Staza Autodromo Hermanos Rodriguez na kojoj se vozi Velika nagrada Meksika drži rekord u udaljenosti od starta do prvog zavoja. Staza je dužine 4,304 km, što je čini drugom najkraćom stazom u kalendaru Formule 1. Staza se nalazi u Meksiko Cityju i nazvana je prema nekadašnjim vozačima Ricardu i Pedru Rodriguez. Od 2015. staza Autodromo Hermanos Rodriguez je ponovo postala domaćin Velike nagrade (staza nije bila dio kalendara od 1992. godine).

Ono što predstavlja najveći izazov za inženjere je velika nadmorska visina (2.250m), posebno zbog aerodinamike i postavke pogonskih jedinica bolida. Staza u Meksiku se nalazi na tri puta većoj nadmorskoj visini od sljedeće najviše staze, Interlagosa u Brazilu. Na stazi u Meksiku je zrak 75% rjeđi nego na razini mora (kao što je npr. staza na kojoj se vozi VN Bahraina), što u dobroj mjeri utječe na proizvodnju motora s unutarnjim sagorijevanjem. Manje količine zraka prolaze kroz sam bolid i kočnice, zbog čega se poseban naglasak stavlja na hlađenje.

Staza na kojoj se vozi Velika nagrada Meksika je staza koja zahtjeva visok downforce, odnosno zbog rijetkog zraka na kojem na staza zapravo nalazi, neophodan je visok stupanj proizvodnje downforcea. Naime, bolidi se voze s maksimalnim razinama downforcea, a stvara se manje aerodinamičkog otpora nego u Monzi, koja predstavlja stazu s najnižim downforceom u kalendaru. Takav sastav zraka znači da postoji manja masa na koju se prenosi toplina, tako da radijatori i drugi izmjenjivači topline baš i nisu jako efikasni. Mogućnost pojedine šasije da hladi pogonsku jedinicu utječe na količinu snage koja se može koristiti ne riskirajući probleme s bolidom uslijed pregrijavanja. Ne radi se o tome da pogonska jedinica ne može proizvoditi dovoljno snage, ali temperature koje se generiraju mogu biti prevelike.

Sastav zraka također utječe i na pogonske jedinice. Turbo motori koji se koriste u Formuli 1 ne pate jako zbog sastava zraka, obzirom da turbina kontrolira pritisak zraka koji se prenosi komori za sagorijevanje. Niža gustoća zraka samo znači da bi se turbina okretala brže da postigne isti pritisak kao na razini mora. Međutim, nije sve tako jednostavno. Postoji propisan broj obrtaja u minuti koji zahtijevaju turbo punjači, a koji se odobrava od strane FIA-e. U zavisnosti od izvedbe turbine i kompresora, može, a i ne mora, postojati utjecaj na povećanje snage.

U teoriji, turbina bi se mogla i brže okretati, tako da podigne pritisak na isti nivo kao i na drugim stazama, ali to nije moguće jer većina turbina zahtjeva da se osovina turbine ne vrti preko 120.000 okretaja u minuti. Na većim okretajima postoji opasnost od uništavanja kućišta turbine i rasipanja komada bolida po stazi. Zbog rjeđeg zraka, u Meksiku se turbine vrte jako blizu maksimalnom dozvoljenom broju okretaja. Tradicionalno, momčad Renaulta je imala dobre nastupe na VN Meksika. Biće zanimljivo gledati kako će se ovogodišnji motori ponašati u utrci.

“Uvjeti u Meksiku ne odgovaraju našem bolidu, ali ćemo uložiti maksimalan trud kako bismo izvukli najbolje performanse iz bolida,” izjavili su Mercedesa.

Zbog nedostatka downforcea vrlo je jednostavno pretjerati i napraviti grešku. Iako ih nema puno, većina zavoja na stazi je međusobno povezana, kao što su zavoji jedan do tri, četiri do pet, te trinaest do petnaest, tako da vozači moraju biti posebno koncentrirani da bi imali dobru utrku.

Posebno je nezgodno kočenje pred prvi zavoj, gdje se bolidi kreću gotovo jednako brzo kao i u Monzi, ali imaju puno manje downforcea koji bi usporio bolid. Zbog nedostatka prianjanja (i do 25% manje nego na stazama koje se nalaze na razini mora) bolidi ostvaruju velike brzine na 1,3 km dugom pravcu, te se kreću mnogo brže nego što bi se kretala s istim postavkama krila na drugim stazama. Pod punim gasom vozi se 15 sekundi i brzina dostiže i 354 km/h, neposredno prije zone kočenja. S 354 km/h usporava se na 160 km/h, s najvećom longitudinalnom silom od 4,2G. Nadmorska visina i kvaliteta zraka također utječu i na kočnice, što je također posljedica problema s hlađenjem.

Red Bull gotovo u pravilu ima dobre rezultate na stazi u Meksiku zbog toga što šasija njihovog bolida ima jako malo otpora, a aerodinamička rješenja su manje podložna utjecajima rjeđeg zraka. Bolid Red Bulla je izveden tako da stvara puno downforcea, ali ima malo drag-a što je posebno bitno. Mercedes s druge strane je s ovogodišnjim bolidom napravio najbolji posao u polju downforcea, ali su ipak u zaostatku na stazama gdje je najveća brzina bitna te je za očekivati kako će u Meksiku oni ‘hvatati’ Red Bull i Ferrari. Ferrarijev SF90 je bolid s najmanjim otporom, što bi im u Meksiku trebalo pomoći.

“Utrkivanje na velikim nadmorskim visinama znatno utječe na bolid. Utrkujemo se u bolidima postavljenim na maksimalne razine downforcea, kao u Monaku, ali zbog velike nadmorske visine imate osjećaj kao da ste u Monzi. Na dugim pravcima razvijamo možda i najveće brzine od svih utrka, zbog čega je jako teško kontrolirati bolid u zavojima. U Meksiku imamo vrlo kratak, ali težak krug,” rekao je Sebastian Vettel.

1
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
0 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
1 Autori komentara
avatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
mody

Odlicna staza