U posljednjih nekoliko dana čelnici Formule 1 i Svjetske automobilističke federacije, u dogovoru sa šefovima svih deset timova, donijeli su neke važne odluke za ovu, ali i sljedeće sezone Svjetskog prvenstva. Ljetna stanka postala je proljetna stanka, odgođene su ili otkazane još neke od ovosezonskih utrka, a odgođena je i implementacija novog tehničkog pravilnika – sve te odluke reakcija su Formule 1 na situaciju nastalu širenjem koronavirusa.

Svjedoci smo iz dana u dan kako se na različitim razinama donose određene mjere u svrhu ublažavanja štete prouzročene pandemijom koronavirusa. Pojedinci, tvrtke, organizacije, savezi… Svi se na ovaj ili onaj način pokušavaju nositi s nastalom krizom. Formula 1 nije iznimka i čelnici su također posegnuli za određenim mjerama, rekao bih dobrim, pravodobnim i potrebnim mjerama.

Odgađanje/otkazivanje utrka

Aktualna situacija s koronavirusom prisilila je Formulu 1 na odgađanje gotovo cijele prve trećine sezone. Trenutno se to odnosi na prva dva i pol mjeseca, period koji je trebao uključivati sedam utrka.

Velika nagrada Kine prva je odgođena, što je bilo razumljivo kad je epidemija krenula upravo iz te zemlje. Nakon toga čelnici Formule 1 inzistirali su na održavanju prvih triju utrka u kalendaru, bez obzira što se situacija značajno komplicirala iz dana u dan, i tu su pogriješili.

Od Velike nagrade Australije nisu željeli odustati, ugrozili su pritom i timove i navijače, a kad se razbolio jedan od članova McLarena, izbora više nisu imali. Otkazali su utrku u posljednji čas, iako su i to odradili uz vrlo sporu i nespretnu reakciju.

Logično i očekivano, uslijedile su odgode Velikih nagrada Bahreina i Vijetnama, a kasnije tijekom ovog tjedna i utrka u Nizozemskoj i Španjolskoj, koje su trebale biti održane u prvoj polovici svibnja. “Odgoda” je bila riječ koja se prvo koristila i slučaju VN Monaka, da bi koji sat kasnije organizator tu riječ zamijenio terminom “bezuvjetno otkazivanje”.

Ima onih koji kažu da za Monte Carlom ne treba plakati jer je to jedna od dosadnijih utrka u kalendaru, ali ne bih se s time složio. Jednostavno, tradicija održavanja utrke na takvoj lokaciji, uz sve ono što utrku u Kneževini prati, jedan je od specijaliteta Svjetskog prvenstva. S aspekta samog utrkivanja nije to spektakl, ali u pogledu svega ostalog jest, vjerojatno i najveći u sezoni. Stoga, mislim da je to itekako veliki gubitak za Formulu 1.

I tako smo došli do situacije da bi prva utrka sezone mogla biti Velika nagrada Azerbajdžana u Bakuu 7. lipnja.

Proljetna stanka

Sportski pravilnik Formule 1 propisuje da unutar sezone sve momčadi moraju imati dvotjedni prekid svih aktivnosti u tvornicama.

Taj factory shutdown, odnosno zatvaranje tvornica, inače se događalo u kolovozu tijekom ljetne stanke. Pravilo postoji iz dva razloga – prvi je da smanjuje troškove jer su momčadi primorane zaustaviti pogone, a drugi je da članovima timova osigura kakav takav predah ili godišnji odmor, prije drugog dijela sezone.

Momčadima je u tom periodu zabranjeno raditi na bilo kakvim performansama bolida, ali jasno je da to ne znači da baš svi procesi u tvornicama staju. Na timovima je odluka koliko će nekakvih pozadinskih poslova odrađivati u tom periodu. Planiranje budućih koraka, diskutiranje o tehničkim novitetima ili rad marketinških i financijskih sektora ionako nitko ne može zabraniti.

S obzirom na to da minimalno do lipnja utrkivanja neće biti, logična je odluka vodstva Formule 1 prisiliti momčadi da u ovom periodu do kraja travnja odrade svoj ovogodišnji shutdown i to u produženoj varijanti od tri tjedna. Korisno je to iz više razloga. Smanjit će troškove u ovom periodu krize i neizvjesnosti, dobro je i za osoblje timova iz zdravstvenih razloga, a kolovoz će biti otvoren za održavanje odgođenih utrka.

Iz kuta timova, to dosta mijenja planove. Da nema prisilne “proljetne stanke”, sada bi se agresivno radilo na završnim nadogradnjama bolida, s ozbiljnim pogledom prema novoj sezoni i novim pravilima. Na ovaj način svi su dobili određeni timeout, tijekom kojeg mogu razmisliti o svojim planovima i pripremama za sezonu koja će biti posve drukčija od svih ostalih. Jasno, pod uvjetom da za koji mjesec prođe aktualna globalna kriza i stvore se uvjeti za start sezone.

Momčadi s većim budžetima sigurno će lakše prebroditi krizno razdoblje i lakše se prilagoditi situaciji. Timovi koji su bili uvjereni da su jako dobri prije dolaska u Melbourne, primjerice Racing Point, sada očajavaju što sezona nije krenula, dok bi onima koji su imali više problema na testiranjima, ovakav razvoj događaja mogao pogodovati.

Bit će zanimljivo vidjeti kako će se tko prilagoditi novonastaloj situaciji. Budući da VN Australije nije održana, i dalje su prisutna očekivanja temeljena na predsezonskim testiranjima pa zapravo znamo da ništa ne znamo, a tko će najbolje iskoristiti prolongirani start sezone, možda bismo mogli doznati početkom lipnja u Bakuu. Možemo držati palčeve da će tome doista biti tako.

Kad će sezona stvarno startati i koliko će utrka imati, to u ovom trenutku nitko ne zna. Krene li utrkivanje u lipnju, neki od organizatora mogli bi odgođene utrke smjestiti u kolovoz, a neki pred kraj godine. Sezona bi mogla debelo zakoračiti u prosinac, a utrke bismo mogli imati praktično svakog vikenda.

Što ako niti u lipnju neće biti uvjeta za start sezone? Spominju se različite varijante. Pravilnik nalaže da sezona Formule 1 mora imati minimalno osam održanih utrka da bi se mogla smatrati Svjetskim prvenstvom pa možemo imati takvu ultra kratku sezonu, u najgorem slučaju može se otkazati cijela sezona, a jedan od scenarija o kojem se “šuška” je nekakav oblik “super sezone” koja bi počela 2020. i nastavila se u 2021. svim ovim utrkama koje su odgođene ili otkazane, no o tom potom.

Chase Carey naglasio je kako pri donošenju novog kalendara neće biti potrebno tražiti suglasnost timova, već će FIA i Formula 1 imati potrebnu fleksibilnost u dogovorima s promotorima i organizatorima oko novih datuma trkaćih vikenda.

Timove i djelatnike, nadajmo se, čeka paklenih pola godine i jurnjava svijetom praktički bez odmora, a upravo je to dovelo i do sljedeće važne odluke.

Novi tehnički pravilnik tek za 2022.

Još jedan važan korak dogovoren je u pogledu sljedeće sezone. Novi pravilnici koji su trebali stupiti na snagu 2021. godine bili su spremni, timovi su već započeli dizajnirati nove bolide, no situacija s koronavirusom i tu je sve poremetila.

Budući da u pogledu ove sezone još uvijek vlada velika neizvjesnost, a krene li sezona u lipnju ili srpnju timove čeka prava ludnica s utrkama gotovo svakog tjedna, pojavio se prijedlog odgađanja implementacije novog tehničkog pravilnika do 2022. godine, koji su podržali svi timovi.

Sve regulative tek treba razraditi i potvrditi kroz rad WMSC-a, no konferencijski poziv Chasea Careyja, Rossa Brawna i predsjednika FIA-e Jeana Todta sa šefovima svih timova, rezultirao je dogovorom da tehnički pravilnik za 2020. ostaje na snazi još jednu godinu. Momčadi bi ovogodišnje šasije koristile i sljedeće sezone, a vjerojatno bi se zamrznuo i razvoj nekih drugih komponenata bolida. Primjerice, mjenjačkih kutija.

Timovima će to biti od velike koristi. Bude li drugi dio godine natrpan utrkama i oduži li se sezona, fizički bi bilo teško ili neizvedivo paralelno raditi na razvoju novih bolida za 2021. Naravno, tu je i financijski aspekt jer mnogi su zabrinuti da će trenutna situacija dovesti i do velikih gubitaka, možda i do otkazivanja nekih sponzorskih ugovora.

Najveći problem u ovom pogledu mogao bi imati McLaren, koji je za 2021. dogovorio prelazak s Renaultovih na Mercedesove motore, a uklopiti drugi motor u postojeću šasiju sigurno će biti izazovno.

Još je važno naglasiti da Formula 1 planira od 2021. uvesti nova financijska pravila, kako je bilo i planirano, što znači da bi se sljedeće godine novi bolidi za 2022. razvijali uz ograničeni budžet od 175 milijuna dolara. To bi svakako moglo dovesti do izjednačavanja timova na gridu jer “oni veliki” neće moći neograničeno trošiti u razvoju tih bolida.

Summa summarum

Mogli bismo zaključiti da su čelnici Formule 1, zajedno s timovima, došli do prilično razumnih odluka, koje bi trebale pomoći da se što lakše prebrodi ovo krizno razdoblje. Nakon vrlo loših postupaka u pogledu VN Australije, ovo je definitivno pozitivna promjena.

Sada svima preostaje nadati se boljim vijestima iz zdravstvenih i epidemioloških zavoda, što skorijoj normalizaciji života na svim razinama pa tako i u svijetu sporta.

Formula 1 sigurno će osjećati određene posljedice ove krize, ali donesene odluke mogle bi biti jamac uspješne tranzicije prema novoj eri Svjetskog prvenstva, koja bi nam 2022. trebala donijeti ravnopravnije i uzbudljivije utrkivanje.

4
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
2 Komentara na temu
2 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
3 Autori komentara
avataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
LHx6

Već sad je vrlo izvjesno kako sezone 2019. neće biti.

avatar
Član
LHx6

Hehe, u biti 2019. je bilo.

avatar
Član
Desmosedici

PR ti ne smiješ radit takve lapsuse..ili je to neka nova PR taktika?..Hahahaha!

avatar
Član
mody

slazem se sta si napisao za monako mnogi kazu dosadni monako po čemu pa tamo bolidi su 1 sekundu iza drugih razbijanje safety nitko nije siguran falit ce monako ,to je tradicija f1 vozacvi vole monako, on se ne moze voziti krasjem godine to je ulična utrka, sumnjam za melburn to je gotovo, kina isto vietnam isto, zandvort je gotov za brcelonu mozda na jesen,,, monza nemas anse epidemija ce trajati mjesecima, tko zna kad ce početi i koliko ce utrka biti, mozda budemo gledali samo 4 utrkei tko ce odstraha gledati f1 na tribinama,moto gp nece isto početi tako… Read more »