Graham Hill jedan je od najpoznatijih vozača u povijesti Formule 1. Graham je jedini vozač ikada koji je osvojio trostruku krunu automobilizma, što znači da je pobijedio na utrkama Indianapolis 500 i 24 sata LeMansa te je okrunjen naslovom svjetskog prvaka Formule 1. No, Graham je bio mnogo više od toga. Istinski gospodin, gentleman, duhovit, pristojan, širokogrudan i temperamentan. Sva su se vrata otvarala ispred gospodina Hilla, bio je dobrodošao u svim sferama društva. Priča se kako ga je bilo posebno ugodno slušati kako govori poslije večere. Bio je ikona svog vremena, vodio je računa o kosi i brkovima, a kasnije će isto činiti i njegov sin Damon, koji se i danas hvali kolekcijama uspjeha iz očevih ormara.

Norman Graham Hill rođen je 15.02.1929. godine Hampsteadu, u Londonu. Pohađao je tehničku školu te se školovao za inženjera. Bio je primljen u kraljevsku mornaricu, gdje je služio kao inženjer u pogonskim prostorijama. Nakon što je napustio mornaricu, vratio se poslu inženjera u kompaniji Smiths Instruments.

Iako će kasnije postati jedan od najvećih vozača utrka u povijesti, Graham je vozački ispit položio tek s 24 godine. Ispočetka su ga više interesirali motori, no vrlo brzo se počeo interesirati isključivo oko vožnje na četiri kotača. U momčad Lotus je prvo došao raditi kao mehaničar, no ubrzo se ipak smjestio iza upravljača. U Formuli 1 debitirao je na VN Monaka 1958. godine, iz koje je, nažalost, odustao.

O Grahamovoj karijeri u Formuli 1 bi se moglo pisati nadugo i naširoko. Od 1958. do 1975. godine, koliko je vozio bolide Formule 1, branio je boje momčadi Lotus, BRM, Brabham i Hill. Startao je na 176 utrka, pobijedio 14 puta, 13 puta startao s najbolje startne pozicije i osvojio dva naslova svjetskog prvaka. Četiri godine su trebale proći od prve utrke do prve pobjede, pa je Graham prvi put pobijedio na VN Nizozemske 1962. godine. Posljednji put je pobijedio 1969., na VN Monaka, a šest godina kasnije, od Formule 1 se oprostio na istoj stazi na kojoj je prvi put vozio bolid i na kojoj je zadnji put pobijedio.

Graham Hill je prvi naslov prvaka osvojio s momčadi BRM, 1962. Bio je dio tzv. Britanske invazije vozača koje su sredinom šezdesetih harale automobilizmom. Krajem šezdesetih, osim što je vozio, radio je i na razvoju bolida momčadi Lotus. Nakon nesretnih smrti momčadskih kolega 1968. godine, Jima Clarka i Mikea Spencea, Hill je svoju ožalošćenu momčad i dalje vodio te osvojio svoj drugi naslov svjetskog prvaka. Lom obje noge u sudaru na stazi Watkins Glen (utrka za VN SAD-a) mu je nakratko prekinuo karijeru, a on je, u svom stilu, nakon sudara kratko javio supruzi kako naredna dva tjedna neće moći plesati. Nakon oporavka, vozio je još nekoliko godina, no nikada više nije postizao uspjehe kao ranije.

Tri godine prije prve utrke u bolidima Formule 1, Graham je oženio Bette. Kako je Graham sve svoje novce potrošio gradeći karijeru u utrkivanju, Bette je sama financirala njihovo vjenčanje. Graham i Bette su imali dvije kreći, Brigitte i Samanthu, i sina Damona.

Damon Graham Devereux Hill je rođen 17.09.1960. godine, samo dvije godine prije nego što je njegov otac Graham prvi put osvojio naslov svjetskog prvaka. Odmalena se Damon družio s obiteljskim prijateljima kao što su Stirling Moss, Jim Clark, John Surtees i Jackie Stewart. Iako je odrastao okružen svijetom Formule 1, mladi Damon je, kao i njegov otac nekada, više interesiranja pokazivao za motociklizam. S 11 godina od oca je dobio svoj prvi motor.

Sa samo 15 godina, Damon je ostao bez oca, koji je poginuo u avionskoj nesreći. Da bi život za obitelj Hill bio teži, radi problema s osiguranjem, obitelj nije mogla dobiti naknadu od osiguranja, pa se majka Bette morala dodatno prilagođavati novom načinu života sa svojih troje djece. Osim Grahama, Bette je ostala bez bliskih obiteljskih prijatelja koji su zajedno s Grahamom stradali u nesreći. Uvijek, i nakon nesreće, Bette je govorila u ime obitelji, nikada nije izostavljala Grahama.

Damon je uvijek podcrtavao važnost svojih roditelja u stjecanju osobina koje su mu pomogle premašiti probleme s kojima se susretao. Damonov otac je do naslova prvaka došao vrijednim i napornim radom i odricanjem, a bio je poznat i po svom smislu za humor. S obzirom na to da je obitelj nakon Grahamove smrti morala živjeti dosta skromnije, Damon je radio razne poslove, pa i kao fizički radnik, kako bi skupio novac za studij engleskog jezika, ekonomiju i menadžment. Prvo se zaista počeo baviti motociklizmom, da bi se prebacio na četiri kotača i u konačnici, 1991., zaradio mjesto testnog vozača u momčadi Franka Williamsa.

Damonov debi bio je na utrci 1992. za VN Španjolske, a prvi put je pobijedio na VN Mađarske, 1993. godine. Ulaskom u cilj u Mađarskoj postao je prvi sin svjetskog prvaka koji je pobijedio na velikoj nagradi. Damon se u Formuli 1 natjecao od 1992. do 1999. godine, za momčadi Brabham, Williams, Arrows i Jordan. Startao je na 115 utrka, pobijedio 22 puta, osvojio 360 bodova, 20 puta startao s najbolje startne pozicije i osvojio jedan naslov svjetskog prvaka. Upravo tim jednim naslovom, Damon i njegov pokojni tata Graham postali su prvi otac i sin u povijesti Formule 1 koji su osvojili naslov svjetskog prvaka.

“Ne mogu opisati kakav je osjećaj pobijediti u utrci“, opisivao je svoju prvu pobjedu u karijeri Damon, pa je priznao kako je njegov pokojni otac, dvostruki prvak i nosilac trostruke krune automobilizma bio uz njega u završnim krugovima, “Za obitelj Hill, bivšu, sadašnju i buduću“, Posvetio je Damon svoju prvu pobjedu.

Govoreći o svojoj karijeri u autobiografiji, Damon je priznao kako osvajanje naslova prvaka nije donijelo iznenadnu sreću u njegovom životu. Tijekom života, Damon se borio s depresijom i nerijetko mu je bila potrebna pomoć specijalista u borbi protiv vlastitih demona. Uopće nije neobična činjenica da je smrt obožavanog i nerijetko odsutnog oca bila u korijenima njegove depresije. Damonu je teško pala i smrt momčadskog kolege Ayrtona Senne, no tek kasnije, 1999. godine, kada je zaustavio bolid tijekom VN Japana na stazi Suzuka, sve su se emocije uslijed ranijih gubitaka skupile i Damon više nije mogao trpjeti. Tada je, prema njegovim riječima, mislio da će, ako nastavi dalje, poginuti na stazi. Bila je to posljednja utrka u karijeri Damona Hilla, koji narednih šest godina nije pogledao niti jednu utrku.

Damon i supruga Susan imaju četvero djece, Olivera (1989), Joshuu (1991), Tabithu (1995) i Rosie (1998). Kako je Oliver rođen s Downovim sindromom, Damon i supruga su pokrovitelji Down syndrome udruženja, kao i škole za djecu s poteškoćama u Surreyu. Joshua se od 2008., po uzoru na djeda i oca, počeo baviti automobilizmom i utrkivati u britanskom Formula Renault prvenstvu. Nedugo zatim, 2013., Joshua se povukao iz automobilizma.

6
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
2 Komentara na temu
4 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
3 Autori komentara
avataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
mody

dok je damom bio u f1 imali smo duele s mihaelo bilasu to zabavna vremena, frank ga nije smijeniti nako sta mu je donio naslov

avatar
Član
Desmosedici

Zanimljivo..I Graham i Damon su u F1 došli relativno stari i prvi put pobijedili na jednoj GP utrci u 33-trećoj godini..unatoč tome u imali uspješne karijere..uvijek mi je smetalo što je javnost nekako podcijenivala njihove uspjehe..Graham je jedini dosada osvojio Tri najveće autoutrke, a nitko mu ništa nije “namještao” da to postigne..vidimo koliko se recimo Alonso trudi, namješta mu se dominantna Toyota, pa Indy Andretti team..pa opet nije uspio..Damon je u 8 sezona napravio sličan rezultat kao Kimi u 18 sezona ..i svi bi rekli kako je Kimi mnogo bolji vozač od Damona.

avatar
Član
Pratiteljcro

Alonso je mogao pobjediti, imao je priliku ali je prdnuo motor. A nagodinu je vozio traktor od bolida pa se nije uspio ni kvalificirati za utrku, bas su mu “namjestili” team nema sta…A st ose Ghrama tice, sta ti znas ko je njega “gurao” ili nije gurao u f1 sportu?

avatar
Član
Pratiteljcro

Ok moderator koji mi i drugi put editiras tj brises post. Sporna rijec je ocito *rao! Ok onda cu napisati “kakao” jel to moze ili cete se naljutiti i na to?

Dakle ponovo: A sto se Grahma tice, sta ti znas ko je njega “gurao” ili nije gurao u f1 sportu dok je taj vozio ti si balavio cuclu i KAKAO u pelene!
Cika moderator jel sada sve ok?

avatar
Član
Desmosedici

Ti stalno zagađivaš ovaj portal. Jeli to OK? Molim moderatora da me zaštiti od takvih likova, umjesto da mene briše kad sam vam prisiljen odgovorit kako zalužujete.

avatar
Član
Pratiteljcro

Ajde dobro “sveznadare”. Znao sam da nemas argument na moj tekst nego ces kao i uvijek kontrirati meni kao ja zagadujem portal a lijepo sam ti objasnio da pricas GLUPOSTI nebi li odrzao iluziju kako si “sveznadar”. Zato ako mi imas sta za odg. na napisano “sta ti znas ko je njega “gurao” ili nije gurao u f1 sportu dok je taj vozio ti si balavio cuclu i KAKAO u pelene”, ni nepisi nista! Grahm Hill vozio u sezdesetima a pametni desmosedici u pelenama ili u vrticu je “znao” ko mu je potpisivo ugovore i zasto haha. Daj se nesramoti… Read more »