Oton Ribić: Priče iza priča

Iako mu se više ne mogu sjetiti imena, svakako se mogu sjetiti da je jedan novinar Autosporta još 2004. godine, kad se cirkus spremao za prvu inauguracijsku utrku u Kini, komentirao napola u šali kako će smog biti još jedan od meteoroloških faktora na tom Grand Prixu. Pokazalo se da to nije trebala biti šala – upravo je smog bio jedan od faktora zašto je trening u Šangaju sada bio otkazan. Nema veze što je vidljivost na asfaltu dobra ako bolnički helikopter ne može doći tamo gdje treba…

Količina zagađenja koju Formula 1 proizvede je, naravno, minijaturna u odnosu na sve ostalo, ali ovo je ispalo malo marketinški nespretno. U doba kad se proizvođači automobila, a neizravno kroz njih i dobar dio Formule 1 želi predstaviti kao suvremen i u skladu s eko-koracima (KERS i manji motori, između ostalog), pljusnuti u novine naslov “trening otkazan zbog smoga” nije baš idealno za imidž, čak i ako je Formula 1 najmanji faktor u tom smogu.

No kad smo kod toga, u ekologiji je sam taj sport u malo čudnoj poziciji. Ako me pitate načelno bi li Formula 1 trebala uvijek biti vodeća po novim tehnologijama i trendovima, bila to ekologija, snaga ili nešto deseto, naravno da je odgovor potvrdan. Ali, bi li prelazak bolida na 8-litrene V12 motore s četiri turbopunjača značajno zaprljao Zemlju? Jednako je tako jasno da ne bi, i prema tome sport ne treba mijenjati samo radi toga ili ga, još gore, omalovažavati jer se radi o tobožnjem iživljavanju spaljivanjem goriva uludo. Onda bismo jednako tako mogli ukinuti Olimpijske igre jer, zašto bi sportaši trošili toliko gorivo svi putujući na jedno mjesto na Zemlji, ako se mogu naći pojedinačno negdje ekonomičnije?

Bizarno je da Tour de France, biciklistički spektakl, više zagađuje od F1 vikenda radi svih tih ljudi koji se voze desecima ili stotinama kilometara kako bi ga uživo promatrali. Međutim, malo tko tako gleda na stvari. Nisam protiv toga da Formula 1 bude ekološki osviještena, dapače, ali izabrati je kao prvu među krivcima je ludost – a to je upravo rezon “tipičnog građanina”. Koji onda glasa za političare koji, opet, radi populizma povlače jednako besmislene poteze.

Imam zgodnu priliku poznavati neke ljude nedaleko austrijskog Spielberga, i oni su možda najbolji (tj. najgori) primjer. Tamošnja populacija je svojevremeno, još potkraj devedesetih, počela razvijati mišljenje kako je Formula 1 zapravo glasna i smrdljiva, i još dva tjedna treba čistiti smeće za publikom nakon Grand Prix vikenda. Malo se povlačilo politike, malo jecanja po televiziji, i ovim ili onim sredstvima Austrija je ispala iz kalendara, na kratkotrajno zadovoljstvo ljudi koji su konačno dobili “čistoću i mir”. I s njima u paketu vjernosti, drastične ekonomske probleme jer je cijela regija, koja je inače dobro živjela između ostalog i od velikog i skupog motorsportskog cirkusa, potonula. Restorani, hoteli, razne druge vanpansionske prilike začas su shvatili kako im je “prljava Formula 1” ipak bila dobra. A to što se tamo spali toliko litara goriva, je ionako neprimjetno u odnosu na sav ostali promet.

No, maknimo se s politike na tekuća zbivanja. Moram priznati da mi je nešto duhovito u tome što se tako detaljno prenosi komentar Fernanda Alonsa kako ipak ne namjerava otići iz McLarena usred sezone radi, očito, ne famozno dobrog Hondinog motora. To što vozač kani ostati vjeran i odraditi svoj ugovor samo po sebi zvuči pozitivno, ali sama činjenica da je uopće bilo govora o toj mogućnosti da bi se je uopće demantiralo, je već marketinški autogol. Mada je nemoguće ikoga natjerati da vozi ako to neće, odlazak usred sezone bio bi skupa priča za sve uključene. Nekima novčano, nekima za ugled, a i nekima za organizaciju. Istina, nekakve nagle rošade vozača su se znale vidjeti, ali to je bilo radi vozača kao takvih. (Najmarkantnija u recentnoj povijesti, možda brzinsko uzimanje i onda šutanje Luce Badoera iz Ferrarija kad se navrat-nanos trebalo naći zamjenu ozlijeđenom Felipeu Massi. To je bilo tragikomično promatrati.)

Ali, jako bi me čudilo da Alonso, ili barem njegovi menadžeri, već sad nemaju vrlo intenzivne razgovore s drugim ekipama. Španjolca bi pola ekipa na gridu bez previše razmišljanja, doduše ovisno o težini ugovora, uzelo u svoje redove, i u toj situaciji je jasno da mu se ne da truliti bez rezultata, bez obzira na navodnu povijesnu važnost izraza “McLaren-Honda”. Nakon one prve, izvrsne, ova druga neće (kako sad izgleda) biti pamćena s nekim velikim veseljem. Možda se čak i ne radi o novcu – Alonso se već do sad nazarađivao dovoljno da, ako mu je u ovom trenu do nečeg više stalo, to su ipak rezultati. Iz istog razloga slutim da bi sezona kiselih krastavaca, ili silly season, ove godine mogla biti posebno sočna – sviđalo se to vama ili ne.

A dotle, ostaje dosta otvorenih pitanja, a ono koje se vjerojatno najviše postavlja je pretjecanje. Čak i u Kini, koja je inače bila garantirana preticada, nije bilo tako puno akcije na stazi. Začas očekujte izjave šefova ekipa o tome kako su neke stvari “esencijalno pogrešne”, naročito ako ta ekipa ne pobjeđuje. Taj se igrokaz ponavlja već godinama, ili čak, dekadama.

No za razliku od standardnih jadikovki kojima šefovi priskaču kad njihovoj ekipi ne ide dobro, i koje se svode na to da treba promiješati karte jer su oni odigrali krivo u tekućoj partiji, pretjecanje doista jest važno, naročito sad kako je posljednjih nekoliko godina ono postalo standardna stvar, kao što i treba biti. U tom slučaju, nadam se da Ross Brawn i nova uprava Formule 1 mogu skupiti dovoljno autoriteta, zdravog razuma i energije povući neke poteze, početi mijenjati stvari.

A možda, puno bolje, se pokaže da je cirkus u preticanjima i dalje jednako dobar, samo su Australija i Kina bili tek tipičan “pospani ponedjeljak”.

egf<segf

5 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
miha777

U zemljinoj atmosferi ima 96% vodene pare i 4% toksičnih tvari.Od tih 4% toksičnih tvari ljudi su doprinijeli 1%.Ne 1% od četiri,pa ostane 3%,već 1% cjelokupnih toksičnih tvari.Realna znanstvena zajednica također sugerira da kada bi zapalili sve resorse odjednom,sav ugalj,naftu,sve,da nebi došli ni približno stakleničkom efektu kojim se straše ljudi diljem svijeta.Kugla mijenja cikluse zbog toka vode na sjevernom polu,30 g hladne vode,30 g tople.Ledenjaci se tope zbog tople vode a ne zbog toplog zraka,što u potpunosti pobija teoriju stakleničkog efekta.Ovu propagandu moramo trpiti zahvaljujući poreznoj politici.

dxdy

ajde drži se ti fejsa i teorija zavjera

miha777

Ti vjeruješ u teoriju slučajnosti..(smijeh)

Berislav

Dobar komentar. Ipak, sa potpuno nepotrebnim petim pasusom, dapače pomalo neukusnim komentarom naćina življenja austrijanaca. Pred tridesetak godina, imao sam priliku poslom posjetiti u Aflenzu njihov telekomunikacijski satelitski centar sjeverno od Graza u brdima. Sagrađen je tako da se samo 32m promjera tanjuri vide IZNAD zemlje. Sve ostalo ukopano je u zemlji da se nebi narušio izgled okoline. Agregati (ogromni) imaju prigušivače da stišaju zvuk na manje od 50 dB (jačina lahora-lišča u šumi je oko 40dB). Itd. Jer je razina ekološke svijesti kod njih vjerojatno među največima u Europi. I sad bi mi nešto htjeli…..g. Ribić. Slažem se da… Read more »

FerrariHR

Dobar komentar.

Related Posts