Andrija Hiržin: Povijest se uvijek ponavlja dvaput

McLaren i Honda, uspješno partnerstvo ovjekovječeno vozačkim i konstruktorskim naslovima 80-ih i početkom 90-ih godina prošlog stoljeća. Zvuči kao savršena uvertira za ponovnu obnovu suradnje i vraćanje na stare staze slave, jer povijest se uvijek ponavlja dvaput, zar ne? I stvarno, povijest se ponovila 2015. godine, no ovaj put kao tragedija.

Gledajući par godina unazad, odluka McLarena o ponovnoj suradnji s Hondom činila se kao sasvim razumna odluka, odluka s kojom dobivaju vlastitog tvorničkog dobavljača motora i jasno ciljaju na sam vrh. Uz vlastitog tvorničkog dobavljača, u “paketu” su dobili i značajnu financijsku injekciju od istog. Kakva ponuda! To me neodoljivo podsjeća na one televizijske reklame kojima nas neprestano obasipaju, one u kojima “uvijek dobiješ više”. Iako o sebi imaš visoko mišljenje i smatraš se racionalnim bićem, zaintrigirano počneš pratiti reklamu. Brzo okrećeš broj jer je dostupan još samo jedan set kvalitetnih japanskih noževa. Nije ni čudno, ljudi su prepoznali priliku i razgrabili ostale, misliš u sebi. Nakon kraćeg čekanja javlja se ljubazna operaterka koja te obavještava da ti je danas sretan dan, set noževa je tvoj! Sljedećeg dana, kada paket stigne na tvoju adresu, shvatiš da nisi dobio čelične japanske noževe savršene oštrine. Naprotiv, u paketu vidiš samo set hrđavih kineskih noževa.

Nažalost, i McLaren je napravio sličnu grešku, grešku koja ima puno veće reperkusije. Ta greška za posljedicu nema izgubljenih par stotina kuna i povrijeđeni ego, već višegodišnju rezultatsku katastrofu. S pravom su očekivali pouzdan i kvalitetan japanski V6 motor vrhunskih performansi, a već treću godinu zaredom dobivaju sve samo ne to. Honda ne uspijeva napraviti iskorak i približiti se trojici dobavljača motora. Dapače, ne da nisu napravili korak naprijed, već su se ove sezone vratili par koraka unazad, a kao pobjeda se slavi svaka utrka u kojoj motor ne otkaže poslušnost. Neke stvari ostaju zagonetka. Hoće li se Kubica vratiti u Formulu 1? Postoji li netko tko podržava “Halo” koncept? Može li Kvjat završiti utrku bez incidenata? Kako japanski proizvođač, sa svom silom infrastrukture i uz značajnu financijsku podršku, ne uspijeva proizvesti iole kompetitivan motor, ili u najmanju ruku motor koji neće otkazivati poslušnost svaku drugu utrku?

Glavni glumac ove sportske tragedije svakako je Fernando Alonso. Zlobnici će reći da se “prodao za šaku dolara”, iliti 40 milijuna dolara po sezoni, te mu je ovo zaslužena kazna za pohlepu. Osobno sam stava da je Alonso, baš kao i velika većina nas, vjerovao u uspješnost ovog projekta, a imao je svaki razlog za to. Nažalost, svoj talent jedan od najboljih vozača današnjice mora “trošiti” na grčevitu borbu za bod ili dva, ako mu to Hondin motor dopusti. “Najljepši snovi o slobodi sanjaju se u tamnici”, citat je koji najbolje opisuje trenutnu situaciju Španjolca. Međutim, koliko god on sanjao, čini se da mu je tamnica tj. McLaren najizglednija opcija za sljedeću sezonu jer su vrata vodećih timova zatvorena. Optimizam mu može probuditi izgledna promjena dobavljača motora za sljedeću sezonu, ali borba za pobjede ili postolja mi se ne čine kao realna mogućnost.  U životu ponekad treba imati sreće, a sreća Alonsa zaobilazi u širokom luku posljednjih desetak sezona. Zbog toga “laskava” titula najvećeg pehiste Formule 1 svakako pripada njemu.

McLaren je trenutno u vrlo nezahvalnoj poziciji,  odluka o dobavljaču motora za sljedeću sezonu uskoro  mora biti donesena. Izvršni direktor McLarena Zak Brown izjavio je prije par dana da će se pri odlučivanju voditi isključivo performansama motora, odnosno da će odluka biti sportska a ne financijska. Sve najave, priče i neslužbene informacije idu u prilog tome da su papiri za razvod predani, ostalo je samo formalnost. U slučaju raskida ugovora između McLarena i Honde, obje strane će platiti posljedice ovog nesretnog trogodišnjeg braka. McLaren će svakako platiti cijenu razvoda, odnosno prijevremenog raskida ugovora. Uz to, prestat će dotok 100 milijuna dolara po sezoni od strane japanskog proizvođača. Međutim, „nije u šoldima sve“, a dokaz tome su ove tri sezone.  Kao alternativa se nude Renaultovi motori i nova nesigurnost. Ali zar može biti gore od trenutne situacije? Vrijeme će pokazati, kao i uvijek do sada.

S druge strane, Honda će potražiti sreću s Toro Rossom, u nadi da će popraviti reputaciju ovih nekada vrhunskih motora. U prilog tome ide  posljednja neslužbena vijest o potpisivanju ugovora između Carlosa Sainza i Renaulta, čime bi se pokrenuo kotačić velikih promjena i potvrda suradnje Toro Rossa i Honde, kao i McLarena i Renaulta. Kolateralna žrtva takve rokade bio bi Jolyon Palmer, jedan od onih vozača kojeg ćemo brzo zaboraviti, jedan od onih za kojeg možemo reći da je zalutao u ovo najprestižnije automobilističko natjecanje. Japanci će u bilo kojem od dva moguća scenarija nastaviti svoj skupu avanturu u Formuli 1, a ako se performanse motora ne poboljšaju, ovaj izlet će uskoro završiti. Možda će se ti hrđavi kineski noževi nekim čudom iduće godine preobraziti u kvalitetne japanske noževe, ali statističari bi vjerojatnost nastanka tog događaja opisali kao skromnu, vrlo skromnu.

10 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Ross Brawn

Senna je rekao da su svi osim pobjednika gubitnici stoga je sasvim svejedno jesi li na kraju drugi ili petnaesti.

mironet

Odmah sam ja rekao da ništa od toga biti neće, a najviše me pogodilo to što je Alonso napustio Ferrari

Goranns

Gotivim McLaren od uvek i zao mi je sto po meni prave gresku jer McLaren Reno ce sigurno biti iza Mercedesa, Ferrarija i vrlo verovatno iza Red Bull Renault Tag Houer bolida koji sada ima puno iskustva u tom sastavu znaci opet 6, 7, 8 mesto sto je malo bolje nego sada. Honda ce proraditi kad tad ako ne odustane, verovatno sledece godine. Ferrari je ogroman F1 tim pa se mucio 2 godime u turbo eri, a ove godine sve radi kako treba e tako ce i Honda sledece godine. Pa ce Toro Roso verovatno biti rame uz rame sa… Read more »

r.u.m.

Jebena situacija,ali ja mislim da se treba mijenjati ako nakon 4 godine i mogli su one godine kada su se pripremali u Mclarenu dobro,dobro proučiti Mercedesov motor oni opet nakon toliko vremena npr.u Monzi toliko kvarova što na treninzima,što na utrci jednostavno ne prihvatljivo po meni.
A šteta da nemaju drugu močad za test, koja je trebala biti Sauber pa su im i oni okrenuli leđa,nisu imali hrabrosti uči u taj projekt pa ni ToroRoso pa su izgleda iz Mcl uspijeli nešto izlobirat da se oni rješe tih Japanaca.
Tako da ja mislim da treba mijenjat.

paalfi

Meni neke stvari baš nisu tu jasne bar oko tog motora…. Pa zar honda ne testira taj motor u cjelosti na stolu? Dali je moguče da na stolu on pokaziva druge perfomanse od realnog stanja? Pa u konačnici zar su toliko ludi da namjerno urušavajuu sistem isporučivajuči loš proizvod jer meni se to tako čini…

ciki-f1

Kako sam procitao na domacem susjednom portalu, oni testiraju na jednocilindicnom agregatu te sve “dobre rezultate” usade na v6 kojem se to ne sviđa. Nedavno da su shvatili da moraju i na “stolu” testirati s v6.

madgalico

Meni je i dalje to smijesno sa testom sa jednim cilindrem hehe. Neznam zasto tako testiraju, jel jeftinije? S druge strane placaju Alonsa masno. Hehe

joshuazg04

Kao prvo : Andrija, hvala na (meni)odličnom osvrtu na nesretni brak Honde i Mclarena….

I ja sam, i još uvijek vjerujem u Hondu….. Neshvatljivo mi je da takva ekipa koja u motosportu radi samo najbolje ne uspijeva složiti konkurentni hibridni power train!?
Tehnologija, predanost i težnja ka izvrsnosti koju Honda njeguje očito nije dovoljna….. Koji sastojak nedostaje ?
Mislim da oni neće odustati, i da će u konačnici posložiti priču oko motora.
A i to bi se uklopilo u sagu oko Alonsa- osim 2005/06., uvijek je birao krivu momčad……
Živi bili pa ……

Dani

Nedostaje ideja.

wilson

Honda ima jako puno problema, a ovo sa F1 je samo kruna svega. Najveći problem je uprava Honde, a početak svega je model Civic. Da bi se prihodi povećali, morali su skresati cijenu proizvodnje modela. I tu počinje ova saga, na prvi pogled kao da nema veze sa F1. Ima, itekako. Umjesto inovacija, ulaganja u hibridnu tehnologiju čiji su bili začetnici sa modelom u Americi, počela je štednja u tom segmentu po naređenju glavešine ovog giganta. Posljedica je 11 milijuna opoziva Civica zbog široke palete kvarova, čak i pucanja glave motora, klipova. U međuvremenu je ukinuta proizvodnja Acorda ako se… Read more »

Related Posts