trebalo bi… Read more »

damir76

Kao što sam htio reći i u komentaru prvog dijela, ali mi iz nekog razloga niste “pustili” komentar, a stvarno mi nije jasno zbog čega, bile su samo pohvale i prijedlozi, sve pohvale za članak… Sve ostalo mi se ne da ponovno tipkati…

nelson

čemu služe plusevi i minusi to treba ukinuti ,svatko ima pravo na svoje mišljenje ovdje ima previše ferarista i red bullovaca i onda lupaju minuse ne razumijem šta znace ti plusevi i minusi ?

FAN F1

Imam dva pitanja:1.Ima li neki zadani termin kada će izlaziti ovi članci?
2.O čemu ćeš pisati u idućem članku?

Mateo300

koji je ovo bolid pod ceradom?možda villiams

Mateo300

aaaaa,vidi,nisam primjetio,hvala! 🙂

F12012

Ivane svaka čast na odličnom tehnološkom osvrtu !
Ovo je jako pozitivno iznenađenje 🙂
Samo nastavi tako 🙂

F1 Karthikeyan

Vise nece biti trio,bit ce duo nazalost.

Domagoj Grgurić

monkey seat :)))

Related Posts