RETROVIZOR: Retrovizija sezone 2013.

Iako to u prvom dijelu sezone još nije bilo očito, pamtit ćemo je kao još jednu godinu austro-englesko-njemačke dominacije

S obzirom koliko su rano Red Bull i Vettel zacementirali svoje konstruktorske odnosno vozačke titule, i s kolikom dominacijom nastavili rušiti rekorde do kraja sezone, ne treba čuditi da je dio publike gotovo odahnuo kad su voženi posljednji kilometri na Interlagosu, u očekivanju 2014. s malo balansiranijim odnosima snaga.

S gledišta show businessa, naravno da bi bilo zanimljivije vidjeti rasplet sezone upravo u tim posljednjim kilometrima ― slično drami koju smo gledali 2008. Međutim, i u sezonama nečije dominacije zanimljivo je vidjeti kako jedna ekipa i vozač mogu odrađivati posao toliko konzistentno i izvrsno. Slično fazama dominacije u drugim sportovima: možda nije prenapeto prvenstvo samo po sebi, ali je impresivno vidjeti svjetskog prvaka na djelu.

Interesantno za 2013. je i splet uspjeha i neuspjeha uzduž grida. Mnogi nisu završili, ili prošli kroz sezonu na način na koji se to moglo prognozirati u isto doba prije godinu dana. Tko je što napravio 2013.?

RED BULL

Što je više ostalo govoriti o ekipi koja je pomela ostatak konkurencije i na vozačkom i na konstruktorskom planu? Sada s tolikim rafalnim titulama u džepu, Neweyem u tvornici i ekipom koja praktički ne griješi, Vettel svakako nastavlja biti favorit za 2014. Nije tako davno izgledalo da Scumacherovi rekordi neće biti srušeni dekadama, ako i uopće, ali sad je već pola puta obavljeno.

Bodovna dominacija ne znači, jasno, da nije bilo određene doze kontroverzi ― naravno, radi se o GP Malezije gdje je prokuhalo staro rivalstvo među momčadskim kolegama. S današnje perspektive, bez te Vettelove pobjede na kraju se ne bi njihov broj izjednačio sa Schumacherovih rekordnih trinaest, ali Vettelov imidž je svejedno pretrpio. (Što ne umanjuje da je Webber svojevremeno napravio nešto slično.)

Što se pak Australca tiče, barem relativno prema svojem momčadskom kolegi, on je u silaznoj putanji, i utoliko mu je potez otići u penziju zacijelo ispravan: bolje sad, nego se još godinama vući po gridu u ekipama srednjeg reda.

FERRARI

Scuderia je prošla kroz još jednu sezonu koja, iako ne katastrofalna, neće biti preširoko spominjana u raznim “povijesnim pregledima” u plastificiranim albumima o ekipi. Alonso je završio kao usamljeni vice-prvak: daleko iza dominirajućeg Vettela, ali i na sigurnoj udaljenosti ispred trećeplasiranog Webbera. I dalje nema sumnje da Španjolac ima i energiju i motivaciju voziti za pobjede i titule (uostalom, to je potvrđeno onime što je izvukao iz bolida). Biti vječni viceprvak ne uklapa mu se u plan…

A nije se mu se uklopio u plan ni kraj romanse s ekipom. Već očito iritiran time što Ferrari još jednu sezonu počinje tako-tako, povremeno pobijedi ali ne može ozbiljno konkurirati prvacima, povukao je nekoliko poteza koji su široko odjeknuli (još više u pozadini njegovih ranijih obećavanja karijere Ferrariju), i pokrenuli nagađanja o njegovom odlasku. Zasad od toga ništa, i sljedeće će godine Ferrari imati postavu Alonso-Räikkönen: dinamit za show, ali kako se to može reflektirati na odnose između vozača, tek treba vidjeti. Massa je bio izraženo sekundaran vozač, ali Finac je malo druga priča.

A Massa završava svoj poduži angažman u Maranellu. U više je navrata napravio dobar posao, ali u krajnjoj liniji, Ferrari za konstruktorske titule treba više od jednog super-vozača.

MERCEDES

Dok je Ferrari krenuo snažno a počeo gubiti zamah u kasnijem dijelu sezone, Mercedes je bio nešto konzistentniji i to mu je dobrim dijelom zaslužno za konstruktorsko mjesto vice-prvaka. Gigantu je trebalo nešto vremena otkad je preuzeo BrawnGP da dođe u špicu, ali sad je tamo ― a spomenuti Brawn odlazi u zasad nepoznatom smjeru. No nije da tamo nedostaje uprave, i prema planu Paddy Lowe preuzima kormilo.

Zasluge da drugo mjesto među konstruktorima naravno idu i vozačima. Iako je Rosberg zgrabio jednu pobjedu više od Hamiltona, zapravo je Englez taj koji je završio sezonu plasiran bolje, kao četvrti. Ali razlika nije strašna (189 prema 171), obojica su konzistentno skupljali bodove, među njima nema očitih problema, uostalom su i stari kolege iz drugih serija, i dovoljno su mladi da Mercedes barem još neko vrijeme želi računati s njima. Osim ako forma krene nizbrdo, pa to izazove neki vatromet.

Ali ― to je malo vjerojatno ako se pokaže istinitim da je Mercedesov novi motor superioran.

LOTUS

S dobre strane, forma Lotusa je svakako bila ugodno iznenađenje, baš kao što je negativna strana bila to što se o stvarima izvan asfalta u njenom kontekstu pričalo vjerojatno više nego o rezultatima. Naravno, radi se o financijama koje su eksplodirale na vidjelo kad se pokazalo da Räikkönenu ne dolazi ugovoreni novac, da su tu nekakvi investicijski fondovi koji nikako da se ostvare, i slično. Pa odlazak Finca prije kraja sezone i angažman Maldonada, koji je sekundarni izbor nakon Hülkenberga ali donosi popriličan novac ― što također mnogo govori.

Vozači su dobro kotirali: Räikkönen je opet skupljao bodove fanatičnom konzistencijom, uključivo jednu pobjedu i nekoliko postolja. Nije ni čudo da se začas opet našao u poziciji vruće robe ― koja je na putu u Maranello. Grosjean je svakako u usponu. Nije bilo upitno da zna biti brz još ni prošle godine, ali s tendencijom incidentima. U 2013. je bio znatno sigurniji, i mogao bi i on doskora biti također vruća roba.

McLAREN

Prestrašna, katastrofalna sezona za Woking, kojemu je najbolji rezultat sezone četvrto mjesto u Brazilu. U drugoj polovici sezone je čak još nekako izvukao malo brzine iz bolida i kapitalizirao na Force Indijinom padu forme da zabetonira peto mjesto među konstruktorima, ali i to ― s gotovo dvije stotine (!) bodova iza Lotusa. Prizori ispadanja u Q2 kvalifikacija bili su običaj, a i osvojeni bodovi u pravilu su bili mrvice koje su ostale za gornjim ešalonom.

Button je obavio nešto bolji posao od Péreza, ali ovo je toliko atipična sezona za McLaren da je teško uopće govoriti o nekakvoj ozbiljnoj evaluaciji. Ipak, Meksikancu su pokazana vrata, uz šačicu domaće kritike, i na njemu je tražiti novog poslodavca. A na dolasku je rookie Kevin Magnussen ― McLaren nije pogriješio kad je zadnji put angažirao svježeg vozača, jer je to bio Lewis Hamilton.

SAUBER

O Sauberu se mnogo pričalo u predsezonskim testiranjima kad se pokazalo da ima bočne usisnike daleko uže od konkurencije, što je bila najava prilične brzine bolida. Nažalost za navijače ekipe iz Hinwila, do toga nije došlo, i Sauber je opet proveo sezonu kao tipičan “midfielder”. Nažalost, i kod njega se dosta govorilo o kompliciranim financijama, upitnoj perspektivi, itd.

Glavni dio bodova odnio je Hülkenberg ― više nego oba vozača Force Indije, i u nekoliko je utrka napravio čuda s inače ne pretjerano konkurentnim bolidom, također si podigavši ionako već rapidno rastući renome na gridu. No, njegov izlet u Sauber je bio kratak, jer se vraća u Force Indiju, dok je budućnost za njegovog kolegu Estebana Gutiérreza još nejasna. Za nastanka ovog teksta, u ekipi je potvrđen samo Sergej Sirotkin, još jedan rookie. No jasnog primarnog vozača za 2014. zasad nema, a ići s dva rookiea je opasan eksperiment.

FORCE INDIA

Slično Ferrariju, početak sezone je djelovao dosta perspektivno za Force Indiju, čak toliko da je mogućnost bila nadjačati McLaren. No, stvari su olabavile u drugom dijelu sezone ― prema vlastitoj tvrdnji, zbog promjene recepture guma nakon što su bile sklone samouništenju, ali je li to jedini razlog, teško je reći. I ova je ekipa u početku bila komentirana u kontekstu financijskih problema, iako se kasnije ta priča “smirila”, i zasad stvari djeluju stabilnima.

Oba su vozača donijela kući nešto bodova ― Paul di Resta osjetno više od Adriana Sutila, ali upravo je Sutil onaj koji je potvrdio da ima ugovor za 2014., iako ne i je li to za Force Indiju. No jaki adut koji je ekipa osigurala za ubuduće je Nico Hülkenberg, koji je tamo već i bio na platnoj listi.

TORO ROSSO

Sekundarna operacija Dietricha Mateschitza nije imala jednu od svojih konkurentnijih godina, ali je poslužila misiji za koju ju je gazda još originalno zamislio ― filtriranje dobrih mladih vozača. Izabrani talent je naravno Ricciardo, kao što je već neko vrijeme poznato ― i to je ujedno zadnji takav slučaj prelaska iz STR-a u Red Bull još od Sebastiana Vettela. Ne može se reći da su tada povukli pogrešan potez…

Najbolji rezultat sezone za Toro Rosso zapravo je osvojio Vergne, šestim mjestom u Kanadi ― ali na kraju ipak ima manje bodova od Australca. On ostaje u ekipi, ali s obzirom da će mu neko vrijeme matična ekipa vjerojatno biti nedostupna, i on vjerojatno razmišlja srednjeročno otići negdje dalje. A Ricciardovo mjesto uzet će Daniil Kyvat, još jedan Rus rookie za 2014.

WILLIAMS

Vjerovali smo da za Williams gore od 2011. ne može ― ali nažalost, moglo je i bilo je. Sveukupna godišnja bilanca: pet bodova, skupljenih u dva Grand Prixa, i posljednje mjesto među “tradicionalnim” ekipama. No postoje indikacije da se tamo kriza ne shvaća olako: angažiran je Pat Symonds, restrukturira se posvuda, dolaze Mercedesovi motori…

Maldonadov raspad sistema s Williamsom potkraj godine je bio više nego očit. Jasno, nikome nije drago biti u situaciji u kojoj se mora trsiti da ne ispadne u Q1 kvalifikacija, i da utrku uopće završi u prednjoj polovici. Međutim, vozač iz Venezuele potkraj sezone nije skrivao da jedva čeka pobjeći iz Grovea, i svoje sponzorske vagone novaca odnijeti negdje drugdje. Labav potez, jer ne samo da će nepotrebno antagonizirati nove poslodavce u Lotusu, već i zato što sugestija da mu je Williams sabotirao bolid spadaju u šašavu fantastiku.

Bottas je, međutim, interesantan i nastvlja dalje. Bit će zanimljivo pratiti kako će kotirati u usporedbi s Massom ― kao i kako će se uopće Massa snaći u novoj situaciji, nakon tolikih godina u Maranellu.

MARUSSIA

Dogodio se preokret ― Marussia koja je dugo bila betonirana na dnu poretka (čak i neko vrijeme u doba HRT-a, interesantno), je završila sezonu ispred rivala iz donjeg ešalona, Caterhama. Ali i dalje bez bodova, a i ti bodovi i dalje djeluju nedostižno, barem kako trenutačno stvari izgledaju. No, prelazak na Ferrarijev motor od sljedeće godine mogao bi malo prodrmati situaciju.

Iako je bolid nekonkurentan, oči menadžera i šefova ekipa sigurno nisu previdjele Julesa Bianchija, čiji su nastupi bili dobru stepenicu iznad Chiltona. Još prolazi kroz svoje šegrtske dane, i vozit će u Marussiji i sljedeće godine, ali zamislivo je kroz nekoliko ga sezona vidjeti na nešto snažnijem tržištu. S druge strane, Chilton je završio sezonu na posljednjem mjestu od svih vozača, i kokpit mu je nešto nesigurniji ― osim ako iza njega stoji baš tolika masa novaca.

CATERHAM

Nekadašnja najbolja među novim ekipama, ipak nije uspjela nadjačati trinaesto mjesto Bianchija i završila je sezonu na posljednjem konstruktorskom mjestu. Kao i da je cijela forma ekipe malo potonula, i više nema ambicioznih najava kako će se sljedeće godine pridružiti srednjem redu. Što ne znači da neće ― osobito uzevši u obzir resetiranje pravila za 2014.

U utrkama u kojima su obojica završila utrku, Charles Pic je bio obično bolje plasiran od van der Gardea, ali na ovoj razini gdje ekipe rade s malim budžetima to nije garancija opstanka za sljedeću sezonu. Za nastanka ovog teksta, nije objavljen još niti jedan novi vozač. No zacijelo bi ― ako je moguće ― dobro došao neki iskusniji vozač iz viših ekipa, slično kao što je npr. svojevremeno Virgin angažirao Glocka.

HEROJ SEZONE: SEBASTIAN VETTEL

Bez obzira koliko mu superioran bolid bio, izjednačiti rekord broja pobjeda u sezoni koji je postavio Schumacher sam po sebi je dovoljan za mjesto najistaknutijeg vozača, bez daljnje diskusije. Imao je svoje porcije otpora (Multi-21!) i nestašnih paljenja guma po asfaltu, ali sveukupno, odradio je maestralan posao i praktički bez grešaka.

VICE-HEROJ: FERNANDO ALONSO

Iako heroj i vice-heroj ne moraju nužno biti prvi i drugi u prvenstvu, ovaj put je to tako: s Ferrarijem koji je možda treći, četvrti bolid po brzini na gridu, Španjolac je bio uvjerljiv vice-prvak, i još uvijek ga se treba držati jednim od samo nekoliko potencijalnih pravih konkurenata Vettelu. Ako se nađe u dobrom bolidu, jasno.

POTEZ SEZONE: LEWIS HAMILTON

Kad je transfer Engleza iz Wokinga u Brackley potvrđen, svi su se čudili u nevjerici, zašto bi Hamilton tako otvoreno i jasno torpedirao svoje šanse za pobjede i bodove. Međutim, gledano iz današnje perspektive, potez prelaska u Mercedes morao je biti najbolji zamislivi: Mercedes je krenuo prema gore, završio kao drugoplasiran među konstruktorima, Hamilton je četvrti u prvenstvu, a možemo si samo misliti kako bi sve izgledalo da je ostao u McLarenu.

RAZOČARANJE SEZONE: McLAREN

Istina, dijelom bi se pod ovu kategoriju mogao svrstati i Williams, ali Grove je već godinama u problemima, i ovo je samo njihov (loš) nastavak; McLaren je međutim s pozicije ekipe iz špice pao u srednji red i muke dosezanja Q3 u kvalifikacijama. McLaren se već oporavljao od svakakvih nevolja pa će i od ove, ali ovo će svejedno biti sezona za zaborav, bez i jednog postolja. Perspektiva je dolazak Hondinih motora 2015., i sljedeće godine, Kevina Magnussena.

Oton Ribić

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Blackhawk

Ispravka – Sirtokin nije potvrđen za Sauber.

Majki2111

McLaren :facepalm: :facepalm: :facepalm:

hattrick

Fenomenalan retrovizor… Bravo Otone! :thumbs:

Related Posts