Nakon temeljitih promjena u 2009. i pojave nekih novih kandidata za naslov, u 2010. se opet u borbu vraćaju vozači i momčadi koje su podbacile 2009. Sve to nam je donijelo fantastične borbe na stazi i česte promjene u vodstvu prvenstva. Po pitanju čiste brzine, jedna mlada momčad trebala je bez problema osvojiti oba naslov, no razni kvarovi i sudari su odluku o prvaku prolongirali za finalnu utrku sezone u koju je najbrži vozač ušao s najmanjom šansom za naslov, i na kraju je u stilu Kimija Raikkonena postao prvak.

Povratak Kaisera i Fernando u crvenom

Mercedes otkupljuje momčad tada aktualnog prvaka Brawn i čini je svojom tvorničkom momčadi. Zadržali su svo tehničko osoblje od ranije, a vozačka postava doživljava bombastične promjene. Nakon što su se zahvalili na uslugama Jensona Buttona i Rubensa Barrichella odlučuju se na svenjemačku postavu. Dolazi Nico Rosberg iz Williamsa, a kao grom iz vedra neba izlazi vijest o povratku iz mirovine legendarnog sedmerostrukog svjetskog prvaka – Michaela Schumachera. Željeli su nastaviti u pobjedničkom duhu i 2010., a uz pomoć starog lisca i mlade nade Rosberga s punim pravom su mogli sanjati vrhunce.

Mercedes MGP W01

Viceprvak Red Bull s istom postavom vozača želi nastaviti pobjeđivati i boriti se za titulu. 2009. su završili kao najbrža momčad prvenstva te uz genijalni um Adriana Neweya i supermotivirane Sebastiana Vettela i Marka Webbera sve od drugog mjesta na niže bi se smatralo neuspjehom.

Red Bull RB6

McLaren se nakon teške godine želi vratiti redovitim borbama za pobjede. Dovođenjem aktualnog prvaka Jensona Buttona uz standardnog Lewisa Hamiltona su tako nakon dugo vremena imali svebritansku postavu, uz to obojica su svjetski prvaci. MP4/25 se pokazao vrlo brzim, uz to su još zaintrigirali konkurenciju s inovacijom na svojem bolidu – tzv. F-duct usisnik pomoću kojeg su na pravcu uspjevali postizati veće brzine (efekt sličan onome kakav danas imamo s DRS-om).

McLaren-Mercedes MP4/25

Još jedna slavna ekipa se želi vratiti pobjedama nakon katastrofe u 2009. Samo jedna pobjeda u sezoni za momčad Ferrarija je pravo razočarenje. Zato su za 2010 odlučili napasti svim raspoloživim sredstvima. Nakon godine i pol nagađanja i raznih teorija zavjere objavljeno je najprije potpisivanje sponzorstva s bankom Santander, a zatim i dolazak Fernanda Alonsa u momčad. Momčadski kolega mu je bio povratnik nakon teške nesreće u Mađarskoj 2009. Felipe Massa. Novi F10 se pokazao kao brz bolid, na testiranjima su bili (tipično za Ferrari) najbrži te su slovili za jedne od glavnih kandidata za naslov.

Ferrari F10

Od ostalih ekipa vrijedi spomenuti i odlazak Roberta Kubice u Renault nakon naprasnog povlačenja BMW-a iz F1. Momčadski kolega mu je bio Vitalij Petrov. Momčad BMW-Sauber ponovno preuzima Peter Sauber, no kako je bilo kasno za promjenu imena BMW ostaje u nazivu ekipe. Tako je nakon dogovora s Ferrarijem o nabavci motora puno ime momčadi bilo BMW-Sauber Ferrari.

U prvenstvo ulaze tri potpuno nove momčadi – Lotus Racing (nema veze s britanskim Lotusom, iza ovog Lotusa su stajali Malezijska vlada i malezijski ulagači), Virgin u vlasništvu Richarda Bransona i Hispania Racing. Još je trebala ući i momčad USF1 pod vodstvom Petera Windsora. Imali su i vozača, Jose-Maria Lopez, koji je platio svoje mjesto s 900 tisuća dolara, no na kraju se momčad raspala i prije nego je nastala i taj su novac morali vratiti. Tada je odlučeno da mjesto od USF1 daju Sauberovoj ekipi.

Osim BMW-a nakon 2009. se neočekivano povukla i Toyota. Ostatke momčadi je otkupio srbijanski poduzetnik Zoran Stefanović te je htio sa svojom momčadi Stefan GP ući u prvenstvo. Kružile su glasine da bi u momčadi vozili Jacques Villeneuve i Ralf Schumacher, čak je Stefanović isporučio kamione s opremom na prvu utrku u Bahreinu, no na kraju nije dobio odobrenje za sudjelovanje u prvenstvu.

Novo pravilo od ove sezone je bila zabrana nadolijevanja goriva tijekom utrke. Kao rezultat toga povećan je spremnik goriva što je dovelo do povećanja duljine bolida. Odlučeno je i da prvih deset starta utrku na onim gumama na kojima su odvozili najbrźe vrijeme u Q3. Osim toga, promijenjene su dimenzije prednjih guma koje su uže u odnosu na 2009. Najveća novost je drastična promjena bodovnog sustava. Umjesto dotadašnjeg 10-8-6-5-4-3-2-1, koji se koristio od 2003. do 2009., od 2010. do danas se koristi bodovni sustav 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, što znači da će deset vozača osvajati bodove u utrci.

“Malaksala” prva utrka

Promjena u odnosu na prethodne sezone je ta da je sezona ovaj put otvorena utrkom u Bahreinu. Odlučeno je i da se vozi na drugoj konfiguraciji staze – uzeta je duža konfiguracija koja se koristi za utrke izdržljivosti te je time ukupna dužina staze produžena na nešto više od 6 kilometara.

Start sezone nije bio nešto spektakularan. Vettel i Red Bull su veći dio vikenda bili najbrži te Vettelov pole position i nije bilo neko iznenađenje. Drugi je startao Massa a treći Alonso. Na startu Vettel juri i otvara prednost ispred ostalih vozača. Alonso ima bolji start od Masse te preuzima drugo mjesto u prvom zavoju.

Pobjeda Alonsa na otvaranju sezone u Bahreinu

Nakon starta ništa spektakularno se nije događalo. Čak ni prvi ulasci u boks bez dolijevanja goriva nakon 1994. nisu donijeli nikakvu značajnu promjenu u poretku. Glavna promjena je nastala nakon neočekivanog kvara na jednom cilindru Renaultovog motora u Vettelovom Red Bullu nakon čega je sustav prebacio motor u safe mode način rada. Tako je postao laka meta za dva Ferrarija i Hamiltona. Ferrari prvi put nakon Francuske 2008. odnosi dvostruku pobjedu (prvi put na otvaranju sezone nakon 2004.), prvi put pobjedom otvara sezonu nakon 2007. i Kimija Raikkonena te time Alonso ponavlja Kimijevo postignuće te pobjeđuje na debiju s Ferrarijem.

Svi su bili malo razočarani prvom utrkom sezone te veliki zlobnici su odmah osuli paljbu po novim pravilima. Zato ih je druga utrka razuvjerila.

Kvalifikacijama je opet dominirao Red Bull i zauzeo prvi startni red (Vettel prvi, Webber drugi). Start je bio kaotičan. Zbog kiše su svi startali na intermediate gumama. U prvom zavoju dolazi do kontakta između Buttona, Alonsa i Schumachera pri čemu Alonso završava okrenut za 180° ali bez većih oštećenja, a Schumacher završava sa slomljenim prednjim krilom. Nakon toga u šestom zavoju Kobayashi u Sauberu pravi harakiri napad u kojem je pokupio Hulkenberga u Williamsu i Buemija u Toro Rossu.

Kaotičan start u Melbourneu

Tako su Alonso i Schumacher sa začelja počeli probijanje nazad kroz poredak prema vrhu, dok je Vettel na čelu suvereno vladao utrkom. Nakon prelaska na gume za suho zadržao je vodstvo ispred Buttona koji je prvi od svih, i to jako rano, otišao po gume za suho. Iza njih su borbu vodili Hamilton, Massa, Webber, Rosberg te Alonso koji se dobro oporavio nakon kaosa na startu.

U 26. krugu događa se šokantan trenutak za Vettela. Zbog kvara na kočnicama izlijeće u trećem sektoru (zavoj Ascari) te odustaje! Vodstvo preuzima Button ispred Kubice. Glavna borba je vođena iza njih za treće mjesto. Zbog straha od puknuća gume Webber, Hamilton i Rosberg idu u bokseve po novi set guma, dok Massa i Alonso ostaju do kraja na postojećem setu guma te preuzimaju treću i četvrtu poziciju. Webber i Hamilton brzo sustižu Ferrarije te Alonso na jedvite jade drži brže vozače iza sebe.

Odlučujući incident se dogodio dva kruga prije kraja. Hamilton je pokušao prestići Alonsa u Ascariju te bi preuzeo četvrto mjesto no Webber previše kasno koči i zabija se u Hamiltona, što je omogućilo Alonsu da malo lakše diše i završi utrku na četvrtom mjestu. Do prve pobjede u McLarenu dolazi Button ispred Kubice i Masse.

Red Bull i McLaren vode glavnu riječ, Ferrari se muči

U sljedećih osam utrka pet ih osvaja Red Bull (Vettel dvije, Webber tri) i preostale tri McLaren (jedna Buttonova i dvije Hamiltonove pobjede). U prvih deset utrka Red Bull osvaja devet prvih startnih pozicija, a McLaren samo jednu za Hamiltona u Kanadi.

Red Bullov je mir i blagostanje vrhunac doživio u Monaku nakon odlične vožnje Webbera do pobjede i preuzimanja vodstva u poretku vozača s istim brojem bodova kao Vettel no s pobjedom više. Nakon toga je uslijedila Turska. Nakon slobodnih treninga znalo se da će se za pobjedu boriti Red Bullovi i McLarenovi vozači. Ferrariji su bili nemoćni na stazi u Istanbulu. Najbrži u kvalifikacijama je bio Webber ispred Hamiltona, Vettela i Buttona. Treći red su zauzela dva Mercedesa a Massa i Alonso su bili tek osmi i 12.

Nakon starta vodeća trojka je zauzela svoje pozicije. Button je izgubio svoju od Schumachera no krajem prvog kruga vraća izgubljeno. Webber i Hamilton su vodili žestoku borbu za pobjedudo prvih ulazaka u boks. Ulaze u istom krugu obaviti promjenu guma nakon kojih izlaze iz boksa u istoj formaciji u kojoj su ušli, no zbog malo sporije promjene guma Hamilton gubi poziciju od Vettela koji je promjenu obavio krug ranije. Sad dva Red Bulla vode u utrci i bore se za pobjedu a iza njih su dva McLarena.

Krš i lom Red Bullova u Istanbulu

Ta idila za Red Bull je trajala do 39. kruga. Tada je Webber javio ekipi da uspore Vettela, što su oni odbili. Zatim krajem istog kruga Vettel počinje napad na Webbera za vodstvo u utrci te dolazi do kontakta između njih. Vettel se izvrtio odustaje zbog probušene gume i vlastitog inata (djelovalo je da je mogao nastaviti utrku, no moguće da je došlo do oštećenja ovjesa). Hamilton je preuzeo vodstvo ispred Buttona a na treće mjesto pada Webber. Kratko su kasnije i dva McLarena vodila borbu za prvo mjesto, no to su po kratkom postupku s odlukom o “štednji goriva” okončali McLarenovi stratezi zbog straha da im se ne dogodi Red Bullova sudbina.

“Not bad for number 2 driver”

Malo zadovoljštine je za Vettela došlo u Valenciji. Na istoj utrci Webber je doživio najspektakularniju nesreću cijele sezone kad je katapultirao bolid preko Lotusa Heikkija Kovalainena. Srećom, iz nesreće izlazi bez ogrebotine.

Već nakon Turske su počele priče o favoriziranju Vettela, što su opovrgnuli u Red Bullu. Možda bi im ljubitelji F1 i povjerovali u to, no nakon kvalifikacija u Silverstoneu im više nitko ne bi vjerovao, što god Marko i Horner rekli. Naime, Red Bull je pripremio novu specifikaciju prednjeg krila, po jednu za oba bolida. Nakon što je ma treningu Vettel oštetio svoju odlučili su pred kvalifikacije uzeti Webberovo i dati ga Vettelu a Marka vratiti na staru specifikaciju. Rezultat u kvalifikacijama: Vettel prvi, Webber drugi. Webber je bio bijesan, i svoj bijes nije nimalo skrivao. Na press konferenciji nakon kvalifikacija je upitan za mišljenje o tome.

“Mislim da je momčad sretna današnjim rezultatom,” rekao je Webber nakon čega je popio vodu iz čaše te ljutito i snažno udario čašom od stol.

Start utrke u Silverstoneu

Na startu utrke Webber nije bio nimalo milostiv. Prestiže Vettela na startu te pri blagom kontaktu Vettel završava s probušenom gumom i pada na začelje. Na kraju uz puno borbe uspjeva završiti sedmi i osvojiti barem neke bodove. A Webber odnosi zasluženu pobjedu i smanjuje zaostatak za vozačima McLarena. Nakon utrke izjavljuje slavnu rečenicu:

“Not bad for number 2 driver!”

“Fernando is faster than you”

Dok je McLaren stvorio solidnu prednost nakon dvije dvostruke pobjede u Turskoj i Kanadi, a Red Bull žalio za prosutim bodovima, Ferrari se gubio. Nakon pobjede u Bahreinu bili su u stalnom padu. Alonso je nakon sudara u trećem treningu morao startati iz boksa. Na kraju se probio do šestog mjesta u utrci. Massa je zaredao crni niz od tri utrke bez bodova u Kanadi, Valenciji i Silverstoneu, a najniža točka sezone je bila u Silverstoneu kad nisu osvojili niti boda.

U Hockenhemu su se nadali boljem vikendu. Treninzi su ukazivali da imaju dobru brzinu, a u kvalifikacijama su to i pokazali jer je Alonsu pole position izmaknuo za samo dvije tisućinke sekunde! Treći je bio Massa. Start utrke je fantastičan za Ferrari. Preuzimaju vodstvo u utrci, a ističe se Massa s fantastičnim pretjecanjem Alonsa i Vettela s vanjske strane u prvom zavoju.

Massa je sačuvao vodstvo ispred Alonsa i nakon promjena guma. Alonso nije bio sretan tim ishodom i javljao je radiom kako je puno brži od Felipea, očito sa željom da mu momčad otvori mogućnost za pobjedu kad već ne može na stazi zaraditi pobjedu. Tada je Rob Smedley, Massin trkaći inženjer, izgovorio slavnu rečenicu:

“Ok, so… Fernando is faster than you. Can you confirm you understood that message?”

A bome ju je razumio. U 48. krugu, na kraćem pravcu nakon Parabolice Massa je s nekoliko preuranjenih promjena brzina usporio i propustio Alonsa naprijed. Navijače je taj potez odmah podsjetio na utrku iz 2002. i Barrichellova propuštanja Schumachera u Austriji. Massa je očito bio vrlo nezadovoljan, vidjelo se po njegovoj reakciji na postolju. Nakon toga su mediji žestoko osuli paljbu po Alonsu. Uz to, suci su kaznili Ferrari sa 100 tisuća eura kazne zbog kršenja zabrane momčadskih odredbi.

Kao rezultat svega toga, odlučeno je da se ta zabrana od 2011. ukine.

Povratak Alonsa i Vettela u borbu za naslov

Nakon Hockenheima su uslijedile utrke u Mađarskoj i Belgiji koje su nakon briljantnih vožnji osvojili Webber i Hamilton. Zatim je uslijedila “mini dominacija” Alonsa s fantastičnim pobjedama u Monzi i Singapuru s pole positiona. Posebno je sretan bio s pobjedom u Monzi, u prvoj utrci s Ferrarijem pred Tifosima.

Ferrarijevo slavlje u Monzi

U sljedećoj utrci u Japanu dominantno pobjeđuje Vettel. Svo to vrijeme u vodstvu u prvenstvu je Webber. Nakon Japana u Koreji Webber ima priliku povećati svoju prednost u prvenstvu. U kaotičnoj kišnoj utrci držao je drugu poziciju ispred Alonsa i iza vodećeg Vettela. No, u zadnjem sektoru dolazi do preupravljanja bolida i završava u zidu, a njegov nekontrolirani bolid završava ispred Rosberga koja ga udara te obojica odustaju. Nakon toga Vettel s pobjedom ima šansu za preuzimanje vodstva u prvenstvu no sreća je opet tu umiješala prste. Vettelov motor je uz puno dima odustao i otvorio vrata Alonsu za vodstvo u prvenstvu! To Alonso objeručke prihvaća te pobjedom ispred Hamiltona i Masse preuzima vodstvo u prvenstvu za 11 bodova ispred Webbera, 21 ispred Hamiltona i 25 ispred Vettela.

Predzadnja utrka sezone u Brazilu. Najprije iznenađenje u kišnim kvalifikacijama: Nico Hulkenberg osvaja svoj prvi pole position u Williamsu! Ipak, u utrci je drukčija situacija. Vettel je prebrz ostalim vozačima te pobjeđuje ispred vidljivo tužnog momčadskog kolege Webbera i trećeplasiranog Alonsa. Sad je Alonso imao vodstvo u prvenstvu ispred Webbera od osam bodova viška, Vettel je zaostajao 15 a Hamilton 24 boda.

Finale za pamćenje u Abu Dhabiju

U Abu Dhabiju je sve bilo spremno za završni obračun Webbera i Alonsa. Vettel je imao vrlo tanke šanse za naslov, a Hamiltona je samo matematika držala na životu.

Najbrži u kvalifikacijama je bio Vettel ispred Hamiltona, Alonsa, Buttona i Webbera. U Ferrariju su bili vrlo sretni ishodom jer bi s identičnim ishodom u utrci Alonso bio prvak. Potom na startu utrke Alonso gubi jednu poziciju od Buttona, ali i dalje mu je to dovoljno za naslov. U prvom krugu dolazi do vrlo nezgodne nesreće između Schumachera i Liuzzija zbog čega izlazi sigurnosni automobil na stazu. To koriste mnogi vozači za svoj jedini ulazak u boks, između ostalih i Rosberg i Petrov.

Slika zbog koje svim Tifosima pada mrak na oči…

Vodeći ostaju na stazi. Zatim Webber prvi povlači potez te prvi od vodećih u ranoj fazi utrke ide u boks. U Ferrariju ne žele da Alonso izgubi poziciju od Webbera te krug kasnije i njega zovu po gume te uspjeva sačuvati poziciju ispred Marka. Međutim, obojica su zaglavila iza Petrova te cijelu utrku ga ne uspijevaju prestići. U ovoj situaciji Alonsu je bilo potrebno četvrto mjesto da bi bio prvak, a tada je držap sedmo mjesto!

Potajno su se nadali da će Hamilton uspjeti prestići Vettela, no do toga nije došlo. Navaljivao je, išao široko, pokušao sve i svašta, ali Alonso nikako nije mogao ispred Petrova te na kraju gubi prvenstvo od pobjednika utrke Vettela za četiri boda! Nezamisliva je bila tuga u Ferrarijevoj garaži i nezamisliva sreća u Red Bullu. A smiješna je bila situacija kad je kroz boks prošao Petrov uz gromoglasni pljesak Red Bullovih mehaničara kao zahvalu za zadržavanje Alonsa. Ironično je zapravo kako je Alonso naslov izgubio zaglavivši iza bolid momčadi s kojom je osvojio svoje dvije titule.

Sve u svemu, jedna vrlo neizvjesna i duga sezona s prvakom kojeg su mnogi očekivali, no zbog raznih problema tijekom sezone je to uspio tek u zadnjoj utrci kad su ga svi već izbacili iz svake kombinacije.

Zanimljivosti:

  • Ovo je bila posljednja sezona za Bridgestone kao dobavljača guma. Od 2011. do danas to je Pirelli.
  • Vettel je, osim što je postao najmlađi prvak u povijesti, postao i jedini vozač koji je osvojio naslov prvaka a cijelu godinu je bio u vodstvu samo jednom, i to kad je najbitnije – nakon zadnje utrke. Uz to, ponovio je postignuće Kimija Raikkonena te je osvojio naslov nakon što je kao treći u poretku ušao u završnu utrku sezone.
  • Prvi put u povijesti smo imali četiri vozača koji su u zadnju utrku ušli sa šansom za naslov. Osim toga, 2010. drži rekord s najvećim brojem vozača u vodstvu tijekom sezone, čak šest: Alonso, Massa, Button, Webber, Hamilton i Vettel.

2
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
1 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
2 Autori komentara
avataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
mody

da bila je to dobra sezona nakon ove f1 je postala dosadna i predvidljiva 2012 je bila dobra sezona ali su guime unistavale utrku pa se i 4 puta ulazilo u boks ,,,mislim da treba vratiti tvrde gume nadolijevanje goriva i stari nacin bodivanja i v8 motore

avatar
Član
klepesina

hahaha nikad vise v8 nadolijevanje goriva i stari nacin bodovanja se nece vratit u f1 f1 ide u buducnost automobilizma prate se novi trendovi a to sto ste vi ostali u schumaherovoj eri to je vas problem ta vremena su prosla i vise se nikada nece vratit na svu srecu