Velika nagrada San Marina bila je utrka Formule 1 na stazi Dina i Enza Ferrarija u malom gradu podno Apenina, Imoli. Nije trebalo tražiti mnogo razloga da se tamo napravi staza. Ferrari, Lamborghini, Maserati, DeTomaso, Minardi (danas Toro Rosso), Dallara, svi ovi velikani se nalaze u blizini ovog mjesta i naravno da je trebalo poligona za testiranje prototipova. Samim time, naravno da je došlo i do utrkivanja. Izgrađena je 50-ih godina prošlog stoljeća. Nakon izgradnje je održano nekoliko neslužbenih utrka u kojima su sudjelovali u početku Jim Clark, a kasnije i Niki Lauda.

Monza se morala renovirati i 1980. godine, upravo staza u Imoli, tada još Autodromo Dino Ferrari, poslužila je kao zamjena za VN Italije. No, već sljedeće godine Monza je bila ponovo spremna za nastavak svoje tradicije, a organizatori utrke u Imoli su morali nekako pronaći način da zadrže utrku i u Imoli. Malo pregovora i Automobile Club of San Marino, kao predstavnik motorsporta Republike San Marino, pristao je na organizaciju utrke u Imoli kao VN svoje zemlje.

Na prvoj utrci 1981. pobijedio je Nelson Piquet, ali već sljedeće godine zakotrljao se crni niz događaja koji će se dogoditi na ovoj stazi.

Utrku 1982. bojkotiralo je većina momčadi na strani FOCA-ine organizacije, te je to označilo vrh borbe između FISA i FOCA organizacija nad pravima Formule 1. Nakon bojkota na toj utrci, menadžmenti su ipak dogovorili uvjete i ugovore i krenuli dalje uspješno poslovno surađivati. Sama utrka donijela je napetu završnicu iako je sudjelovalo samo 14 automobila. Nakon odustajanja Renaulta, Ferrariji Gillesa Villeneuva i Didiera Pirona trebali su rutinski odraditi vožnju do dvostruke pobjede. Pobijedili su oni, ali bila je to žestoka borba koju je tim pokušao odredbama kontrolirati kako ne bi došlo još do mehaničkog kvara, sudara ili nestanka goriva. Slijedom mnogo nesporazuma, Gilles je propustio obraniti svoju prvu poziciju u zavoju Tosa i Pironi je odnio pobjedu. Villeneuve je to shvatio kao veliku izdaju momčadskog kolege i zakleo se da neće s njim više nikad pričati. Nije nažalost trebalo mnogo da takva zakletva postane proročanstvo, Gilles je poginuo dva tjedna kasnije u kvalifikacijama u Belgiji.

Slikovni rezultat za gp san marino 1982

1989. godine nazivu staze dodalo se ime i Enza Ferrarija radi njegove nedavne smrti. Utrku je obilježila velika nesreća i rivalstvo vozača. Gerhard Berger sa svojim Ferrarijem izletio je u zloglasnom Tamburellu uslijed čega se i zapalio bolid. Na sreću, sve je prošlo u redu za Gerharda i samo je morao propustiti sljedeću utrku. Nakon prestanka crvenih zastava i nastavka utrke, zaplet je dobila priča McLarena Ayrtona Senne i Alaina Prosta. Dogovor je bio između njih dvojice kao momčadskih kolega da onaj koji prvi ulazi u zavoj Tosa (sporiji lijevi, tada još praktički prvi zavoj), taj i ostaje naprijed. Prost je bolje startao i bio prvi na ulasku u taj zavoj, ali Senna ga je svejedno prestigao i na kraju pobijedio u utrci. Prost je bio veoma ljut radi prekršenog dogovora, završio je drugi. Senna je nakon utrke kao razlog tog pretjecanja hladnokrvno rekao:

“Promašio je točno mjesto početka kočenja.”

Tako je započelo jedno od najvećih rivalstava u povijesti sporta. Prost je u Imoli pobijedio tek 1993. s Williamsom.

Ipak, 1994. godine u Imoli slijedi najtužniji vikend u povijesti Formule 1. Prvo je Rubens Barrichello pretrpio gadnu nesreću na treningu u petak i imao je sreće da nije zadobio ozbiljnije ozljede. Roland Ratzenberger sljedećeg dana izgubio je život u teškom izlijetanju u zavoju Villeneuve. Nedjeljna utrka prvo je počela sa sudarom Lamya i Lethoja, a zatim je Ayrton Senna poginuo nakon što je otišao ravno u zloglasnom Tamburellu. Značilo je to velike promjene u sigurnosti bolida Formule 1, kao i redizajnu same staze u Imoli.

Slikovni rezultat za jj lehto lamy imola

Za utrku 1995., jako brzi i po svemu sudeći opasni zavoji, Tamburello i Villeneuve, pretvoreni su u šikane i sigurnosno su usporili kretanje bolida. Tosa je sada treći zavoj na stazi, nekad bila u praksi smatrana kao prvi. I ostali zavoji su bili modificirani. Slijedile su pobjede Damona Hilla i Davida Coultharda, a zatim i totalna dominacija na domaćem terenu, Michaela Schumachera u Ferrariju.

2005. jednu od najljepših borbi u povijesti Formule 1 pokazali su nam Fernando Alonso i Michael Schumacher. Mladi Španjolac izvanrednom vožnjom branio je poziciju od vozača s najviše pobjeda u Imoli i pobijedio. Sljedeće godine ponovo je pobijedio Schumacher, a to je bila i zadnja utrka u Imoli. Sezone 2007. vraćala se VN Belgije za koju je trebalo napraviti mjesta u kalendaru i Imola se više nikad nije vraćala u kalendar.

Od 2007. staza je doživjela dosta promjena. Dodan je zaobilazni put zbog čega je od Rivazze 2 do Tamburella moguće voziti punim gasom. Rekonstrukcija starno-ciljne ravnine i bokseva počela je u travnju 2008. Proširivanje bokseva i rekonstrukciju staze nadgledao je naravno Hermann Tilke.

U lipnju 2008., kada je većina radova na rekonstrukciji završena, FIA je dala stazi ocjenu  1T, što znači da se službeni testovi Formule 1 mogu održavati na stazi. Stazama je potrebna homologacija 1 da bi se mogle voziti utrke Formule 1. U kolovozu 2011. staza je dobila i tu ocjenu 1, nakon homologacije i pregleda od strane Charlie Whitinga.

U lipnju 2015. godine vlasnici staze potvrdili su da razgovaraju o povratku u kalendar Formule 1, ako Monza, čiji je ugovor trebao biti završen nakon sezone 2016., ne uspije sklopiti novi ugovor.

U srpnju 2016. Imola je potpisala ugovor o domaćinstvu VN Italije od sezone 2017. Međutim, 2. rujna 2016. objavljeno je da je Monza osigurala novi ugovor za nastavak utrka na svojoj stazi. Predstavnici Imole pokrenuli su sudski postupak protiv te odluke navodeći da je ugovor prekršen. Ipak, 8. studenoga 2016. povukli su taj slučaj sa suda.

9
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
2 Komentara na temu
7 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
3 Autori komentara
avataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
Desmosedici

Pogledajte gore sliku dva Ferrarija 126 turbo. Villeneuve bez prednjeg krila a Pironi sa malim, minimalnim prednjim krilom. To su bili bolidi sa tzv. ground effectom, nisu im bila potrebna prednja krila zbog jakog downforcea koji su stvarali ispod sidepodsa. Vrtloženja zraka su bila minimalna i ti su se bolidi mogli voziti jedan iza drugoga na par centimetara, samo da se ne dodirnu, a da nisu gubili downforce.

avatar
Član
mody

sramota šta ova staza nije u kalendaru, trebala je bit ovaj vikend i uzivat a ne vozit se u bakuu dogodine viertnam ,miami, nove ulične, stare staze se zaboravljaju,ovdje su se vozile 2005 i 2006 odlične utrke i ond adio, eccelstone je krivac šta imole nema danas u kalendaru, e pa eto vam kina bahrein baku i vietnam abudabi,,ova staza j imala tradiciju,sumnjam da ce se više vratit u kalendar

avatar
Član
Pratiteljcro

Imola ima tradiciju, to stoji ali ruku na srce po pitanju obilazenja je bila dosta losa. Ne bas kao hungaroring (pogotovo u to vrijeme) ali ugl su se vozile procesije na toj stazi.

avatar
Član
mody

ne bi baš rekao da su se votile procesije bilo je dobrih utrka, imaš loše utrke na novim stazama procesije u kini abudabiju bahreinu

avatar
Član
Pratiteljcro

Oda bile su tu procesije u imoli, od 1995e pa nadalje. Nekoliko bljeskova pamtim, schu vs montoya: schu ga bezobrazno izgurava sa staze i na presici se pravi glup govoreci da ga nije vidio. I u modernije vrijeme: Alonsovo branjenje od schua 20ak krugova je za pamcenje, kao i scumacherovo majstorsko obilazenje buttona… I to je to od imole , imola je uvijek bila uspavanka. 1992 (ako se nevaram) schu je bio vidno brzi od Piqueta ali zbog staze ga nije uspio obici, pokazivao se u retrovizorima , nema sta nije radio ali nije ga uspio preci.! Klasicna vlakic staza.… Read more »

avatar
Član
mody

kina je smece od staze ne pljuj po imoli ona je legendarna staza i nije bilo govora o procesijama tamo su bili sudari udesi, ilijetanja ,sami teren staze je interesantan nove staze sve izbacit iz kalendara

avatar
Član
Pratiteljcro

Hajde vec reci nesto zasto je kina losa staza po tvome, nabaci koju pa da pricamo normalno…
Ti svi sudari udesi i izlijetanja nemaju veze s UTRKIVANJEM i DUELIMA…da, sena je poginuo u imoli pa ajmo velicat bezveze imolu jer sam sentimentalan… Imola je ZAKON staza ali za vozace, za gledatelje bas i ne.

avatar
Član
mody

kina je dosadna stweriln staza čak je ihamilton rekao da mu ova staza više nije draga ni publike nema tamo,dosadna kaoi bahrein,imola je gradena blizu sela kraj rijeke okolo vinogradi, zavoji su zeznuti,ima nizbrdica nije lagana,,, pustimo zato šta je netko poginuo sada je sigurnija nego 1994 i ima nove bokseve,ali vazno da se vozi ulična u bakuu koja je ziva dosada

avatar
Član
Pratiteljcro

Bahrain ti je omogucio pretjecanje unutar teama! 2 ferarija su zamjenila poziciju na stazi direktnom borbom a to se u imoli valjda nikad nije dogodilo 😉