Tehnička analiza predstavljenih bolida – I. dio

Do prvog dana testiranja u Jerezu sve momčadi osim Williamsa predstavile su svoje nove bolide i odmah prionuli testiranjima.

Sada možemo u miru analizirati tko je koliko radio preko zime pa ćemo seriju članaka početi analizom predstavljenih bolida pet najboljih momčadi iz prošle sezone.

Red Bull

Najbolji bolid proteklih nekoliko sezona nema pravo na lošu sezonu te se ove godine očekuje da njihov RB9 (o)brani naslov i natjera ostale momčadi do krajnjih granica.
Kao što je Adrian Newey priznao, nedostatak bolida leži u činjenici da je razvijanje novog bolida bilo hendikepirano zbog borbe za naslov i razvijanjem RB8 bolida do posljednje utrke. Srećom za Red Bull, promjene u pravilniku su minimalne i ovaj bolid predstavlja tek evoluciju prošlogodišnjeg bolida.

Zbog toga niti nema mnogo novosti na bolidu, ako zanemarimo “ljubičastiju” boju. Red Bull je odlučio zadržati stepenasti nos ali ovaj puta nema famoznog otvora na prijelazu. Iako je ove godine dopušteno postaviti “poklopac”, tzv. “vanity (ili modesty) panel”, Newey se odlučio samo na kratki poklopac, kako bi se smanjio nagib stepenice a u isto vrijeme ne bi previše otežao bolid. Poklopac pune dužine može težiti i preko 200 grama što, iako nama zvuči malo, u Formuli 1 puno znači. Ispod nosa Red Bull je zadržao malu “bradu”, izbočinu koju je Williams prvi puta predstavio 2009. godine i koja pomaže u razdvajanju struje zraka i potiskivanju iste prema dolje.

Žuto je označena izbočina (brada) koju neke momčadi koriste za usmjeravanje zraka

Ispuh je sličan kao i prošle godine no uz manje revizije stražnjeg kraja, bočnih usisnika i uz pomoć Koanda efekta ispušni plinovi se bolje usmjeravaju prema difuzoru. Ispuh “zatvara” strujanje zraka kroz difuzor, tj. ne dopušta rasipanje struje zraka što omogućuje viši bolid i veći aerodinamički pritisak.

Za razliku od ostalih momčadi, Red Bull postavlja baterije za KERS oko mjenjača. Time se postiže uski oblik boce, koji dodatno pomaže oko aerodinamičkih svojstava, ali rezultira i visokim položajem mjenjača. Takav položaj iskorišten je kao potpora za stražnje krilo.

Red Bull sigurno ne želi odmah otkriti sve svoje adute ali ako brzo ne proizvedu nove (i funkcionalne) dijelove, čeka ih težak zadatak ove sezone.

Ferrari

Nakon prošlogodišnje katastrofe i patnje na testiranjima i u početku sezone, tifozi su željno iščekivali novi Ferrarijev bolid i svi se nadaju kako će ove godine bolid funkcionirati od prvog dana.

Prvo što su svi primjetili je korištenje poklopca na prednjem nosu, što bolidu daje ljepši izgled ali i bolji protok zraka preko nosa bolida. Time je vjerojatno kompenzirana dodatna težina i više težište bolida. Prednje krilo ne pokazuje gotovo nikakve promjene te je vjerojatno isto koje je korišteno i prošle godine i promijeniti će se do prve utrke.

Ispod nosa vidljivi su dugački usmjernici zraka te se u pogledu sprijeda vidi “tunel” ispod nosa kojim zrak dolazi do razdjelnika i usmjerava se ispod bolida. Ferrari je ostao vjeran svojem “pullrod” konceptu prednjeg ovjesa, o kojem će biti govora u jednom o kasnijih članaka, za razliku od nekih top momčadi koje uporno bježe od takvog koncepta.

Najveća promjena dolazi na stražnjem dijelu gdje je dio oko ispuha mnogo “čišći” i elegantniji. Vidi se da je taj dio dizajniran uz mnogo razmišljanja a ne na brzinu kao prošle godine, kako bi se držao korak u razvoju. Ispod ispuha se, kao i kod Red Bulla te mnogih drugih momčadi, nalazi “tunel” kojim zrak putuje oko bolida prema difuzoru dok topli zrak s hladnjaka izlazi pored ispuha, umjesto otvora iznad mjenjača kao što to radi većina drugih momčadi. Time je Ferrari postigao kompaktniji gornji dio šasije i čišći protok zraka prema stražnjem krilu.

S druge strane, time je otkrivena Ferrarijeva dobro čuvana tajna, kompaktni i niski mjenjač. Iako ne toliko kompaktan kao Williamsov, svejedno uvelike snižava težište i dopušta veću slobodu dizajnerima.

Iznad difuzora dodani su usmjerivača zraka, po uzoru na Red Bull dok je stražnje krilo obogaćeno usmjerivačima zraka i ultra malenim mehanizmom DRS-a. Usmjerivači imaju zadatak raspršiti zraka koji prolazi kroz/ispod krila kako bi se smanjio pritisak i ubrzao protok zraka te time povećao aerodinamički pritisak bolida. Otvor za hlađenje stražnjih kočnica je dobio male usmjernike zraka koji dodatno pomažu u toj zadaći.

F138 je kodno ime novog bolida i odaje počast posljednjem V8 motoru u Formuli 1. KERS jedinica je nešto lakša nego prošle godine te imaju jedinstveni sustav pakiranja cijelog KERS-a u jedno kučište. Generator, motor, baterije i elektronika su u jednom kučištu ispod spremnika za gorivo.

Sam bolid donosi mnogo više novosti nego Red Bullov i s pravom se mogu nadati borbi za pobjede od prve utrke.

McLaren

Jenson Button i Sergio Perez otkrili su novi McLarenov bolid, MP4-28, u McLarenovom tehnološkom centru u Wokingu. Iako šef momčadi Martin Whitmarsh tvrdi kako je bolid samo evolucija prošlogodišnjeg, na prvi pogled se vidi kako su dizajneri pažljivo gledali što druge momčadi rade i uspješno implementirali neka od tih rješenja.

Prvo u oči upada nos bolida, koji je za razliku od prošlogodišnjeg nešto viši i koristi se poklopac kako bi se sakrio prijelaz. To znači bolji protok zraka ispod bolida te su dizajneri odlučili modificirati i ostatak bolida kako bi maksimalno iskoristili promjenu nosa.

Jedno od rješenja je i prednji ovjes, McLaren je preuzeo Ferrarijev koncept i ove sezone koriste pullrod prednji ovjes. Ramena ovjesa su montirane visoko na šasiji, gotovo na samom vrhu, što je malo ekstremno rješenje ali cijeli koncept ovjesa je ekstreman te je ovakav način postavljanja potreban za pravilno funkcioniranje. Tako ovjes funkcionira gotovo jednako efikasno kao i kod “pushrod” konfiguracije ali s nižim težištem bolida i mnogo boljim aerodinamičkim svojstvima.

Bočni usisnici su nešto uži i na stražnjem dijeli postoji tunel ispod ispuha kako bi protok zraka bio neometan, a stražnji ovjes je potpuno modificiran. Gornja ramena ovjesa mijenjaju svoj oblik po cijeloj dužini, dok su donja ramena daleko veća nego što bi trebala biti. Razlog tome jest, kao i kod Red Bulla, unutar ovjesa nalazi se poluosovina i vjerojatno ponešto ožičenja, čime se smanjuje negativni utjecaj na protok zraka.

Oba krila su jednostavne revizije prošlogodišnjih i mijenjati će se tijekom testiranja dok su otvori za hlađenje kočnica ili nedostajali ili su maksimalno pojednostavljeni. KERS je redizajniran ali su baterije i elektronika i dalje u istom kučištu ispod spremnika goriva.

Ako neće biti kvarova na bolidu, čini se da je McLaren spreman za borbu za naslov.

Lotus

Novi Lotusov bolid, E21, klasična je evolucija prošlogodišnjeg bolida.

Nos je zadržao stepenicu dok se ispod nosa nalaze usmjernici zraka, slično kao i kod Ferrarija. Prednji ovjes je zadržao koncept ali donja ramena ovjesa imaju poseban profil. Na spojevima sa šasijom profil je tanji nego na vanjskim dijelovima, što vjerojatno služi posebnoj raspodjeli strujanja zraka koju još nismo dokučili.

Bočni usisnici sada imaju tunel ispod ispuha, kao i kod Red Bulla, što može značiti da se Lotus okreće prema tehnologiju puhanja ispuha prema difuzoru. Do sada je Lotus radije koristio dodatnu snagu motora uz klasični ispuh nego se zamarao posebnim ispuhom.

Novi Lotus ima i horizontalne usmjerivače zraka iznad bočnih usisnika, koji pomažu usmjeravati ispušne plinove prema difuzoru. Sustav pasivnog dvostrukog DRS-a, točnije DRD (Drag Reduction Device), je i dalje prisutan a visoki poklopac motora daje naslutiti kako će Lotus nastaviti razvijati svoj sustav u nadi da ga ove godine konačno i koriste na utrci. Problem s takvim sustavom je u proračunu trenutka (brzine) pri kojoj se sustav otvara te trenutka u kojem se sustav zatvara a i najmanja greška može značiti velike probleme za vozača na stazi.

Prednji ovjes je ostao u “pushrod” konfiguraciji dok je stražnji ponovno “pullrod” konfiguracije ugrađene u kučište mjenjača. Ostatak bolida je manje više isti kao i prošle godine i očekujemo mnogo nadogradnji tijekom testiranja.

Mercedes

Mercedes je posljednji od najbolje petorke predstavio svoj novi bolid. W04 već na prvi pogled izgleda drugačije, posebno zbog poklopca na nosu koji djelomično sakriva stepenicu. Bočni usisnici su temeljito redizajnirani te je promijenjen i dizajn ispuha.

Mercedesov dvostruki DRS više nije legalan te su uklonjene cijevi koje je taj sustav koristio dok je iznad vozačeve glave ostavljeno dovoljno mjesta za implementaciju pasivnog sustava (DRD) kakav je Mercedes testirao krajem prošle sezone.

Uz stijenke kokpita nalaze se male “peraje” koje služe za usmjeravanje protoka zraka prema stražnjem kraju dok ispuh u McLarenovom stilu djelomično koristi Koanda efekt (ispušni plinovi prolaze kroz kratki kanal prije nego dolazi do podnice).

Slično kao i Ferrari, Mercedes ventilira vrući zrak s hladnjaka kroz otvor uz mjenjač što ostavlja mnogo mjesta za implementaciju DRD sustava iznad mjenjača. Mjenjač je standardni, iako je bilo glasina o kompaktnom niskom mjenjaču, dok je na njega pričvršćen “pullrod” stražnji ovjes.

Nije poznato je li Mercedes zadržao svoj kompleksan sustav veze između prednjeg i stražnjeg ovjesa, sustav koji je Niki Lauda otvoreno kritizirao. Ramena stražnjeg ovjesa nisu velikih dimenzija kao kod nekih rivala ali unatoč tome uspješno sakrivaju polusovinu.

Mnogo malih promjena mogu biti dobar znak no morati ćemo pričekati do prve utrke kako bi se točno znalo tko je gdje.

50 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
SebVettel10181930

Odlican je clanak zelimo sto vise takvih puno smo saznali o ovogodisnjim bolidima jako me interesira bolid red bulla ove godine moraju napravit caroliju ako zele 4 titulu e pitanje je zasto caroliju evo zasto u 2010 I 2011 su bili daleko najjaci sa svojim tkzv. blown difuzorima sto ostale momcadi nisu mogle pratiti taj njihov tempo a 2012 se to ukinulo I Red Bull u prvom dijelu sezone nisu bili dominantni I to se odmah vidjelo u drugom dijelu sezone isprobali su dvostruki DRS I dominirali su svakom utrkom ne zbog DRS-a nego to im je bio jedan dodatni… Read more »

Cuky

Jako dobar članak. Ukratko opisuje najveće promjene na bolidu pojedine momčadi u odnosu na prošlogodišnji model i to je svakom “običnom” fanu F1 sasvim dovoljno. Kao što je već spomenuto, za nas druge koje detaljnije zanimaju tehnikalije postoje razni blogovi, sajtovi i forumi na kojima možemo doznati i naučiti više. Ono što bih htio je samo upozoriti na jednu stvar: Ova “brada” koju RB, Lotus i Sauber imaju ispod nosa ne služi za usmjeravanje struje zraka nego za ubrzavanje iste. Slično kao što se zakrivljenjem gornje površine krila kod zrakoplova ista ubrzava sa gornje strane da bi se smanjio tlak… Read more »

Cuky

zato se svi mi ljubitelji F1 i skupljamo na brojnim sajtovima i forumima…nitko nezna sve, ali jedan od drugog možemo naučiti štogod i upotpuniti svoje znanje…naravno, oni koje ti detalji zanimaju… 🙂

Ivan Vrhovec

Ivane, jesu te izmučili sa ovim komentarima danas 😀

davidpepii

Sve pohvale za odličan članak. Mislim da je ovakav način pisanja sa mnogo relevantnih i kvalitetnih činjenica i informaciju odličan pomak prema odličnom web portalu. Meni osobno najviše odgovara kada se prikazuju kratke informacije i novosti o određenim temama, ali i kada se pojedine teme opširnije i detaljnije obrađuju. Ovu temu ste izvrsno obradili i još jednom vam kažem BRAVO. Samo tako dalje.

sinaa

ovo je jako loš članak a sa naslovom nema nikakvih dodirnih točki.
ovo nije nikakva tehnička analiza.
juče sam na nekoj španjolskoj stranici gleda analizu ferarija,e tuse ima šta naućit,dok vi ovde spomenete postavljanje krilca 6.puta i onda opet 6 puta objašnjavate da krilca služe za usmjeravanje i strujanje zraka…….. pa svi koji posječuju ovu stranicu ili sličnu znaju štasu krilca………..

hattrick

e to je realan odgovor. :thumbs:

davidpepii

Moje mišljenje je da je ovo dobar odgovor. Ja osobno ovaj portal vidim kao mjesto gdje se mogu dobiti osnovne informacije o natjecanju F1. Naravno da ima ljudi koji zahtjevaju nešto više informacija ili ljudi koji se više razumiju u tehničku stranu F1, pa žele više tehničkih detalja. Međutim, meni osobno je dovoljno detalja i informacija koje ovdje mogu pronači (barem u ovom trenutku). Detaljnije i sa tehniče strane kompliciranije predstavljanje, meni osobno bi bilo dosadnije za pratiti. Naravno, poštujem potrebu određenih ljudi da dobiju i takve tehnički detaljne informacije.

montona

davidpepii
Čitam komentar poštovanog korisnika ovog portala pod nadimkom sinaa i želim napisat primjedbu na taj komentar. Tada ugledam tvoj komentar i pitam se dal sam ga ja to već napisao 🙂 dakle, potpuno se slažem u svemu što si napisao!

F1 Karthikeyan

Taman se ufuram u citanje i gotov prvi dio.Nadam se da ce danas doc i drugi dio 😀

sinaa

nijemi jasno u šta si se moga ufurat.

jakov vulić

Ljijepi bolidi 😀

hattrick

“Sam bolid donosi mnogo više novosti nego Red Bullov…”- kad RB nema potrebe kopirati(sebe) već dokazano dobre koncepte :mrgreen:

hattrick

Vjerujem, no nije nešto zanimljiva kad je plasiraš u informativni tekst. Treba manje zaobilazit i pokazivati stvarnija stanja, ako već pokazuješ osobna mišljenja 😉

SCUDERIA davor29

bravo majstore

Viry-boy

Sve je malo prepovršno opisano. Analiza nije kao ove :

http://www.f1racing.com.hr/formula-1/tehnicka-analiza-ferrarija-f138
http://www.f1racing.com.hr/formula-1/mp4-28-tehnicka-analiza

ali bolje išta nego ništa, kao što je do sad bio slučaj. Samo puko prevođenje članaka s velikih-stranih F1 portala.

I da, prva momčad koja je koristila ‘Pelican Nose’ je Renault, ne Williams! 😉

“The first team to use a ‘Pelican Nose’ under the current regulations is Renault in 2009. Renault then scraped the concept for 2010 but Force India adopted it and used for the whole season and the whole of 2011 as well, before scarping it as well for 2012.”

hattrick

A gle, kad s nemogu priuštiti jednog Petrića(mali studira FER, vozi Croteam ligu, i zaljubljenik u tehnikalije) pa im je i Sepa dobar kao nužno zlo(guralo) 😉
Sjetimo se onih presmješnih komentara sa prijenosa, još kad dodamo Novaka u cijelu priču, vidiš da su tu vrlo čudna strujanja “pametnog” kadra dok im genijalci odlaze zbog onog ili ovog razloga (Jergin poučak).

hattrick

Zašto misliš da ljudi nebi čitali pojedine podrobnije i dublje analize, svatko ko prati F1 željno očekuje prve analize bolida, razlike i relacije šta se dobiva nekakvim promjenama na bolidu. Meni osobno nije nužno jer puno prije pročešljam od tehničkih foruma do raznih ((polu)specijaliziranih F1 stranica). Vizualan sam tip(kao i većina muških) pa mi je posebno bitno da vidim razne slikice sa objašnjenjima i sličnim bajama. Još kad imaš česte update na istu analizu (kad se nešto novo vidi ili sazna) onda dobivaš kvalitetan (analitički) članak. Pošto već ima dobrih (stručnih) članaka za tu temu, dobro ih je birati bezbojno,… Read more »

damir76

Kao što većina i kaže u komentarima, odličan članak, i slažem se da bi trebalo biti više ovakvih i sličnih članaka, detaljnih objašnjenja raznih “tehnikalija” poput pullrod sustava, koanda ispuha i slično, tako da ih je moguće naći sve na jednom mjestu (i to najboljem ;)) i na hrvatskom jeziku prije svega za one nešto mlađe i novije (znatiželjne) fanove (a ima ih) kako bi sa više razumijevanja “zaronili” ispod glamurozne površine F1, i zbog “otvaranja očiju” laicima koji misle da je F1 samo jurnjava u krug…
U svakom slučaju, odličan članak Šepa, čekamo nastavak 🙂

Joker

Svaka čast. Šta reći, nego ovo se čekalo. Samo tako i sve bude 5.

campo

Odličan članak, upravo više ovakvih analiza nedostaje ovom portalu da bi se dignuo na višu razinu, a ne samo puko prenošenje šturih izjava koje su ionako već obrađene od PR mašinerija.
Koliko sam uspio razumjeti najmanje promjene su Red Bulu.Možda i logično, to je nešto konzervativniji pristup nego što imali priliki vidjeti predhodnih sezona. Ili vrlo dobro skrivaju .

Furai

A i uvijek ostaju upgradeovi kojima se mogu nadoknaditi eventualni zaostatci.

Alen_HAM

red bull je unatoc tome opet nabrzi.. tako da su suvisne dodatne promjene..

junuz

Kako vidimo razlike su minimalne,”u 5 deka” tako da će na svoje doći vozači koji moraju pokazati i dokazati glas koji ih bije…

Alen_HAM

kao sto ti je autor na samom kraju rekao, bas te minimalne razlike mogu pokazati bas tu desetinku dvije razlike izmedju bolida tako da je svaka preinaka vazna.. al slazem se s tobom. tu je vozac koji mora izvuci maksimalno iz bolida 😉

Ayrton Mclaren

Jedan od najboljih članaka u zadnje vrijeme! Bravo za autora. Kao fan Mclarena posebno se slažem sa zadnjom rečenicom o bolidu McM-a: Ako ne bude kvarova, borimo se za naslov! E to bi bilo lijepo… 🙂

denisistra

Napisali ste da je Martin Witmarsh izjavio kako je bolid evolucija prošlogodišnjeg, a svaka izjava bilo koga iz momčadi prilikom predstavljanja, kaže da je prošlogodišnji bolid dostigao plafon i da nebi bilo mjesta razvoju tokom cijele ove godine.

denisistra

pametno si to konstatirao, međutim, nema puno veze s onim šta sam ja napisao

458 Italia

Mislim da Williams nesto gadno sprema

VictoriousBoy69

Bilo bi zanimljivo napisati članke o pullroadu, ali i DRD sustavu o kojem se puno priča u nekim momčadima …

Joker

Inace pise se pullrod, ali slažem se da i to treba obraditi na sličan način kao i ovaj gore.

Roby_Cro_

“Sam bolid donosi mnogo više novosti nego Red Bullov i s pravom se mogu nadati borbi za pobjede od prve utrke.” hahhahahah svi se mogu nadat pobjedi od prve utrke! pravila se nisu mjenjala tako da su svi u igri!

perodeformero

Ajde napokon su ako ništa drugo onda većinom saktili one grbave noseve.
Ti nosevi mi nikako nisu sjeli i bez obzira što su svi rekli kako ćemo se naviknuti. Uvijek bih se neugodno zabuljio u njih kao kad naletiš na ženu s velikom dlakavom bradavicom na nosu pa ne možeš skrenuti pogled.
Sve ostalo…….jedva čekam. Još 33 dana

Vettel-Mostar

JELI ONO WIIJAMS STAVIO NESTO NA NOS KAKO NEBI ZNALI IMALI GRBU ILI NEMA HMMM.. ZANIMLJIVO 🙂

silovana veverica

mclaren ako se ne varam prosle sezone nije ni imao grbu,,,

Vettel-Mostar

PREDOBROOOOO !

Related Posts