Danas 66. rođendan slavi Britanac Nigel Mansell, bivši vozač Lotusa, Ferrarija, Williamsa i McLarena te svjetski prvak iz 1992. godine. Mansell je u Formuli 1 nastupio na 191 utrci, a ostvario je 31 pobjedu te 59 podija. Oduvijek je bio prepoznatljiv po svojem brku, a u karijeri je mogao imati i više od jednog naslova svjetskog prvaka da mu sreća nije okrenula leđa u nekim odlučujućim trenucima prvenstva.

Mansell je rođen 8. kolovoza 1953. godine u malom engleskom gradiću Upton-upon-Severn. Imao je dosta spor početak svoje vozačke karijere jer ju je morao financirati vlastitim novcem. Nakon uspjeha u kartingu, konačno je 1976. godine prešao u Formulu Ford. 1977. godine je u istoj kategoriji imao veliku nesreću na Brands Hatchu, a liječnici su mu rekli kako je imao veliku sreću što nije ostao paraliziran. Mansellov kasniji uspjeh u utrkama Formule 3 primijećen je od strane vlasnika Lotusa, Colina Chapmana te je Britanac dobio mjesto testnog vozača u sezoni 1980. Mansell vrijeme u Lotusu neće pamtiti po dobrome. Ostvario je samo 5 postolja za 4 godine provedene u timu te je bio u sjeni svojeg momčadskog kolege Elia de Angelisa.

Nigel je bio vidno potresen sa smrću Colina Chapmana 1982. godine, a u svojoj autobiografiji je izjavio:

„Dio mene je umro s njim, izgubio sam voljenog člana svoje obitelji.“

Jedna od najpoznatijih fotografija iz tog razdoblja je onesviješteni Mansell uz svoj bolid Lotus 95T kojeg je nakon kvara u zadnjem krugu pokušao pogurati preko startno ciljne ravnine.

Nakon turbulentnog razdoblja u Lotusu, Mansell 1985. godine na poziv Franka Williamsa prelazi u njegovu momčad, a momčadski kolega bio mu je svjetski prvak iz 1982. godine Keke Rosberg. U toj sezoni Mansell je ostvario svoju prvu pobjedu u Formuli 1 nakon 72 starta na stazi Brands Hatch. Sezonu je završio na 6. mjestu s dvije pobjede i jednim drugim mjestom.

Sezona 1986. je bila puno bolja za Mansella i Williams. Britanska momčad je imala bolid koji se mogao boriti za pobjede i prvenstvo, a Mansell je bio zvijezda u usponu. Međutim, kao momčadskog kolegu je imao dvostrukog svjetskog prvaka Nelsona Piqueta, a par od početka nije bio u dobrim odnosima. Mansell je većinu sezone vodio u poretku, a na zadnjoj utrci u Adelaideu naslov su mogli osvojiti Mansell, Prost i Piquet. Računica je bila jasna, Piquet i Prost su trebali pobijediti, a Mansell nije smio biti bolje plasiran od četvrtog mjesta.

Mansell je startao s pole positiona te je 19 krugova prije kraja držao treću poziciju dok je Piquet bio vodeći s Prostom na drugoj poziciji. Mansellu je tada eksplodirala guma pri brzini od 290 km/h te je odustao, a Williams je pozvao Piqueta u boks zbog straha da se ista stvar ne ponovi. Time je Prost preuzeo vodstvo i osvojio naslov. Mansell je 2012. godine izjavio kako se trebao nakon puknuća gume zabiti u zid jer bi onda suci prekinuli utrku, a dodijelili bi se puni bodovi zbog odvoženih 2/3 utrke i zbog pravila o rezultatu utrke pri prekidu Mansell bi imao plasman u bodovima (treće mjesto) i osvojio bi naslov.

Mansell je u sezoni 1987. ostvario 6 pobjeda, međutim, Piquetova konzistentnost se pokazala ključnom u borbi za naslov. Dvije utrke prije kraja Brazilac je imao prednost od 12 bodova uoči pretposljednje utrke u Japanu. Mansell, koji je bio pod velikim pritiskom, u kvalifikacijama je teško izletio pokušavajući nadmašiti Piquetovo vrijeme te je zbog ozljede leđa propustio posljednje dvije utrke i samim time osigurao Brazilcu treći naslov svjetskog prvaka. Piquet ja nazvao ovaj naslov “pobjedom inteligencije protiv gluposti” aludirajući na Mansellov agresivan stil vožnje zbog kojeg je imao mnogo odustajanja te sezone.

Honda je 1988. postala McLarenov dobavljač motora, a Williams se prebacio na Judd V8 motore kojima je to bila prva sezona u F1.  Britanska momčad je puno eksperimentirala sa sustavom aktivnog ovjesa koji je te sezone bio jako nepouzdan. Mansell je tijekom sezone ostvario dva druga mjesta, na dvije utrke zbog bolesti nije nastupio, a na ostalima nije ostvario plasman. Te godine McLaren Honda je oborila sve rekorde ostvarivši 15 pobjeda u 16 utrka, a Mansell je usred sezone objavio kako će se pridružiti Ferrariju u sezoni 1989.

Mansell je bio posljednji vozač kojeg je Enzo Ferrari osobno izabrao da vozi za njegov tim prije smrti u kolovozu 1988. godine. Britanac je sezonu 1989. smatrao kao “razvojnu” zbog mnogobrojnih promjena u F1. Na uvodnoj utrci sezone ostvario je pobjedu za talijansku momčad te je bio prvi nakon Maria Andrettija 1971. godine koji je u debitantskoj utrci pobijedio za Ferrari. Sljedeći koji je to uspio bio je Kimi Raikkonen 2007. godine, a potom i Fernando Alonso 2010. Mansell je sezonu završio s 2 pobjede i ukupno 6 postolja.

Sezona 1990. bila je razočaravajuća za Mansella. Ostvario je samo jednu pobjedu, a momčadski kolega Alain Prost preuzeo je totalnu kontrolu u momčadi. Francuz je tada bio trostruki svjetski prvak, imao je više pobjeda od ikoga u povijesti te je besprijekorno pričao talijanski jezik. Ekipa Ferrarija je Mansellu i Prostu na VN Velike Britanije zamijenila bolide, a Britanac za to nije znao. Nakon odustajanja u utrci objavio je kako se povlači iz Formule 1 na kraju sezone. Tada na scenu stupa Frank Williams koji potpisuje Mansella za sljedeću sezonu, daje mu status prvog vozača te ga čini najplaćenijim britanskim sportašem u to doba.

Sezona 1991. je bila veoma dobra za Mansella iako nije osvojio naslov. Britanac je pobijedio na 5 utrka, a posebno se ističe VN Španjolske gdje se odvijala fenomenalna kotač uz kotač borba između njega i Ayrtona Senne pri brzini od 320 km/h. Još jedna povijesna slika nastala je na Silverstoneu gdje je Mansell nakon pobjede stao na stazi i dopustio Senni da se vozi s njim do bokseva nakon što se Brazilcu u zadnjem krugu pokvario bolid. Mansell je sezonu završio na drugom mjestu iza Senne, a kao ključna razlika se pokazao veći broj odustajanja u odnosu na vozača McLarena.

 

Napokon dolazimo do Mansellove najbolje sezone. 1992. godine Britanac je dominirao te je u Williamsu osvojio naslov s impresivnih 52 boda prednosti ispred momčadskog kolege Riccarda Patresea i ostvarenih 9 pobjeda. Tijekom sezone odvila se svima poznata borba u Monaku gdje je Senna uspio zadržati Mansella iza sebe iako je imao svježe gume i puno bolji bolid od Brazilca. Mansell je tada postavio mnoge rekorde koji stoje još i danas: najveći postotak pole positiona u sezoni (88%), najveći broj pobjeda s pole positiona u sezoni (9) te najveći broj drugih mjesta u prvenstvu prije osvajanja naslova svjetskog prvaka (3). Također on je vozač s najvećim brojem pobjeda, a da nije pobijedio u Monaku (31).

Mansell je zbog nesuglasica s Williamsom napustio momčad i 1993. nastupao u CART IndyCar World Series gdje je osvojio naslov i s time osvojio brojne nagrade i pohvale. Nakon toga se nakratko vratio u F1 i nastupio za Williams u par utrka 1994., kada ostvaruje svoju posljednju pobjedu u karijeri na utrci u Adelaideu, te McLaren-Mercedes 1995. godine. Mansell se nakon sezone 1995. više nikad nije vratio u F1. Kasnije je, točnije 2015., izjavio kako je napravio pogrešku što je odlučio otići iz McLarena vrlo rano u sezoni. Imao je još priliku 1997., mogao je voziti za Jordan, čak su i sponzori bili voljni platiti koliko treba za Nigelove usluge, no do dogovora nije došlo.

Na kraju, Mansella se svi rado sjećamo, a ono po čemu ga najviše pamtimo su crveni broj 5 na bolidu i, naravno, brkovi. Sretan rođendan, Nigel!

4
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
3 Komentara na temu
1 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
4 Autori komentara
avataravataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
sladjan87

Car .

avatar
Član
Desmosedici

Sretan rođendan Nigel! Stvarno je bilo lijepo gledati njegove utrke.

avatar
Član
mody

najagresivnii vozač ikada vodio je zestoke duele s piqetom ono pretjecanje u siverstonu 87 je legemdarno, ili ono u mexicu u zadnjem zavoju 1990 protiv bergera ,hungaroring 89 protiv senne,s sennom je imao dosta sudara spa 87 estoril 89 adelaide 92 kotač uz kotač u španbjolskoj i monzi, i onaj duel u monaku, rivalstva fale u fomuli 1,šeta sta nije osvojio naslov 86 i 87 pukla guma i onaj udes u suzuki,,, najgore kad je piqet 1991 isao u penzijui rekao osvojio sam 3 naslova mansel nijedan hihi ali dogodine je pomeo sve i osvojo naslov kad je čuo da… Read more »

avatar
Član
Mario550

Netocno,Mansell nije otisao 1993 zbog sukoba sa Prostom 1990 nego zato sto Prost nije zelio njega niti Ayrtona Senni za momcadskog kolegu.
Osim toga Prost i Mansell nisu imali neke posebne sukobe te 1990g .
Prost je jednostavno trazio da te 1993g bude prvi vozac i posebno je stavio veto na dolazak brazilca u ekipu.