Sezona 2012., 66. sezona Formule 1, bila je jedna od zanimljivijih i turbulentnijih sezona u povijesti Formule 1. Bila je to godina kada su sportska i tehnička izvrsnost ipak pokazale da nije sve tako nepredvidivo i da se treba boriti do samoga kraja.

Prvi put ikad, što ostaje nepromijenjeno i do danas, sezona je u prvih sedam utrka donijela sedam različitih pobjednika, po čemu se ova sezona najviše razlikuje od ostalih, posebno od svoje prethodnice, sezone 2011., koju su Sebastian Vettel i njegov Red Bull Racing izdominirali od početka do kraja, i u konačnici osvojili s 11 pobjeda i 15 najboljih startnih pozicija u 19 utrka.

Povratak otpisanih

Sezona 2012. je donijela sa sobom nekoliko povratnika. U momčadskom i vozačkom smislu, a i nekoliko staza povratnica. Naime, VN Sjedinjenih Američkih Država se vratila nakon posljednjeg izdanja na stazi Indianapolis 2007. godine, ovaj put na stazi Circuit of the Americas, u Austinu, Teksas. Također, nakon izostanka iz kalendara tijekom sezone 2011., ponovo smo gledali utrkivanje na VN Bahreina. S krajem sezone 2011. otpisana je VN Turske.

Što se tiče momčadskih izmjena, Lotus momčad u vlasništvu Tonyja Fernandesa je postala Caterham, ukazujući na to da je gospodin Fernandes kupio Caterham Cars. Nekadašnja momčad Renaulta postala je Lotus, ali onaj “pravi”, nekadašnji Lotus, koji nije imao veze s gospodinom Fernandesom. Naime Lotus Cars je proširio svoj sponzorski program tako da ponovno uključuje vlasništvo nad jednom momčadi Formule 1. Williams se vratio na Renaultove motore, pokušavajući se vratiti na staze stare slave i uspjeha, a također su zaposlili i nekadašnjeg McLarenovog dizajnera, Mikea Coughlana, nakon što je odslužio suspenziju zbog špijunske kontroverze iz 2007. godine – poznate svima kao SpyGate.

Lotus E20

Nekoliko vozača koji su prethodnih godina napustili Formulu 1, iz vlastitih razloga ili zbog nemogućnosti pronalaska mjesta na gridu, vratili su se u igru. Svima je najdraže bilo ponovo vidjeti na stazi bivšeg svjetskog prvaka, Kimija Raikkonena. Kimi se nakon dvije godine izbivanja i natjecanja u svjetskom rally prvenstvu vratio u novoosnovanu momčad Lotusa. Kimija je Frank Williams pokušao dovesti na mjesto (konačno) umirovljenog Rubensa Barrichella, ali kako se Kimi ipak odlučio za Lotus, Williams je kao zamjenu za iskusnog Rubensa doveo mladog Brunu Sennu, nećaka svima dragog, pokojnog Ayrtona.

Na stazu su se još vratili Romain Grosjean (Lotus), Nico Hulkenberg (Force India), Pedro de la Rosa (HRT) i Narain Karthikeyan (HRT).

Nova pravila igre i pronalaženje rupa u zakonu

Nove tehničke regulative su natjerale sve momčadi da redizajniraju izgled ispušne cijevi, promijenjena je maksimalna dozvoljena visina nosa bolida, te je zabranjeno je korištenje “reactive rideheight” sustava koji je omogućavao maksimalnu stabilnost bolida tijekom utrke. Ukinuto je korištenje joker izmjene mjenjača, tako da se više nisu bili dozvoljeni zahvati na mjenjaču unutar pet utrka bez kazne. Sigurnosni testovi su postroženi, te su sve momčadi morale proći obavezni crash test. Zabranjeno je korištenje helija u zračnim pištoljima za zamjenu guma.

Red Bull RB8

Tijekom sezone, momčad Red Bull Racinga je nekoliko puta dovođena na istrage zbog narušavanja tehničkih regulativa. Niti jedan put momčad nije proglašena krivom za narušavanje pravila, ali su njihovi postupci bili pogrešni. Naime, koristili su se rupama u propisima i interpretirali ih kao “ono što nije zabranjeno je dozvoljeno“. U hodu je FIA rješavala takve i slične postupke, mijenjajući pravila i tehničke zahtjeve.

Za sedam utrka sedam pobjednika

Red Bull je u sezonu 2012. došao s namjerom da ponovi prethodne uspjehe i obrani vozačku i konstruktorsku titulu iz prethodne(ih) godina. Međutim, tek četvrta utrka sezone je donijela prvu pobjedu i za Vettela i za momčad.

Lewis Hamilton u McLarenu MP4/27

Sezona je započela Velikom nagradom Australije i najboljom startnom pozicijom McLarenovog Lewisa Hamiltona. Na samom startu utrke vodstvo je od Lewisa preuzeo njegov momčadski kolega Jenson Button i pobijedio na relativno mirnom otvaranju sezone. Kasnije je iz McLarena objavljeno da je od osmog do posljednjeg kruga Button vozio u modu štednje goriva. Povratnik Kimi je završio na sedmom mjestu nakon kaotičnog zadnjeg kruga i sudara Brazilaca Masse i Senne. HRT-ovi vozači se drugu godinu zaredom nisu uspjeli kvalificirati za utrku u Australiji, ne uspjevši ostvariti kvalifikacijski krug unutar 107% najboljeg vremena.

Tradicionalna malezijska kiša obilježila je drugu stanicu sezone. Hamilton je drugi put startao s prvog mjesta, ali ga je omela kiša zbog koje je utrka prekinuta na sat vremena. Nakon Lewisovog sporog prolaska kroz pit lane, poveo je Ferrarijev Fernando Alonso i pobijedio ispred Sergia Pereza i Lewisa Hamiltona.

Fernando Alonso (Ferrari F2012), VN Malezije

Nakon tri tjedna pauze, sezona se nastavila u Kini. Nico Rosberg je osvojio prvi pole position za momčad Mercedesa nakon povratka u Formulu 1 2010. godine. Uz Rosberga je iz prvog startnog reda krenuo i Michael Schumacher, ali je odustao u utrci. Rosberg je bez većih problema doveo karavan do kraja i postao treći pobjednik u sezoni 2012. i 103. vozač ikada koji je pobijedio na velikoj nagradi. Rosbergova pobjeda bila je i prva konstruktorska pobjeda za Mercedes nakon VN Italije 1955. i pobjede Juana Manuela Fangia.

Četvrta stanica sezone 2012. je bila pomalo upitna, obzirom da se godinu ranije VN Bahreina nije održala zbog nereda i protesta lokalnog stanovništva. Stanovništvo i dalje nije bilo zadovoljno vladajućom obitelji Al Khalifa, ali je bez obzira utrka održana. VN Bahreina je donijela četvrtog pobjednika i prvu pobjedu Sebastianu Vettelu i Red Bullu nakon VN Brazila 2011. godine.

Za VN Španjolske se Hamilton kvalificirao na prvu startnu poziciju, ali kako nije imao dovoljno goriva da se vrati do garaže te je zaustavio bolid na stazi, kažnjen je i u nedjelju je startao zadnji. Lewisova kazna je donijela prvi (i jedini) pole position u karijeri za Pastora Maldonada u momčadi Franka Williamsa. Prvi dio utrke je ipak vodio Alonso, ali je zbog Alonsovog ranog zaustavljanja pobijedio Maldonado, prvi (i jedini) Venezuelanac koji je pobijedio u Formuli 1. U prvenstvu je u tom trenutku vodio Vettel, što se mijenjalo iz utrke u utrku i nagovještavalo neizvjesnu sezonu do samoga kraja.

Michael Schumacher je odvezao najbrži krug u kvalifikacijama za VN Monaka, ali nije startao prvi. Zbog kazne koju je nosio iz prethodne utrke pao je na šesto mjesto i utrku je poveo Webber. Zbog pritužbi prije utrke radi dijelova u podu Red Bullovog RB8 bolida, Horner je morao donijeti odluku – izmijeniti komponente bolida i startati s kraja poretka, ili riskirati da budu kažnjeni nakon utrke. Horner je riskirao, a Webber pobijedio. Alonso je trećim mjestom poveo u prvenstvu.

Red Bull ipak nije kažnjen zbog neregularnosti na podu bolida, jer neregularnosti nisu bile jasno definirane pravilima. Suci su odlučili da je pod bolida ipak bio nelegalan, ali da u momčadi Red Bulla nisu povrijedili pravila. Pravila su izmijenjena i jasno su definirala da je u buduće takva izrada zabranjena, pa je Red Bull pred VN Kanade morao redizajnirati pod bolida. Bez obzira, Vettel je bio najbrži u kvalifikacijama, ali ga je u utrci pretekao Hamilton i postao sedmi pobjednik na sedmoj utrci sezone 2012.

Alonsove nade za treću titulu

Drugi dio sezone je izgledao kao treća sreća za Fernanda Alonsa. Nakon što je neslavno izgubio titulu 2010. godine, 2012. je sve ukazivalo kao da je njegova godina. Nakon turbulentnog početka, različitih pobjednika i promjena u vodstvu, Alonso je lagano počeo isplivavati kao potencijalni osvajač naslova.

Prvi koji je te sezone osvojio dvije pobjede bio je upravo Fernando Alonso. Drugu pobjedu je ostvario kod kuće, u Španjolskoj, ali na VN Europe koja se održavala na stazi u Valenciji. Michael Schumacher je utrku završio na trećem mjestu, popevši se na postolje prvi put nakon VN Kine 2006. godine. S 43 godine i 173 dana, Michael je postao najstariji vozač na pobjedničkom postolja nakon Brabhamovog drugog mjesta na VN Velike Britanije 1970. godine. Treće mjesto u Valenciji je također i Michaelovo posljednje penjanje na pobjedničko postolje u karijeri. Alonso je preuzeo vodstvo od Hamiltona u ukupnom poretku.

“Stara garda” na postolju u Valenciji

Na Silverstone su momčadi došle zabrinute vremenskim prilikama. Naime, pred GP vikend je na stazu palo više kiše nego u prethodna dva mjeseca. Kvalifikacije su bile mokre i teške, ali je nedjelja osvanula suha. Vodstvo u utrci je Webber preuzeo od Alonsa, pretekavši ga pet krugova prije kraja i smanjivši vodstvo na 13 bodova.

Fernando je pobjedom na VN Njemačke dodatno učvrstio vodstvo, a isti vikend je donio dodatne probleme glede tehničke ispravnosti Red Bullovih bolida, što se kao i ranije ipak pokazalo regularnim. Polovinom sezone Massa je bio na 14. mjestu u ukupnom poretku sa 139 bodova zaostatka iza svog momčadskog kolege, također vodećeg u prvenstvu, Fernanda Alonsa. Fernandu je dalje u prilog išlo i dvostruko odustajanje Red Bullovaca na VN Italije. Vettel je konačno uspio pobijediti na VN Singapura, ali je Alonso držao prvo mjesto u poretku trećim mjestom u utrci.

Start utrke u Monzi

Početak kraja i nastavak frustracija momčadi iz Maranella

Nažalost, (doduše i na radost fanova Red Bulla i Vettela), VN Japana je označila početak kraja za Alonsa i Sebastianov put prema trećem uzastopnom naslovu. Alonso je nakon kontakta s Kimijem u prvom krugu ostao bez gume i bez bodova, a Vettel je rutinski pobijedio s pole positiona. Vodio je utrku od prvog do zadnjeg kruga i izjednačio se s Alonsom u bitci za naslov.

“S pet utrka do kraja sezone, imat ćemo malo prvenstvo, obzirom da imamo isto bodova. Do kraja jedan od nas mora osvojiti bod više,” komentirao je Alonso novonastalu situaciju.

Ignorirajući pozive iz boksa za promjenu guma, Vettel je pobijedio u prvoj rundi mini prvenstva. Alonso je VN Koreje završio na trećem mjestu. U Indiju je Ferrari donio poboljšanja na bolidu, ali nedovoljna da Fernando održi priključak. Vettel je ponovo izdominirao vikendom i povećao prednost na 13 bodova. Vettelova dominacija je nakratko stala vikendom u Abu Dhabiju, kada je zbog nedostatka goriva u kvalifikacijama, utrku morao startati na zadnjem mjestu. Vettel je iskoristio gužvu i nesreće drugih tijekom utrke te u konačnici se probio do trećeg mjesta. Raikkonen je odnio prvu pobjedu za Lotus u sezoni 2012., a iza njega su završili Alonso i Vettel. Nakratko i za mrvicu, Alonso je smanjio Vettelovu prednost na 10 bodova.

Alonsova situacija nije izgledala ništa bolje ni tijekom vikenda u Teksasu. Za VN Sjedinjenih Američkih Država se kvalificirao tek na devetu poziciju, što je nakon primijenjenih kazni postala osma pozicija. Za razliku od njega, Vettel je trebao startati s prvog mjesta. Zbog zabrinutosti da će vozači koji startaju s parnih pozicija biti u nepovoljnijem položaju zbog zaprljanosti te strane staze, Ferrari je namjerno oštetio Massin mjenjač kako bi dobio kaznu pomjeranja za pet mjesta unazad i promovirao Alonsa na neparnu stranu. Alonso je startao sa sedmog mjesta s čišće strane staze, a to što su oštetili i druge vozače, Ferrari nije bilo briga. Webber je odustajanjem u nedjelju definitivno ispao iz borbe za naslov, Hamilton je pobijedio s manje od sekunde ispred Vettela, a Alonso je završio na trećem mjestu. Odluka o naslovu je otišla u zadnju utrku.

Alonso ponovno nije uspio

Nedjelja u Brazilu nije bila dovoljno mokra za kišne gume, niti dovoljno suha za slickove. Vettel je u prvom krugu imao sudar sa Sennom, koji ga je “bacio” na kraj poretka. Sve je izgledalo kao da će se sreća konačno osmjehnuti Španjolcu. Alonso je nakon prvih ulazaka u boks bio na četvrtoj poziciji, što mu je u tom trenutku bilo nedovoljno za osvajanje naslova, trebalo mu je najmanje treće mjesto.

Kaos na startu utrke u Brazilu

Kontakt između Hamiltona i Hulkenberga na čelu kolone u završnoj fazi utrke ga je promovirao na treće mjesto, koje je brzo postalo drugo – Massa ga je pustio ispred sebe. Uz Vettela na 12. poziciji, Fernandovi navijači su trljali ruke. Međutim, Sebastian se uspio vratiti do sedme pozicije, kada mu se stariji kolega, Michael Schumacher sklonio u stranu, i prepustio mu šestu poziciju. Dovoljnu za osvajanje naslova.

Schumacher čestita sunarodnjaku na osvojenoj tituli prvaka

Sebastian je osvojio treći naslov svjetskog prvaka, a na očaj Alonsovih i Ferrarijevih navijača, crveni nisu uspjeli. Alonso je ponovno izgubio u zadnjoj utrci. Teško je reći da je Alonso osvojio drugo mjesto u ukupnom poretku, još jednom, Španjolac je izgubio naslov. Činjenica je da je Alonsov Ferrari bio daleko od najbržeg bolida na stazi i da je Alonso iz njega izvlačio sve do zadnjeg atoma snage, ali je i činjenica da je do kraja sezone izgorio. On, bolid ili je jednostavno nestalo sreće. Tijekom sezone, Alonso je vožnju Ferrarijevog bolida opisivao kao ples na žici. Bez obzira što je izgubio sa samo tri boda razlike i što je u posljednje tri utrke bio bolji od Vettela, to nije bilo dovoljno. Treću titulu u karijeri mu je ispred nosa odnio mladi Vettel.

Alonsov tužni pogled u daljinu nakon još jednog izgubljenog naslova u zadnjoj utrci

Sezona 2012. bila je (definitivno) posljednja sezona u karijeri velikog Michaela Schumachera. VN Brazila 2012. godine bio je njegov posljednji nastup u karijeri.

I za kraj, sezonu 2012. najljepše je opisao Eddie Jordan rekavši:

“Svi smo ugodno iznenađeni koliko smo istinskih konkurenata za naslov svjetskog prvaka imali ove godine. Mislim da se ova sezona prema nepredvidljivosti ističe u odnosu na sve prethodne.”

Zanimljivosti:

  •  Sezona 2012. je jedina sezona u povijesti koja je u prvih sedam utrka imala sedam različitih pobjednika: Jensona Buttona (McLaren, VN Australije), Fernanda Alonsa (Ferrari, VN Malezije), Nica Rosberga (Mercedes, VN Kine), Sebastiana Vettela (Red Bull, VN Bahraina), Pastor Maldonado (Williams, VN Španjolske), Mark Webber (Red Bull, VN Monaka) i Lewis Hamilton (McLaren, VN Kanade). Osim njih, pobjedu tijekom sezone je još ostvario Kimi Raikkonen (Lotus, VN Abu Dhabi).
  • Prvi put u povijesti sezona se sastojala od 20 utrka.
  • Prvi put u povijesti šest svjetskih prvaka je sudjelovalo u istoj sezoni, i to: Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Jenson Button, Michael Schumacher, Lewis Hamilton i Kimi Raikkonen.
  • Maldonadova pobjeda na VN Španjolske bila je prva pobjeda za momčad Williamsa nakon što je Juan Pablo Montoya pobijedio na VN Brazila 2004. godine. To je ujedno i jedina Maldonadova pobjeda i postolje u karijeri i jedini put da je vozač iz Venezuele pobijedio u utrci Formule 1.
  • Nakon što je skrivio lančani sudar na VN Belgije, Romainu Grosjeanu je zabranjen nastup u sljedećoj utrci (VN Italije). Prvi put nakon 18 godina se dogodilo da jedan vozač bude kažnjen propuštanjem utrke.

1
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
0 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
1 Autori komentara
avatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
mody

gume su odlučivale trošile su se brzo išlo se 4 puta u boks da ovakva sezona se ponovi jednom u 50 godina