Svima nama koji malo detaljnije i podrobnije pratimo svijet Formule 1 poznato je kako momčadi, a posebice one pobjedničke, ne čine isključivo svima poznate vozačke zvijezde kao što su svojevremeno bili Senna, Schumacher (da ne idemo predaleko u povijest) ili su trenutno Verstappen, Vettel, Hamilton, jer u sportu u kojem stotinke, da ne pričamo o sekundama čine razliku od vrha do dna za pobjede i rezultate potrebno je puno više.

To puno više odnosi se na čitavu vojsku manje ili više cijenjenih i poznatih (čitaj i plaćenih) ljudi koji žive i rade u službi jedne momčadi i jednoga cilja, a to su pobjede.

Jedan od onih koji s pravom pripadaju u red cjenjenijih i čak i među ne toliko zagriženim poznavateljima ovoga sporta poznatijim ljudima iz sjene, svakako je Britanac James Allison, tehnički direktor već duže vremena apsolutno dominantne momčadi Mercedesa.

Upravo zato u ovome tekstu malo detaljnije pozabavit ćemo se karijerom čovjeka koji je sudjelovao u izgradnji brojnih trofeja i naslova počevši od Schumachera i Benettona, preko zlatnog, nepobjedivog i sada se čini teško ponovljivog doba Ferrarija, Renaultovog booma sredinom dvije tisućitih i u konačnici današnje Mercedesove dugogodišnje dominacije.

Ulazak u svijet Formule 1 i prvi trofeji

Karijera ovog prilično samozatajnog Britanca počinje sada već prilično daleke 1991. godine kada je nakon diplome inženjera strojarstva i aerodinamike stečene na Cambridgeu svoje prve F1 korake započeo u tada respektabilnoj momčadi Benettona. Iako tada tek u ulozi junior inženjera pod vodstvom Willema Toeta Allison je brzo pokazao talent i potencijal što je rezultiralo brzim i pomalo neočekivanim izazovom ali i prvom pravom i zapaženijom funkcijom u priči koja nažalost nije završila bajno.

Naime, Alisson samo dvije godine po dolasku u Benetton i svijet Formule 1 preuzima ulogu šefa aerodinamike u maloj momčadi Larrousse na čijem je bolidu radio 1994., no financijski problemi u momčadi i slabi rezultati značili su kraj priče i Alissonov povratak u staro jato gdje preuzima ulogu dizajnera aerodinamike.

Benetton B194

Odlična Benettonova sezona 1994. u kojoj je zvijezda u usponu Michael Schumacher ostvario osam pobjeda i naslov prvaka svijeta, bila je uvod u trofejnu 1995. kada je osim Schumacheru to pošlo za rukom i momčadi Benettona u čemu je važnu ulogu imao i James Allison čime započinje njegov lov na trofeje koji traje i danas. Očekivano, odlični rezultati i uspješan rad rezultirali su promaknućem na mjesto prvog čovjeka aerodinamike u momčadi Benettona koja je iako i dalje konkurentna ipak polako krenula silaznom putanjom.

Zlatno doba Ferrarija i nova žetva naslova s Michaelom Schumacherom

Početkom 2000. Allison napušta momčad Benettona u kojoj je po prvi put osjetio miris uspjeha i na poziv iz Maranella krenuo na put s vjerojatno najpoželjnijim ali istovremeno i najzahtjevnijim poslodavcem u svijetu Formule 1. Tamo ga je dočekao stari znanac iz momčadi Benettona Michael Schumacher s kojim kreće u novu uspješnu priču. Za ovog tada još uvijek vrlo mladog Britanca godine u Ferrariju značile su novo skupljanje trofeja jer upravo je James Allison bio jedan od onih koji su aktivno sudjelovali u često se mislilo nenadmašnoj eri dominacije jedne momčadi. Šest uzastopnih naslova osvojenih u razdoblju od 1999. do 2004. godine dokaz su tome.

Povratak u poznato jato

Nakon spomenutih sezona u kojima su Schumacher i Ferrari konkurenciji možda i na još brutalniji način radili ono što danas ostatku grida rade Hamilton i Mercedes, Alisson sada već kao renomirano ime u svijetu Formule 1, na poziv Renaulta vraća se u Veliku Britaniju točnije u Enstone gdje preuzima ulogu zamjenika tehničkog direktora Renaulta što je predstavljalo novi izazov i ulogu u tada potentnoj momčadi u usponu, a što je na neki način bio i treći povratak u poznato okruženje.

Naime, kao što je poznato još 2000. Renault je postao vlasnikom Alissonove bivše momčadi, talijanskog Benettona koja od 2002. nosi Renaultovo ime i koja je polako ali sigurno slagala kockice uspjeha koji će ubrzo doći.

Kao zamjenik tehničko direktora Allison je ovoga puta bio u pravom smislu riječi jedna od važnijih karika u Renaultovom trofejnom lancu, a 2005. i 2006. dirigirao je razvoj dominantnog i pobjedničkog bolida koji je mladi Fernando Alonso doveo do dva uzastopna dvostruka naslova.

Slično kao i dosta godina ranije za vrijeme boravka u Benettonu, Allisonova Renaultovska era nekoliko sezona nakon dolaska u momčad doživjela je svojevrsni upgrade dolaskom na mjesto tehničkog direktora momčadi 2009. godine. Iako se u tom razdoblju događaju određene strukturalne promjene u samoj momčadi u vidu nastanka Lotus F1 Teama, a rezultati više nisu bili toliko dominantni i taj drugi dio Alissonove Renaultovske odnosno Lotus ere bio je prilično uspješan jer je upravo tada Kimi Raikkonen pobjedom u Abu Dhabiju momčadi priskrbio prvi trijumf nakon četiri sušne sezone.

Druga era u Maranellu i dominacija s Mercedesom

U sezoni 2013. Britanac se nakon prilično uspješne ere u Enstoneu ponovno vraća u Maranello, no ovoga puta na mjesto tehničkog direktora kako bi Ferrariju pomogao u borbi koja je trebala donijeti nove naslove nakon godina suše. Na obostranu žalost Allisonov drugi povratak u Ferrari nije bio ni blizu toliko plodonosan i rezultatski uspješan, no treba naglasiti kako je nakon prilično mršave 2013. i 2014., Ferrari u 2015. izgledao kud i kamo bolje i ozbiljnije te je s uvodne tri pobjede na otvaranju prvenstva bio možda i najbliže vrhu u posljednjih podosta sezona.

U srpnju 2016. Allison se i drugi put rastao s Ferrarijem, a iako druga era u Maranellu u rezultatskom smislu nije bila toliko uspješna, razlog za rastanak bila je nažalost obiteljska tragedija zbog koje je Britanac izbivao iz Formule 1 sve do 2017. kada postaje tehnički direktor trenutno najdominantnije momčadi u svijetu Formule 1 s kojom je nastavio nizati uspjehe i puniti trofejne sobe.

Zaključno, u posljednja gotovo tri desetljeća koja je proveo radeći u najbržem cirkusu na svijetu James Allison isprofilirao se u etabliranog i cijenjenog stručnjaka za kojega se kako stvari stoje, rezultatski uspjesi lijepe. Naravno, u tako kompleksnom i u tehničkom smislu izuzetno zahtjevnom sportu i natjecanju prišiti zasluge za dobre rezultate jednom pojedincu bilo bi pomalo neozbiljno, no s druge strane sigurno je kako je ovaj samozatajni Britanac jedan od onih koji čine razliku i donose onaj toliko potrebni završni touch. S obzirom na životnu dob (u veljači napunio 52 godine) ne sumnjamo kako će iz ruku Jamesa Allisona i njegove ekipe stići još puno trofejnih uradaka.

Za kraj priče o ovom samozatajnom pobjedniku evo i njegovoga opisa i pojašnjenja opsesijom koja se zove Formula 1.

“Volim borbu prije svega. Volim to što je u Formuli 1 sve ekstremno teško i složeno i upravo to u konačnici daje taj osjećaj zadovoljstva kada postignete uspjeh. Volim to što je u Formuli 1 sve ekstremno, tehnologija, vještine, rad, humor, osobnosti… Ipak, više od svega volim taj osjećaj pripadnosti, dijeljenja iskustava i znanja. Sve u svemu, to je vrlo živopisan, zanimljiv, briljantan i natjecateljski način života kojim smo svi mi koji radimo u svijetu Formule 1 duboko privilegirani.”

 

1
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
0 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
1 Autori komentara
avatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
Desmosedici

Ovi sposobni inžinjeri osim svog tehničkog znanja imaju insajderski uvid u stanje F1, stanje momčadi, njihove planove, kako su politički pozicionirane u odnosu sa FIA-om i F1 organizacijom..dakle znaju iz prve ruke što će se događati sa nekom momčadi u budućnosti. Npr. Adrian Newey je pored svoje genijalnosti znao kada i gdje preći, nije pravio greške..pa zatim cijela ona ekipa iz Benettona u Ferrari..pa neki dalje i u Mercedes..James Allison slična priča..naravno da ih se traži i dobro plaća..i ja bih najradije dobro platio Neweya, Allisona, Costu, Restu..sve te top inžinjere.