Lako bih sad mogao biti general nakon bitke i reći kako su neka vozačka imena i transferi zapravo bili logični. Ali od otprilike listopada prošle godine, kad su se špekulacije oko grida za 2012. počele najviše zahuktavati, pa do sad, ipak je bilo nekih iznenađujućih poteza. Pogledajmo malo tko je promijenio poslodavca, tko nije, i čemu bi to uopće moglo voditi u nadolazećoj sezoni.
Krenimo od onih najjačih. Već odavno znamo da četiri ekipe iz gornjeg reda, naravno ― Ferrari, Red Bull, McLaren i Mercedes, neće mijenjati svoju postavu. Mnogi su se nadali promjenama samo promjena radi, ali donekle imaju pravo i oni koji tvrde da je to dobro jer su znalci dovoljno homogeno raspoređeni.
Red Bull je odlučio zadržati ovakvu, recimo to tako, “asimetričnu” ali stabilnu postavu, očito ciljajući nastaviti ono viđeno u 2011.: jednog vozača koji odnosi dvoznamenkaste brojeve pobjeda i vagone bodova, kandidata za titulu, s drugim pouzdanim vozačem koji je u stanju biti visoko, možda uzeti i pobjedu ako je primarni vozač u nekakvoj nevolji, ali koji neće svojom brzinom zaprijetiti autoritetu aktualnog svjetskog prvaka. Doduše, nakon što smo vidjeli što se događalo 2010., možda je moguće da Webber ponovo pronađe ono najbolje od svoje forme i ozbiljnije konkurira Vettelu, ali malo ga tko više vidi kako se drži na istoj nozi s njim.
Situacija prilično drukčija od McLarena. Od Buttona su mnogi očekivali da s vremenom zauzme ulogu sličnu onoj Webbera u Red Bullu, ali svjetski prvak iz 2009. nije se baš dao izbaciti iz takta Hamiltonovim autoritetom, i prošle ga je godine, kao što znamo, ostavio impozantnih 43 boda i tri vozačka mjesta iza sebe. Vjerojatno je to bila kombinacija Buttonove posebno dobre, a Hamiltonove čudno loše sezone (što, uostalom, nije ni poricao), a to je neizravno potvrdila i ekipa, prepustivši Buttonu mjesto prvog vozača za 2012. Može Hamilton odnosno njegov menadžment davati izjave kako je to bila privremena slabost zbog koje se neće sekirati, ali poznajući Hamiltonov fokus i inicijativu, to ga vrlo bode. Za publiku bi najuzbudljivije bilo da ovaj dvojac nastavi svoje interno nadmetanje i 2012., iako će ekipa paziti da ne pretrpi preveliku usputnu štetu (sjećamo se 2007., zar ne?).
Ferrari, donekle po tradiciji, zadržava postavu i to s jasnim poretkom. Alonso je skupio preko dvostruko više bodova nego Massa, što je malo prevelika razlika čak i kad se kompenzira to što je Španjolac imao prednost pred Brazilcem. I dok je prvome kokpit zato vjerojatno zacementiran u Maranellu koliko god će to htjeti, drugom je itekako pod upitnikom. Ugovor za 2012. mu je tu, ali da bi se tamo našao i 2013., Felipe će ove godine morati voziti svaku utrku kao da je sudnji dan.
Mercedes također gura dalje u njemačkoj postavi Schumacher–Rosberg. Tu nema mnogo filozofije: da bi gazde koji imaju ljučeve sefova bili zadovoljni, ekipa mora početi jače konkurirati trojcu ispred sebe ― među čime su vozači samo dio priče. Schumacher je i 2011. završio iza Rosberga, ali njegov oporavak potkraj sezone mogao bi značiti da stari lisac ima još nešto forme u rukavu koji može aktivirati, a bit će interesantno pratiti koliko je može pronaći i u 2012. Rosberg je dotle konzistentan, solidan, ali i od njega će se očekivati napredak radije nego držanje na istome.
Prva promjena je tek kod nekadašnjeg Renaulta, tj. Lotusa po novoj nomenklaturi. Već je i 2011. bila mrvicu turbulentnija s Heidfeldom koji je dobio nogu usred sezone i bio zamijenjen Brunom Sennom. Tu je vodstvo ekipe odlučilo napraviti totalni rez, i za 2012. se riješiti oba postojeća vozača. Dok je Senna još uspio zgrabiti jedno od zadnjih preostalih sjedala, Petrov je u daleko težoj situaciji. No, u Enstone dolazi Kimi Räikkönen, čija će forma nakon dvije godine pauze (a vidimo što su tri godine napravile Schumacheru), kombinirana s motivacijom i razvojem koji su kod Finca oduvijek bili “valoviti”, biti prilična enigma. Nema neke sumnje da će moći obavljati bolji posao nego bilo koji od ekipinih vozača 2011., ali koliko točno, i hoće li to biti dovoljno, tek treba vidjeti. Kao referencija će poslužiti drugi novi vozač, Romain Grosjean, koji se u ekipu vraća nakon što ga je 2009. tamo deprimirao Alonso. Navodno je daleko spremniji za Formulu 1 sada nego što je bio onda, i ako je Lotusu do vraćanja generalne forme kakvu je imao sredinom proteklog desetljeća kad je tamo žario i palio Alonso, imat će odgovornu ulogu marljivog skupljanja konstruktorskih bodova.
Force India, čiji šef Vijay Mallya već ima utabanu povijest rezova i okretanja vozačkih postava (i ugovora) naopako, opet se držao toga. Razmjerno kasno je potvrđeno da, pored di Reste koji zadržava kokpit, ove godine tamo vozi Nico Hülkenberg, pretprošlogodišnji vozač Williamsa koji je proteklu godinu proveo kao testni vozač u Force Indiji, i obavio dobar posao. Pitanje je možemo li i 2012. baš očekivati neke stelarne rezultate od ove ekipe, ali polagano truckanje naprijed ne zvuči nemogućim. S obzirom da su oba vozača relativno nova u trkaćim kokpitima (s jednom godinom prakse), a nema jasnog glavnog vozača, tu bismo mogli svjedočiti jednom malom internom rivalstvu. To je sve skupa izašlo katastrofalno za Sutila, koji je 2011. zapravo odradio dobar vozački posao, a nije našao kokpit za 2012., osim ako baš završi u HRT-u. Ujedno mu je upitnik nad glavom i sudski proces koji se protiv njega vodi zbog fizičkog napada u noćnom klubu u Kini, što se sigurno ne sviđa ni potencijalnim poslodavcima ni njihovim sponzorima.
Sauber gura dalje s istom postavom, što nije iznenađenje ― niti su mu vozači prošle godine odradili loš posao, niti je vjerojatno mogao računati s jačim imenima. Važnije će pitanje biti kako natjerati bolid na bolje performanse, jer je potkraj 2011. bio već praktički ugrožen od strane tadašnjeg Lotusa, a da je kalendar bio samo malo duži, i Toro Rosso bi ih prestigao u konstruktorskom poretku.
A kad spominjemo Toro Rosso, ovo je ekipa koja je u maniri novog Lotusa napravila totalni rez, izbacivši oba vozača van, iako je generalni konsenzus oko njih bio da obavljaju solidan posao. Još je Buemi dobio nekakvu utjehu u tome što je stavljen na mjesto trećeg vozača u Red Bull, pa ga nekakav čudan splet okolnosti može gurnuti naprijed, ali Alguersuari je vjerojatno ispao iz priče, osobito od vlastitog priznanja da ga posljednje preostalo mjesto u HRT-u ne zanima. Uglavnom, nova lica u Toro Rossu su Daniel Ricciardo, kojeg već znamo iz HRT-a prošle godine gdje nije baš razmontirao Liuzzija, te rookie Jean-Éric Vergne koji je odradio izvrstan posao na testovima mladih vozača, i bio je u doba sezone kiselih krastavaca spominjan u kontekstu mnogih potencijalno slobodnih kokpita. Nema sumnje da će, s obzirom na leće koje ih promatraju iz Red Bulla, obojica imati priličnu motivaciju biti bolji od onog drugog. Ali s tehničkom formom Toro Rossa, teško da će to ići više od nekakvog srednjeg reda.
Williams iza kojeg je ultra-užasna sezona, bio je omiljena tema za špekulacije s obzirom da su oba vozačka mjesta bila razmjerno dugo nepotvrđena, a da se kao kandidat za jedno od njih spominjao Räikkönen. Na kraju, stvar se riješila tako da Maldonado ostaje, što neizravno govori da je budžet u Groveu i dalje nategnut (jer nisu svima baš pale vilice na pod od fascinacije njegovim vožnjama), a kokpit drugog Williamsa dobiva, tek je relativno kasno potvrđeno, Bruno Senna. Prvi mu je stint u HRT-u bio više mučenje nego vožnja, a druga polovica 2011. u tadašnjem Renaultu možda problematična. Ovo mu je svojevrsna nova šansa započeti od početka s novom i nesumnjivo iskusnom ekipom, i pokazati koliko može (i zapravo, mora) biti brži od čovjeka iz Venezuele kako bi dugoročno sagradio renome u Formuli 1. Rezultat ovakve postave znači da se nakon 19 godina vjerojatno opraštamo od Rubensa Barrichella.
U prošloj godini poznatiji kao Lotus, Caterham je još jedan u grupi ekipa koje ne mijenjaju vozački kadar u 2012. Za Kovalainena, koji je prošle godine odradio neke izvrsne vožnje, to nije iznenađujuće ― ali donekle jest za Trullija, za kojeg je malo sumnje da mu je karijera već čvrsto na zalasku. Često se govori o raznim pravnim klauzulama koje bi mogle na njegovo mjesto do početka sezone ipak posjesti nekoga drugog, ali ništa konkretno o tome nije rečeno, pa je za pretpostaviti da ― što više vremena čekamo, to je vjerojatnije Talijana vidjeti u zelenom bolidu i 2012. Ekipa je postavila visoke ciljeve za nadolazeću sezonu, i mnogi bi je rado vidjeli kako ulazi u srednji red i donosi kući prve bodove. U tom slučaju, vrlo vjerojatno će sretni donositelj biti Kovalainen.
Na neki je način zabavno kako je spletom pravila i okolnosti HRT uspio i drugu godinu za redom završiti plasiran ispred Virgina, premda je daleko kaotičniji ― barem koliko se to izvana vidi. Naravno, ovdje prioritet imaju vozači koji mogu dovući sponzore. Mjesto koje je Ricciardo ostavio ispražnjeno zauzet će ove godine Pedro de la Rosa, dobro poznato lice iz svojih godina u McLarenu, Sauberu, Arrowsu i Jaguaru. Za njega nije tajna da iza sebe drži nekoliko španjolskih sponzora, ali bi moglo pomoći i što ima nešto iskustva s razvojem bolida u McLarenu. Slično kao i za Trullija, teško je zamisliti da bi Pedro mogao više izvesti neke velike podvige koji bi sve fascinirali, osobito ne s takvim bolidom, ali vjerojatno neće raditi niti previše početničkih grešaka. Što se drugog kokpita tiče, on je još jedini na gridu koji nije potvrđen; navodno ugovor za njega ima Liuzzi, ali Talijan i sam priznaje da u momentalnim okolnostima to ne mora značiti da će i voziti (što god te okolnosti zapravo značile). Tako da status tog mjesta do daljnjeg ostaje “tko zna?”.
Naposljetku, Virgin koji će se ove godine zvati Marussia. Timo Glock ostaje i dalje u ovoj ekipi koja također prolazi kroz tranzicije i restrukturacije, premda već dvije godine za redom ima neugodnu titulu najlošije ukupno plasiranog vozača od onih koji su bili prisutni na svakoj utrci u sezoni. Ali, s količinom solidnih vozača koji su se nakon 2011. našli u potrazi za poslodavcem, vjerojatno bi mu bio preveliki zadatak negdje se moći ugurati. Društvo će mu praviti rookie Charles Pic, Francuz koji je ostavio dobar dojam na testiranjima i kojeg, po mnogima, treba pažljivo promatrati. Inače je u 2011. vozio GP2, gdje je sezonu završio kao četvrti. Prvi test bit će mu kako-tako se nositi s Glockom, ali mnogo je vjerojatnije da će bolid, a ne vozači, biti ti kojima će se Marussia trebati najviše baviti 2012.
Oton Ribić
I meni je zao Sutila..
Izvanredno. Jedva cekam pocetak nove sezone. Bilo bi lijepo vidjeti Caterham u borbi za bodove i mozda cak 9 mjesto u konstruktorskom poretku. Steta za Sutila. Bilo bi ga lijepo vidjeti u Caterhamu umjesto Trullija. Mislim da bi Kovalainen i on bili dosta dobri zajedno.
Odlican tekst!!!
Steta sto prvi vozac Force Indije mora cekati utjesno mjesto u HRT-u. Mozda bih se ove godine Toro Rosso mogao gadno zeznuti, a sto se tice Nico Rosberga on je odlican vozac samo mu treba malo bolji bolid.
Svi zale sutila a i među njima sam i ja. Šteta čovjeka jedan od onih kojih je u početku bio velika nada a sad ne vozi nikud. Drago mi ne za sennu da vozi i da se drugi put barichelo ne uzme mjesto kao što je bilo u brawngp 2009. A ostalo dobar osvrt na sve, samo ovi iz red bulla očekuju da webber bude na razini iz 2010
sutil zaslužuje mjesto ako ne od prve tri ekipe, onda barem u prvih pet, nadam se da će suđenje proći oslobađajućom presudom i da će 2013. voziti možda, zašto ne umjesto masse, malo vjerojatno, ali u mercedesu bi možda mogao imati mjesto!!
Flavio, Sutila nitko ne želi zaposliti zbog suđenja. Nitko ne želi riskirati da mu vozač usred sezone završi u zatvoru.
Čak to nije veliki problem što se tiče zamjene, treći vozač lako uskoči, ali je to ogromni udarac za ugled momčadi. U rangu McLarenove Spygate afere od prije 5 godina…
Sve je na svom mjestu, drago mi je za Brunu, ali šteta za Sutila, bolji je od dobrog dijela grida.
Uuuu dugo ga nije bilo…al kad je došao jedva sam čekao pročitati ga.Kao i uvijek odličan osvrt.Za Sutila mi je šteta da ne vozi al kao što si rekao možda postoji mogućnost u HRT što mi baš i nije neka ekipa al kak se kaže bolje išta nego ništa
Kako mi je drago što je došao novi retrovizor…baš sam ga sa guštom pročitao. Odlično napisano, zanimljivo i oku ugodno (ima dosta sličica). 🙂
Već čekam sljedeći… 😉