Dok križamo dane na kalendaru do Velike nagrade Australije, a pritom iz sata u sat provjeravamo da nisu slučajno otkazali utrku zbog koronavirusa, odlučili smo naše urednike poslati par dana u prošlost i suočiti ih s nekima od gorućih pitanja predsezonskih testiranja.

Ove smo godine bolide gledali u akciji šest dana, a oni su pokazali izvrsnu pouzdanost i neke vrlo zanimljive novitete na svojim bolidima. Ipak, u isto su vrijeme pokušavali i dosta toga sakriti – neki više, a neki manje. Dojam je da bi odnosi na gridu mogli biti nešto drukčiji nego prošle godine, ali za ozbiljne zaključke ćemo ipak morati pričekati početak sezone.

Previše nagađati ne bi imalo smisla, ali to ne znači da se nema o čemu debatirati…

Vaše mišljenje o DAS-u: Genijalna inovacija ili kršenje pravilnika?

Tomislav Radić: U svakom slučaju je genijalna inovacija, a o tome je li kršenje pravilnika ili ne, moglo bi se diskutirati. Jedni tvrde kako se time mijenja konfiguracija ovjesa i tako krši pravilo Parc Ferme, drugi će reći kako se time ne mijenja vertikalni nagib ovjesa (camber), nego je u pitanju horizontalna promjena kuta između prednjih kotača što je više slično “promjenama” koje se događaju pri skretanju u zavoju. Zbog toga ne mogu tvrditi ni da je po pravilima, niti da je kontra pravila. Jedino što mogu tvrditi da bi to, kao kod svih genijalnih ideja kroz povijest, dovelo do dodatnih troškova kod svih momčadi, a posebno bi to moglo teško pasti manjim momčadima, koje ionako muku muče s budžetom pa je možda u interesu zbijenijeg grida dobra odluka o zabrani za iduću sezonu.

Lovro Pernjak-Grbac: Kao što sam već napisao u tekstu prije nekoliko dana, mislim da je ovo na granici pravila, ali je problem taj što nije prvi put da se ovakve stvari dozvoljavaju momčadi Mercedesa. Svaka čast inženjerima na ideji, ali je previše sumnjivih stvari dopušteno istoj momčadi, dok se kod nekih drugih slične stvari odmah zabranjuju. Koliko će Mercedes profitirati od DAS-a još uvijek ne možemo reći, ali sigurno je da će im pomoći na putu do još jednog naslova prvaka.

Igor Vukajlović: DAS kao inovacija je pozitivna stvar za Formulu 1, tj. svaka inovacija bi trebala biti pozdravljena od strane navijača i javnosti. Drukčija razmišljanja direktnih konkurenata su jasna i razumljiva. Naravno, legalnost inovacija nije potrebno posebno naglašavati, sve mora biti unutar pravila. Je li DAS i genijalna inovacija, to ćemo još vidjeti. Smatram da će imati utjecaja, prvenstveno u kvalifikacijama, ali ne i na svim stazama, upitan je utjecaj na potrošnju guma, a i sam sustav koji se mora u potpunosti sastojati od mehaničkih dijelova donosi dodatnu težinu bolidu. Sukladno tome, mislim da ostale momčadi ne bi trebale ulagati vrijeme i resurse u razvijanje ovog sustava, tj. ne isplati se.

Igor Šestak: Za domišljatost i razvoj tog sustava – kapa dolje, ali mislim da DAS ne bi trebao biti dozvoljen. Rekao bih da DAS u startu krši neka od postojećih pravila Formule 1, ponajviše pravilo Parc Fermea, ali najviše me u cijeloj priči smeta odluka FIA-e da se takvi sustavi zabrane od 2021. Ako tada neće biti legalni, zašto sada jesu? Dozvolom za korištenje DAS-a, Mercedesu bi se na godinu dana omogućilo uživanje u blagodatima korisnog sustava, a svima ostalima u isto se vrijeme poručuje da nema smisla razvijati isti ili sličan sustav jer dok ga razviju, već će biti zabranjen. To jednostavno nije pravedan odnos i FIA ne bi trebala biti nekome majka, a nekome maćeha.

Binotto uporno ističe da je Ferrari u zaostatku za svojim rivalima kao što sugeriraju rezultati testiranja. Vjerujete li mu?

Tomislav Radić: U ranijim sezonama, pa tako i lani, tvrdili su kako su spremni za pobjede pa ili nisu ispunili očekivanja ili su imali snažan start i padali u formi kroz sezonu. Zbog toga nikako ne uzimam u obzir Binottove riječi. Mogu ispasti totalna “truba”, a mogu ispasti heroji ako iz nekog razloga sve profunkcionira kako treba. Ukratko, ništa mu ne vjerujem dok ne prođu prve tri ili četiri utrke te vidim kakve će rezultate postizati.

Lovro Pernjak-Grbac: Vjerujem da je Ferrari ipak malo iza Mercedesa po pitanju performansi, ali smatram da je ipak malo bliže nego što su testiranja pokazala. Zbog zanimljivosti sezone je jako bitno da imamo barem tri momčadi koje će se boriti za vrh. Binotto i Ferrari su ove godine odigrali na kartu Mercedesa tijekom predsezone, ali ostaje za vidjeti ako će uspjeti na početku sezone parirati upravo njemačkoj momčadi.

Igor Vukajlović: Prošla sezona je očito ostavila gorak okus nakon testiranja, a Binotto na svojoj poziciji naravno mora imati i politički pristup u svojem poslu. Klasičnim downplayom nastoji smiriti prevelika očekivanja od svoje momčadi, kao i osigurati opravdanje ako će stvarno nešto „poći po zlu“ tijekom sezone, nešto kao Toto Wolff prije svakog trkaćeg vikenda. Smatram da ovakvim izjavama o lošim predviđanjima za svoju momčad prvenstveno nastoji zaštititi svoje ljude od prevelikog pritiska i utjecaja, kako bi u miru radili svoj posao. S jedne strane lijepo od njega, a s druge vjerojatno obična korporativna spika.

Igor Šestak: Ne vjerujem pričama iz Ferrarija. Prošlih smo godina u više slučajeva bili svjedoci da Ferrari u nekim odlukama, taktikama i postupcima pokušava kopirati Mercedes. Osim toga, prošle su se godine na testiranju gadno opekli “busajući se u prsa” i naglašavajući svoju nadmoć. Zbog toga mislim da su ove godine odlučili igrati Mercedesovu igru i glumiti da su lošiji nego što doista jesu. Pravi odnos snaga među vodećima jednostavno ne možemo znati u ovom trenutku. Ne mislim da će Ferrari u Australiji iznenada pomesti konkurenciju, ali sigurno nisu ovako loši kako se prikazuju.

Je li “GP2 engine” konačno spreman za osvajanje naslova?

Tomislav Radić: Honda je mnogo napredovala nakon raskida “braka” s McLarenom. Pouzdanost je na zavidnoj razini (na čemu im, po meni, i Renault može zavidjeti), veća je i snaga motora, što smo mogli vidjeti lani s Verstappenove tri fantastične pobjede. Ako paket Red Bullove šasije i Hondine pogonske jedinice za ovu sezonu “klikne”, uz Maxov talent, oni su u borbi za titulu. Međutim, ove godine više šansi dajem Mercedesu, a prilika za Hondu se otvara 2021.

Lovro Pernjak-Grbac: Je. Vidljiv je pomak Hondine pogonske jedinice u odnosu na prijašnje godine i u pogledu performansi i u pogledu pouzdanosti. Vjerujem da još uvijek nisu ‘uhvatili’ Mercedes i Ferrari po pitanje snage motora, ali da su im blizu – jesu. Uz Red Bullovu šasiju koja će opet biti ponajbolja na gridu vjerujem da bi Max Verstappen mogao biti jedan od glavnih konkurenata za naslov prvaka.

Igor Vukajlović: Honda u Red Bullu ima itekako pravo kucati na vrata naslova prvaka, lijepo je to proradilo u nekoliko navrata prošle godine, ali mislim da još ne može ugroziti Mercedes. Ako neće biti potrebe za kaznama tijekom sezone radi promjena pogonskih jedinica, svemu tome donekle može pomoći činjenica da Max Verstappen nema veliki pritisak, za razliku od, recimo, Charlesa Leclerca u Ferrariju. Max bi mogao „skinuti“ Bottasa, Hamiltona samo u direktnim duelima na stazi, ali ukupno gledajući na kraju – teško. Alexander Albon je za sada samo koristan, ali ništa više od toga, smatram ga trenutno najslabijim od glavne šestorke.

Igor Šestak: Usudio bih se reći da je Honda spremna za velike stvari. Možda je rano prognozirati baš borbu za naslov, ali sigurno su napravili ozbiljan korak u odnosu na prošlu sezonu i jako su blizu Mercedesu i Ferrariju. Na predsezonskim testiranjima nismo vidjeli nijedan kvar Hondine pogonske jedinice, za razliku od Mercedesovih i Ferrarijevih, tako da pouzdanost je tu. Nastavi li Verstappen svoj proces sazrijevanja i bude li konstantan kao u većem dijelu prošle sezone, nije nemoguće da ozbiljno ugrozi dominaciju Mercedesa.

Tko vas je najugodnije iznenadio na predsezonskim testovima?

Tomislav Radić: Možda će zvučati čudno, ali to je za mene bio Mercedes. Nisam očekivao da će od prvog dana pokazati bolju brzinu od ostatka grida, mislio sam da će malo sporije krenuti pa kako se primicao kraj testiranja polako dizati formu. No, izgleda da su odlučili od samog početka pokazati tko je glavni, tko će voditi glavnu riječ. A to bi moglo ubiti ovu sezonu i prije nego je počela, ako netko od konkurencije ne ulovi priključak za njima.

Lovro Pernjak-Grbac: Po meni je to bio Racing Point jer su nas iznenadili brzinom svojeg bolida koji je kopija prošlogodišnjeg W10. Da, slažem se s time da je Formula 1 natjecanje konstruktora i da nije cilj kopirati tuđe bolide, ali su ljudi iz Racing Pointa uz poštivanje svih pravila napravili bolid s kojim se s pravom mogu nadati da će osvojiti četvrto mjesto u poretku konstruktora.

Igor Vukajlović: Najugodnije iznenađenje na predsezonskim testovima bio je Williams. Vidi se pomak u odnosu na prošlu sezonu, ali i momčad nekako zrači pozitivom i samopouzdanjem. Pomladili su u potpunosti vozačku postavu i doveli sponzore, što itekako motivira zaposlene da se više trude. Očekujem ih redovito blizu bodova, a pametnom i strpljivom vožnjom odmah spremni ugrabiti deveto ili deseto mjesto.

Igor Šestak: O realnim mogućnostima ekipa teško je govoriti jer na testiranjima svi nešto skrivaju, ali definitivno se može reći da su Racing Point i Renault izgledali kudikamo bolje i konkurentnije nego lani. Kao pozitivno iznenađenje još bih naveo generalnu pouzdanost svih bolida. Imali su manje dana testiranja nego prije, a kilometraža koju su odradili doista je impresivna. Vjerojatno nikad nije bilo manje kvarova i tehničkih problema.

Događaj na predsezonskim testiranjima koji ćete pamtiti?

Tomislav Radić: Zanimljivi pokušaji zaobilaska zabrane korištenja paravana u boksevima. Posebno su inovativni bili u Ferrariju tako što bi poslagali mehaničare u živi zid na vratima garaže.

Lovro Pernjak-Grbac: Osmjehe zadovoljstva u garaži Mercedesa kada su svi krenuli pričati o njihovom novom sustavu DAS, oko kojeg se diglo jako puno ‘prašine’.

Igor Vukajlović: Gledanje Lewisa kako pomiče volan prema sebi, stvarno je na prvu izgledalo nevjerojatno kao neki SF film, upravo ta lakoća i jednostavnost samog pomaka.

Igor Šestak: Živi zidovi. Zbog zabrane paravana u garažama, mehaničari su na sve moguće načine priječili poglede prema bolidima. Jednom prilikom kamerman je pokušavao snimiti polurastavljeni bolid Red Bulla, a mehaničari su na ekranima pratili što on snima i pomicali se lijevo desno kako bi onemogućili snimanje “škakljivih” dijelova.

2
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
1 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
2 Autori komentara
avataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
LHx6

Molio bi gore navedene ako mogu odgovoriti na tvrdnju koju provlače od pojave DASa.

“ali najviše me u cijeloj priči smeta odluka FIA-e da se takvi sustavi zabrane od 2021. ”

Ovo kad se piše doslovno se predstavlja kao slijedeće: Mercedes je dao DAS na uvid FIA. FIA je rekla hm ok za ovu godinu ćemo dozvoliti. Onda je FIA sjela za stol i dopisala pravila za 2021. kako bi DAS onemogućila.

Molim gore navedene da pojasne kojom je to uredbom ili setom pravila DAS onemogućen u 2021. i kad je to uvedeno u pravila.

Hvala

avatar
Admin

Što je točno u tome sporno? Kad se DAS pojavio, vrlo brzo je ustanovljeno da su prema pravilniku za 2021. DAS i slični sustavi zabranjeni. Pravila za 2021. su prvi put objavljena u listopadu prošle godine, a FIA je do tada već bila informirana o DAS-u od strane Mercedesa. Citat sa Sky Sportsa: Mercedes’ innovative moving steering wheel will only be able to be used in 2020 with the device already effectively outlawed by the 2021 regulations. As rival teams consider whether or not to introduce their own DAS – Dual-Axis Steering – device for the forthcoming season after Mercedes… Read more »