Sir Patrick Head, rođen 05.06.1946. godine, rođen je za život u automobilizmu. Pedesetih godina prošlog stoljeća, dok se Patrick školovao na privatnom fakultetu, njegov otac Michael se utrkivao u Jaguarovim sportskim automobilima. Po završetku škole, Patrick se prijavio u vojsku, no brzo je shvatio da vojni režim i nije baš za njega, pa se vratio školovanju. Put ka diplomi započeo je na Sveučilištu u Birminghamu, a nakon što je pao ispite na prvoj godini, prešao je na Sveučilište u Londonu. Strojarstvo je završio 1970. godine i odmah po stjecanju diplome se pridružio proizvođaču bolida, Lola, u Huntingdonu. Tijekom rada u Loli sprijateljio se sa Johnom Barnardom, čiji će dizajni bolida za McLaren, Benetton i Ferrari u kasnijem periodu biti konkurentni Headovim Williamsima. Head je bio nezadovoljan nedostatkom uspjeha Lolinih bolida, pa je nakratko otišao graditi brodove, no Frank Williams ga je osobno mamio natrag u Formulu 1, što je Head i prihvatio tijekom 1975. godine.

Frank je 1976. godine odlučio kako je pravi trenutak za osnovati vlastitu momčad, što je i učinio zajedno s Patrickom Headom. Momčad Williams Grand Prix Engineering osnovana je 08.02.1977. godine, u 70 postotnom vlasništvu Franka Williamsa i 30 postotnom vlasništvu Patricka Heada. U svojoj prvoj sezoni momčad je koristila šasiju koju je izradio March, a nakon što su sponzorsku podršku dobili od Saudi Airlinesa i za vozača potpisali Alana Jonesa, Head je izradio prvi bolid. Bio je to Williamsov FW06 bolid, što je bilo prilično pristojno vozilo, koje je čak ostvarilo i pobjedničko postolje na VN Sjedinjenih Američkih Država te godine.

Vrijeme ground efekta u Formuli 1 je za Heada bilo prilično izazovno i isprva se nije snalazio baš najbolje. Za 1979. godinu dizajnirao je FW07 bolid koji je bio Headov prvi bolid s ground efektom, prilično nepouzdan i bez prave brzine, namučio je vozače da ostvare pokoji bod, no u Monaku su se popeli na pobjedničko postolje, a u Velikoj Britaniji i pobijedili. U svijetu Formule 1 polako se rađao respekt za par Head-Williams i malo je onih koji su očekivali da će pobjeda Claya Regazzonija na Silverstoneu biti samo prva u nizu. Alan Jones je pobijedio potom tri utrke za redom, i sezonu završio na trećem mjestu u poretku vozača. Momčad Franka Williamsa i Patricka Heada se našla na fantastičnom drugom mjestu u poretku konstruktora.

Već od početka osamdesetih, Williams je bila top momčad s početka poretka. Alan Jones je u fantastičnom Headovom bolidu donio momčadi oba naslova, i vozački i konstruktorski, za sezonu 1980. Head se polagano odmicao od samog dizajniranja bolida, preuzimajući ulogu tehničkog direktora momčadi. Headova uloga je bila da nadzire proces izrade bolida, utrkivanja i testiranja, te iste razrađuje do u najsitnije detalje. Drugu titulu, od ukupno devet konstruktorskih, koliko ih ima momčad Franka Williamsa, osvojili su 1981. godine, a treću 1986. godine, kada je Head nakratko preuzeo vođenje momčadi. Naime, bila je to godina kada je Frank Williams doživio automobilsku nesreću zbog koje je ostao paraliziran, i u njegovoj odsutnosti, Head je vodio momčad. Unatoč nevolji koja je snašla momčad, osvojili su i 1986. i 1987. godine naslove prvaka, konstruktorske i vozačke. Prvi vozački, od dva navedena, momčadi je osigurao Alain Prost, a drugi Nelson Piquet.

Devedesete je Head sa svojom momčadi započeo s najbržim bolidom na stazi, a zaposlivši Adriana Neweya, proizveli su pravu magiju. Inženjerska kombinacija Head-Newey će izraditi bolid koji će gridom dominirati kao nijedan prije, a kao nijedan poslije, do crvene magije Ferrarija i Michaela Schumachera. U prvih sedam godina posljednje dekade stoljeća, Williams je slavio na 59 utrka, osvojio pet konstruktorskih titula i četiri različita vozačka naslova. Kako je Neweyev doprinos momčadi bio nemjerljiv, Newey je tražio više, htio je Headovu poziciju tehničkog direktora i došlo je vrijeme da se razdvoje. Za 1997. godinu, Newey je napustio Heada i Williams…

No nije to najteži udarac koji je tijekom karijere podnio Patrick Head. U priči o devedesetim i težini istih u Formuli 1, jedna tuga od mnogih dominira. Tijekom VN San Marina, 1994. godine, u bolidu momčadi Williams, poginuo je jedan od najvećih, veliki Ayrton Senna. Ayrton se tek pridružio momčadi Williams, a od samog početka karijere u Williamsu bio je nezadovoljan bolidom. Senna nas je prerano napustio, a sud u Italiji se dugo bavio pitanjem Sennine pogibije. Godinama se pokušavalo rasvijetliti detalje oko spornog sudara, a u travnju 2007. godine talijanski časopis Gazzetta dello Sport je objavila da je sud u Bolonji presudio da je do Sennine fatalne nesreće došlo uslijed tehničkog kvara na bolidu. Prema zakonima u Italiji, odgovornost za takvu nesreću se mora dokazati, no radi zastare pravne radnje nisu pokrenute niti protiv Patricka Heada ni protiv glavnog dizajnera bolida Adriana Neweya. Sam Patrick Head, tadašnji tehnički direktor momčadi Williams, govorio je kako vjeruje da je Senna napravio vozačku pogrešku. Tvrdio je kako mu je Michael Schumacher rekao da je Senna izgledao nervozno tijekom kruga prije same nesreće.

Williams je 1997. godine osvojio posljednji konstruktorski (i vozački) naslov do danas. Za upravljačem bolida koji su (posljednji put skupa) dizajnirali Patrick Head i Adrian Newey, naslov je osvojio Jacques Villeneuve. S novim stoljećem Williamsu se, kao dobavljač motora, priključio BMW, uz koje je momčad zadržala nivo blizak onima na koje su navikli. Od slavnih dana devedesetih, 2002. i 2003. godina su možda malo podsjećale na njih. Pobjeđivalo se, a i bivalo blizu naslova. Daleko od onoga što danas gledamo za momčad Williams…

Unatoč borbama i problemima, Patrick Head je kroz godine uz momčad Williams radio na razvoju novih tehnologija i širenju vidika. Head je 2012. godine dao ostavku u momčadi Williams. Unatoč odmicanju od Formule 1, Head je nastavio biti uz momčad, te je prešao raditi na razvoju Williamsovih hibridnih tehnologija. Unatoč izbivanju, duh Patricka Heada se osjeti duž čitavog paddocka, a 2019. godine smo ga imali priliku ponovo vidjeti u bojama momčadi Williamsa, ovaj put u ulozi stručnog savjetnika. Pod rukovodstvom Patricka Heada radili su mnogi sjajni inženjeri koji su dali ogroman doprinos razvoju Formule 1, kao što su Adrian Newey, Neil Oatley, Ross Brawn, Frank Dernie, Paddy Lowe i drugi. Head ih je sve ispratio na visoke, rukovodeće pozicije u drugim momčadima, te se sa zadovoljstvom borio za što bolje pozicije na gridu protiv njih.

8
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
4 Komentara na temu
4 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
3 Autori komentara
avataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
Desmosedici

Evo još malo o novim direktivama FIA-e: FIA, nove direktive o ulju i ERS-u: novi izazov za automobiliste Točno mjesec dana do starta svjetskog prvenstva i konačno smo ponovno na putu. I to ne općenito, već s vjerojatno zadanom temom da bude glavna u prvim utrkama svjetskog prvenstva. U stvari, Federacija je izdala tehničke direktive o ERS-u i potrošnji ulja, dva temeljna aspekta za postizanje maksimalnih performansi na energetskim jedinicama. Nove direktive stižu nekoliko tjedana prije početka svjetskog prvenstva i prvi su simptomi privatnog sporazuma između Federacije i Ferrarija. Cavallino se obvezao da će pomoći FIA-i u otkrivanju nepravilnosti na… Read more »

avatar
Član
Desmosedici

Paddya Lowea je trebao zatući dok je bio mali..pa ih nebi upropastio.

avatar
Član
Desmosedici

Mii se potkrala jedna pogješka. Sezonu 1986.g. Alain Prot je vozio Mclaren TAG Porsche a ne Williams Hondu. Stoga nije osvojio vozači naslov za Williams nego za Mclaren..a vi neki koji se bavite ruganjem sa Ferrarijem, bolje bi bilo da čitate tekst sa razumijevanjem i da i vi ovo primjetite..kad se već predtavljate kao neki fanovi F1.

avatar
Član
Desmosedici

Opet muk?..bez komentara..

avatar
Član
LHx6

Glava Williamsa 😉

avatar
Član
west 44

Sjećam se jedne njegove izjave vezane za dominaciju Ferraria u doba Schumachera kada je rekao “jednom kad počmu padat više neće znat kako se ustat”. I bogami pogodi!!!

avatar
Član
Desmosedici

..i što se dalje dogodilo Ferrariju?..propali kao Williams?..Hahahaha!..rekao sam ti, ostavi se toga..budi pozitivan i konstruktivan.

avatar
Član
Desmosedici

Vidiš mudar čovjek taj Head..Sada je prava prilika upitati ga što će biti sa Mercedesom kada jednom počnu padat?..Dali će opet nestat iz svijeta F1 na 50 godina?..Hahahaha!