Saga oko Lotus imena i nasljeđa nije ništa novo, štoviše, još prije 3 godine kada je najavljen ulazak Lotus momčadi u prvenstvo Formule 1 pod okriljem Litespeed momčadi, Proton grupa se oglasila kako to nije uz njihov blagoslov i da će poduzeti potrebne zakonske radnje kako bi zaštitili ime Lotus. Da bi lakše pratili tok zbivanja potrebno je napomenuti kako je Proton grupa vlasnik tvrtke Group Lotus plc a Lotus Cars Limited je dio te grupe. Time su i vlasnici prava na ime Lotus u cijeloj automobilskoj industriji. S druge strane, David Hunt je vlasnik prava na ime Formula 1 momčadi Team Lotus,  koju je kupio u listopadu 1994. godine i natjecao se na posljednje dvije utrke sezone. Uslijed financijskog pritiska, momčad je raspuštena i u veljači 1995. godine spojena sa Pacific Grand Prix. Team Lotus je nestao sa F1 scene sve do 2011. godine.

Krajem 2009. godine Tony Fernandes je pridobio Protonovu licencu i blagoslov za korištenje imena Lotus Racing tokom 2010. godine. Njegovu momčad, 1 Malaysia Racing Team, i cijeli projekt je poduprla malezijska vlada i sve se činilo divno i krasno. Ali, na kraju godine, pod utjecajem direktora Proton grupe, Danya Bahara, prava na korištenje imena su povučena. Renault je krajem 2009. godine prodao većinski udio u momčadi tvrtki Genii Capital a Lotus Cars je tokom 2010. godine kupio udio u momčadi i postao glavni sponzor. To je iniciralo promjenu imena momčadi u Lotus Renault GP i najavljena je promjena boja u JPS crno-zlatnu kombinaciju. Tony Fernandes je malo prije toga najavio kako će njegova momčad koristiti istu kombinaciju, čak je otvoren i natječaj među navijačima za dizajn boja bolida, ali nakon Renaultove najave nije imao mnogo izbora, zadržao je zeleno-žutu kombinaciju boja, otkupio prava na ime Team Lotus od Davida Hunta i time navukao bijes Lotus grupe koja je pokrenula zakonsku tužbu protiv Team Lotus momčadi.

Lotus grupa je svoje zakonsko stajalište podupirala činjenicom kako su oni vlasnici prava na ime Lotus u cijelom automobilskom sektoru, što uključuje i Formulu 1. Ta prava, prema njima, uključuju i ime Team Lotus. Obitelj Chapman, potomci slavnog Colina Chapmana, su stali na stranu Lotus grupe, uz argument kako je Team Lotus Colinova ostavština i kao takva se ne bi smjela eksploatirati. Lotus grupa i sama Lotus Renault GP momčad asocira na tu ostavštinu ali ne želi biti uspoređivana sa starom Team Lotus momčadi i sama se pokušava pozicionirati na F1 kartu kao nezavisni proizvođač.

Početkom 2011. godine održano je ročište na Visokom Sudu u Velikoj Britaniji o pravima na korištenje imena Team Lotus ali i o valjanosti raskida ugovora između Lotus grupe i 1 Malaysia Racing Team momčadi, oko korištenja Lotus Racing branda. Nekoliko tjedana kasnije, sudac je donio odluku kako momčad Tonya Fernandesa ima pravo i dalje koristiti Team Lotus ime ali i da je raskid ugovora bio pravovaljan. Tony Fernandes nije krio zadovoljstvo odlukom o imenu ali ni razočaranje oko odluke o raskidu ugovora. No, svejedno Team Lotus je izvojevao pobjedu i sada se mogu usredotočiti na utrkivanje.

U međuvremenu, Tony Fernandes je kupio Caterham, britanskog proizvođača ultralakih sportskih automobila, po mnogima u svrhu preimenovanja svoje momčadi ukoliko bi odluka suda bila nepovoljna. Tony Fernandes je to odlučno odbio ali smo gotovo sigurni kako bi F1 momčad dobila ime Caterham da je presuda bila drukčija. Da kupnja Caterhama ne bi prošla samo tako, Tony Fernandes je promijenio ime svoje GP2 momčadi u Caterham AirAsia Team i postavio poveću Caterham reklamu na bok svojih F1 bolida.

Pravi zaokret, ili barem je tako izgledalo, se desio na VN Belgije kada je Team Lotus osvanuo sa diskretnim natpisom Team Loftus na boku svojih bolida. Mnogi su odmah pomislili kako se radi o sukobu oko naziva, neki su čak mislili i da je tipfeler no prava istina je totalno drukčija. Naime, Tony Fernandes je u pauzi između utrka dovršio kupnju većeg udjela u Qeens Park Rangers nogometnoj momčadi. Ta londonska momčad je prije bila u većinskom vlasništvu Bernija Ecclestonea, koji je prodao svoj udio Tonyu Fernandesu. Zanimljivo je što se stadion QPR-a zove Loftus Road Stadium ili popularno zvani Rangers Stadium. Team Lotus je prikladno proslavila priključenje momčadi Tune grupaciji te su umjesto Team Lotus na svoje bolide postavili Team Loftus natpis. Lijepa gesta u svakom slučaju.

Jedna stvar je sigurna, Team Lotus je ovdje i ostat će još neko vrijeme. Možda u budućnosti Tony Fernandes odluči promijeniti ime u Caterham ali će morati pažljivo odabrati vrijeme. Problem u svakoj promjeni imena je što se time mijenja i konstruktor i to uzrokuje gubitak novaca od prava za TV prijenose. Iz tog razloga smo imali BMW Sauber Ferrari ali i današnji Lotus Renault GP. Vrijeme i novac će reći svoje.

Izvor: Team Lotus Media

7
Leave a Reply

Molimo za komentiranje
7 Komentara na temu
0 Odgovora na temu
0 Pratitelja
 
Najviše reakcija na komentar
Najkomentiranija tema
5 Autori komentara
avataravataravataravataravatar Autori nedavnih komentara
  Pretplati se  
Obavijesti o
avatar
Član
paalfi

uf da je to moje ime lotus (na patent mislim) ja bi ih tužio toliko da bi im i gače uzo pa nek se nauče za drugi put da nesmiju koristit tuđa imena bez njihovog blagoslova (novčanog).
To ti je isto kao da ja otvorim fast food i nazovem ga mcdonalds bez licence i očekivam da mi nebude niko niš moš mislit …

avatar
Član
Dorian.Gray

@IŠ-G – na tekstu koji sam ja čitao se nije spominjala lova nego nekakvo vlasništo u zrakoplovnoj kompaniji. Spominjalo se i da je sama Malezija posredovala u sporu. No ako je vrijednost tih udjela dakat samo 6 m dolara, onda vjerojatno nije točno da je vrijednost deala iznad tržišne vrijednosti Lotus branda. :ne zna:

avatar
Guest
Rijekadrenova

Ma ko ih j/be

avatar
Član
Dorian.Gray

Negdje sam čitao da je Fernandez pristao na odricanje prava na Team Lotus brand, ali da je za to odricanje debelo obeštećen vlasničkim udjelom u jednoj drugoj zrakoplovnoj kopaniji (zaboravio sam naziv) čija vrijednost premašuje tržišnu vrijednost branda Team Lotus. navodno bi se današnji Team Lotus Renault dogodine trebao zvati Caterham Air Asia Renault. Ne znam je li ta spekulacija točna, ali bi itekako imala smisla jer Fernandes zacijelo ne može u potpunosti profitirati od imena Lotus u F1 (privlačenjem sponzora, jelte) ako postoji još jedna Lotus momčad i to ona koja proizvodi aute. Ako je sve tako kako sam… Read more »

avatar
Guest
BNL.McLaren

previse komplikacija