Nova tehnička pravila za sezonu 2014

Proteklih godina tehnička pravila u F1 su često bila mijenjana, iz ovih ili onih razloga. Neka su bila opravdavana smanjenjem troškova, poput povećanja trajnosti motora i mjenjača, druga su pak mijenjana u cilju poboljšanja iskustva navijača. DRS je zadnji primjer takvih promjena. Dodajmo tome i promjene koje Formulu 1 čine zelenijom, poput KERS-a, te nužne promjene ukoliko neka momčad naiđe na rupu u pravilima, vrlo brzo shvatimo kako se pravila prebrzo mijenjaju. Time se šteti sportu, odvraća navijače i često se momčadima stvaraju dodatni troškovi.

Nedavno je FIA odlučila uvesti nove promjene pravila, koja bi vrijedila od 2013. godine. Prvotni prijedlog je bio uvesti četverocilindrične 1.6 turbo motore sa nekoliko sustava obnavljanja energije. No to je neslavno propalo nakon pobune proizvođača motora. Ferrari je bio najglasniji, zahtijevajući barem V6 motore, pošto njihovi cestovni automobili nemaju nikakve koristi od rednih četverocilindričnih motora. Mercedes-Benz i Cosworth su bili poprilično rezervirani dok je jedino Renault bio za takve motore.

Zadnji prijedlog, koji je sada i službeno prihvaćen, govori kako nas tek od 2014 čekaju novi motori zapremine 1.6 litara, no radit će se o V6 motorima i 15 000 okretaja. Sve momčadi i proizvođači motora su prihvatili ovaj prijedlog no niti to nije prošlo bez kontroverzi.
Ovaj puta pobunu su povele staze, na osnovu zvuka motora. Boje se da će ti motori biti pretihi i da će navijači prestati dolaziti na utrke, čime bi se njihova zarada uvelike smanjila. Ono što su zaboravili, osamdesetih su bolidi bili pogonjeni sličnim turbo motorima i navijači su svejedno dolazili. Navijači su uživali prije, tokom a i poslije turbo ere osamdesetih. Ista stvar će biti i s ovom turbo erom, navijači samo mogu dobiti ovakvom promjenom pravila.

Usko vezano uz motor su mjenjač i ERS (modificirana verzija KERS-a). Od 2014. godine, mjenjači će imati osam brzina, jednu više nego do sada a ERS će, sada biti snažniji. Snaga sustava će biti povećana na 120 kW (u odnosu na današnjih 60 kW) ali bitnije, vozač će na raspolaganju imati 4 MJ energije (danas je to 400 kJ), dakle dvostruko više snage ali kroz mnogo duži period.
Bolidi će morati biti opremljeni i svjetlosnom oznakom statusa ERS sustava, koje će svjetliti zeleno kada je ERS sustav ugašen i mora ostati upaljeno barem 15 minuta nakon gašenja motora bolida. Ta svjetlosna oznaka se mora nalaziti povrh kokpita, na mjestu određenom pravilnikom.

Od ostalih bitnih promjena tu je ograničenje protoka goriva na 100 kilograma po satu (što je puno manje nego danas, iako ne postoje točni podaci), povećanje minimalne mase bolida na 660 kilograma ali i mogućnost da vozač iz kokpita starta svoj bolid, bez ikakve vanjske pomoći. Time bi se omogućilo vozaču da, ukoliko mu se negdje na stazi ugasi motor, jednostavno pritisne gumb, upali motor i nastavi dalje.

Članak 5.18 pravilnika kaže: “Vozač mora moći pokrenuti motor u bilo koje vrijeme, sjedeći za volanom bolida i bez ikakve vanjske pomoći.”

Zadnje, vrlo zanimljivo pravilo, a vezano uz prethodno, stavlja dodatnu važnost na sustave alternativne energije, bolidi će kroz bokseve morati voziti isključivo na električni pogon. Ukoliko nismo krivo interpretirali članak 5.19, ovo će biti krajnje neobično. Tada će vozač kod ulaska u bokseve gasiti motor i voziti na snagu ERS-a i paliti motor kod izlaska, vrlo vjerojatno kroz gumb za ograničavanje brzine kroz bokseve.

Prema članku 5.19: “Bolid mora biti pogonjen na električni pogon (bez paljenja i dovoda goriva u motor) cijelo vrijeme vožnje kroz bokseve.”

Ostaje za vidjeti kako će ova nova pravila promijeniti lice Formule 1, no sigurno je da će biti zanimljivo. Jedva čekamo.

17 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Sergio Perez

evo ja ću donirat Ferrariju motor iz mog vw passata 1.6 a kad budu išli kroz box neka ubace u ler

zytek

BIlo bi dobro da stave pedale u formulu tako da pedalaju kroz box 😛

ferrari

dobro ja da će se ubacit mjenjači s 8 brzina jer na velikim ravnicama nemugu izdržad sedmmu brzinu i to opterećuje motore jer nemaju dovoljno snage.(primjer spa ravnica nakon prvog zavoja,startno ciljna ravninA u monzi,malezija itd.

MCFerrari

Jos nam samo treba da gledamo izaske iz bokseva kako je otisao alternator, ili nesto slicno, pa motor nece da upali, i nek se tako jos i “odluci” prvenstvo,onda ce biti belaja. Ok, vrhunski timovi ce “odraditi” posao,ali nek se neko drugi zaglavi u tunelu u Abu Dabiu, i nek zakoci nekog iza sebe koji juri da ulovi mesto.. Sta onda? to je kao zanimljivo? A sa troskovima su smesni, pa ne mogu ni sada da svima ogranice budzete.. Nek kazu lepo, nisu troskovi problem, problem je njihov smisao za pravila, nek puste 2,3god jedna pravila, nek svi pridju performansama,… Read more »

zytek

Smece ako brdska formula f3000 koristi v8 a f1 v6 smece naj bolji je v12

Vedad & McLaren Mercedes

Hajd i na ove šugave V6 motore ćemo se naviknuti, ali ljudi moji čemu služt taj elektro motor kroz boxove, iz godine u godinu su sve gora i gora pravila. Do 2014 godine ću završiti fakultet i nadam se da tada neću više gledati tu glupost od F1 imati ću pametnija posla 🙂

iwanchek

previše tehnike, komplicirane tehnike na jednom mjestu…žele smanjit troškove u F1 a ubiti oni ih povećavaju. samo nek se zapitaju koli će milja eura otić na sustav ERS-a, koji će bit spojen na novi taj V6 motor, + sva ta tehnikalija gašenje glavnog motora paljenje ERS-a pa izlazak iz boxa gašenje ERS-a paljenje glavnog motora, mislim, to sve zvuči kao lagano, al vjerujte mi, nije…samo me zanima kako će motor se upalit, kad je prije toga radio nekih 15tak krugova sa 15.000 okretaja…omg…

Hamilton

*Od

Hamilton

za boksove treba obavezno ovo: OBAVEZNO SRUSITI STVARI U BOXU OK FORCE INDIE I RED BULLA

Groff

Strašno! Svi govore o nekakvim uštedama a koliko košta razvoj novog motora? Ovakve su promjene besmislene i ubiti će Formulu 1 sasvim sigurno. Dobro da se netko nije sjetio smanjiti motore na 2 cilindra…

LACI

Evo još koja ideja kako ubiti F-1 obavezno ugraditi pedale u “bolide” kao još jedan alternativni pogon.Prednosti: mogu početi utrku s kanisterom goriva(bez mogućnosti punjenja) utrke će se moći voziti i u lunaparku….

flowerexpress

ponekad su dobre – ponekad ne ali promjene su dobrodošle
to i je bit F1 – stalne promjene

lexe

Treba ugraditi pedale za prolazak kroz bokseve…

kimi

turbo motori DA, a ovo ostalo veliko NE

|CRO|-Ferrari

tkzv “zeleni sport” ma daj unistit ce F1

ivan

pa ovo jecitno unistavanja formule 1 kroz boksove ce se vozit sa ugasenim motorom

igor

Bez puno filozofije ovo nazivam ubijanje formule 1….još im nek ugrade stop and go sustav i moći čete se voziti na posao. Jao gdje li je sad schumacherov ferrari s skoro 1000 ks…..???

Related Posts