Subaru je dobro poznato ime ljubiteljima automobilizma, a plava Impreza je slika koja je dobro urezana u pamćenje svim ljubiteljima WRC-a. Japanski proizvođač je igrao i vrlo važnu ulogu u WRC-u u kojem je osvojio tri konstruktorske (1995, 1996 i 1997) i isto toliko vozačkih (1995, 2001 i 2003) titula, a za volanom plave Impreze sjedala su i najveća imena poput Colina McRaea, Ari Vatanena, Carlosa Sainza, Richarda Burnsa i Pettera Solberga. I dok je Subaru imao uspješnu karijeru u rallyju, mnogim ljubiteljima automobilizma je manje poznato da se prije ulaska u WRC Subaru okušao u Formuli 1, a rezultati su blago rečeno bili – katastrofalni!

Horizontalni boxer motor kao nastavak tradicije

Potaknuti ulaskom Honde i Yamahe kao proizvođača motora u Formulu 1, u Subaruu su odlučili priključiti se Formuli 1 1990. godini, također kao proizvođač motora. Japanci su kontaktirali talijanskog proizvođača Motori Moderni koji je od 1985. do 1987. godine svojim motorima opskrbljivao Minardi kako bi za njih napravili motor. Na zahtjev Subarua Motori Moderni su napravili 3,5 litreni dvanaest cilindarski horizontalni boxer motor, iz razloga što su boxer motori tradicionalno ugrađivani u Subaruove automobile. Carlu Chitiju, vlasniku Motori Modernija, se ideja svidjela te je smatrao da će boxer motor, zbog svog niskog težišta, imati prednosti nad klasičnim motorima. Chiti je išao toliko daleko da je tvrdio da će Subaruov 1235 F12 motor, proizvoditi 650 KS, odnosno samo 10 KS manje od moćnog Hondinog RA109E V10, te da će ga krasiti velika pouzdanost.

Subaruov F1 boxer motor

Minardijev katastrofalan test

Za prvu zainteresiranu momčad nije trebalo puno čekati jer je Minardi bio nestrpljiv isprobati nove motore, a Subaruov plane je bio da ih prvi testira legendarni Keke Rosberg. Od legendarnog brka na kraju nije bilo ništa ali krajem svibnja 1989. godine na stazu u Misanu je izašao Pier-Luigi Martini za volanom modificiranog Minardija M188 sa Subaruovim novim motorom. Tog sunčanog dana Martini je uspio odvoziti samo šest krugova prije kvara na motoru, ali i tih šest krugova je bilo dovoljno da se vidi da razloga za optimizam neće biti. Na iduća dva testa za volanom je bio Gianni Morbidelli, kojemu je to bio prvi dodir s bolidom Formule 1, a čija dva su motora otkazala nakon samo 10, odnosno 13 krugova!

Posljednji je početkom srpnja 1989. godine testirao Paolo Barilla kojemu je motor otkazao nakon 10 krugova, da bi tek sa zamjenskim motorom uspio odvoziti 45 krugova. Međutim, tih 45 krugova je pokazalo porazne rezultate – motor je proizvodio 150 KS manje od obećanog, a 112 kg veća težine od Fordovog DFR V8 motora stvarala je velike probleme upravljivosti bolida. Više nego dovoljno da Minardi okrene leđa Subaruu, iako je još početkom 1989. godine bio postignut gentlemanski dogovor oko suradnje, te da se pametno vrati na Fordove motore.

Subaru kupuje većinski udio u Coloniju

Ipak, unatoč poraznim rezultatima Subaru je htio pod svaku cijenu slijediti Hondu i Yamahu te su prišli Enzu Coloniju koji je u svijet Formule 1 ušao dvije godine ranije i koji se te 1989. godine uspio kvalificirati na samo pet utrka, ali niti u jednoj nije uspio doći do cilja. Coloni je bio u velikim dugovima i bez vozača pa ponudu Subarua, koji je pristao platiti i sve dugove, jednostavno nije mogao odbiti.

Coloni Subaru

Subaru je kupio 51% udjela u momčadi, Yoshio Takaoka je postao predsjednik, kao team manager je zadržan Enzo Coloni, dok je momčad nazvana Subaru Coloni, odnosno Coloni Subaru do ljeta 1990. godine kada je trebao biti predstavljen novi C4 bolid i nova poboljšana inačica motora. Odlučeno je da će Coloni Subaru u 1990. sezoni nastupiti samo s jednim bolidom za čijim volanom će biti Belgijanac Bertrand Gachot, koji će 1991. godine postati poznat zbog razloga koji nema veze se Formulom 1 (napad suzavcem na taksistu op. a.), a koji je kao debitant prethodnu sezonu odvozio za momčadi sa začelja Onyx i Rial.

Na dnu poretka pretkvalifikacija

Početak sezone se primicao a šačica Colonijevih inženjera se još uvijek mučila s implementiranjem Subaruovog motora u modificiranu šasiju C3 bolida, sada nazvanog C3B. Bez iti jednog jedinog testa, i s bolidom i motorom u dijelovima Coloni je stigao na prvu utrku u Phoenix gdje je bolid na brzinu sklepan a „shakedown“ je napravljen na parkiralištu jednog supermarketa!

Da bi uopće nastupio u kvalifikacijama Gachot se morao pretkvalificirati, ali ne samo da nije uspio ostvariti vrijeme koje bi ga kvalificiralo za kvalifikacije, nego nije uspio niti postaviti vrijeme jer mu je za vrijeme izlaznog kruga otkazao mjenjač!
Ništa puno bolje nije bilo niti u idućoj utrci u Brazilu gdje je u pretkvalifikacijama uspio zaostati nevjerojatnih 10 sekundi za 4. mjestom koje je vodilo u kvalifikacije, a još više zastrašujuć je podatak da je i sa takvim vremenom bio bolji od vozača EuroBruna Claudia Langesa. Na treću utrku sezone, VN San Marina Coloni Subaru je došao s 21 kg lakšim motorom, ali iako su performanse bile nešto bolje rezultati su bili još uvijek loši. Gachot je uspio doći do 5. mjesta u pretkvalifikacijama, najviše zato što AGS-ovi vozači uopće nisu izašli na stazu, ali je zaostatak za četvrtoplasiranim koji je išao dalje u kvalifikacije, i dalje iznosio masivnih 5,5 sekundi.

Smatrajući da je problem u Enzu Coloniju, u Subaru su mu odlučili dati nogu te otkupiti njegov udio. Ipak, potez nije urodio plodom jer je bolid ne samo bio užasno spor već i potpuno nepouzdan. U Monaku je uspio odvoziti samo tri kruga prije nego je morao parkirati zbog curenja ulja, a zbog istog problema je morao prekinuti i pretkvalifikacije u Meksiku.

Trenutno napuštanje Formule 1

Nakon neuspješnih pretkvalifikacija u Francuskoj i Velikoj Britaniji, u kojima je bio uvjerljivo zadnji, odnosno ukupno osam utrka u kojima nisu uspjeli prijeći niti prvu prepreku, Subaru je odlučio trenutno prekinuti svoju Formula 1 avanturu. Momčad je bez dugova u potpunosti prodana starom vlasniku Enzu Coloniju koji je do kraja sezone odlučio koristiti stare Fordove DFR V8 motore. Iako su rezultati bili nešto bolji, i u posljednjih šest utrka sezone Coloni je uspio proći pretkvalifikacije, momčad se niti jednom nije uspjela kvalificirati.
Subaru se još neko, kraće, vrijeme igrao sa idejom da se vrati već iduće sezone investiranjem u Juddove V10 motore, ali šteta napravljena Subaruovom imenu je bila tolika da su zaključili da je pametnije povući se nego se dalje sramotiti. San o Formuli 1 je ostao nedosanjan, ali iz svega lošeg uvijek izađe nešto dobro – u ovom slučaju, nakon katastrofe u Formuli 1 Subaru se okrenuo rallyju. Na kraju, da nije bilo Formule 1 pitanje je bi li ikada bilo i legendarnih plavih Impreza.

Autor članka: F1Retro.

2
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
1 Komentara na temu
1 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
1 Autori komentara
avatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
Desmosedici

Prodrive na čelu s osnivačem i vlasnikom Davidom Richardsom je 1990 sa Subaruom stvorio Subaru World Rally team i on je najviše zaslužan za uspjehe Subarua u WRC takmičenju. Sa njim su pogodili a sa Carlom Chitiem Motori Moderni, Minardijem i Colonijem su doživjeli debakl.

avatar
Član
Desmosedici

Vi što meni udarate minuse ovako bezveze, samo zato da mi kao nešto napakostite, a ne shvaćate da od mene možete nešto i naučit..ali nećete..stoga, korisnije bi vam bilo da prdite u Mercedesove radijatore da se rashlade..Hahaha!