Dok se oktanski cirkus Formule 1 priprema za prvu utrku u jubilarnoj 70. sezoni Svjetskog prvenstva, zavirimo malo u prošlost i prisjetimo se nekih davnih, a opet slavnih utrka kojima su se otvarale sezone u Formuli 1.

Svjetsko prvenstvo startalo je 1950. godine, a prva utrka u povijesti održana je na Silverstoneu. Pred očima kralja Georgea VI. i kraljice Elizabete briljirali su Talijani, a kao prvi pobjednik jedne utrke Svjetskog prvenstva, u povijest se upisao Giuseppe Farina za volanom Alfe. Mnogo je zanimljivih stvari vezanih za tu utrku, a više o njima doznajte u tekstu koji vam za četvrtak (14.03.) priprema naša novinarka Mia.

Sljedeće dvije sezone otvorene su u Švicarskoj na vrlo opasnoj stazi Bremgarten. Juan Manuel Fangio pobijedio je 1951. i započeo svoj put prema prvom od pet naslova prvaka svijeta.

POBJEDA U TUĐEM BOLIDU

Od 1953. pa do 1958. prva utrka sezone vozila se na Fangiovom terenu, u Buenos Airesu. Legendarni Argentinac pobijedio je na četiri od tih šest utrka, ali 1956. u vrlo neobičnim okolnostima. Zbog kvara pumpe za gorivo Fangio se našao izvan utrke, ali je u 29. krugu preuzeo bolid svog timskog kolege u Ferrariju – Luigija Mussa. Držao je petu poziciju, a onda su vozači ispred njega počeli odustajati. Castelotti zbog mjenjača, Menditeguy zbog pogonske osovine, a Mossu je počeo sukljati dim iz motora njegovog Maseratija. Fangio je prošao Behru i ušao u cilj kao pobjednik, a bodove za prvo mjesto (tada se dodjeljivalo osam bodova) Fangio i Musso dijelili su u omjeru 4 – 4. Najbrži krug utrke Argentincu je donio peti bod.

Zanimljivo, na posljednjoj utrci iste sezone, Musso je odbio ustupiti svoj Ferrari Fangiju i to u situaciji dok se Argentinac borio za naslov prvaka s Peterom Collinsom i Jeanom Behrom. Fangio je bespomoćno sjedio u boksu nakon što je bio prisiljen odustati, a tada se dogodila nevjerojatna situacija u kojoj je upravo Collins ustupio bolid svom timskom kolegi i Fangio je četvrti put postao prvakom svijeta.

Glavni grad Argentine ugostio je prvu utrku sezone i 1960., dok se godinu prije, godinu kasnije pa još ’63, ’64 i ’66 Svjetsko prvenstvo otvaralo u Monaku. Samo jednom u povijesti sezona je otvorena na stazi Zandvoort u Nizozemskoj, bilo je to 1962. Tom prilikom do svoje prve pobjede u karijeri stigao je budući dvostruki prvak svijeta Graham Hill.

START NA JUGU AFRIKE

Staza Princa Georgea u Južnoafričkoj Republici jednom je bila domaćin prve utrke sezone – 1965. Pobijedio je tada Jim Clark, koji je te godine osvojio svoj drugi naslov prvaka svijeta. Još značajno za tu utrku – u Formuli 1 debitirao je Sir Jackie Stewart, kasnije trostruki prvak, te osvojio svoj prvi bod za šesto mjesto.

Na jugu Afrike Prvenstvo Formule 1 otvaralo se pet godina zaredom od ’67 do ’71, ali na stazi Kyalami. Pri prvom dolasku oktanskog cirkusa na stazu nedaleko Johannesburga, prvu od svoje dvije pobjede u Formuli 1 ostvario je meksički junak Pedro Rodriguez.

Inače, sezona je u toj eri Formule 1 kretala odmah po ulasku u novu kalendarsku godinu. Već 2. siječnja 1967., a godinu kasnije utrka je vožena na Novu godinu. Prva utrka sezone 1971. upamćena je po prvoj pobjedi u karijeri “našeg” Amerikanca Marija Andrettija.

Od 1972. do 1980. sezona Formule 1 startala je na južnoameričkom tlu – osam puta u Buenos Airesu i jednom na stazi Interlagos u Brazilu 1976. Zanimljiva situacija dogodila se 1975. kada je Jean-Pierre Jarier osvojio pole position u bolidu Shadow, ali nije niti startao utrku zbog kvara mjenjača za vrijeme kruga zagrijavanja. Pobjedom je u tu sezonu krenuo branitelj naslova Emerson Fittipaldi, no Prvenstvo je osvojio Niki Lauda.

Triput u povijesti sezona Formule 1 krenula je u Sjedinjenim Američkim Državama, prvi put 1981. na stazi Long Beach, gdje je do pobjede stigao Australac Alan Jones u Williamsu.

ŠTRAJK VOZAČA 1982. I PET POBJEDA PROFESORA PROSTA

1982. otvorenje sezone vratilo se na Kyalami, no utrci su prethodili dramatični sati. Nakon što je vodstvo natjecanja vozačima pokušalo nametnuti nova pravila, prema kojima su bili obavezni na više godina vezati se uz određeni tim, nisu smjeli mijenjati timove tijekom sezone niti kritizirati vodstvo natjecanja, pokrenut je štrajk. Vozači su prijetili da neće voziti prvu utrku, no to se na kraju ipak nije dogodilo. Postignut je kompromis, a utrku na stazi Kyalami osvojio je Alain Prost.

Profesor Prost nekako se specijalizirao za pobjede na prvim utrkama tih sezona. Pobijedio je čak pet puta na otvaranju sezone od ’82 do ’88, a staza na kojoj se tih godina otvaralo Prvenstvo bila je Jacarepagua (Autódromo Internacional Nelson Piquet) u Rio de Janeiru.

Kad se 1989. posljednji put vozilo na toj vrlo abrazivnoj stazi, dogodila se potpuno neočekivana pobjeda Nigela Mansella u Ferrariju. Dizajner John Barnard u bolid 640 ugradio je prvi poluautomatski mjenjač, a bolid je bio toliko nepouzdan da na predsezonskim testiranjima nije mogao završiti nekoliko krugova u kontinuitetu. Legenda kaže da je Mansell bio toliko siguran da neće završiti utrku, da je rezervirao kartu za raniji let kući, no Ferrari ne samo da je izdržao utrku, već je osvojio prvo mjesto.

ARIZONA SUN

Prvenstvo se u SAD-u otvaralo još ’90 i ’91, na uličnoj stazi u Phoenixu koja je oduševila rijetke, no borba Ayrtona Senne i Jeana Alesija na toj stazi itekako je izazvala oduševljenje fanova. Alesi je u slabašnom bolidu Tyrell-Ford pružio otpor moćnom McLarenu, a iako nije uspio zadržati vodstvo, skrenuo je na sebe pažnju javnosti. Bilo mu je to prvo postolje u karijeri.

Staza Kyalami posljednji je put ugostila otvaranje sezone 1992. i 1993., a brazilski Interlagos drugi put 1994. i posljednji put 1995. Od 1996. do danas tradicija je da se sezona otvara u Australiji i samo dvaput ta je tradicija narušena.

MELBOURNE – STARTNA POSTAJA FORMULE 1 ZA NOVI MILENIJ

Od 1985. Velika nagrada Australije vozila se u Adelaideu, da bi 1996. bila preseljena na stazu Albert Park u Melbourneu i postavljena za prvu utrku sezone. Odmah u prvom izdanju – spektakl. Prvo veliki sudar nakon starta u kojemu su glavne uloge igrali Martin Brundle i David Coulthard, a onda umalo pobjeda debitanta u Formuli 1, Jacquesa Villeneuvea. Kanađanin je vodio u Williamsu veliki dio utrke, a onda zbog curenja ulja završio iza timskog kolege Damona Hilla.

Burno je bilo u Australiji 1999. kad je do cilja stiglo svega osam bolida, a prvu pobjedu u karijeri slavio je kontroverzni Eddie Irvine. Još jedna pamtljiva nesreća dogodila se 2002. kad je Ralf Schumacher letio preko Ferrarija Rubensa Barrichella. Pobjednik utrke bio je Michael Schumacher, a priča dana domaći vozač Mark Webber – peti u Minardiju na svom debiju u Formuli 1.

U novom mileniju, osim u Melbourneu, sezona je otvarana jedino na stazi Sakhir u Bahreinu 2006. (kako se Velika nagrada Australije ne bi poklopila s terminom održavanja Igara Commonwealtha) i 2010. Oba puta slavio je Fernando Alonso – jednom u Renaultu, jednom u Ferrariju. Trebala je sezona krenuti u Bahreinu i 2011., ali zbog nemira u toj zemlji utrka je otkazana, a otvorenje sezone vraćeno Australcima.

Pamtimo još 2009. kad je nered na početku sezone napravio Brawn GP. Prvu utrku u timskoj povijesti Jenson Button i Rubens Barrichello završili su na prvom i drugom mjestu, što se nije dogodilo od 1954. kad je Mercedes ušao u Formulu 1.

Iz 2013. pamti se pobjeda Kimija Räikkönena u Lotusu, a 2014. pobjedom Nica Rosberga otvorena je nova era 1.6 litrenih V6 motora, koju je obilježila apsolutna dominacija Mercedesa. Dominacija po pitanju naslova, ne i na prvim utrkama jer 2017. i 2018. na otvaranju sezone slavio je Sebastian Vettel u Ferrariju.

U BROJKAMA…

Za kraj još malo statistike. Vozači koji su najčešće pobjeđivali na prvim utrkama sezone su Michael Schumacher i Alain Prost sa šest pobjeda. Fangio ima pet, a jednu je podijelio s Mussom. Po tri pobjede na otvaranjima sezona imaju Graham Hill, Sir Jackie Stewart i Sebastian Vettel.

U 69 do sada održanih sezona, 34 puta se dogodilo da je pobjednik prve utrke postao i prvak svijeta te sezone. Dakle, nešto manje od 50%. Primjerice, od 1990. do 2009. to se dogodilo čak 16 puta u 20 godina, ali od 2010. do 2018. samo triput.

Pobjeda u prvoj utrci sezone nije nikakva garancija i tu se titula ne osvaja, ali vraški je dobar osjećaj krenuti u Prvenstvo s najviše stepenice pobjedničkog postolja…

2
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
2 Komentara na temu
0 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
2 Autori komentara
avataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
mody

1970iuh utrke uargentini su se vozile po velikoj vručini tada je bilo sredina ljeta 40c, ali počinjala je sezona u siječnju,,60ih moinako ali utrke su počinjale tek usvibnju kasno,tad je monako bio bez ograda,,80ih jacarpagua bila je odlična staza šteta šta ta staza više ne postoji imala je brze zavoje nagnute,,,,melburn je lijepa staza ali nitijedna zanimljiva utrka tamo,ziva dosada puno zavoja ima spora staza,,adelaide je bio baš ulična staza ali bilo je mjesta za pretjecanje adelaide je bio zadnja utrka u kalendaru,,,melburn je lijepa staza oko jezera ali nikad zanimljive utrke tamo

avatar
Član
SefoRBR

Greška vam se omakla. Fangio je 1951. osvojio prvi od 5, ne od 7 naslova.