Što su nas naučile australske kvalifikacije i što nas čeka u utrci?

Subota, 16. ožujka 2019. Oko osam sati ujutro po hrvatskom vremenu. Završen je Q3 – završni dio kvalifikacija za Veliku nagradu Australije, prvu utrku u novoj sezoni Svjetskog prvenstva Formule 1.

Aktualni prvak svijeta, Lewis Hamilton u bolidu Mercedesa, osvojio je svoj 84. pole position u karijeri, za jednu desetinku sekunde ispred timskog kolege Valtterija Bottasa, a čak sedam desetinki ispred trećeplasiranog Sebastiana Vettela u Ferrariju.

Samo nekoliko trenutaka kasnije, krenulo je ludilo na društvenim mrežama: Navijači Mercedesa u euforiji, navijači Ferrarija u strahu da će još jednom gledati film koji im je prouzročio duševne boli u prethodnim sezonama.

Neosporno je da ovakav rasplet kvalifikacija nije bio očekivan. Od početka predsezonskih testova pa do danas, vladalo je generalno mišljenje kako Ferrari ulazi u sezonu s boljim paketom od Mercedesa. Postojali su i određeni temelji za takvo mišljenje, a je li preokret doista donio “samo” pogođeni set-up Srebrnih strijela ili su tijekom prošlih tjedana zavaravali javnost i pretvarali se da su lošiji nego što to zaista jesu – zapravo više i nije pretjerano važno.

Bez dileme, Mercedes je doista zadao prvi udarac u novoj sezoni. Snažan udarac, ali taj udarac neće riješiti Prvenstvo. Neće riješiti niti Veliku nagradu Australije.

Lewisu je ovo šesti uzastopni pole position u Melbourneu, a osmi ukupno. Pobijedio je samo dvaput – s McLarenom 2008. i s Mercedesom 2015. Dakle, prva startna pozicija i nije mu garancija uspjeha za sutra. S druge strane, prošla dva izdanja Velike nagrade Australije osvojio je Vettel u Ferrariju pa dobro znamo kako je sve završilo u nastavku tih sezona.

Staza u Melbourneu nije pretjerano reprezentativna za realan odnos snaga među bolidima i ovakva razlika u vremenima ne mora nužno značiti da će se Mercedes prošetati do titule. Nema potrebe odmah ovu sezonu označavati “propalom” i “dosadnom”.

Pozitivne priče kvalifikacija su Max Verstappen i njegovo četvrto mjesto kao najbolji rezultat u kvalifikacijama jednog bolida s Hondinim motorom (od povratka Honde u F1 2015.), zatim rezultati Haasovih Grosjeana i Magnussena na šestom i sedmom mjestu te Lando Norris – McLarenov debitant koji je dobio unutarmomčadsku borbu s Carlosom Sainzom, ušao u Q3 pa tamo osvojio osmo mjesto.

Pozitivna je neizvjesnost u sredini poretka pa smo u Q1 imali situaciju da prvo mjesto i zonu eliminacije dijeli samo jedna sekunda, a u Q3 smo gledali sedam različitih momčadi. A brzina ovogodišnjih bolida? Dovoljno je istaknuti da je rekord staze srušen već u Q2 pa onda dodatno popravljen u Q3.

U negativne priče kvalifikacija možemo svrstati loše kalkulacije Red Bull Racinga u Q1, koje su Pierrea Gaslyja svrstale na 17. mjesto startnog poretka, činjenicu da Renault nije imao bolid u Q3 i naravno – Williams. Nije nimalo lijepo gledati momčad tako bogate tradicije daleko na dnu poretka. Russell i Kubica nisu imali nikakvu šansu boriti se za Q2.

Bodovi za Veliku nagradu Australije dijele se u nedjelju od 6:10 po hrvatskom vremenu, a što očekivati od utrke?

Start će biti izuzetno važan jer riječ je o stazi na kojoj nije lako pretjecati. Naravno, sa zanimanjem ćemo pratiti jesu li nova aerodinamička pravila uistinu olakšala praćenje bolida i pretjecanje, ali žele li u utrci napraviti nešto više – Vettel, Verstappen i Leclerc moraju iskoristiti gužvu na startu i ugurati se barem između Mercedesa, ako ne ispred njih. Obrane li Srebrne strijele pozicije jedan i dva, teško će ostali to promijeniti kasnije u utrci.

Sljedeća važna stvar je taktika. Svi vodeći startat će na soft gumama (C4). U Pirelliju tvrde da se 58 krugova utrke u teoriji najbrže može odraditi strategijom dva ulaska u boks – uz dva stinta na softu i prelazak na medium gume (C3). Međutim, vremenski se ne može dobiti mnogo pa je logično očekivati da će momčadi uglavnom koristiti konzervativniju strategiju jednog ulaska u boks. Time se smanjuje mogućnost za neki problem prilikom zaustavljanja, a razlog više je što se u Melbourneu teško pretječe.

Vozači koji startaju niže u poretku mogli bi biti skloniji nekim alternativnim strategijama, a posebno će biti zanimljiv odabir Pierrea Gaslyja.

Inače, tijekom vikenda najduži stint na soft gumama odradio je Nico Hülkenberg – 25 krugova, a na medium gumama Alexander Albon – 31 krug. Što se tiče najbržih krugova, jasno Hamiltonov krug za pole position najbrži je na softu (1:20,486), a najbrži krug na medium gumama odradio je Vettel u Q1 (1:22,885).

Sljedeća grafika pokazuje koje komponente guma vozači imaju na raspolaganju za sutrašnju utrku.

Prošle godine imali smo priliku uvjeriti se da brzina u kvalifikacijama i brzina u utrci ne idu nužno ruku pod ruku. Prema onome što smo vidjeli tijekom petka i subote, Mercedes ima prednost, ali nije nemoguće da Ferrari smanji zaostatak i bude ravnopravniji u utrci. Tu je i Verstappen, uvijek spreman za nešto neočekivano.

I naravno, ne smijemo zaboraviti novost – vlasnik najbržeg kruga utrke osvaja jedan bod za Svjetsko prvenstvo (ako se nalazi među prvih 10 u poretku). To bi mogao biti dobar začin završnici svake utrke jer nikad ne znate gdje će vam taj bod dobro doći.

Može li Red Bull Honda konkurirati za pobjedu? Hoće li Norris nastaviti svoj debitantski vikend iz snova? Ima li Renault snage za oporavak nakon loših kvalifikacija? Koji su dometi Gaslyja sa 17. startne pozicije?

Odgovori na sva pitanja stižu u nedjelju rano ujutro, od 6:10 po hrvatskom vremenu, a tekstualni prijenos utrke možete pratiti na GP1 portalu.

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
mody

bojim se da ce sutra bit dobra utrka

F12013

Pohvale. Fin uvod.
Danas je bio jedan krug, sutra je 58 krugova.

Related Posts