Prvi ovosezonski test je iza nas i brojimo još sitno do sljedećeg testa i onog najbitnijeg – početka sezone. Momčadi su sada donekle pametnije nakon tri dana vožnje prošlog tjedna u Barceloni. Ne može se baš reći ‘bilo je svega’, pošto su se neke dobre i loše stvari na testiranju uglavnom odnosile na sve momčadi.
Lijepo je bilo gledati neočekivano visoku pouzdanost bolida s obzirom na niz novosti zbog novih pravila, a koje nisu mogle biti testirane u realnom okruženju. Drugi dan testiranja malo je pokvario tu sliku, no ništa čudno s obzirom na količinu novotarija. Tisuću krugova se lako postizalo tijekom dana.
No, poteškoća koja se otkrila na testovima, tj. potvrdila, odnosi se na novi pojam koji ćemo od sada bezbroj puta čuti ili pročitati u medijima, barem dok momčadi ne otklone taj problem. Posljednjih nekoliko godina “maltretirao” nas je primjerice outwash, tj. “ispiranje zraka” (usmjeravanje) uglavnom s prednjeg krila bolida i samih kotača, što je rezultiralo kreiranjem zloglasnog “prljavog zraka” i teškog praćenja bolida u bliskoj borbi. Na ovom testiranju i to nakon skoro 40 godina, ponovo se vratio pojam porpoising. Bila bi to neka glagolska imenica kod nas, ali teško je uklopiti neki smislen prijevod toliko doslovno.

Eventualno se možemo držati jednostavnog ‘poskakivanja’. Odnosi se to simbolično na kretanje pliskavice, tj. o karakterističnom izranjanju i skoku iz vode u vodu te morske životinje. Bolidi sada rade prilično sličnu stvar na asfaltu (poskakuju), a problem je doduše tipičan za automobile dizajnirane oko utjecaja tla.
Takvi bolidi pri svojoj krajnjoj i najvećoj brzini postižu neki maksimum tog utjecaja, tj. privlačenje bolida prema samom tlu zbog količine aerodinamičkog utjecaja, te bolid uglavnom na stražnjem dijelu bolida prilikom većeg dodira (površinskog) s asfaltom na tren prekida tok zraka, vraća bolid iznenadno prema gore i automatski poremeti aerodinamički učinak ovog koncepta. Naravno, pošto se radi o velikoj brzini, bolid se ubrzo nakon dizanja natrag spušta do opisanog prekida zraka i tako nekoliko ciklusa, kada uglavnom dolazi točka kočenja i prekid muka za vozače, barem su tu tako opisali. Iako, i po snimci nije teško zaključiti koliko je neugodna ovakva vožnja.
Bumpy road to the top for Charles Leclerc! 🤕#F1 pic.twitter.com/Z6a5e6d3bo
— Formula 1 (@F1) February 24, 2022
Ostaje za vidjeti kako će momčadi riješiti ovaj problem. S karakteristikama bolida inženjeri mogu koliko-toliko ublažiti ovakvo poskakivanje, poput tvrđih postavki stražnjeg ovjesa ili strmijeg i bolje spuštenog prednjeg krila. No, to su već kompromisi koji vjerojatno kradu nekoliko desetinki sekunde po krugu i momčad koja “pročita” ovaj problem, mogla bi biti nagrađena zamahom u sezonu poput Brawna 2009. godine. Hoće li ostale momčadi krenuti u lov na rješenje vozeći s rezervnim postavkama bolida i gubiti važne bodove u početnom dijelu sezone ili će se jednostavno odmah otići u mijenjanje pravila kako bi se svi riješili te muke?
U lov na rješenje očito ne moraju u Wokingu. McLaren za sada najmanje pati od ovog problema, te je sada i malo jasnije zašto imaju vidno niže prednje krilo od ostalih. S druge strane su pak Mercedes i Ferrari, koji su vidno patili od nespretnog poskakivanja. Nadamo se da će oni, kao i ostali, zasukati rukave i tehnički riješiti problem, imamo još cijelo jedno testiranje. Nažalost, slaba je vjera u to da će, ako ne uspiju riješiti problem, nastaviti s istraživanjem u sezoni. Skupit će se barem 8 momčadi, vodeća tijela Formule 1 i političkim putem si skratiti muke. Ovako nešto se lako zamaskira u popularan safety issue, već je George Russell to spominjao, a sigurnost vozača na stazi naravno mora biti bez kompromisa.

Na taj će način momčad koja je dobro odradila posao biti nažalost kažnjena. McLaren nakon svih muka zaslužuje barem početni zamah u sezoni. Dapače, neka svi riješe taj problem, jer nam odmah na početku sezone ne trebaju Toto Wolff i Christian Horner koji nečiju prednost “režu” tipično – za stolom. Ako i dođe do toga, bit će to potpuno očekivano od njih, tj. izboriti se za svoju momčad, ali neće biti pošteno u očima navijača.
Što je ovo sa portalom? Komentari se stalno negdje “sakrivaju”!..nikako da normalno postave na forum.
Već sam vam pisao o ovoj pojavi nazvanoj “poskakivanje” bolida iliti “pliskavica”..nadam se da ste shvatili o čemu se radi.povećanjem brzine stvara se sve veći podtlak ispod bolida a time i sve veći downforce koji pritiska cijelu karoseriju prema zemlji..najviše je to izraženo na zadnjem kraju bolida jer se tu iospod diofuzora stvara najveći podtlak, te zajedno sa downforceom koji stvara stražnje krilo pritiska karoseriju bolida sve više prema zemlji..zbog toga se takva koncepcija i naziva “ground effect”..problem nastaje kada podnica dodirne tlo te time poremeti strujanje zraka ispod bolida..tada dođe do trenutnog “sloma” downforcea, stražnji dio se trenutno rastereti,… Read more »
Da budem iskren najviše me oduševio dizajn, najprije kod Alpha Tauria a kasnije u još ekstremnijem izdanju kod Red Bulla..radi se o sidepodsima sa visoko postavljenim usisnicima sa isturenim donjim dijelom ispod kojih se do podnice nalazi veliki usjek dizajniran i dimenzioniran za prostrujavanje velike količine zraka sa vrlo malim otporima ..također ekstremno riješena usta usisnika za zrak koji ide ispod podnice, te duplo zadnje krilo koje se satoji od gornjeg glavnog krila i donjeg manjeg krila odmah poviše difuzora..Iz Mercedesa su izjavili da su i oni zainteresirani za takvo rješenje i da ga razmatraju..dizajn sidepodsa kod Ferrarija i Mclarena… Read more »