Tehnološki kutak: Kako će (K)ERS funkcionirati sljedeće godine

KERS (Kinetic Energy Recovery System) je već treću sezonu zaredom u uporabi, a sljedeće godine će biti znatno izmijenjen. Njegovo ime više neće biti KERS već ERS.

KERS je sustav za obnavljanje kinetičke energije koja se generira prilikom kočenja.  Generator “hvata” tu energiju i pohranjuje u 2 spremnika. Dok se jedna koristi, druga se puni. KERS daje dodatnu snagu od 80ks i traje 6,7 sekundi u jednom krugu. Može se upotrijebiti na bilo kojem dijelu staze, iskoristiti odjednom ili više puta te njim napadati ili braniti poziciju. Uveden je 2009. godine, ali ga tada nisu imale sve momčadi, pa je za 2010. ukinut, da bi godinu poslije opet bio vraćen.

MJ – Mega džuli.
MGU-K – generator koji kinetčku energiju odvodi u baterije.
MGU-H – novi generator, koji je spojen na turbo punjač, služi za njegovo pokretanje te u spriječavanju turbo laga.
Turbo lag – Vrijeme koje prođe dok turbo ne da svoju punu snagu. Zato ga je potrebno spriječiti.

Od sljedeće sezone ovaj sustav će biti znatno izmijenjen te će se zvati ERS. Trajat će čak 33,3 sekunde po krugu i pružat će dodatnu snagu, čak 161ks. Najveća razlika je u tome što će sada postojati dva generatora, Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) koji je skoro identičan ovogodišnjem (zadužen za prebacivanje energije u baterije). Drugi je Motor Generator Unit – Heat (MGU-H). On je neograničen po pitanju prijenosa energije i povezan je s turbo punjačem.

Dakle, najveći iskoristivi kapacitet će iznositi 4MJ, što na prvi pogled znači da će KERS biti duplo snažniji. Ipak, situacija je nešto složenija. 4MJ može doći iz baterija u MGU-K u svakom krugu, ali samo pola od toga se može iskoristiti. Da li ovo znači da će vozač moći u sljedećem krugu iskoristiti ERS koji mu ostane od prethodnog? Pitanje je na čiji ćemo odgovor trebati pričekati neko vrijeme. No, izgleda izvedivo s obzirom da MGU-H ima neograničen protok energije.

Na početku utrke baterije su napunjene. Dok okretaji čekaju da se svijetla na semaforu počnu paliti, MGU-H vrti turbo kako bi eliminirao bilo kakav turbo lag. Čim se bolid počne kretati i kad više nema ograničenja proklizavanja, MGU-K također upada u igru. Jednom kad se gas stisne do poda, on kroz MGU-H (koji je povezan s turbo punjačem) uzima snagu, a višak ide u baterije. Kada auto koči prije zavoja, MGU-K, kao što je i do sad radio, puni baterije a MGU-H potiče turbo da se i dalje vrti kako bi ponovnim dodavanjem gasa bio spriječen turbo lag.

Izvor i ilustracije: http://www.formula1blog.com/formula-1/how-f1s-energy-recovery-system-ers-will-work-in-2014

72 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
arcii98

AHHAHAAH ERS 🙂 33.3 sek po krugu? Cijelo vrijeme ce onda bit ERS ERS 🙂

Oce ostat DRS?

stari lisac

čitam komentare… i ne mogu vjerovati. Ima puno tehnički potkovanih ljudi koji bi se, baš u ovom komentaru trebali malo zaustaviti i zamisliti o tome što pišu – MAKNUTI DRS jer sad MOGU pretjecati ERS-om???????? :kaaj: :lud: Kao prvo ERS će imati svi bolidi i svi će imati približno istu snagu. DRS mogu koristiti bolidi koji su iza bolida unutar jedne sekunde. Onaj ispred nema mogućnost uključivanja DRS-a. Znači da se s tim postiže razlika u brzini koja omogućava pretjecanje. No DRS ne garantira pretjecanje, jer su današnji bolidi takve konstrukcije da se pravi maheri mogu obraniti od svakog napada,… Read more »

Haris95

Objasnio 🙂

hattrick

Aj da se i ja nekad složim (to ti je nešto pozitivno) s tobom. Očito ne govoriš o Alonsu, Vettelu i Gummama, pa su šanse nešto veće 😀

perodeformero

Ipak ne vidim smisao te 33 sekunde u odnosu na cijeli krug. Kad je nešto limitirano na par sekundi ili unutar sekunde od bolida ispred sebe, to donosi katkoročnu prednost koja se može iskoristiti za pretjecanja. Ovako, ove 33 sekunde neće se koristiti za prtetjecanja nego za što brži krug na PP i eventualno bježanje prvog od ostalih. U svakom slučaju mislim da je nekako jednostavnije bilo dopustiti neograničenu upotrebu. Razmišljam kako će slabije ekipe to koristiti isključivo na ravnim djelovima, pa će po zavojima biti poprilično sporiji od konkurencije, koja će se naći u problemima zbog povećane razlike u… Read more »

stari lisac


Nije propisima limitirano vrijeme upotrbe ERS-a, već punjenjem i pražnjenjem. Kad ga isprazniš, treba neko vrijeme da se napuni, pa zato ga ne možeš koristiti cijeli krug… Kužiš?

Alen Šmit

Kako to da neki vozac moze imati prednost nad ostalima ako svaki vozac koristi ers jednakih 33sekunde.Jedina varijabla jeste vestina i spretnost vozaca u koristenju istoga za eventualno priblizavanje protivnika i bezanje od od istog.Stoga trebalo bi odlucivati takodje i dobro sklepana pogonska jedinica sa dobro sklepanom aerodinamikom. A sto se tice goriva napunjena vam je glava glupostima zvanoj guranje bolida zbog nedostatka istog.Kako mozete verovati da ce f1 trkanje biti upropasteno sa odutajanjima zbog gubitka goriva. F1 nemoze priustiti epohalni kolaps zbog toga.mozda imate takvu sliku stvari zbog pirelijevih balon pzerro guma i onog famoznog gpa u Silverstonu ali… Read more »

jacques mesrine

evo ovako…
drs treba ukinuti a ers smanjiti na max 10 sekundi s tim da ga mozes koristit samo kad si u utar sekunde!! i to ne 161 konj snage nego manje!

zapravo, zamislite danasnje utrke da nema drs- ali da se sadasnji kers moze koristiti kako se koristi ali samo kada si unutar sekunde!

33 sec po krugu je previse! i sada ga nekad ne potrose cijelog a pogotovo kad ga imaju tako dugo!!

ivanh

Pored ovog 33,3 sek po krugu, DRs je definitivno suvišan !!!

Alen Šmit

Kako je drs suvisan.Svi vozaci koriste ers istih 33 sekunde po krugu a drs samo u retkim prilikama kada se vozac priblizi drugom na 1 sekundu zaostatka.

StigSenior

Hocu i ja jedan ERS na mog dizelasa, mnogo mi laguje …! (Halo Bing, znas li sta je to ERS?)

campo

Mislim da je vrijeme da ekipa koja odlučuje o pravilima razmisli o još nekim neotkrivenim energijama . Pogotovo bi se mogla fokusirati na samog vozača. Jer ljudsko tijelo je neograničeni izvor energije. Primjerice energija koja se oslobađa znojenjem tabana i dlanova, promjena volumena prsnog koša prilikom udisaja i izdisaja, škrugatanje zubima, rast dlaka na leđima, a o kinetičkoj energiji prdeža da ne pričamo…

Alen Šmit

Ima i takvih stvari u svetu(ne mislim na dlake i golubove)ako znate za ona inovativna odela koja skupljaju toplotu tela i proizvode malu količinu struje i druga odela koja funkcionišu kao solarni kolektori.Nesumljam da čak postoje odela koja prikupljaju znoj pa salinitet znoja pretvaraju nekako u struju. Naravno pričam o prototipima koja prave jako malu struju,u najboljem slučaju za LED svetlo. Hmmm nije loša ideja o stavljanju materijala nalik solarnim kolektorima na šasiju F1 bolida.Mogli bi timovi opaliti solarni kolektor na mestu bivšeg “ajkulinog peraja”(na poklopcu motora).Opet bi davalo malu struju te ništa što sam nabubao u ovom komentaru ne… Read more »

BlackM

Spomenuto je da je protok energije neograničen između MGU-H i baterije, al kolko vidim po shemama neograničen je prijenos i između MGU-H MGU-K. Što bi značilo da MGU-H može konstantno hraniti MGU-K kod punog gasa bez stiskanja ERS gumbića na volanu…
Kolko na taj način MGU-H može zahvatit energije i direktno ga dat MGU-K, tj. kolko konja se time dobije…
Zanimljivo, al rađe bi to u svom autu, a F1 nek se vrati na V10 😀

Alen Šmit

Jeste mguh moze hraniti mguk ali ne neograniceno jer pre negoli struja dodje u mguk mora proci onaj kompjuter a to sve kontrolise FIA na licu mesta.

perodeformero

Vjerojatno nisam dovoljo razmišljao što bi se sve moglo s time dešavati, ali onako na prvu loptu, zar to neće onemogućiti pretjecanja kao sa KERS-om do sada jer će ga imati znatno duže u zalihi 16-33sek. u odnosu na današnjih 6,7sek?

Alen Šmit

Hmm zamisli da si vozač i eto trkaš se,pristižeš vozača,pritiskaš ERS kad ono i drugi vozač pritiska,tu je malo pipavo jer i ti i onaj drugi znate da ERS koristite na skoro istim delovima staze. Hteo sam reći da će vozači jednako koristiti ERS na jednakim delovima staze i u jednakim vremenskim intervalima,naravno onaj koji ima sporiji bolid ovaj će sistem više forsirati ostavljajući onom iza njega više ERS-a koji bi mogao iskoristiti na izlasku iz poslednje krivine. Opet ovo neće igrati veliku ulogu u zaobilaženjima zbog istog načina korištenja,dakle DRS opet će igrati ulogu. Ili nešto drugo-šta ako se… Read more »

perodeformero

Da, nisam puno razmišljao o tome. ERS će se moći koristi stalno (kada hoćeš dok ga ima), a KERS samo kada si na manje od 1 sekunde iza drugog bolida. To malo mijenja pogled na stvar. Ok, definitivno će svi napadnuti ostavljati dovoljno zalihe ERS-a za mjesta gdje se može preticati KERS-om, tako da će KERS biti otpilike prednost kao i do sada. To je onako u grubo. Naravno da će i biti varijacija na temu.

Alen Šmit

Pero
kers se moze koristiti slobodno tokom celog kruga nebitno koliko ima do onoga ispred tebe.Takodje i ers.
Odakle tebi to da se kers koristi slicno kao drs.Samo za drs vazi pravilo “1 sekunda”.

perodeformero

Oprostite mi ljudi. Tek sam u snu shvatio kakvu sam glupost napisao. Probudio sam se u noćnoj mori. ERS me s otvorenim DRS-on ganjao po gradu i vikao: Di je moje slovo K? Vrati mi ga lopove jedan…….
Uglavnom sorry, valjda sam nešto loše pojeo kada sam uspio izvaliti takvu glupost i zamijeniti DRS- sa KERS-om.

Alen Šmit

Pero
Sve ti je oprosteno.hehe sledeci put prvo pogledaj sta imas u loncu pre jela.
Svake nove promene pravila uvek nas isprva dobro zbune pa posle se smejemo sebi posle godinu dana kada kazemo:”kako je meni ovo bilo nejasno pa dshshshshshs po celu”.

Lambo

Baš sam pogledao SPA iz 2008 , isus kaj je to bilo , utrka kakva bi trebala biti svaki vikend. Kimi i Hamilton se izmjenjivali ko dvije vjeverice bez ERS i KERSA i DRS-a 🙂

Alen Šmit

Šteta što nemožemo pogledati celu trku VN Francuske 1979 na stazi Dižon Prenojiz. Tamo su se lavovski borili Arnaks u Renou koji je imao turbo i veliki top spid a manju brzinu u krivinama i Vilnev u Ferariju koji je imao manji top spid i veću brzinu u krivinama bez turba. Ehh to je bila igra mačke i miša(ja sam pogledao rezime te trke) i oduševio sam se epskom borbom. Na koncu je pobedio Vilnev u tom okršaju za drugo mesto a njegova prednost nad Arnaksom je bila mikromalih 0.3 sekunde. Tu trku je pobedio Žaboli u Renou(turbo) sa 14.5… Read more »

stari lisac

nije Arnaks, već se to čita “Arnu” (Arnax)

Alen Šmit

Hvala lisac na ispravci.

stari lisac

u r welcome alenpetak11

idiot

Vrhunska tehnologija koja će pomoč da se “sutra” dodatno smanji potrošnja u cestovnim automobilima. Iako se ovo nekima nesviđa odavno se zna da je F1 mjesto gdje se najnovije tehnologije usavršavaju i testiraju u extremnim uvjetima prije nego postanu serijski dio opreme cestovnog automobila.

Alen Šmit

Eto sledeće godine biće novi šampionat prvih električnih formula pod nazivom FormulaE ili skr FE.Otuda će valjda skontati velike face automobilizma kako napraviti što bolji električni automobil.Skidam kapu Tesla kompaniji koja je napravila sportski električni drumski automobil.Videćemo za ostale kompanije ali jedno znam i to sigurno,da će ta tehnologija biti dostupna u ovim prostorima kada budem primio moju prvu penziju(hehe imam 22 godinice).

perodeformero

Najgora je stvar što to već desetljećima možemo koristiti. Lažu nas u stilu: obične jeftine baterije su premale. samo za 60-80 km.
Pa i da je tako 90% nas se dnevno vozi manje od toga i zapravo gotovo da i ne bi morali koristiti benzin osm kada idemo na duži put…………..

Alen Šmit

Pero
Da li si upućen u to?Ako kupim baterije a predpostavljamo da kao imam električni auto koliko bi pukao na mesečnim režijama za struju?
Hmmm možda će automobillske kompanije naći bole i efikasnije rešenje za ovo preko F1,WEC i FE, pa možda eventualno smanje troškove mesečnih režija za struju i još puno toga.

BTW i onako narod puca na obični benzin cca 1 evro za jednu litru pa mislim da na koncu će izaći da je električni automobil bolje rešenje za budžet prvenstveno,zasigurno ne za srce vozača kojem kroz vene teče benzin,a ne varnice.

perodeformero

Na motore sa unutrašnjim izgaranjem su nas naviknuli kao malu djecu na igračke koje rade razne zvukove, pucaju i ako još mogu ozlijediti nekoga di ćeš veće sreće.
Vrlo brzo bi se naviknuli živijeti u gradu bez ispušnih plinova, buke…….. Za 50 godina će nam se djeca smijati i gledati nas kao da nerazumne divljake.
Zato, uživajmo dok možemo plaćati benzin kao narkomnan drogu, bez obzira na cijenu.
Uostalom, svako vrijeme nosi svoje ovisnosti. Mi smo ovisnici o oktanskom sportu F1 i ponosimo se time!

jacques mesrine

nema nikakve logike koristiti MSUI sa 100 pokret in dijelova kada mozes imat motor sa jednim ili dva. pokretna dijela!! MSUI je prevara ne destljeca nego covjecanstva!!

stari lisac

Niste upućeni. Glavni problem zašto električni automobili nisu još u slobodnoj (potpuno slobodnoj) prodaji jest organizacija stanica za zamjenu i/ili punjenje baterija… Drugi, veliki problem jest taj što su elektroautomobili nečujni, pa to može izazvati puno veću opasnost za djecu, pješake, bicikliste i motoriste, jer nas dosta u prometu sudjeluje sa sluhom… Vozila su spremna, vrijeme trajanja jedne baterije iznosi 300-400 kilometara (vrijeme punjenja 3 sata), baterije su unificirane dovoljno da nije bitno tko je proizveo vaš automobil. Te baterije pašu svima… Naftni lobi je taj koji ne dopušta prodaju i zamjenu baterija na pumpnim stanicama, jer na taj način… Read more »

perodeformero

Problem tihog auta baš i nije neki. Umjesto zvuka gume svako bi mogao puštati svoju glazbu.
A glede problema s zamjenom baterija………
Da, naftne kompanije drže monopol na drogu, pardon naftu.
U Chicagu na prijelazu 19 u 20 stoljeće, prvi taxiji su bili na električni pogon!
Kako i zašto su prevagnuli motori sa unutrašnjim izgaranjem, ima dokumentaraca pa nema smisla ovdije razglabati……….
Tako da ideja auta na električni pogon je jednako stara kao i na ostale pogone nakon konja i pare.

idiot

tehnološki najveci problem dananašnjice je dugotrajno i pouzdano skladištenje energije zato je svaki napredak u povečanju iskoristivosti fosilnih goriva dobrodošao

Alen Šmit

:Hahaha: pero
Ova ti je dobra.Kupim elektricni auto pa skinem sa jutuba F1 onboard snimke pa ih konvertujem u mp3 i narezem na cd.Ukljucim auto pa ubacim mp3 cd i ozezi po volume na plejeru.Hahahahaha kad budem tako prilazio raskrnici ovi ce misliti da im prilazi f1 bolid kad ono prolazi moj elektricni auto.epic facepalm u najavi.

fernandof1

Kad to pise ovako izgleda mi prekomplicirano, a zapravo je nama gledateljima u praksi vrlo jednostavno, vozači se voze i kad požele stisnu gumb na volanu ili povuku polugicu iza volana i bolid dobije više snage i ide brže, jednostavnije ne moze bit 😀

Alen Šmit

:hahaha: svrha da ali način je komplikovan.

zorro

Da li će RBR moći naučiti ERS da se ponaša poput TSC-a kao što su to učinili sa KERS-om?

stari lisac

ne, jer ni ovo drugo nije dozvoljeno

Alen Šmit

Pazi minuseve…
kad ljudi nerazumeju nešto pa ga lupaju –
2014. biće strogo kontrolisan ERS te timovi neće imati puno prostora za manervisanje u smislu rupa u pravilu.
Ovih godina KERS je omogućavao timovima jako puno prostora za varanje jer svako je mogao praviti tu konponentu onako kako je njima pasalo a pravila su bila jako malo ograničena.

Inače KERS je stvar koja ima jako mali uticaj na brzinu bolida jer aerodinamikom sve nedostatke KERS-a pokrivaš.
Ultimativni dokaz-Bron GP 2009-te,oni sa savršenom aerodinamikom bez KERS-a su osvojili prvenstvo.

stari lisac

Izvod iz pravila: “9.3 Traction control No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive torque demand by the driver. Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.” Ništa što je ili glumi TC nije dozvoljeno. ovo 4. put ponavljam – nije bitno što proizvodi efekt “traction control”-a, efekt “traction control”-a je zabranjen, proizveli ga kako god želite… A što se tiče KERS-a, da, on nije direktno utjecao na brzinu bolida, već je… Read more »

Alen Šmit

E izgleda da sam i ja nesto krivo pojeo jer nidam procitao da je napisao tsc i rb kao varanje istog.
razumite me pokusavam ostati u kontaktu sa vama preko smartfona koji ima prokletu brzinu od 20 kb/s.isteko mi ugovor na fles internet pa se prcam ovako.

scuderia1715

“Da li ovo znači da će vozač moći u sljedećem krugu iskoristiti ERS koji mu ostane od prethodnog?” Ne razumijem ovo pitanje. Znači sustav če sada sastojati praktički od dva KERS-a(K i H) K-sustav radi kao i do sada. Puni baterije. H-sustav se koristi za eliminiranje turbo rupe, a ostatak energije opet ide u baterije. Energija koja se sakuplja u baterijama koristit će se svaki krug po 33,3 sekunde. Sistem je “isti kao i do sada samo što je dodan još jedan sustav koji ima dva zadatka, održavat okretaje turbine kada vozač ne pritiska papučicu gasa i puniti baterije kada… Read more »

Sina

Tko bude imao više keša za ove inovacije taj je svjetski prvak.Još malo pa će pilote zamjeniti roboti koje će mo nazivati Alonso ,Kimi,Senna…Ovo više nije F1 utrka vozačkih sposobnosti ovo je shit .Obožavam F1 ali ovo postaje previše .

perodeformero

Od početaka F1 svake nove sezone se neko ovakav javi i kaže:
nik dar nebu bile kak je nekad bile………

Igor Ferrari

Ništa drugo nego idealna prilika za varanje ili kao to još volimo nazivati “zaobilaženje pravila”. Već Newey smišlja neku spačku…već vidim Ferrari kako se okreću razvoju bolida za 2015….

Clark6365

Pohvale za članak!

hattrick

:thumbs:

Alen Šmit

Odlično urađeno!!!
Zamislite da nam Blaža i Novak ovo objašnjavaju tokom prenosa na ove 4. poslednje trke.
ehhhh…

perodeformero

Premalo utrka da bi uspjeli objasniti do kraja, jer kada oni krenu…………….

Alen Šmit

:hahaha: komentatori Srpskog Sport Kluba 2014-te će otprilike pola trke i kvale držati gledaocima predavanja o ovim novotarijama svih 22 trka.

F1_Torpedo

Iako sam osoba koja voli inovacije i tehnologije, a posebno onu oko F1, moram reci da je F1 postala dosta kompliciran sport sa svim tim dodacima. Najbolje da se vratimo u 2004.-5. I lijepo vratimo V10, ali da ostavimo DRS, jer ipak volim prestizanja. I da, izgled bolida isto vratiti na onaj iz tog perioda, ali oataviti Slick gume. Zamislite što bi to bilo.
P.S Odlićan članak 🙂

croatic f1

Trebalo bi biti čim više ovakvih članaka kako bi nas upoznali sa svim tim novotarijama koje nas čekaju iduće godine.Pohvala Marku za članak :thumbs:

Daijiro74

Prtepostavljam da ce vozaci zimski odmor provesti trenirajuci prste za sve prekidače u kokpitu… Nema skijanja ove zime ne ne

antevalenta

bolest… ovako što treba ubacit u aute! doduše neki auti već i imaju KERS, ali ovo zvuči puni luđe..

reso20

Volio bi da ekipa GP prati ovo i cim prije dodatne info izbaci. Zanima me kako ce to u utrci biti? Imam dojam da je ovo dvostruki faktor i da od ovog nece svi profitirati. Ako grijesim neka me se ispravi, imam dojam da bi se sa ERS moglo lako izbacit DRS sustav kao vrlo ucinkovit u samo “ucinkovit” pogotovo kod nekih bolida koji su tu negdje. Ako bude vise info eto molio bih.

I jel ovaj ERS svojevrsna kompenzacija 1.6 motora i turbaka?

Raizo

DRS je nešto sasvim drugo od ERS-a i nema nikakve poveznice između ta dva sustava, jedan radi neovisno u drugome, tako da čisto sumnjam da će DRS izbaciti zato što su “pojačali” KERS.

reso20

@Raizo Možda se nisam dobro izrazio. Moj upit i problematika ERS i DRS je u tome da što će se dogoditi na mjestima za preticanje gdje nema drs-a a možeš paliti 33 sec ili 16sec ERS po krugu. Na gotovo svim trkama se više manje zna di se može preteći nekoga, a samom spoznajom toga isti vozač koji je ispred će koristit na tim zonama ERS i mozes mu ga…. A što se tiče DRS-a ono što mi je palo na pamet je ovo “Button je iza Alonsa i sa sadašnjim bolidom u DRS zoni upitno je dali će ga… Read more »

marko

I onda je svizac zamotao cokoladu u omot!!! Daj vise pustite ljude da se trkaju bez svih tih sranja!!!!!!

F1 Karthikeyan

Sa 6,7 na 33,3 po krugu.+ kome se svida ovo – kome ne

stari lisac

Bravo Marko, već sam se pitao tko će obnoviti taj tehnološki kutak. Dobar članak, jedino što ne bi bilo loše da uz članak dođe i objašnjenje kratica. Mislim da bi to nekima pomoglo :thumbs:
EDIT: Mislim objašnjenje kratica na “rvackom”! 😉

zekohonda

i nekakav shematski prikaz ne bi škodio. 😉

stari lisac

a ti se zeko pazi da te ne dohvatim, mljac mljac :haha:

stari lisac

ma ne treba to meni i zeki, mi to zbog šireg publikuma… nešto kao posebni prozorčić i slikica iznad ili ispod teksta 😆

zekohonda


ma, može prozorčić i zbog mene. ovako je suhoparno. 🙂
enivej, u wec-u, p1 klasi, će dogodine moć koristit ers ‘snage’ do max 8 mj, a propisano je kolika može bit max. potrošnja goriva po krugu s obzirom koristi li se 0,2,4,6 ili 8 mj-a. 0 je samo za privatnike, tvorničke ekipe moraju imat ers. tu će bit zanimljvih kalkulacija…

eki

*džul 🙂

stari lisac

Marko – svaka čast na brzom prihvaćanju ideja 😆 :klanjam:

perodeformero

Dobar.

Related Posts