Talijanski inženjer Aldo Costa jedan je od najuspješnijih dizajnera u povijesti Formule 1, s više od tri desetljeća iskustva rada u sportu. Njegove momčadi ukupno su osvojile 14 konstruktorskih naslova prvaka, a vozači njegovih bolida osvojili su ukupno 12 naslova svjetskih prvaka i ostvarili više od 200 pobjeda u utrkama. Na pitanje o tome kako bi svoju ulogu u momčadi opisao laiku, odgovorio je:

“Odgovoran sam za dizajn bolida i razvojni program te upravljam skupinom dizajnera zaduženih za taj posao.”

Aldo Costa rođen je u Parmi 1961. godine, a strojarstvo je diplomirao na sveučilištu u Bologni. Na početku karijere želio je postati vozač, no raznovrsni dizajni bolida koji su vladali sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća zaokupili su njegovu pozornost dok je odrastao te je i sam odlučio okušati se u dizajniranju. Karijeru u svijetu trkaćih automobila započeo je 1987. godine u Abarthu, članu FIAT-ove grupacije. Priliku na najvećoj sceni dobio je već iduće godine, kada ga je angažirao Minardi. U početku je primarno bio zadužen za ovjes, dok se Nigel Cowperthwaite brinuo za aerodinamiku. Nakon samo godinu dana u Minardiju, Aldo Costa je promoviran u glavnog dizajnera, a ubrzo je i naslijedio Giacoma Calirija na mjestu tehničkog direktora momčadi iz Faenze. Bio je dijelom najuspješnijeg Minardijevog razdoblja u Formuli 1. Najbolji odnos razvio je s Pierluigijem Martinijem, s kojim je bio generacijski blizak. Martini je za Minardi odvozio nekoliko utrka za pamćenje, a Costa ga je smatrao znatno boljim vozačem nego što to pokazuje statistika.

Iako je izjavio da mu rad u Ferrariju nije nužno bio krajnji cilj karijere, Aldo Costa spremno je prihvatio poziv Scuderije 1995. godine. Tamo je postao dijelom legendarnog dream teama momčadi iz Maranella s prijelaza tisućljeća. Dotad najveću dinastiju u povijesti Formule 1 činili su: Michael Schumacher, Ross Brawn i Jean Todt, no za karijeru Alda Coste najznačajnija je bila suradnja s Roryjem Byrneom, koji ga je postavio za svoga pomoćnika. U Ferrariju je u početku radio na modelu F50 Le Mans, a 1996. godine je sudjelovao u razvoju modela F310. Prvi konstruktorski naslov došao je 1999. godine, a model F399 uz Schumachera su u toj sezoni vozili Eddie Irvine i Mika Salo. Uslijedile su godine apsolutne dominacije Ferrarija s pet uzastopnih naslova Michaela Schumachera i još pet konstruktorskih naslova. Posebno upečatljiva bila je 2004. godina u kojoj je Ferrari dominirao u gotovo svakoj utrci, no Costa je naglasio kako ta sezona nije bila nimalo lagana. Želja za pobjedama iz utrke u utrku te pritisak medija i navijača činili su rad u Ferrariju vrlo stresnim.

Nakon odlaska Roryja Byrnea, Aldo Costa preuzeo je poziciju glavnog dizajnera momčadi. To prijelazno razdoblje obilježeno je s dvije godine bez titule, odnosno s dva naslova Fernanda Alonsa i Renaulta. Costa je 2007. godine postao tehnički direktor momčadi te je na toj poziciji osvojio svoja preostala dva konstruktorska naslova s Ferrarijem, a u prvoj godini je došao i naslov svjetskog prvaka Kimija Räikkönena. Do danas su to ostale posljednje Ferrarijeve titule u Formuli 1. Costa je Maranello napustio 2011. godine, a prelaskom u Mercedes jednu je dominantnu dinastiju zamijenio drugom. S Ferrarijem je u 15 godina osvojio ukupno 14 naslova prvaka, od čega 8 konstruktorskih. Dolazak u Brackley bio je novi izazov za Alda Costu, a momčad je opisao kao strastvenu, odlučnu i punu poštovanja. U Formuli 1 je ostao na nagovor supruge, a budući da se s Ferrarijem nije rastao u najboljim odnosima, odlazak u Mercedes poslužio mu je kao svojevrsna osveta.

Iako prvih nekoliko sezona nisu bile uspješne, Costa je izjavio kako je uživao u momčadi. Također je priznao da su pravila Formule 1 u posljednje vrijeme išla na ruku Mercedesu, što su oni iskoristili na najbolji mogući način. Prvi naslov konstruktorskog prvaka u Mercedesu je došao 2014. godine s modelom F1 W05 Hybrid, kao i naslov svjetskog prvaka Lewisa Hamiltona. Costa je rekao da mu je osvajanje prvog naslova ujedno i najdraži trenutak u razdoblju koje je proveo u momčadi. Mercedes je osvojio i sve preostale konstruktorske naslove do današnjeg dana, a u Hamiltonov niz naslova 2016. se godine ugurao Nico Rosberg.

Aldo Costa 2019. godine je postao tehnički savjetnik momčadi, a u siječnju 2020. godine pridružio se Dallari, talijanskom proizvođaču trkaćih automobila, gdje je preuzeo funkciju glavnog tehničkog direktora. Time je njegovo devetogodišnje razdoblje u Mercedesu završilo, a okrunjeno je s po šest konstruktorskih i vozačkih naslova prvaka. Tako je Aldo Costa kao član dviju najdominantnijih dinastija u povijesti Formule 1 u svoju biografiju upisao ukupno 26 titula u najjačem automobilističkom natjecanju. Budući da je radio s obojicom, Aldo Costa se osvrnuo na neizbježnu usporedbu Michaela Schumachera i Lewisa Hamiltona:

“Teško je raditi usporedbu između vozača iz različitih era sporta. Stilski su različiti. Hamilton je skloniji borbi, dok je Schumacher tehnički jači te je pomagao momčadi u razvoju bolida.”

Costa je također naglasio kako njegov odlazak iz Formule 1 u Dallaru nije znak njegovog usporavanja. Dallara u Formuli 1 ima partnerstvo s Haasom, a dizajniraju i bolide za Formulu 2, Formulu 3 i IndyCar. Šef Mercedesa Toto Wolff odao je počast karijeri Alda Coste osvrnuvši se na njegov doprinos dominaciji momčadi u Formuli 1:

“Aldo posjeduje snažnu strast prema utrkivanju, kako u uredu inženjera, tako i ponekad za volanom. Želio se vratiti u Italiju kako bi proveo više vremena s obitelji, a još uvijek ima dovoljno energije i stručnosti koju može pružiti automobilističkoj zajednici. Njegova nova uloga u Dallari fantastična je prilika te sam sretan što je pronašao tako zahvalnu ulogu s kojom će nastaviti svoju karijeru te svojim znanjem pomoći gotovo svim razinama sporta. U ime svih u Mercedesu, poželio bih mu uspjeh u sljedećem poglavlju njegove karijere.”

12
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
11 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
4 Autori komentara
avataravataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
Desmosedici

Ahh..ti nesposobni Talijani..uz to i prevaranti..Jeli tako?..Hahahaha!

avatar
Član
Gigiracing

Ma svi varaju dok ih se ne ulovi hahah, cak i japanci za koje niko nebi reko, stariji ce se sjetit Toyote i rally sezone 1995.

avatar
Član
Desmosedici

Pozdrav Gigi! Ovo samo bacam udicu onim somovima koji stalno pljuvaju po Talijanima i Ferrariju..valjda čitaju engleske medije a puno ne razmišljaju..zapravo nemaju s čime. Pobjednička ekipa iz Schumijeve ere preselila iz Ferrarija u Mercedes, donijeli znanje, propisi već naštimani, lova do krova, momčad smjestili u Englesku, uhljebili njihovu zvijezdu..sve odrađeno temeljito “kako treba” i uspjeh nije mogao izostati.. a ne kao Toyota, naivni japanci mislili da se to može pošteno, poštenim radom i vlastitim snagama..pa popušili.

avatar
Član
klepesina

cuj propisi vec nastimani ma daj opet teorije zavjere majstore ti propisi vaze za sve isto e sad dal znas i imas li sa cime i sa kime uklopit se u sve to to je vec problem unutar ekipa.Po tebi ispada da je fia znala da nijedna ekipa nezna sastavit bolid vec samo mercedes pa daj napisi takve propise….razmisli malo vidis kako glupo to vec izgleda i kad citas i pocnes razmisljat o tome na normalan nacin samo skini navijacke naocare

avatar
Član
Desmosedici

O svemu imaš pokvarene predrasude..da čitaš pažljivo shvatio bi da sam ja više Germanofil nego “potalijančena tikva”..ja obožavam sve njemačko, pogotovo rad i red..stotinu puta sam napisao, kad sam počeo pratit F1 dogodila se pobjednička priča Niki Laude i Ferrarija..karizmatični pllot i karizmatična momčad..tada sam shvatio svu veličinu i slavu Ferrarija i nisam pogriješio. Bilo je uspona i padova ali to je vrh ovog sporta.Mercedes tada nije postojao u F1 niti kao dobavljač motora. Iako je dugo izbivao iz F1 zna se da je i Mercedes također velika momčad u povijesti auto sporta. Poštivam njihovu moć i slavu ali im… Read more »

avatar
Član
klepesina

frende to se odnosi na sadasnje vrijeme posle Alda niko ti nije nista pisao za prosle decenije vec o sadasnjem stanju kontas,jer ako ces normalno razmisljat i sagledat sve cinjenice sta ste napravili u novoj hibridnoj eri samo razmisli toliko

avatar
Član
Desmosedici

Pa eto i u hybrid eri Ferrari je u vrhu F1 kao i uvijek..spada u top tri momčadi..bolid konkurentan Mercedesu i Red Bullu..nije se osvojio naslov ali se pobijeđivalo i osvajalo postolja i u ovoj eri..Ako je to ništa, što bi ostale momčadi trebale reći?

avatar
Član
klepesina

sve je to 000 od onoga sto vi uvjek ocekivate jel mislis da je sve ukupno 10 pobjeda bukvalno za ovo 6 godina ono sto zadovoljava ferari i da se to moze nazvat uspjehom onda prijatelju neznam sta da ti kazem..Ostale timove necu komentarisat kao ni do sad a ui sam znas sta su uradili

avatar
Član
Desmosedici

Nije uspjeh ali nije ni neki veliki neuspjeh ili propast, što su mnogi doživjeli..sve je to više nego odlično dok se Ferrari održava u vrhu ovakvog elitnog takmičenja..dok je u igri za pobjede, dok ima znanje i tehnologiju, dok ima novaca za sve to financirat, dok svaki mladi vozač sanja da će tu jednog dana voziti..uspjesi će doći..to se događa periodično u ciklusima.

avatar
Član
Desmosedici

..”bukvalno” je ipak 18 GP pobjeda u hybrid eri i dva puta mjesto vozačkog viceprvaka..za neke bi to bio zvjezdani uspjeh..naravno da ne i za Ferrari..tu se slažem.

avatar
Član
west 44

Malo jača zemljoradnička zadruga sa jačim traktorom bi imala više pobjeda za to vrijeme!!!

avatar
Član
Desmosedici

Pametno..nema šta..šteta što se gubiš po ovim forumima.