Krajem devedesetih godina prošloga stoljeća Harvey Postlethwaite bio je jedan od najcjenjenijih tehničkih direktora u Formuli 1, a preminuo je 1999. godine uslijed srčanog udara dok je nadzirao testiranje novog projekta Honde u Barceloni. Smatraju ga jednim od najvećih dizajnera bolida u povijesti Formule 1.

U novije vrijeme ponajviše se spominju Ross Brawn i Adrian Newey, no krajem prošlog stoljeća Harvey Postlethwaite uživao je jednaku reputaciju. Već slavan zbog svojih mogućnosti izvlačenja maksimuma iz niskobudžetnih momčadi, prihvatio je poziv Honde da im pomogne u razvoju bolida s kojim bi se vratili u Formulu 1 kao tvornička momčad. Nažalost, taj povratak nije doživio.

Harvey je rođen 1944. godine u Barnetu, a tijekom šezdesetih je završio strojarstvo i doktorirao na sveučilištu University of Birmingham. Jedno kraće vrijeme radio je kao znanstvenik istraživač, no ubrzo je započeo karijeru inženjera trkaćih automobila te se 1970. godine pridružio Marchu. U tada mladoj momčadi dizajnirao je bolide za natjecanja u Formuli 2 i Formuli 3, a nakon nekoliko godina stigao je poziv Hesketha. Tako je popularni Doc postao dijelom jedne od najromantičnijih priča u povijesti britanskog automobilizma. Momčad Hesketha krasio je nekonvencionalan pristup Formuli 1, a i samoga Harveya smatrali su ekscentričnim. Njegov odgovor na pitanje zašto se pridružio Heskethu jednostavno je glasio:

“Napili su me.”

Momčad je na svome početku dočekana s podsmijehom, no s vremenom je stekla kredibilitet najviše zahvaljujući Docovim jednostavnim i učinkovitim dizajnima, a prvi posao bio mu je usavršavanje modela March 731. U to su vrijeme u Heskethu svoju karijeru započeli budući svjetski prvaci James Hunt i Alan Jones, a Hunt je prvu pobjedu sebi, momčadi i Harveyu donio 1975. godine na VN Nizozemske u bolidu Hesketh 308B. Lord Hesketh nije mogao dugoročno financirati projekt te je bio prisiljen odustati od Formule 1, pa je Postlethwaite 1976. godine prešao u novoosnovani Wolf-Williams Racing. Rezultati nisu bili zadovoljavajući pa su Walter Wolf i Frank Williams krenuli svaki svojim putem. Harvey je ostao s Wolfom i krenuo s razvojem modela WR1.

Uspjeh je došao odmah, slavljem još jednog budućeg prvaka Jodyja Schecktera u prvoj utrci sezone u Argentini, a slavio je još i u Monaku i Kanadi. Postlethwaite je s Wolfom ostao još dvije sezone, ali se više nisu ponovili uspjesi iz 1977. godine. U toj posljednjoj sezoni u Wolf Racingu svoju je karijeru završio James Hunt, a drugi dio sezone u momčadi je proveo Keke Rosberg, još jedan budući svjetski prvak. Postlethwaite i Rosberg otišli su u Fittipaldi Automotive, no Harvey je ubrzo prihvatio poziv Ferrarija.

Ferrari 126C2

Ferrari je u to vrijeme smatran vrhunskim proizvođačem motora, no s manjkom stručnosti u dizajnu šasije. To je bio idealan posao za Harveya Postlethwaitea. Enzo Ferrari osobno ga je izabrao kako bi riješio taj problem. Odlučili su napustiti 12-cilindrični motor čije dimenzije nisu odgovarale aerodinamičkim zahtjevima toga vremena te su se u potpunosti posvetili razvoju motora na turbo pogon. Prvi konstruktorski naslov s Ferrarijem Doc je osvojio 1982. godine s modelom 126C2, no zasjenila ga je pogibija Gillesa Villeneuvea u Zolderu. Unatoč velikom ljudskom i vozačkom gubitku, taj je naslov obranjen iduće sezone s ponešto izmijenjenim dizajnom bolida. Ferrari se u sezonama koje su uslijedile nije mogao nositi s McLarenom i Williamsom. Postlethwaite je u momčadi ostao do 1987. godine kada ga je zamijenio John Barnard, a on je otišao u Tyrrell. U prvoj polovici devedesetih još je jedno vrijeme proveo u Ferrariju, no nije se htio boriti s ogromnom birokracijom u Maranellu. Kasnije je izjavio:

“Cijela stvar postala je preglomazna za moj ukus. Doživio sam neke lijepe trenutke s Ferrarijem, pogotovo dok je Enzo bio živ, no na kraju sam previše vremena potrošio sjedeći s još 40-ak ljudi na različitim sastancima koji nisu vodili nikamo.”

Harvey je u Tyrrellu proveo četiri sezone u kojima su se rezultati momčadi značajno poboljšali. Sve je kulminiralo u Phoenixu u uvodnoj utrci sezone 1990. kada je Jean Alesi vozeći model 018 opasno priprijetio Ayrtonu Senni u McLarenu te utrku završio na drugome mjestu. Isti je uspjeh ponovio i u Monaku s novim modelom 019, prvim bolidom s podignutim nosom. Na predstavljanju bolida Doc je dokazao strukturni integritet takvoga dizajna tako što je stao na njega. Harvey je u Tyrrellu zaposlio Mikea Gascoynea, koji mu je postao pomoćnik i štićenik.

Tyrrell 019 (1990.)

Nakon Tyrrella postao je tehnički direktor u Sauberu koji se pripremao na ulazak u Formulu 1 1993. godine, a sa sobom je u Švicarsku poveo i Gascoynea. Iako je napustio momčad prije samoga debija u Formuli 1, njegov je dizajn ostvario značajan uspjeh te su JJ Lehto i Karl Wendlinger redovito osvajali bodove. Postlethwaite se u Tyrrell vratio 1994. godine te je tamo ostao do 1998. godine kada je momčad prodana British American Racingu. Iako je Tyrrell dotad već postao mala i nekompetitivna momčad, Docove dizajnerske sposobnosti ostale su i dalje vrlo cijenjene te je 1999. godine angažiran kao tehnički direktor novog Hondinog projekta. Bio je zadužen za dizajn šasije u suradnji s talijanskim proizvođačem Dallarom.  Prerana smrt spriječila ga je u završetku toga projekta. Honda je prekinula projekt, no u sport se vratila kao proizvođač motora, a 2006. godine su kupnjom BAR-a napokon postali tvornička momčad.

Prototip Honde za 1999. – RA099, a za volanom je Jos Verstappen

Harveyeva smrt zasigurno je utjecala na blisku povijest Formule 1, no teško je predvidjeti što bi se dogodilo da je uspio dovršiti započeti projekt s Hondom. Neki smatraju da bi sudbina momčadi kao što su Jordan ili BAR bila drugačija, a Honda bi se pojavila kao nova momčad s novim vozačima te donijela svježu snagu u sredinu poretka. Jedno je sigurno. Harvey Postlethwaite bio je istinski natjecatelj u trkaćoj industriji koja se postupno mijenjala. Bio je čovjek najviših načela i integriteta, a njegova prisutnost jako nedostaje svijetu Formule 1. Njegov utjecaj na ljude oko sebe jasno pokazuju riječi Clare Topic koja je nekoliko godina s njim vrlo blisko surađivala na projektima Formule 1:

“Najbolja stvar koju nosim sa sobom iz suradnje s Harveyem nije samo njegova samouvjerenost u ono što radi, nego je on bio osoba koja je i mene nadahnula da budem samouvjerena u sebe. Bio je i ostaje inspiracija.”

2
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
1 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
1 Autori komentara
avatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
Desmosedici

Postlethwaite, Hesketh i Hunt..koja ekipa..izgledali su više kao rock grupa nego F1 momčad..ali su imali solidne rezultate dok je bilo novaca..šteta, Harvey je umro relativno mlad, mogao jer još dosta toga napraviti u F1.

avatar
Član
Desmosedici

Pogledajte gore Ferrari 126c turbo. Sezona 1982. je bila posljednja sezona Ground effect dizajna..ti bolidi su za mene najljepše oblikovani bolidi do sada..jednostavan, čist i lijep dizajn..prednje krilo minimalno, na nekim stazama bez prednjeg krila..ti bolidi su vrlo malo vrtložili zrak oko sebe i iza sebe, mogli su se međusobno pratit, samo što se ne dodirnu..ne znam zašto su onako naprasno ukinuli takav dizajn..a evo opet ga uvode, doduše ne potpuno isti, već kao neku mješavinu ovog i sadašnjeg dizajna bolida..kao mane ground effect konstrukcije se navodi jako tvrdi ovjes koji je bio neudoban za vozače, velika G sila jer… Read more »