F1 u detalje

Promjene za 2016.

  • Ispušni sustav – Kako bi se povećala razina buke i poboljšao zvuk, momčadi sada moraju koristiti odvojene ispušne cijevi za turbinu i wastegate ventil, za razliku od jedne cijevi koja je korištena u 2014. i 2015. Pravila dozvoljavaju mogućnost korištenja dvije cijevi za wastegate, ali nijedna cijev ne smije udaljena više od 100 mm od glavne ispušne cijevi.
  • Broj pogonskih jedinica po sezoni – S obzirom na to da se broj utrka ove godine povećao s 19 na 21, broj pogonskih jedinica koje vozači smiju koristiti u sezoni se povećao s četiri na pet.
  • Razvoj pogonske jedinice – Svakom proizvođaču će biti dodijeljena 32 tokena za sezonski razvoj koje mogu iskoristiti bilo kada za vrijeme trajanja sezone. Osim toga, dok su ranije proizvođači bili obavezni isporučivati samo jednu specifikaciju pogonske jedinice u sezoni, motori homologirani u prethodnim sezonama se mogu ponovno homologirati za upotrebu u 2016.
  • Sigurnost kokpita – Strukture za zaštitu glave s obje strane kokpita su sada podignute za 20 mm te su u stanju izdržati kompresijsko opterećenje od 50 N u trajanju od 30 sekundi.
  • Gume – Kako bi potaknuo više različitih strategija, Pirelli će svakog trkaćeg vikenda pripremiti tri umjesto dosadašnje dvije mješavine guma za suho (od pet ukupno, što uključuje novu mješavinu ultrasoft). Pirelli će dodijeliti dva seta guma za utrku (od kojih samo jedan mora biti korišten) i jedan set koji se može iskoristiti samo u Q3 (najmekša od tri ponuđene mješavine). Svaki vozač nakon toga može izabrati 10 preostalih setova između tri ponuđene mješavine.
  • Virtualni sigurnosni automobil – Virtualni sigurnosni automobil (VSC) se sada može koristiti i na slobodnim treninzima kako bi se smanjili prekidi, dok će korištenje DRS-a sada biti omogućeno odmah nakon perioda VSC-a.
  • Analiza nesreće – Za potrebu analize nesreća, svaki bolid mora biti opremljen naprednom kamerom (veliki broj sličica u sekundi), a svaki vozač mora imati akcelerometre u slušalicama na svakom događaju, te na svim testovima na kojima je prisutno više od jedne momčadi.
  • Testiranja – Broj predsezonskih testova je smanjen s tri na dva, što znači da momčadi imaju osam dana testiranja uoči nove sezone, za razliku od 12 koje su imali u 2015.
  • Kvalifikacije – Dogovoren je novi format kvalifikacija po sustavu eliminacije. Q1 traje 16 minuta; nakon 7 minuta ispada najsporiji vozač. Potom svakih 90 sekundi ispada jedan najsporiji vozač. 15 vozača prolazi u drugi rundu kvalifikacija. Q2 traje 15 minuta; nakon 6 minuta ispada najsporiji vozač. Potom svakih 90 sekundi ispada jedan najsporiji vozač. 8 vozača prolazi u treću rundu kvalifikacija. Q3 traje 14 minuta; nakon 5 minuta ispada najsporiji vozač. Potom svakih 90 sekundi ispada jedan najsporiji vozač dok ne dobijemo najbržeg vozača kvalifikacija. Eliminacija u svakoj rundi nastupa istekom vremena, odnosno prolaskom startno-ciljne crte nakon isteka vremena kvalifikacijske runde. Ovaj sustav se koristio na samo prve dvije Velike nagrade, a FIA je nakon toga vratila dosadašnji sustav kvalifikacija.
  • Poruke od pitwalla prema bolidu – Kako bi se osiguralo da vozači upravljaju bolidima ‘sami i bez pomoći’ te da ne primaju instrukcije s pitwalla, uvedena su stroža pravila kojima se smanjuje količina informacija koje se mogu poslati vozačima preko radija. Naprimjer, vozače je zabranjeno savjetovati o putanjama na stazi ili o prilagodbi bolida kako bi on bio brži.

 

Dio iz sportskog i tehničkog pravilnika Formule 1

Pogonska jedinica

Sportski pravilnik:

  • Svaki vozač na raspolaganju ima pet pogonskih jedinica u sezoni, osim u slučaju da vozač nastupa za više od jedne momčadi u istoj sezoni. Iznimka su vozači koji u svojim u bolidima koriste motor proizvođača ili dobavljača kojemu je to prva sezona s aktualnom formulom motora, pa će oni na raspolaganju imati šest motora po sezoni.
  • Pogonska jedinica se sastoji od šest elemenata: motor s unutarnjim izgaranjem, MGU-K (Motor Generator Unit-Kinetic), MGU-H (Motor Generator Unit-Heat), baterija, turbopunjač i kontrolna elektronika.
  • Svakom vozaču je dopušteno koristiti pet pogonskih jedinica tijekom sezone, odnosno po pet komponenti od svakog od šest elemenata od koliko se sastoji pogonska jedinica, a na bolid može biti ugrađena bilo koja kombinacija u bilo koje vrijeme.
  • Za prvo korištenje šeste po redu komponente od bilo kojih šest elemenata pogonske jedinice (npr. šesti turbopunjač), vozač dobiva kaznu od 10 mjesta na gridu. Za korištenje šeste komponente po redu nekog drugog elementa (npr. šesti MGU-K), vozač dobiva kaznu od pet mjesta na gridu. Isti sustav kazni vrijedi i za korištenje sedme komponente nekog elementa i tako dalje.
  • Ako jednog vozača zamijeni drugi, tom vozaču će se pripisati korištene komponente vozača kojeg mijenja.

Tehnički pravilnik:

  • Motor s unutarnjim izgaranjem mora biti obujma 1 600 kubičnih centimetara (+0/-10) i ograničen na 15 000 okretaja u minuti.
  • Motor mora imati šest cilindara u V obliku pod kutem od 90 stupnjeva, s dva usisna i dva ispušna ventila po cilindru te jednim turbopunjačem. Osim toga, mora imati jednu ispušnu cijev za turbinu, te jednu ili dvije ispušne cijevi wastegate ventila.
  • Protok goriva prema motoru je ograničen na 100 kilograma po satu, a ispod 10 500 okretaja u minuti protok goriva ne smije prijeći Q(kg/h) = 0.009 N(rpm) + 5.5. (primjer: na 10 000 o/min maksimalni dozvoljeni protok je 95.5 kg/h).
  • Ukupna masa pogonske jedinice mora biti minimalno 145 kilograma. Baterija mora u potpunosti biti smještena unutar sigurnosne ćelije za preživljavanje i mora težiti između 20 i 25 kilograma.
  • Blok motora mora biti napravljen od lijevane ili kovane aluminijske legure – korištenje kompozitnih materijala nije dozvoljeno. Radilica i bregasto vratilo moraju biti napravljeni od željezne legure, klipovi od aluminijske legure, a ventili od legure na bazi željeza, nikla, kobalta ili titana.
  • MGU-H s turbinom mora biti povezan isključivo mehanički. MGU-K mora biti isključivo i trajno mehanički povezan s pogonskim sklopom prije glavne spojke.
  • Maksimalnih 4 MJ energije po krugu može biti prebačeno iz baterije u MGU-K, odnosno 2 MJ iz MGU-K u bateriju.
  • Neograničena količina energije može biti prebačena između MGU-H i baterije i/ili MGU-K.
  • S iznimkom bolida koji utrku startaju iz pit lanea, MGU-K može biti korišten nakon starta utrke samo kada bolid dostigne 100 km/h.
  • Svakom proizvođaču pogonskih jedinica su dodijeljena 32 razvojna tokena u sezoni, koje na modifikacije mogu potrošiti kako žele. Novi proizvođači pogonskih jedinica na raspolaganju imaju 15 tokena u svojoj prvoj godini, te 32 u drugoj.

 

Kazne i protokoli

Sportski pravilnik:

  • Vozač prilikom obrane pozicije ne smije mijenjati smjer više od jednog puta. Ako se vozač pomakne izvan trkaće putanje dok brani svoju poziciju, može se na nju vratiti, ali mora ostaviti najmanje jednu širinu bolida između svog bolida i ruba staze.
  • Vremenske kazne od pet i 10 sekundi se vozačima mogu dodati na kraju utrke (ako u trenutku izdavanja kazne više ne moraju u boks).
  • U slučaju stop-and-go kazne od 10 sekundi i vremenskih kazni od 5 i 10 sekundi, vozač mora odraditi kaznu u roku od tri kruga kada njegova momčad primi obavijest o kazni. U suprotnom vozaču može biti pokazana crna zastava (isključenje iz utrke).
  • Ako vozač u posljednja tri kruga treba odraditi kaznu prolaska kroz boks ili stop-and-go kaznu od 10 sekundi, dopušteno mu je završiti utrku bez odlaska u boks te će mu se na kraju utrke dodati 20 sekundi za prolazak kroz boks, odnosno 30 sekundi za stop-and-go kaznu od 10 sekundi.
  • U posebnim slučajevima suci mogu dati strože kazne; mjesta na gridu za sljedeću utrku, vremenske kazne, opomene, isključiti vozača iz rezultata ili ga suspendirati za sljedeću utrku.
  • Svaki vozač koji tijekom sezone skupi tri opomene će automatski dobiti kaznu od 10 mjesta na gridu za trenutnu ili sljedeću utrku, ali samo ako je dvije ili više opomena dobio za vozačke prekršaje.
  • Osim ovoga, suci vozaču mogu dodijeliti kaznene bodove. Ako vozač skupi 12 kaznenih bodova u 12 mjeseci, njegova superlicenca će biti suspendirana na jednu utrku.
  • Vozači kazne mogu dobiti i za tehničke prekršaje, za korištenje novih komponenti pogonske jedinice ili mjenjača. Svaka nepredviđena promjena mjenjača za vozača znači kaznu od 5 mjesta na gridu.

 

Sigurnosni automobil i prekid utrke

Sportski pravilnik:

  • FIA može neutralizirati utrku pomoću sigurnosnog automobila ili sustava virtualnog sigurnosnog automobila (VSC). VSC će se koristiti kada su na određenom dijelu staze pokazane dvostruke žute zastave, ali okolnosti ne zahtijevaju izlazak sigurnosnog automobila na stazu. Tijekom perioda virtualnog sigurnosnog automobila, vozači moraju smanjiti svoju brzinu i ostati iznad minimalnog vremena koje propisuje FIA najmanje jednom u svakom sudačkom sektoru.
  • U slučaju ozbiljnije nesreće ili potencijalne opasnosti za vozače, redare ili suce, a koja ipak ne zahtijeva prekid utrke niti može biti sigurno otklonjena uz VSC, na stazu će izaći sigurnosni automobil. Kada se otkloni opasnost, sigurnosni automobil će ugasiti narančasta svjetla te će tako vozače upozoriti da će utrka biti nastavljena. Vozači moraju nastaviti voziti u formaciji dok ne prođu prvu liniju sigurnosnog automobila, gdje će zelena svjetla ukazati na to da se vozači ponovno mogu utrkivati.
  • U posebnim okolnostima, poput jako lošeg vremena, utrka može započeti pod sigurnosnim automobilom koji će upaliti narančasta svjetla 10 minuta prije starta utrke.
  • Ako su uvjeti toliko loši ili utrka ne može biti nastavljena zbog teškog incidenta, na stazi će biti pokazane crvene zastave. U tom slučaju se prekida utrka, zatvara se izlaz iz pit lanea, a svi bolidi (bez pretjecanja) moraju stići u pit lane te se zaustaviti u formaciji na kraju.
  • Najmanje 10 minuta prije početka utrke momčadi će dobiti upozorenje. Tri minute prije početka svi bolidi moraju imati pričvršćene kotače. Dvije minute prije početka, bolidi koji nisu u istom krugu mogu odvoziti krug i vratiti se u pit lane na kraj poretka. Utrka će se nastaviti pod sigurnosnim automobilom koji će se vratiti u pit lane nakon jednog kruga, osim ako su uvjeti na stazi takvi da zahtijevaju više od jednog kruga ili ako svi bolidi još nisu u liniji iza sigurnosnog automobila.
  • Ako utrka ne može biti nastavljena, uzet će se rezultati s kraja pretposljednjeg kruga prije nego što je utrka bila prekinuta. Prekid utrke se ne računa u maksimalno vrijeme utrke od dva sata, ali ukupno trajanje utrke ne smije prijeći četiri sata.

 

Gume i kotači

Sportski pravilnik:

  • Pirelli proizvodi pet mješavina guma za suho: ultrasoft (ljubičasta), supersoft (crvena), soft (žuta), medium (bijela) i hard (narančasta). Na svakoj utrci momčadi imaju tri specifikacije guma za suho.
  • Tijekom trkaćeg vikenda svaki vozač na raspolaganju ima 13 setova guma za suho, četiri seta intermedija i tri seta kuma za kišu.
  • Najmanje devet tjedana prije početka trkaćeg vikenda u Europi, odnosno 15 tjedana prije početka trkaćeg vikenda izvan Europe, Pirelli će u dogovoru s FIA-om obavijestiti svaku momčad koje se tri mješavine mogu koristiti tog vikenda.
  • Pirelli će odabrati dva obavezna seta za svakog vozača koji moraju biti sačuvani za utrku (mogu biti različite mješavine), te jedan set najmekše dostupne mješavine tog vikenda koji se može koristiti samo u trećoj kvalifikacijskoj rundi. Momčadi/vozači zatim mogu odabrati preostalih 10 setova.
  • Dva vozača iste momčadi tako mogu voziti na različitim mješavinama tijekom trkaćeg vikenda.
  • Momčadi moraju obavijestiti FIA-u koje gume žele koristiti, i to najkasnije osam tjedana prije početka trkaćih vikenda u Europi, odnosno 14 tjedana prije početka trkaćih vikenda izvan Europe, što znači da imaju tjedan dana za odabir. Ako momčad ne odabere svoje kombinacije u zadanom roku, to će umjesto njih odraditi FIA. Izbor za svakog vozača ostaje tajna do dva tjedna prije početka trkaćeg vikenda.
  • Momčadi nakon 40 minuta prvog slobodnog treninga vraćaju jedan set guma, još jedan set po završetku prvog slobodnog treninga, te po dva seta nakon drugog i trećeg slobodnog treninga. U slučaju da su tijekom prvog i drugog slobodnog treninga vladali kišni uvjeti ili u slučaju otkazivanja treninga, momčadi nakon drugog slobodnog treninga mogu zadržati jedan set guma (drugi moraju vratiti), ali zadržani set guma mora bit vraćen Pirelliju prije početka kvalifikacija.
  • Dva seta koja je Pirelli propisao za utrku ne mogu biti vraćena nakon slobodnih treninga, nego moraju biti dostupni za korištenje u utrci.
  • Osim ako iskoristi set intermedija ili guma za kišu, svaki vozač mora koristiti najmanje dvije različite mješavine guma za suho u utrci, i to najmanje jedan od dva obavezna seta koji je odabrao Pirelli (momčad/vozač može sam odlučiti koji).
  • Vozači koji prođu u Q3 moraju vratiti set najmekših guma nominiranih za Q3 i startati utrku na gumama s kojima su ostvarili svoje najbrže vrijeme u Q2. Svi drugi vozači mogu u utrci iskoristiti set najmekših guma koji nisu iskoristili u Q3 (ako to žele).
  • Momčadi imaju pravo koristiti gume za mokro ako to žele tijekom kvalifikacija i utrke. Međutim, tijekom slobodnih treninga ih mogu koristiti samo ako je staza proglašena mokrom od strane direktora utrka.
  • Ako se utrka starta pod sigurnosnim automobilom zbog jake kiše, korištenje guma za mokro je obavezno.
  • Svaki vozač koji u određenom trenutku koristi različite mješavine guma na svom bolidu za vrijeme utrke, ne smije odvoziti više od tri kruga prije nego što ih zamijeni za set iste mješavine. Ako to ne učini, slijedi kazna.

Tehnički pravilnik:

  • Kotači Formule 1 moraju biti napravljeni od jedne slitine magnezija (od dvije koje propisuje FIA).
  • Prednji kotači moraju biti široki između 305 i 355 mm, a stražnji između 365 i 380 mm.
  • S montiranim gumama kotači ne smiju biti promjera većeg od 660 mm (670 mm gume za mokro). Mjerenja se rade s gumama napuhanim na 1.4 bara.
  • Gume se smiju puniti samo zrakom ili dušikom.
  • Pištolji koji se koriste u boksu za skidanje guma mogu biti pogonjeni samo komprimiranim zrakom ili dušikom.

 

Slobodni treninzi i kvalifikacije

Sportski pravilnik:

  • Za vrijeme svakog trkaćeg vikenda svi vozači mogu sudjelovati na dva slobodna treninga od sat i pol petkom (četvrtkom u Monaku), jednim jednosatnim u subotu i kvalifikacijama u subotu poslijepodne. Sudjelovanje na svim slobodnim treninzima nije obavezno, ali vozač mora sudjelovati najmanje na jednom treningu kako bi mogao nastupiti u utrci.
  • Kvalifikacije su podijeljene u tri segmenta (Q1, Q2 i Q3).
  • Prva kvalifikacijska runda (Q1) traje 18 minuta i u njoj nakon isteka vremena ispada šest najsporijih vozača. Svaki vozač koji ne postavi vrijeme unutar 107% od najbržeg vremena postavljenog u Q1 nema pravo nastupiti u utrci, osim ako dopuštenje za nastup dobije od sudaca.
  • Nakon kratke pauze se brišu vremena te slijedi Q2 u trajanju od 15 minuta. U njoj nakon isteka vremena ispada šest najsporijih vozača.
  • Nakon kratke pauze se brišu vremena te počinje posljednja, 12-minutna treća kvalifikacijska runda (Q3) gdje se najbržih 10 vozača bori za pole position.
  • Ako se vozaču bolid zaustavi na stazi tijekom jedne od kvalifikacijskih rundi, nije mu dozvoljen nastup u nastavku kvalifikacija.

 

Bodovi, klasifikacija i udaljenost utrke

Sportski pravilnik:

  • Utrke Formule 1 su veoma sličnih udaljenosti, a u pravilima su izračunate kao najmanji broj krugova potreban za prekoračenje duljine od 305 kilometara.
  • Iznimka je Monako gdje je udaljenost utrke izračunata kao minimalan broj krugova potreban za prekoračenje duljine od 260 kilometara.
  • Neovisno o stazi, utrka se ne smije voziti više od dva sata. Ako se prijeđe limit od dva sata, vodećem vozaču će biti pokazana kockasta zastava u krugu u kojem protekne trajanje utrke od dva sata.
  • Bodove dobiva prvih 10 vozača, a oni se broje u vozačkom i konstruktorskom poretku, i to na sljedeći način:
    1.  : 25 bodova
    2. : 18 bodova
    3. : 15 bodova
    4. : 12 bodova
    5. : 10 bodova
    6. : 8 bodova
    7. : 6 bodova
    8. : 4 bodova
    9. : 2 bodova
    10. : 1 bod
  • Ako je utrka prekinuta i ne može biti nastavljena, vozačima će se dodijeliti polovica bodova samo ako je završeno manje od 75% utrke, a bodovi se neće dijeliti ako su vozači odvozili manje od dva kruga.
  • Svaki vozač koji odvozi 90% utrke će biti klasificiran kao vozač koji je završio utrku, neovisno o tome nalazi li se još uvijek na stazi u trenutku kada pobjednik prođe ciljem.
  • Ako dva vozača imaju isti broj bodova, prednost ima vozač koji ima više pobjeda, drugih mjesta itd.

 

Karoserija, dimenzije i kokpit

Tehnički pravilnik:

  • Ukupna širina bolida bez guma ne smije prijeći 1 800 mm.
  • Kako bi se spriječila šteta na gumama drugih bolida, pojedini dijelovi bolida (poput zakrilaca prednjeg krila) moraju biti najmanje 10 mm debeli.
  • Nijedan dio bolida ne smije biti viši od 950 mm.
  • Osim pomičnog stražnjeg krila (DRS), pomični dijelovi karoserije nisu dozvoljeni. Svaki sustav ili uređaj koji koristi vozačev pokret za podešavanje aerodinamičkih karakteristika bolida je zabranjen.
  • Bolidi mogu biti opremljeni pomičnim stražnjim krilima koja vozaču dozvoljavaju kontrolirati upadni ugao krila (unutar određenih granica) iz kokpita (poznato kao Drag Reduction System – DRS). DRS se ne može koristiti u prva dva kruga utrke ili u prva dva kruga nakon ponovnog starta utrke poslije sigurnosnog automobila. Međutim, može se koristiti odmah nakon VSC perioda.
  • DRS sustav je elektronički reguliran te ga je moguće koristiti u utrci kada se vozač nalazi manje od jedne sekunde iza drugog vozača na točno određenom dijelu staze (vozač će dobiti informaciju na zaslonu upravljača). Sustav se deaktivira (krilo se vraća u početni položaj) kada vozač pritisne papučicu kočnice.
  • Pojedini dijelovi bolida, poput prednjeg krila, moraju biti dovoljno čvrsti kako bi prošli FIA-ine sve strože testove savijanja.
  • Dok se nalazi u svojoj normalnoj sjedećoj poziciji sa svezanim pojasevima i sa svojom uobičajenom vozačkom opremom, vozač mora biti u mogućnosti izvaditi upravljač i izaći iz bolida unutar pet sekundi, a zatim vratiti upravljač unutar sljedećih pet sekundi.

 

Mjenjač

Sportski pravilnik:

  • Jedan mjenjač vozači moraju koristiti na šest uzastopnih utrka.
  • Svaka neplanirana promjena mjenjača će za vozača značiti kaznu od pet mjesta na gridu na trenutnoj utrci.
  • Prijenosni omjeri u mjenjaču su fiksni za cijelu sezonu.
  • Ako vozač ne završi utrku zbog razloga koji nisu pod kontrolom njega ili njegove momčadi, na sljedećem trkaćem vikendu se može pojaviti s novim mjenjačem bez dobivanja kazne.

Tehnički pravilnik:

  • Bolidi moraju imati osam brzina i jednu brzinu za vožnju unatrag.
  • Svaka momčad mora definirati osam prijenosnih omjera na ili prije prve utrke sezone. Oni se kasnije ne smiju mijenjati tijekom godine.
  • Poluautomatski mjenjači su dozvoljeni, ali automatski i bezstupanjski mjenjači (CVT) nisu.
  • Prijenosni sustavi ne smiju imati sustave za kontrolu proklizavanja ni uređaje koji vozaču pomažu držati kvačilo na određenom mjestu kako bi im to pomoglo na startu utrke.
  • Svi bolidi radi sigurnosti moraju imati mogućnost isključivanja kvačila koja je redarima dostupna izvan kokpita. Ova kontrola je obično locirana ispred kokpita te je označena crvenim slovom ‘N’ unutar bijelog kruga na karoseriji bolida.

 

Testiranja

Sportski pravilnik:

  • Momčadi u jednoj kalendarskoj godini ne smiju skupiti više od 15 000 km testiranja s aktualnim bolidom (ili prošlogodišnjim). Promotivni događaji (svaka momčad ima dva na raspolaganju, svaki maksimalno 100 km) i demonstracijski događaji (svaka momčad ima dva po sezoni, svaki maksimalno 15 km na demonstracijskim gumama) se ne računaju.
  • Svi bolidi moraju biti opremljeni standardiziranim ECU-om (Electronic Control Unit) koji je odobrila FIA te mora uspješno proći sve FIA-ine obavezne crash testove.
  • Između 1. veljače i 10 dana prije početka prve utrke sezone, momčadima je dozvoljeno sudjelovati na dva testa od maksimalno četiri dana.
  • Od početka sezone do kraja kalendarske godine, momčadima je dozvoljeno sudjelovati na dva testa od maksimalno dva (uzastopna) dana na stazama gdje se upravo održala Velika nagrada. Ovi testovi smiju započeti tek 36 sati nakon kraja Velike nagrade. Najmanje dva od četiri dana sezonskih testiranja moraju biti dodijeljena mladim vozačima (onima koji su sudjelovali na dvije ili manje Velikih nagrada).
  • FIA ima pravo organizirati do šest dvodnevnih testova na zahtjev službenog dobavljača guma isključivo za razvoj njegovih guma.
  • Svi natjecatelji moraju u srpnju i/ili kolovozu zatvoriti svoje tvornice na 14 uzastopnih dana tijekom kojih njihovi zračni tuneli i CFD (Computational Fluid Dynamics) postrojenja ne smiju biti korištena za F1 aktivnosti.
  • Testiranja u zračnom tunelu su strogo ograničena. Ne smiju se koristiti modeli veći od 60% i brzine su ograničene na 50 metara u sekundi. Slična ograničenja se primjenjuju i na CFD simulacije.

 

Procedura starta utrke

Sportski pravilnik:

  • 30 minuta prije formacijskog kruga otvorit će se izlaz pit lanea, a bolidima će biti dopušteno napustiti svoje garaže i uputiti se na grid. Na kraju ovog kruga vozači će se zaustaviti na mjestu koje im pripada te će ugasiti svoje motore.
  • Ako vozač želi napraviti još jedan krug, to može učiniti samo prolazeći kroz pit lane.
  • Svakom bolidu koji ne dođe na grid snagom vlastitog motora neće biti dozvoljeno startati utrku s grida.
  • 17 minuta prije starta formacijskog kruga znak upozorenja će signalizirati da će za dvije minute biti zatvoren izlaz iz pit lanea.
  • 15 minuta prije starta formacijskog kruga se zatvara izlaz iz pit lanea nakon čega slijedi drugi signal upozorenja.
  • Svaki bolid koji se u tom trenutku nalazi u pit laneu može startati utrku iz pit lanea, ali samo ako je tamo došao snagom vlastitog motora.
  • Ako se u pit laneu nalazi više bolida, moraju formirati red s obzirom na mjesto u kvalifikacijama.
  • Svaki bolid koji dođe na kraj pit lanea nakon signala od pet minuta, mora startati iza zadnjeg bolida na izlazu iz pit lanea.
  • Bolidi koji startaju iz pit lanea se mogu pridružiti utrci kada svi drugi vozači prođu kraj pit lanea.
  • Prije starta formacijskog kruga se pokazuju signali i to redom: 10 minuta, pet minuta, tri minute, jedna minuta i 15 sekundi prije starta formacijskog kruga.
  • Kada je pokazan signal od 10 minuta, svi osim vozača, službenika i tehničkog osoblja moraju napustiti grid.
  • Kada je pokazan signal od tri minute, svi bolidi na gridu moraju imati pričvršćene kotače, u suprotnome slijedi kazna.
  • Kada je pokazan signal od jedne minute, motori se trebaju pokrenuti, a momčadsko osoblje mora napustiti grid.
  • Ako osoblje ili oprema ostane na gridu kada se pojavi signal od 15 sekundi, vozač tog bolida mora startati utrku iz pit lanea.
  • Tijekom formacijskog kruga je zabranjeno vježbanje startova.
  • Pretjecanje tijekom formacijskog kruga je dozvoljeno samo ako jedan vozač ima problem s bolidom, a ostali vozači ne mogu izbjeći pretjecanje bez da zadržavaju ostale vozače. U ovom slučaju vozači smiju pretjecati kako bi ponovno formirali originalni startni poredak.
  • Ako vozač ima problem na gridu neposredno prije starta utrke, mora podići ruku te će start biti otkazan. Tada će se odvoziti novi formacijski krug koji će se računati u udaljenost utrke.
  • Vozač koji uzrokuje otkazivanje starta utrke, čak i da poslije toga može odraditi dodatni formacijski krug, mora startati utrku iz pit lanea. Isti procedura vrijedi i za ponovni start nakon prekida utrke kada su vozači dovedeni u pit lane.
  • Jedina iznimka ovoj startnoj proceduri je start pod lošim vremenom. Ako počne padati kiša tri minute prije starta utrke, procedura se prekida te se vraća na točku od 10 minuta prije početka utrke kako bi momčadi mogle staviti prikladne gume.
  • Ako je vrijeme izuzetno loše, direktor utrke može prekinuti start i nastaviti startnu proceduru samo kada se uvjeti poboljšaju. S druge strane, može odlučiti startati utrku iza sigurnosnog automobila.

 

Tehnički pregled i vaganje

Sportski pravilnik:

  • Tim zadužen za tehnički pregled može bilo kada tijekom trkaćeg vikenda pregledati bolide kako bi se osiguralo da potpuno poštuju tehničke i sigurnosne propise.
  • Bolid ne može sudjelovati na događaju ako nije prošao na tehničkom pregledu.
  • Svaki bolid se najprije ispituje između 10:00 i 16:00 četvrtkom, odnosno srijedom u Monaku.
  • Bolid mora biti ponovno pregledan ako je momčad napravila bilo kakve značajne promjene ili ako je bolid sudjelovao u nesreći.
  • Osim tehničkog pregleda, bolidi se tijekom trkaćeg vikenda važu kako bi se osiguralo da poštuju pravilo o minimalnoj masi od 702 kg.
  • Bolidi koji sudjeluju na prvom, drugom i trećem slobodnom treningu mogu biti nasumično odabrani kako bi se vagali na kraju treninga. Isto vrijedi i za bolide koji sudjeluju u Q1 i Q2, a nakon kvalifikacija se vagati moraju svi bolidi koji su sudjelovali u Q3.
  • Bolidi koji su po završetku utrke klasificirani se također moraju vagati. Ako vozač poželi izaći iz svog bolida prije vaganja, mora pitati tehničkog delegata da ga izvaže kako bi se njegova težina dodala na težinu bolida.
  • Ako natjecatelj nije zadovoljio minimalne uvjete na vaganju, može izgubiti svoje kvalifikacijsko vrijeme ili može biti isključen iz rezultata utrke, osim ako se radi o slučajnom gubitku dijela bolida.

Tehnički pravilnik:

  • Bolid mora težiti minimalno 702 kg (uključujući vozača i svu njegovu sigurnosnu opremu, ali ne i gorivo) cijelo vrijeme tijekom trajanja trkaćeg vikenda.
  • Bolidi se uvijek važu s gumama za suho.
  • Tijekom kvalifikacija masa primijenjena na prednje kotače ne smije biti manja od 319 kg, odnosno 376 kg na stražnje kotače.
  • Momčadi mogu koristiti balast kako bi bolidi zadovoljili uvjete minimalne težine, ali on mora biti čvrsto vezan za bolid. Balast ne smije biti uklonjen ili dodan tijekom utrke.

 

Kočioni sustav

Tehnički pravilnik:

  • Kočioni sustav se mora sastojati od dva hidraulička kruga – jedan za prednje i jedan za stražnje kotače. Ako jedan krug otkaže, drugi mora ostati funkcionalan.
  • ABS (Anti-lock Braking System) nije dozvoljen – kočenje mora kontrolirati samo vozačev fizički dodir, a ne bilo kakav drugi sustav.
  • Jedina iznimka je elektronički sustav za kontrolu stražnjih kočnica, koji momčadi mogu koristiti kako bi kompenzirale efekt sustava za povrat energije (ERS) na stražnjoj osovini.
  • Svaki kotač smije imati samo jedan kočioni disk maksimalnog promjera 278 mm i maksimalne debljine od 28 mm, samo jedna aluminijska kliješta i ne više od dvije kočione obloge.
  • Korištenje tekućine za hlađenje kočnica je zabranjeno.

 

Gorivo

Sportski pravilnik:

  • Bolid ne smiju koristiti više od 100 kg goriva u svakoj utrci (protok goriva ne smije prekoračiti 100 kilograma po satu). Iz rezultata utrke će biti isključen svaki vozač čiji bolid bude kršio pravilo o protoku goriva.
  • Momčadi ne smiju dodavati ili vaditi gorivo iz bolida tijekom utrke. U drugim slučajevima tijekom trkaćeg vikenda ekipe smiju nadolijevati gorivo, ali samo u svojim garažama i pri protoku od 0.8 litara u sekundi.

Tehnički pravilnik:

  • Bolidi Formule 1 koriste benzin koji ima slične karakteristike kao onaj koji se koristi u cestovnim automobilima.
  • Sva goriva moraju biti u skladu sa strogim zahtjevima, a prije svake utrke momčadi FIA-i moraju predati dva odvojena uzorka od pet litara na analizu kako bi mogli dobiti dopuštenje za njegovo korištenje. Uzorci će također biti uzeti tijekom događaja kako bi se osiguralo da je gorivo legalno.
  • Rezervoar mora biti lociran neposredno iza vozača i neposredno ispred motora.

 

Električni sustavi

Tehnički pravilnik:

  • Sve komponente pogonske jedinice, mjenjač, spojka i diferencijal, uz sve povezane aktuatore, moraju biti kontrolirane standardnim ECU-om (Electronic Control Unit).
  • FIA vrši preglede električnih i softverskih sustava svih bolida na startu sezone, a momčadi moraju obavijestiti FIA-u prije bilo kakve naknadne promjene.
  • FIA će provjeriti sve programabilne sustave na bolidima prije svake utrke kako bi osigurala da sve momčadi koriste dopuštene verzije softvera.
  • Elektronički sustavi koji mogu automatski zabilježiti signal za start utrke su zabranjeni.
  • Zabranjena je telemetrija od momčadi prema bolidu.
  • Sav radijski prijenos informacija prema bolidu mora biti otvoren i dostupan FIA-i i medijima.
  • Svaki bolid posjeduje snimač podataka o nesrećama te je opremljen svjetlom upozorenja koje je spojeno s FIA-inim snimačem podataka. Kada se dogodi nesreća, svjetlo (koje se nalazi na najvišem dijelu bolida) automatski svijetli i tako posadama za spašavanje daje trenutnu indikaciju o ozbiljnosti nesreće.
  • Svaki bolid u kokpitu mora imati zaslon s informacijama o signalima sa staze (obično integrirani u upravljač), koji vozača informiraju o stanju na stazi kroz crvena, plava i žuta svjetla (što odgovara bojama zastava koje na stazi pokazuju redari).

 

Sigurnosna oprema

Sportski pravilnik:

  • Za potrebu analize nesreća, svaki bolid mora biti opremljen naprednom kamerom (veliki broj sličica u sekundi), a svaki vozač mora imati akcelerometre u slušalicama na svakom događaju, te na svim testovima na kojima je prisutno više od jedne momčadi.

Tehnički pravilnik:

  • Svi bolidi moraju biti opremljeni sustavom za gašenje požara čiji će se sadržaj u slučaju vatre ispustiti u kokpit i motorni prostor. Sustav mora biti vozaču biti dostupan za uključivanje dok on sjedi sa svezanim pojasevima i mora funkcionirati i kada glavni strujni krug bolida otkaže, ili ako je bolid prevrnut.
  • Osim toga, mora postojati prekidač kojim se uključuje sustav za gašenje požara izvan kokpita. Njegova lokacija na karoseriji je označena crvenim slovom ‘E’ unutar bijelog kruga.
  • U kokpitu mora postojati prekidač za prekid strujnog kruga kojeg vozač može pritisnuti kako bi prekinuo sve glavne strujne krugove bolida. Ovo je označeno crvenom iskrom u plavom trokutu s bijelim rubovima. Osim toga, mora postojati dodatni prekidač koji redari mogu uključiti s udaljenosti upotrebom posebnog alata. Ovaj prekidač se nalazi u podnožju glavne roll-over strukture bolida.
  • Svi bolidi moraju imati dva retrovizora čija veličina i lokacija moraju udovoljavati strogim zahtjevima. Vozači FIA-i moraju demonstrirati njihovu djelotvornost identificiranjem posebnih ploča sa slovom i brojem koje se stavljaju na razne udaljenosti iza vozača i s bočnih strana bolida dok vozač sjedi u kokpitu.
  • Svi bolidi moraju imati crveno svjetlo na stražnjem dijelu na posebnom mjestu koje definira FIA-in pravilnik. Vozač ga mora biti u mogućnosti uključiti bilo kada. Ovo se obično radi u lošim vremenskim uvjetima kako bi bolid bio vidljiviji vozačima koji ga prate.
  • Kako bi se vozač mogao lako izvaditi iz bolida u slučaju nesreće, njegovo sjedalo mora imati mogućnost uklanjanja s vozačem na njemu i svezanim pojasevima. Sjedalo mora biti osigurano s ne više od dva vijka, koji se mogu otpustiti korištenjem standardnog alata koji je predan svim posadama za spašavanje.

 

Parc ferme

Sportski pravilnik:

  • Parc ferme je ograđeno područje paddocka gdje se bolidi važu i gdje se rade bilo kakve provjere ako suci smatraju da je to potrebno.
  • Momčadi moraju ostaviti svoje bolide u parc fermeu unutar tri i pol sata nakon kvalifikacija do pet sati prije starta formacijskog kruga utrke. Međutim, smatra se da su bolidi u parc ferme uvjetima puno duže – od trenutka kada prvi puta napuste pit lane tijekom kvalifikacija do starta formacijskog kruga neposredno prije utrke.
  • U ovim uvjetima momčadi na svojim bolidima mogu izvesti ograničene i strogo određene rutinske postupke, i to samo pod budnim okom FIA-inog tehničkog delegata i djelatnika tehničkog pregleda utrke.
  • Gorivo se smije dodati u bolide, gume se smiju promijeniti, a dopuštene su i manje prilagodbe na prednjem krilu. To znači da momčadi ne mogu napraviti značajne promjene na postavkama bolida između kvalifikacija i utrke.
  • Jedina iznimka je promjena klimatskih uvjeta (npr. kišne kvalifikacije – suha utrka). U tom slučaju će FIA momčadima dati dopuštenje kako bi napravile promjene na svojim bolidima.
  • Na kraju utrke, kada bolidi prođu ciljem, moraju biti odvezeni direktno u parc ferme bez odugovlačenja ili pomoći redara. Jedina iznimka je pobjednik utrke koji može izvesti čin proslave prije povratka u parc ferme, ali to mora učiniti sigurno i bez dovođenja u pitanje legalnost svog bolida.

 

Ostalo

  • Brzina je u pit laneu zbog sigurnosti ograničena na 80 km/h na većini staza, dok je na nekima poput Monaka smanjena zbog konfiguracije staze. Svaka momčad čiji vozač tijekom slobodnog treninga prekorači ograničenje brzine u pit laneu će biti kažnjena sa 100 eura za svaki km/h iznad ograničenja, do maksimalnih 1000 eura. Ako se prekoračenje dogodi u utrci, vozač će dobiti vremensku ili kaznu prolaska kroz boks.
  • Za jednu momčad u sezoni mogu voziti najviše četiri vozača. Svi vozači moraju posjedovati FIA-inu superlicencu. Za njeno dobivanje je potrebno zadovoljiti više kriterija.
  • Kriteriji za stjecanje superlicence su od 2016. postroženi. Od najbitnijih stvari ističe se minimum od 18 godina, dvije godine provedene u juniorskim kategorijama jednosjeda, ostvareni rezultati, važeća vozačka dozvola i položen test sportskog pravilnika Formule 1. Moraju obaviti i 300 km testiranja u novijem F1 bolidu. Ako vozač izgubi trkaće mjesto u Formuli 1, ostvareni bodovi na superlicenci mu vrijede sljedeće tri godine.
  • Za vrijeme trkaćeg vikenda momčad može promijeniti vozača bilo kada prije početka kvalifikacija, ali nakon dopuštenja sudaca. Novi vozač mora koristiti motor i gume koje su dodijeljene vozaču kojeg mijenja. Osim toga, na svakom slobodnom treningu u petak za momčadi mogu voziti dva dodatna vozača (bilo tko sa superlicencom), ali suci o momčadskim planovima moraju biti obaviješteni prije kraja početnog tehničkog pregleda u četvrtak prije slobodnih treninga.
  • Bilo koji dio ovjesa instaliran na prednje ili stražnje kotače mora reagirati samo na direktne promjene opterećenja koje su primijenjene na relevantnu sekciju. Front-and-Rear Interconnected Suspension (FRIC) sustav je zabranjen.
  • Zabranjen je svaki sustav koji može mijenjati ovjes ili njegovu geometriju dok se bolid kreće, poput aktivnog ovjesa.
  • Korištenje servo upravljača je dozvoljeno, ali on ne smije biti elektronički kontroliran ili pokretan.
  • Oba bolida momčadi moraju imati isti trkaći vizualni identitet kroz sezonu, a za bilo kakve veće promjene moraju tražiti odobrenje.
  • Ime momčadi ili njen logo mora biti prikazan na nosu bolida.
  • Svaki bolid na sebi mora imati trkaći broj vozača koji ga vozi. Brojevi su trajni te će biti korišteni kroz cijelu vozačevu karijeru; iznimka je svjetski prvak koji će u narednoj sezoni moći koristiti broj jedan.
  • Vozačevo ime mora biti prikazano na vanjskom dijelu bolida.
  • Kako bi se lakše razlikovala dva vozača iste momčadi, kamere koje se nalaze na vrhu glavne strukture u pomoći kod prevrtanja su različito obojene. Na prvom bolidu to mora ostati onako kako je dostavljeno momčadi (crno), a na drugom bolidu moraju biti pretežno fluorescentno žute.
  • Tijekom trkaćeg vikenda svi bolidi moraju posjedovati najmanje pet onboard kamera ili njihovih kućišta.
  • Pet pažljivo odabranih lokacija kamere/kućišta kamere su: retrovizori, bočne strane nosa, bočne strane poklopca motora, vrh gornjeg usisnika za zrak (obavezno kamera) i vrh šasije ispred kokpita.
  • Svi bolidi moraju imati ugrađena dva vremenska transpondera koje im isporučuje službeno imenovan mjeritelj vremena. Ovi transponderi, koji su ugrađeni pokraj kokpita i u prednjem dijelu šasije, dozvoljavaju mjeriteljima vremena snimiti vrijeme svakog kruga svakog bolida tijekom trkaćeg vikenda.
  • Dužnost momčadi je osigurati da su transponderi cijelo vrijeme u ispravnom stanju.

 

Zastave

  • Kockasta zastava (crno-bijela)
    Tijekom slobodnih treninga i kvalifikacija se pokazuje nakon isteka vremena, a signalizira kraj treninga ili kvalifikacija. Tijekom utrke se najprije pokazuje pobjedniku, a zatim svakom drugom bolidu koji prijeđe ciljnu ravninu te signalizira kraj utrke.
  • Žuta zastava
    Ukazuje na opasnost, npr. na bolid koji je zaustavljen na stazi. Mahanje jednom žutom zastavom vozače upozorava da uspore, dok mahanje s dvije žute zastave na jednom punktu vozačima signalizira da moraju usporiti i biti spremni zaustaviti se ako je to potrebno. Pretjecanje je zabranjeno.
  • Zelena zastava
    Znak da na stazi nema nikakvih opasnosti – vozač prolazi potencijalno opasno mjesto te se ukidaju zabrane koje su važile za vrijeme žutih zastava.
  • Crvena zastava
    Slobodni trening, kvalifikacije ili utrka je zaustavljena, najčešće zbog nesreće ili loših uvjeta na stazi.
  • Plava zastava
    Vozače upozorava da će ga protivnik prestići za cijeli krug te da propusti taj (brži) bolid. Ako vozač prođe tri mjesta gdje suci mašu plavim zastavama, a da nije propustio brži bolid, može dobiti kaznu.
    Plava svjetla su pokazana i na kraju pit lanea kada je njegov izlaz otvoren, a bolid na stazi se približava.
  • Žuto-crvena zastava
    Vozača upozorava na sklisku površinu staze, obično zbog ulja ili vode.
  • Crna zastava s narančastim krugom u sredini
    Uz broj bolida na koji se odnosi, vozača upozorava da ima mehanički problem i da se mora vratiti u svoj boks.
  • Crno-bijela zastava (jedna polovica crna, druga bijela)
    Uz broj bolida na koji se odnosi, upozorava na nesportsko ponašanje. Može uslijediti i crna zastava ako se vozač ne obazire na upozorenje.
  • Crna zastava
    Uz broj bolida na koji se odnosi, vozaču signalizira povratak u svoj boks, a najčešće se koristi kako bi se vozača obavijestilo da je isključen iz utrke.
  • Bijela zastava
    Upozorava na sporo vozilo na stazi.